Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by steven,

Hej är det någon som vet vart man kan få tag på nya filter till en osmos på nätet. Antarctica heter den och kommer från Aquatic natuer

• 1 svar
    • 598 visningar
  2. Started by ralle1424,

Tror ni den här tekniken är bra till ett 300 http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm99_protein_skimmer?category_id=88 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160

3. Started by Aquaguy,

Någon som vet en bra tråd eller andra bar sidor om musslor?

• 1 svar
    • 686 visningar
  4. Started by Pear,

Nu så har jag äntligen installerat min ytavrinningsbox i karet. Från boxen tar jag vattnet till skummaren samt till mitt uv, det blev precis lagom med vatten från boxen för att få det mellanrum mellan vattenytan och boxens lite lägre yta så det rinner ner fint. Kör utan sump så nu fixar jag ytan.

• 1 svar
    • 820 visningar
  5. Started by Chilli,

Jag funderar på ett clarisea till mitt red sea reefer 425, men har förstått att det inte är så lätt att installera ett sådant. Är det någon som vet hur man ska göra och hur svårt det är att sätta in ett filter i ett akvarium som redan är igång? Vad jag förstått så behöver man modifiera sumpen lite? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

6. Started by Nille83,

Mina värden: Temp: 24,2 Salt: 1,025 PH: 7,8 MG: 1280 Nitrit: 0 Nitrat: 10+ KH: 7 CA: 440 Fosfat: 0,08 Mina PH/KH-värden börjar krypa neråt. Kan man slänga i bikarbonat eller vad ska man hitta på?

• 1 svar
    • 674 visningar
  7. Started by Psycadelic86,

Hej Tänkte höra vilken utrustning som passar bäst till ett 350 l kar? Alltså komplett utrustning, gärna märke och modell på skummare , ljus, cirukaltionspump mm. Är ny på salt, men kört diskus i många år.

• 1 svar
    • 975 visningar
  8. Started by AndreaR,

Hejsan..... Vad är skillnaden mellan Hanna checker phosphate 744 el 713? Vilken rekommenderar ni till 400Ltr Red Sea med fisk o några LPS?

9. Started by ghosten,

har nu införskaffat mitt första ett 160L akvarium och har börjat plocka ihop saker till detta. Då det slog mig vad skall man ha för grus går det bra med vilken som helst och hur mycket skall man ha i att är det som ett sötvatten akvarium

• 1 svar
    • 536 visningar
  10. Hej Jag har läst att många rekommenderar en automatisk vattenpåfyllare till RSM när man kör med en Tunze 9002 skummare. Varför behövs detta? Går det inte att fylla på manuellt när det finns behov? Är det någon som vet hur mycket vatten som avdunstar varje dag med orginalbelysning? Hur fungerar en automatisk vattenpåfyllare? Hälsningar Mikael

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by myAqua,

Hej. Undrar om jag skulle kunna ha en mandarin med några eremiter i ett 60l kar?

• 1 svar
    • 378 visningar
  12. Started by ubjs,

Funderar på att göra om mitt 140 liters akvarium så att det passar sjöhästar. Idag har jag lite blandade mjukkoraller, räkor, eremiter, ett par clownfiskar, en sexbandad wrasse och en liten kirurgfisk. Tanken är att starta upp mitt 280 liters som salt och flytta fiskarna från 140 litern, kan då även flytta koraller etc. Så, vad kan/bör jag spara i 140 litern för att passa sjöhästar? (Tror akvariet innehåller ca 10 kg levande sten och ett tunt sandlager). Vad behöver jag för teknisk utrustning? Mvh UB

• 1 svar
    • 543 visningar
  13. Started by nelson,

Hejsan! Det är så här att jag köpte ca 300kg levande sten förra veckan och jag undrar om man behöver koppla någon utrustning till detta utöver cirkulation och ljus. Typ skummare? När jag fick hem stenen blandade jag nytt saltvatten så vattnet är bra. Värdena: PH 7,7 - 8 No2 0 No3 5 Mvh Nelson

• 1 svar
    • 923 visningar
  14. Started by magnus1982,

hej allihopa. min kompis har sötvatten och han har flera akvarium. han har ett litet 38 liters bredvid tv i vardagsrummet och jag sa till han "varför kör du inte salt i det lilla"? sa att han behöver inte köra koraller om han inte vill utan bara fiskar och sen ha något snyggt i mitten istället. alla kör juh inte koraller. jag sa att det enda han egentligen behövde var att ta ut det som tillhör sötvatten och sen bara tillsätta rätt mängd salt typ 1.023 kanske om han bara ska köra fiskar. och sen låta det stå ett tag så att man är säker på att ingen nitrit topp fanns kvar. jag sa att kör du utan skummare och sådant och bara har pump termostat etc så funkar det ändå utmärkt …

• 1 svar
    • 632 visningar
  15. Started by jizeta,

Har förstått att tillsatser inte är nödvändiga för ett nanokar och undrar nu var gränsen för "nano" går...och vilka tillsatser jag bör/måste tillsätta i mitt RSM 130? Eller räcker det med regelbundna vattenbyten?

