Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Jag har funderingar här kring att starta ett krabb hotell. Jag gillar krabbor, dessa små tuffa djur som nästan alla här tycker illa om :-) Jag tror inte jag skulle gilla deras beteende i mitt kar heller. Men jag tänkte starta ett litet kar att bara ha krabbor i istället. Jag har ett kar på 50 liter ungefär jag tänkte använda till ändamålet. Bortsett från att ha krabbor i karet fundera jag även på koraller och kanske någon hårding fisk. I korallväg får det bli något som växer redigt snabbt. Xenia har jag inte viljat ha fall populationen skulle explodera i mitt kar. Men om man fick igång det i krabbkaret skulle det nog kunna vara kul. Jag tänker att om populationen av koral…
-
- 0 svar
- 613 visningar
-
-
Sitter nåt precis under korallen som ser ut som ett trumpethorn? Verkar bo nåt i den också? Bra eller An..?
-
- 0 svar
- 613 visningar
-
-
Hej Nybörjare på saltvatten med ett nano och köpte min första korall igår. Nu har affären stängt till lördag och jag glömde fråga vad det är för namn på den. Någon kunnig här på forumet som vet? Dessutom undrar jag hur lång tid det brukar ta innan den öppnar sig? Med vänlig hälsning, Richard
-
- 1 svar
- 612 visningar
-
-
Har precis fatt ett 120 lit akvarie med tre stycken clownfiskar. Akvariet har varit igang länge men har nu alltsa flyttats till mig för ca 2 veckor sedan. De sista 3 dagarna har en av mina clownfiskar inte ätit ngt och den haller till i ett hörn av akvariet och har även grävt som ett hal där. Dom andra tva verkar ha det bra och äter och simmar runt. Hos tidigare ägaren gömde sig denna "Clownen" mest hela dagen, men nu har det alltsa gjort till sitt lilla revir i framdelen av akvariet. Kul att kunna se den mer, men lite dumt att den inte äter mer, verkar inte vara sa nyttigt. Ngn som vet vad detta kan bero pa? finns det ngt jag kan göra? Jag matar med samma mat som den tid…
-
- 0 svar
- 612 visningar
-
-
hej har ett 150l kar jag tänkte bygga fraggkar av. skulle det räcka med ett ytterfilter ca 800l/tim med lite kolfilter o lite andra filter, och en stremer pump, samt belysning t5. sen köra täta vattenbyten. kanske några kilo ls för att få lite bra balans i karet och nån firre. nåt mer man behöver tänka på? mvh rillz
-
- 0 svar
- 612 visningar
-
-
Hej Har bara 2 Blå led lampor på min Boyu HS60 och det verkar att det väldigt svag ljus från dem. är det nån som vet om det går att byta dem eller utöka på nåt sätt? Tackar alla svar och hjälp MVH Patrick
-
- 0 svar
- 610 visningar
-
-
Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet: Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05. Nitrat: runt 5 Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05 Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Ve…
-
- 2 svar
- 610 visningar
-
-
Hittade en liten och en stor glasros. Dödade dessa ev med kokande vatten. Nu ser jag en liten snarlik växa ur sanden. Men den är brun. De andra var färglösa. Kan detta vara en ros till? Om så vågar jag vänta ca 1,5 veckor på att sätta in en pepparmintsräka? svrårt att få bild men jag ska pröva. Har bara iphone att fota med.
-
- 1 svar
- 609 visningar
-
-
Tjena alla, ska inom någon vecka starta upp ett 58L clownhotell. Nåt speciellt att tänka på, har läst alla dessa instruktioner ett flertal gånger, men erfarenhet verkar det ju finnas en hel del av här Nåt speciellt jag BÖR göra alt. inte bör göra? Behövs skummare till ett så pass litet kar?, sitter en inbyggd men det verkar inte vara några höjdargrejor, jag kan väl göra lite mer VB oftar istället? Behövs moonlight? Hur länge bör ljuset vara på under själva uppstarten och senare även vid drift? Hade tänkt köpa ca 8 KG LS, blandat med redan inkörd och ny. Funkar det eller ska jag köpa nytt? Räcker mängden LS? Finns det någon riktlinje hur mycket salt per L man ska ha? Står…
-
- 0 svar
- 609 visningar
-
-
-
Under sommaren hade jag värmeproblem i karet som kanske ingen missat, installerade en datorfläkt i täckskivan och utgångshål och fick en bra temp + avdunstning. Hur gör ni på vintern? Har ni igång fläkt och doppvärmare?
