Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nemisis,

Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F

2. Started by ibbe89,

Hej.. ska ta å skaffa saltvatten akvarium å undrar lite. ska nog ha ett 375 - 400 L akvarium och undrar vad ni skulle föreslå för pumpar till det och om man har en pump från karet till sumpen och sen en pump från sumpen till karet? man ska väll helst ha 2 pumpar på vardera ände av karet så det blir bäst cirkulation? har haft sötvattens akvarium i massa och drömmen har varit att ha ett saltvattens akvarium och nu får jag det .

• 20 svar
    • 5,9k visningar
  3. Started by therese,

Hej alla forumister! Jag är en tjej som har köpt mitt livs första saltvattenskar av en kille här på forumet. Det är ett 80L Nano dvs ett litet kar. När man läser här om era projekt med stora fina kar så känner jag mig väldigt liten. Men jag är mycket glad över mina fina fiskar och andra invånare i karet så därför undrar jag. Kan man vara för liten för att ställa frågor här på forumet? Jag besökte en affär i en grannstad för ett par veckor sen och där blev jag idiotförklarad och killen sa att vänta du för du kommer att få mycket problem med detta kar. När jag köpte detta så fick jag mycket info om allt som finns i karet och även om det tekniska. Tyvärr så hade jag glömt …

• 21 svar
    • 2,3k visningar
  4. Jag har nu kört in ett 80 liters Molly under 7 veckor med 10 kg ls och jag har använt vattenbytet från mitt inkörda kar för att snabba upp inkörningen. Vattenvärden har varit stabila med rätt värden under ett par veckor så nu har jag börjat belasta karet. I karet finns nu: 2 st 2 cm Clownfisk - Amphiprion ocellaris 1 st 6 cm Gobi - Nemateleotris magnifica 1 st 5 cm Eldräka - Lysmata Debelius 6 st sniglar - Astraea sp. 1 st korall 7 cm omkrets - Sinularia Sp 1 st stenkorall 7 cm omkrets - Turbinaria peltata 1 st liten frag 1 cm omkrets - Clavularia Viridis - Grön Stjärnpolyp 1 st frag 4 cm omkrets - Skivanemon Discosoma Sp 1 st knappkoloni 12 cm omkrets - Zoanthus 1 st mj…

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by hippo,

vad heter färgen ni målar baksidan med? e det vanlig vattenbaserad??

6. Hur långt från kanten ska ytavriningen sitta?

• 3 svar
    • 878 visningar
  7. Started by barbosa,

¨Kan man köpa en Standpipe och var i såfall???

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by wrroomm77,

Jag tror jag behöver öka cirkulationen i mitt kar just nu har jag en oceanrunner som driver runt vattnet till sumpen på 3500 liter per timme och en projekt på 3300 liter per timme i ett kar på 480 liter tror ni att jag behöver mer cirkulation? Jag tänkte i så fall köpa denna S32609AE Aquajet PFN-35003500 liter/tim540,00 Vad tror ni om ljudnivå och så vidare på denna pump?

• 3 svar
    • 815 visningar
  9. Started by GustavF,

Här kommer lite gott o blandat som jag inte riktigt har koll på. Allt är liftare som kommit med stenen. 1: Några snäckor som fastnade i nattens fälla. Antar att snäckor generellt är ganska ofarliga? Om ingen känner igen dessa som badboys då. Gillade iaf att muma räkor. 2: Tyvärr lite svåra att ta bilder på då de inte gillar när ljuset kommer på. När MH-lampan drar igång så drar de ihop sig eller släpper foten och svävar iväg på upptäcksfärd. 3: Ytterligare en snäcka som tuffar runt. 4: Ser lite ut som en liten kalkalgsfläck, men med taggar som sticker ut. Dessa förekommer lite här och var. 5: Fångade i fällan tillsammans med snäckorna. Just nu bor den i glaset tillsammans…

• 8 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by barbosa,

Nu har jag bestämt mig för att göra en ordentlog sump, men hur stor bör den vara till mitt 375l kar?

• 1 svar
    • 939 visningar
  11. hey.. är ny här och så..har hållt på me vanligt akvarium från å till länggge.. men har suttit å läst runt här på forumet men fattar inget... har tänkt att starta upp ett saltvattens akvarium hemma.. men som sagt fattar inte va ni skriver.. just nu vill jag börja inhandla allt som behövs i materialväg, dock ej något levande.. så vad behövs? har tängt att ha ett mysit rev i rummet.. mycket fina koraller å fiskar som här hemma i ett korallrev. en fisk som ett måste är clown fisk.. vilka mer nice å ha i ett rev? drak fisk e juh nice.. men först behövs allt meterial som akvarium m.m men vad behövs mer än akvaruim.. sett att ni skriver om skummare å massa sånt? även att an ty…

12. Started by Rasmus,

Hej! En liten fråga, hur skall man rikta cirkulationspumparna? Vissa säger att man ska rikta dom mot "väggarna" och vissa säger att man ska rikta dom mot varandra. Hur ska man egentligen ha dom? Jag har ingen sump så jag skulle vilja kunna bygga in dom bland mina LS som jag har nu. Mvh

13. Started by Hultis,

Halloj! då står man där och funderar som nybörjare, vilket ska man välja? någon som har några synpunkter/ egna erfarenheter av dessa två test kit?

