Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej jag undrar om det är någon risk att clownerna har ihjäl den pytte anemonen på bild den verkar inte ha ont av att de är där. Med vänliga hälsningar Frank
-
- 2 svar
- 649 visningar
-
-
Elos 70 sump 3 små fack där avrinninge rinner igenom de första sen vidarw genom dom andra önda till de stora där skummaren står. Behöver hjälp vad jag kan ha i sumpen:) Mvh Charlie
-
- 0 svar
- 649 visningar
-
-
Testade mitt vatten idag. Mg 1600 och Ca utanför skalan på red seas tester. Va gör man nu?
-
- 1 svar
- 649 visningar
-
-
-
Hej är det någon som vet vart man kan få tag på nya filter till en osmos på nätet. Antarctica heter den och kommer från Aquatic natuer
-
- 1 svar
- 649 visningar
-
-
Har hafft igång min burk ett tag nu och allt funkar bra. Jag undrar hur ni gör när ni buffrar kalcium. Jag hälde det rakt ner i sumpen men det löstes inte upp helt sen blanda jag i en burk och rörde om ordentligt men det blir ett lager på botten i sumpen. Det kanske inte gör nått men pedant som man är så skulle jag helst slippa det. Och så undrar jag hur ofta ni häler i spårämnen. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 647 visningar
-
-
-
Har precis fatt ett 120 lit akvarie med tre stycken clownfiskar. Akvariet har varit igang länge men har nu alltsa flyttats till mig för ca 2 veckor sedan. De sista 3 dagarna har en av mina clownfiskar inte ätit ngt och den haller till i ett hörn av akvariet och har även grävt som ett hal där. Dom andra tva verkar ha det bra och äter och simmar runt. Hos tidigare ägaren gömde sig denna "Clownen" mest hela dagen, men nu har det alltsa gjort till sitt lilla revir i framdelen av akvariet. Kul att kunna se den mer, men lite dumt att den inte äter mer, verkar inte vara sa nyttigt. Ngn som vet vad detta kan bero pa? finns det ngt jag kan göra? Jag matar med samma mat som den tid…
-
- 0 svar
- 646 visningar
-
-
Så nu har man dragit igång sitt första saltkar=) nu har det i och för sig varit igång sen i november men nu ser det något så när ut som ett riktigt salt kar. Här är en liten lista på vad jag har i mitt akvarium! Karet är ett eheim Mp på 200 liter. Teknik/Under uppgradering just nu 1st new-jet 1200l/h 1st Koralia 1500l/h 1st Eheim 1000l/h Ljus: 2st power glo t8 1st Aqua glo t8 1st marine glo 13000k tror jag Filtrering: Fluval 404 med endast LS i Äldre Tunze Skummare/Tror den klarar av 500liters kar men det är som sagt gammal. 25watts Uv-c! Levande: 15kg LS 1 liten sacrophyton 1 st rörmask 1 st Cirrihitichthys falco - Hökfik 1 st Nebulosa muräna 5 st knappar vad jag kan se …
-
- 0 svar
- 645 visningar
-
-
Hej, karet är ca 2mån nu och det börjar dyka upp saker man själv kanske inte medverkat till 😆 jag har lite kalkmaskar på stenen som jag förstått är bra.. dessa har röda spröt som kommer ut. Markerade med grön ring i bild. sen finns gamla rester av sådana vermetider(?) som är som taggar. De verkar dock döda för jag ser inga slemmiga nät eller strängar från dem. Markerade med blå ring.. men jag kan inte minnas att jag sett de vita sakerna i de röda ringarna innan. Känns som de tillkommit. Vad kan detta vara? bra eller dåliga? 😆
-
-
- 1 svar
- 645 visningar
-
-
-
Hej, Vår Sacrophyton verkar inte vilja utvecklas där den sitter idag och dessutom sitter den i vägen för en annan korall som jag skulle vilja ha där. Hur gör jag för att flytta den? Den sitter fast på en av de stora stenarna som skall vara kvar där den är.