-
- 2 svar
- 609 visningar
-
-
Vad är detta som "växt" upp ur sanden? På bara någon vecka i mitt nya kar har denna lilla röd/orangea sak börjat titta upp ur sanden
-
- 2 svar
- 607 visningar
-
-
Hej, funderar på ett red sea reefer deluxe akvarium och undrar om någon vet var man kan se ett live? Alltså ihopsatt gärna 170 eller nano modellen med Ai prime belysning. Känns dumt att köpa något innan man sett den. Bor för övrigt i kalmartrakten. tacksam för svar
-
- 3 svar
- 607 visningar
-
-
Är i planeringsfasen för hur jag ska inreda mitt akvarium som är igång. Måste man ha en kalkreaktor om man har mjukkoraller eller är det viktigare om man har stenkoraller? /Mikael
-
- 2 svar
- 607 visningar
-
-
-
Hej ska satsa på ett saltvatten akvarium nu hade velat ha lite hjälp med tips om vad man ska ha för grejer osv inte allt för dyra saker och vad man ska ha för att inte fiskarna ska dö tex skummare, vilket slagspumpar jag har just nu ett 200 liter akvarium så grejjerna ska passa till det
-
- 1 svar
- 606 visningar
-
-
Hej, Vår Sacrophyton verkar inte vilja utvecklas där den sitter idag och dessutom sitter den i vägen för en annan korall som jag skulle vilja ha där. Hur gör jag för att flytta den? Den sitter fast på en av de stora stenarna som skall vara kvar där den är.
-
-
- 3 svar
- 606 visningar
-
-
Lånade sonens förstoringsglas (inte första gången) och fick syn på detta. Är det mina Tonga Nassarius som varit i farten eller lägger Collonistas så här (förhållandevis) stora ägg?
-
- 0 svar
- 606 visningar
-
-
Startade för några veckor sedan ett akvarium på 30 liter, i det har jag 5 snäckor, 2 eremiter, 2 euphyllia, stjärnpolyp och 1 gorgonia. I förrgår köpte jag ett 100 liters akvarium med pump för endast 100 kr så jag kunde inte säga nej Nu ska jag starta upp det nya, ska lägga i de 30 liter vatten som redan är igång och ytterligare 70 liter ska jag blanda upp men min fråga är om jag ska se detta som ett ”nystartat” akvarium eller ett som har gått ett tag då jag lägger i både vatten och sten från det andra akvariet? Tacksam för både tips och svar! Mvh Nils
-
- 2 svar
- 606 visningar
-
-
Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna. Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet. Jag vill ha…
-
- 1 svar
- 606 visningar
-
-
I would really appreciate all feedback.Finally I have started assembling my tank and now working with sump phase. It has been on hold for three years since priories changed with new born back then and I have been stuck few days with how to setup the baffles in the sump to have silent water flow from one section to the other with different water height levels.Whole setup is like in pic_01Quick factsLeft to right1- Fuge 50*40*40=80L2-Media/Frag section~38*30*40=45L3- Return section 30*40*20=24L4- Pump off=24L back from overflow+display tank5- return section will hold half of the water when pump isoff and section 2 and 3 will hold the rest.The skimmer outlet will be above th…
-
- 0 svar
- 605 visningar
-
-
Detta kom in 4 ggr??? Kan inte få bort det? Hejsan, har stött på mindre problem! Jag har köpt en beg revpelare, byggd på levande sten från början som stått utan vatten en tid och nu även på altan i höstvädret. Hur ska jag göra för att få den i skick så jag kan använda den i akvariet med levande sten? Tackar för råd och tips. /Jonas
-
- 2 svar
- 605 visningar
-
-
Jag har en Sinularia som har börjat vitna på de sista 5 mm av några av dess toppar. Är detta något att oroa sig för? Eller kan det vara tillväxtsoner?
-
- 1 svar
- 604 visningar
-
-
Hur gör jag på enklast bästa sätt för att silicona om mitt kar? måste man ta bort allt silicon helt eller?
-
- 2 svar
- 603 visningar
-
-
Hej med jer alle, her fra Danmark. 🇩🇰 Jeg er i min nød blevet nødt til at skrive her, da jeg må erkende vores hobby er noget lille, i vores lille land. Vi har dog et forum, som mange andre, men meget stille. Thomas Salt, tror jeg snart er den mest aktive derinde Årsagen er jeg skriver her, er jeg mangler nogle dele. I skal være velkommen til at skrive til mig og har en public tråd her Senior Reefer (@senior_reefer) • Instagram photos and videos / Seniorreefer’s Reef - 2025 - Saltvandsforum.dk Derudover vil jeg høre om der evt er en intropris på den nye Focustronic Mastertronic . Skal bruges i mit nye setup🙂 Mvh Carsten / Seniorreefer
-
-
- 5 svar
- 603 visningar
-