• 1 svar
    • 636 visningar
  16. Started by Järv,

Rätt ny inom salt och har ett rsm 130 som varit igång i ca 4 veckor. tror inte att det är microbubblor då jag bytt ut skummarn mot en tunze samt att pumparna inte spottat ut bubbel moln som dom gjorde när orginal skummarn var igång... den mekaniska filternationen är fortfarande där vilket borde minska partiklarna detta har det dock inte gjort så borde komma nya nånstans ifrån. Har rätt mycket alger mest pga att jag drog igång lyset lite för länge lite för snabbt så jag funderar på om det kan va alger som flyter omkring?

• 1 svar
    • 854 visningar
  17. Started by Nille83,

Nu har min anemon delat sig igen, har nu 3 stycken och måste sälja en av dem. Någon som vet vad denna sort heter?

18. Jag har två sandvändande sjöstjärnor och den ena mår inte så bra ser det ut som. Den rör sig fortfarande över botten men armarna ser inte friska ut. Ska jag ta död på den eller finns det hopp?

• 1 svar
    • 945 visningar
  19. Started by Datzun,

Reser i jobbet och tänkte skaffa foderautomat. Vilken slags fästen har de vanligare modellerna? Tror ni det finns någon som kan fästas på kanten till Red Sea Max 400? //Fredrik

• Gilla
    • 1 svar
    • 492 visningar
  20. Started by Skinner,

Tjohej! Jag tänkte bara slänga upp en fråga och höra hur ni har löst det med karantän? Jag såg just ett förslag på att man avskärmar en del av sumpen till karantän - antar att det är ett slutet fack utan kontakt med övriga akvariet... . Hur som helst. Jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av saltvatten, utan är sedan ett halvår tillbaka i studeringsfasen. Räknar med att ha förutsättningarna att gå igång på riktigt om ca. 3 månader. Hur ser era karantäner ut? Vilken teknik har ni? Vilken inredning? Hur stora? Bilder? Tack på förhand/ Johan

• 1 svar
    • 892 visningar
  21. Started by joelstahre,

Hejsan Har precis varit och hämtat färdig blandadt saltvatten och köpte även med mig levande sten. Jag antar att vattnet måste komma upp i rätt temperatur innan jag lägger i levande stenen? MVH

• 1 svar
    • 869 visningar
  22. Started by jizeta,

Jag har en Sinularia som har börjat vitna på de sista 5 mm av några av dess toppar. Är detta något att oroa sig för? Eller kan det vara tillväxtsoner?

• 1 svar
    • 574 visningar
  23. Started by ubjs,

Hej Läst igenom denna några gånger och tycker det verkar vettigt: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=431 Vilka är riskerna med en så snabb start, vad bör man vara beredd på om man provar det? Mvh Urban

• 1 svar
    • 876 visningar
  24. Started by Humi,

Går i funderingarna på att äntligen skaffa mig ett akvarium som jag har längtat efter sen barnsben. Men det slog mig precis att jag har absolut nollkoll på vad jag behöver.. Det jag har tänkt mig är ett akvarium med storleken 450x60x100 LDH, 3 väggar och ett glas. Skummade igenom några trådar och läste att det kanske är för högt? Bör jag tänka om höjden? jag skulle vilja ha en rocka, bläckfisk och sjöhäst i karet, men utgår på att jag måste välja en Eller går det att ha någon av dom tillsammans? Vad jag har förstått så lever inte bläckfiskar så länge i fångenskap, finns det någon art som gör det? Hur bör jag b…

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  25. Started by Thommy,

hejsan ja e nybörjare på detta.Har i gång ett 375 nu startade det i tisdags med sten 25 kilo.Ska nu köpa 10 15 kilo till men som e i gång kan ja lägga i det direkt.Eller karatän rengöring mm.ska göra en ny tråd med de sakerna ja har senare fattar lite hur deta funkar i alla fall.H Thommy

• 1 svar
    • 633 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.