Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Roboz,

Hej ska satsa på ett saltvatten akvarium nu hade velat ha lite hjälp med tips om vad man ska ha för grejer osv inte allt för dyra saker och vad man ska ha för att inte fiskarna ska dö tex skummare, vilket slagspumpar jag har just nu ett 200 liter akvarium så grejjerna ska passa till det

• 1 svar
    • 554 visningar
  2. Started by maria,

Sulle starta upp akvariumet men när vi skulle lägga in sanden så stängde inte gubben av pumpen och vattnet är grumligt. kommer det att lägga sig om streamern är igång? eller måste vi börja om från början?

• Gilla
    • 2 svar
    • 554 visningar
  3. Started by Richard Björklund,

Hej Nybörjare på saltvatten med ett nano och köpte min första korall igår. Nu har affären stängt till lördag och jag glömde fråga vad det är för namn på den. Någon kunnig här på forumet som vet? Dessutom undrar jag hur lång tid det brukar ta innan den öppnar sig? Med vänlig hälsning, Richard

• 1 svar
    • 553 visningar
  4. Started by olle_001,

Är en glad nybörjare som har Några frågor ang belysning i saltvatten. Har sett att Swedish-Growsystems säljer lågenergilampor purpellight som har 250000k vilket jag hört ska sådana lampor som ger detta spektra ska vara bra. men har bara sett dom som hps. Lågenergi är ju energisnålt. Någon som prövat dom. Vore jätte intresant att veta håller på med ett bygger mitt Akvarium nu så alla tips ideer ang belysning är välkommet Olle

• 0 svar
    • 553 visningar
  5. Started by Nicke,

tjena alla,har en fråga angående luftbubblor efter uppstart kommer dom från ls sten eller är det nått man ska justera med skummare eller,fråga till jad ägare den lilla dosa som är kopplad till uv med nån röd diod på vad är den till för,kan väl säga att manualen till karet inte va så jätte bra

6. Started by Puttegusten,

Hello. Är det både en ytavrinnare och skummare? /Putte

• 1 svar
    • 552 visningar
  7. Started by Freddess,

Hejsan. Funderar på att starta ett aquael nano reef 30. Ca 3kg ls och levande sand på det. Tänkte höra vilket städ gäng man bör sätta in. Blir kanske ev någon liten fisk sen.

• 0 svar
    • 552 visningar
  8. Started by Gnarkill,

Hur gör jag på enklast bästa sätt för att silicona om mitt kar? måste man ta bort allt silicon helt eller?

• 2 svar
    • 551 visningar
  9. Started by taxi3000,

Hej, byttes vatten för första gången igår ( ca. 20L. ) blandade vatten med salt och buffer. Satte på skummare igen efter två timmar efter vatten byttes, sedan dess har det skumma över behållare hela tiden! Provade imorse stänga av skummare i 6 timmar, men det hjälpte inte! Vad gjorde jag för fel? hur länge kommer detta pågår? Jag har en skummare som sitter inne i karet.

• 1 svar
    • 551 visningar
  10. Started by Randomkille,

Startade för några veckor sedan ett akvarium på 30 liter, i det har jag 5 snäckor, 2 eremiter, 2 euphyllia, stjärnpolyp och 1 gorgonia. I förrgår köpte jag ett 100 liters akvarium med pump för endast 100 kr så jag kunde inte säga nej Nu ska jag starta upp det nya, ska lägga i de 30 liter vatten som redan är igång och ytterligare 70 liter ska jag blanda upp men min fråga är om jag ska se detta som ett ”nystartat” akvarium eller ett som har gått ett tag då jag lägger i både vatten och sten från det andra akvariet? Tacksam för både tips och svar! Mvh Nils

11. Started by pegekin,

Har en instant Ocean 800 -Hur högt ska själva skummet vara i skummaren? Hoppas ni förtår frågan fastän den e lite konstigt formulerad.