-
-
- 3 svar
- 644 visningar
-
-
Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet: Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05. Nitrat: runt 5 Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05 Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Ve…
-
- 2 svar
- 644 visningar
-
-
Detta kom in 4 ggr??? Kan inte få bort det? Hejsan, har stött på mindre problem! Jag har köpt en beg revpelare, byggd på levande sten från början som stått utan vatten en tid och nu även på altan i höstvädret. Hur ska jag göra för att få den i skick så jag kan använda den i akvariet med levande sten? Tackar för råd och tips. /Jonas
-
- 2 svar
- 644 visningar
-
-
men vad är det egentligen? Kommer ju ut blad från linan, och jag som tänkte klippa bort den då jag inte lyckades att dra bort den för ett par månader sedan. //Jonas
-
- 0 svar
- 643 visningar
-
-
Hej! Har precis köpt ett uvc-filter i kampen mot envisa alger samt den j*vla pricken... någon som har ett bra tips på något man kan sätta för insuget för att förhindra att mina mindre invånare sugs in i inloppet? En fråga till, bra tips på hur jag blir av med den oljiga ytan i akvariet? Jag har inte ytavrinning. Tacksam för alla tips och idéer.
-
- 1 svar
- 643 visningar
-
-
Hej. Jag har precis sat ihop min första saltvatten tank. Nu behöver jag hjälp med att välja LED lampa, jag har siktat in mig på en AI prime hd eller current USA. Min tank kommer att ha mjuk koraller och några fiskar den är bara 102l. Några förslag?
-
- 1 svar
- 643 visningar
-
-
Kanske en dum fråga men frågar man inte så ..... tänkte att förblanda saltvatten i 10 liters dunk (har 120L tank) för att byta 10% varje väcka hur länge kan man ha vattnet i dunken utan att det blir dåligt? tänkte ev ha 2 dunkar ståendes så e det klart när det e dags för byte. Har vanligt kranvatten men vi kör ofta osmos på jobb så kan ta där sen när sjukskrivningen är över 🤪 Thomas
-
- 4 svar
- 643 visningar
-
-
Är i planeringsfasen för hur jag ska inreda mitt akvarium som är igång. Måste man ha en kalkreaktor om man har mjukkoraller eller är det viktigare om man har stenkoraller? /Mikael
-
- 2 svar
- 642 visningar
-
-
Hallå har sedan tidigare haft ett clown par i mitt akvarium som har hållt ihop och bott i samma grotta och simmat runt ihop. Dom bråkade lite första dagen men sedan kom dom bra överens. Jag satte nu in en gul kirurg för ca en vecka sen och nu har den tagit över grottan med ena clownen och dom simmar runt ihop. Den andra mindre clownen står nu bara vid vattenytan i ena hörnet och såg nyss den stora clownen vara på den och bråka. Kan det vara så att clownen och kirurgen har bildar ett par? Någon som hört talas om det förut?
-
- 2 svar
- 641 visningar
-
-
Hej någon som beställt från reef corner alive någon gång ?
-
- 3 svar
- 641 visningar
-
-
Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre
-
- 2 svar
- 641 visningar
-
-
Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar
-
Vi hoppas någon här kanske kan hjälpa oss... Vi har nyligen startat upp ett saltvattensakvarium för några veckor sen men vårat nitrit stiger i höjden med en gång vi ger lite mat till våra tre små erimitkräftor Vi startade med bara dödsten "levande" sten men vi tillsätter medel från startkitet att få igång stenen..alger men de har inte kommit något Nu vågar vi inte mata erimitkräftorna o idag hittar grabben ben o klor på botten o vi är bortresta.. Men vad han kan se verkar all gå omkring ändå o ha klor mm .. Vad händer? Vad kan vi göra för att de ska komma igång med alger mm ?
-
- 3 svar
- 639 visningar
-
-
Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik
-
- 2 svar
- 639 visningar
-