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by wrroomm77,

Kan man ha kalkvatten i en öppen behållare när man tillsätter det till akvariet? eller fäller det ut till kalkskorpa i behållaren då? jag har en öppen bytta som rymmer 5 liter o det är lagom att hälla i den full med kalkvatten på kvällen så droppar det ut under natten eller borde jag ha en sluten behållare?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by barbosa,

Funkar det här eller är jag helt ute och cyklar? Skälvavrining och en pump

• 2 svar
    • 929 visningar
  16. Started by hippo,

kan någon förklara vad ett plenum är och hur det funkar?

• 5 svar
    • 944 visningar
  17. Started by Skinner,

Sitter och planerar som bäst och skulle gärna ta emot synpunkter på mina ideer. Jag har kommit fram till att det får bli ett kvadratiskt akvarium. på någonstans mellan 8x8 - 9x9 dm. Höjden återstår att se, men kommer förmodligen att bli omkring 7 dm. Volym borde landa på mellan 500-600 liter. Det blir ytavrinning och sump. För cirkulation har jag en RedDevil 9000 l/h som jag vill använda till en closed loop på amerikanskt manér. Jag tänkte borra upp tre hål i botten och ha inflödet i hålet längst bort från ytavrinningen. i de andra två hålen sätter jag returerna med varsin t-förgrening så att utblåset studsar mot väggarna. Utöver det kommer jag att ha utblåset från sumpre…

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  18. Pysslat med sötvatten i flera år lite till och från och har mer och mer gått och tittat på saltvatten. Tänkte börja med ett 300-500L saltvattensakvarie. Det jag främst är intresserad av är Dendrochirus brachypterus Gymnothorax miliaris Frågan är först och främst om djurvalen går att ha ihop eller om jag enbart ska satsa på drakfisken? Vad mer kan man ha i akvariet? Sen kommer naturligtvis frågan på utrusning, har förstått att sump är en lösning på det hela men vad finns det mer som är smidiga och bra? En sak kan vara bra att veta, temperaturen här är i medeltal 25C på vintern. Behöver jag någon komponent för detta? /Henke

• 14 svar
    • 3k visningar
  19. Started by wrroomm77,

Jag har ett antal frågor som jag hoppas att ni mer kunniga kan hjälpa mig med. Jag tycker att det är krångligt och slabbigt att hålla på med kalkvatten o jagvill helst slippa det som jag har förstått det så är kalkvatten mest till för att höjja ph o inte så mycket till för att få upp kalciumhalten i vattnet. jag funderade på om jag i stället kunde byta ut vatten istället för att hålla ph på en bra nivå jag har ph 8.4 i kranen där jag bor men bara 4 i KH jag tänkte man kunde tillsätta kalciumklorid för att hålla kalciumnivån på en bra nivå. o därmed slippa slabbet med kalkvatten "JAG VILL INTE KÖPA EN MIXER HELLER" Snälla ge mig råd om hur jag ska göra. och hur många pro…

20. Started by barbosa,

Går det att köpa en färdig sump i butik och i så fall var? Värkar bra mekit att göra skälv. Och är det ett måste med dessa mellanväggar? Allt verkar bra jävla avancerat...

• 12 svar
    • 5,9k visningar
  21. Started by hippo,

är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?

22. Started by hippo,

varför ska man tillsätta phyto-plankton ? är det bra för djuren i LS en ? kan man tillsätta phyto-plankton om man har uv-c eller tar den död på dom

• 10 svar
    • 2k visningar
  23. Started by rickard81,

Jag har ett 540l kar som jag vill göra om till saltvattenskar. I karet har jag en Btn-bakgrund som jag har som filter som drivs av 2st cirkulationspumpar. Kan man ha samma lösning i saltvatten? Alltså använda bakgrunden som filter. Jag funderar även på att sälja detta kar och köpa ett 375l isället, tjänar jag nåt på detta? Jag har en Ljusramp med tre T5-rör klara man sig på det? Jag ska bara köra på fisk i karet. Vad behöver man mer för utrustning. Nån som har nåt bra boktips? Mvh Rickard

• 17 svar
    • 2,8k visningar
  24. Started by hippo,

bidrar en uv-c till ett stabilare ph värde?(om man har den på 24h/dygn)

• 2 svar
    • 828 visningar
  25. Started by Hultis,

Hej! jag har en liten fundering?? kan man mäta vilken saltmängd som försvinner till skummarkoppen? det är inga problem att mäta vattnet, så det inte inte blir ett missvisande fel på mätaren för att det är skummat eller nån annan faktor? jag bara kom att tänka på det etftersom det är en del vatten man får hälla bort när det är nystartat =)

• 5 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.