• 1 svar
    • 551 visningar
  12. Started by akumas7,

Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin

• 2 svar
    • 550 visningar
  13. Started by Coma67,

Hej. Nybörjare här. Lämplig belysning till ett juwel lido 120L (60cm bred). Juwels egna rör T5 24W 438mm för saltvatten verkar inta gå att få tag Lysrör Juwel Highlite T5 Marine 24W Lysrör Juwel Highlite T5 Blue 24W

• 3 svar
    • 550 visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 549 visningar
  15. Started by André LA,

Hej! Måste först börja med och säga vilket toppen forum man har hittat! Som rubriken på detta ämne så är jag helt ny på saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten rätt länge. Men nu äntligen vågade jag ta steget fullt ut. Jag har startat ett Nano reef på 40 liter. Tyckte det skulle vara rätt lagom Akvariet har nu stått i 7 dagar sen uppstarten och allt verkar gå bra hittills! Lite liv har jag fått med hjälp av levande sanden och stenarna! Dock så undrar jag om vad det är för djur jag fått? Även en lång mask som tittar fram på kvällarna. Är dessa ofarliga för framtiden i karet? Med vänlig hälsning André

• 0 svar
    • 549 visningar
  16. Started by mikael_pecov,

Är i planeringsfasen för hur jag ska inreda mitt akvarium som är igång. Måste man ha en kalkreaktor om man har mjukkoraller eller är det viktigare om man har stenkoraller? /Mikael

17. Started by Charlle3535,

Elos 70 sump 3 små fack där avrinninge rinner igenom de första sen vidarw genom dom andra önda till de stora där skummaren står. Behöver hjälp vad jag kan ha i sumpen:) Mvh Charlie

• 0 svar
    • 548 visningar
  18. Started by ralle1424,

Vad ska man ha för osmos till ett 300l akvarium?

• 1 svar
    • 548 visningar
  19. Started by Granholm,

Tjoho! Ny på det här med saltvatten men har läst runt mycket nu under en tid och tänker dra igång ett projekt. Har bestämt mig för att dra igång ett 170 liters kar med sump på 60 liter. I helgen ska jag bygga bänk är det tänkt så nu är det hög tid att fixa det tekniska. Har fastnat lite vid belysningsdelen. Har nog bestämt mig för en led-ramp men vilken ska man ha? Det är ju ändå ganska dyra grejer. Måtten på karet är 100x40x50 (LxDxH) Även skummare är inte bestämt vad tror ni om denna? http://www.tritonakvarium.se/deltec-mc-500-skummare/2585-0 Hade vart fint och dubbelkolla lite innan jag beställer, annars visar det sig att jag har varit ute och cyklat någonstans. Jättet…

• 0 svar
    • 546 visningar
  20. Started by Batty,

skummaren på mitt blenny (original) skjuter liksom en stråle vatten ned mot facket där man skall placera kolstrumpan. detta ljudet börjar jag reta mig på lite! någon som haft ett liknande problem och därmed kanske någon klok lösning på det? alternativet är väl kanske att byta skummar så man kan få utloppet närmare vattenytan. vilken skummare skulle ni rekommendera då? stort tack på förhand!

• 1 svar
    • 546 visningar
  21. Started by Wigge,

har uppgraderat mig från ett 32 liters kar till ett 120 liters juwel lido kar. igår hällde jag i död sand och blandat saltvatten. och i morse hällde jag i levande sand får 32 liters karet och la i lite levande sten. returpump och skummaren har gått hela natten. Vattnet är fortfarande lite grumligt. Salthalten: 1023 nitrit: 0 temperatur 23 som stiger uppåt. så när tycker ni att jag kan koppa in fisken? MVH Wigge

• 2 svar
    • 545 visningar
  22. Started by Nille83,

Någon som testat dessa 2 lysrör? http://www.drakfisken.se/t5-ror/1154-aqua-science-blue.html http://www.tritonakvarium.se/fm-royal-blue-t5-39w/2936-0 Vilket ska man välja?

23. Started by jay05,

Hej jag hade problem med rött slemm ett tag sen och använde red slime remover och det hjälpte men efter vattenbytet så börjar slimet dyka upp igen lite här o var och jag undrar om det är för jag inte använder osmosvatten eller kan det vara nåt annat och isåfall vilka sätt finns det of örbereda vattnet på för påfilning? Är tacksam för alla svar MVH J

• 0 svar
    • 543 visningar
  24. Started by Mudar,

Hej! Jag funderar på att skaffa en Deltec mc500 skummare till mitt 130L kar. Låter det vettigt eller är det för mycket för ett litet akvarium??? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 543 visningar
  25. Detta kom in 4 ggr??? Kan inte få bort det? Hejsan, har stött på mindre problem! Jag har köpt en beg revpelare, byggd på levande sten från början som stått utan vatten en tid och nu även på altan i höstvädret. Hur ska jag göra för att få den i skick så jag kan använda den i akvariet med levande sten? Tackar för råd och tips. /Jonas

• 2 svar
    • 543 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.