Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Har flyttat mitt akvarium och får mycket brunt på sand och även rutor.. Kiselalger antar jag?.. Blev en del innan med efter att det var dåligt skött ett par veckor under flytten för akvariet stog kvar i gammla lyan.. Tog med ca 60l av vattnet och blandade resten nytt.. Hur blir man av med det nu? Kör osmos men inte silikatfilter. Kanske nått man borde satsa på? Vattnet är det samma som innan men det beror väll på ledningar med? Stenar och bakgrund ser tråkiga ut nu med det blir väll bättre hoppas jag Syns dåligt på bilden tyvärr..
-
- 2 svar
- 664 visningar
-
-
Har kört mitt Red Sea i snart 1 månad och allt fungerar som det ska. Men jag har bara en liten fundering på lysrörsuppsättningen. Den innehåller BlueWhite 3 x 39W REEF-SPEC® Actinic 2 x 39W REEF-SPEC ® Pink 1 x 39W. Är detta de ultimata för koraller och fiskar? Eller ska man byta ut någon färg?
-
- 0 svar
- 664 visningar
-
-
Hej allihopa De sista veckorna ser jag de mikroorganismer i sumpen på rutorna ...är det något som jag måste vara orolig för? Några av de rör på sig och några är helt stilla.... Tacksam för er hjälp! Hälsing Tas Sent from my iPhone using Tapatalk
-
-
- 3 svar
- 663 visningar
-
-
Hej någon som beställt från reef corner alive någon gång ?
-
- 3 svar
- 663 visningar
-
-
-
Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre
-
- 2 svar
- 663 visningar
-
-
hur bygger jag bäst min ytavrinning?? om man borrar var gör man det och hur ser man till att inget som inte skall ner i sumpen kommer in? mvh nybörjaren
-
- 0 svar
- 663 visningar
-
-
Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias
-
- 3 svar
- 663 visningar
-
-
-
Hej! Jag ska starta ett 63 liters akvarium framöver. Min fråga är hur många streamer behöver jag ha? En jebao som drar 4000liter i timmen men som kan ställas in, kanske klarar mig på den? Annars tänkte jag köpa den och kanske ta den som jag har på 1000liter i timmen
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.
-
- 0 svar
- 662 visningar
-
-
Hej, Vår Sacrophyton verkar inte vilja utvecklas där den sitter idag och dessutom sitter den i vägen för en annan korall som jag skulle vilja ha där. Hur gör jag för att flytta den? Den sitter fast på en av de stora stenarna som skall vara kvar där den är.
-
-
- 3 svar
- 661 visningar
-
-
Hej! Undrar om någon vet om det finns någon bra saltvattensaffär i eller omkring FALUN BORLÄNGE AVESTA HEDEMORA!!?! Snälla hjälp mig...!?? // Petter
-
- 0 svar
- 660 visningar
-
-
Tjenare jag har lite funderingar på vad för sorts fiskar jag kan skaffa och hur många, jag har ett 100 liters akvarium där det just nu bor 2 clowner och lite annat i Det finns några fiskar som jag sjukt gärna skulle vilja ha i mitt akvarium som kirurg, dvärgkejsare och en puffer, Men frågan är om dom behöver större utrymme? En till fråga om puffern är att jag har läst om folk som har problem med att puffer och koraller inte går ihop, stämmer det?
-
- 2 svar
- 659 visningar
-
-
Hej. Jag har precis sat ihop min första saltvatten tank. Nu behöver jag hjälp med att välja LED lampa, jag har siktat in mig på en AI prime hd eller current USA. Min tank kommer att ha mjuk koraller och några fiskar den är bara 102l. Några förslag?
-
- 1 svar
- 659 visningar
-
-
Är i planeringsfasen för hur jag ska inreda mitt akvarium som är igång. Måste man ha en kalkreaktor om man har mjukkoraller eller är det viktigare om man har stenkoraller? /Mikael
-
- 2 svar
- 658 visningar
-
-
Nu är goda råd dyra!! Skaffade mig en vitbröstad kirurg till mitt boyu 130l för ca 3v sedan och den fick prickar ganska omg. Har just startat upp 460l där tankan var att den skulle husera men tyvär lämnade den in handuken i kväll. Min fråga är följande har den smittat ner hela karet? kan jag flytta över restrande fiskar samt sten eller är det tippen som väntar?
-
- 1 svar
- 658 visningar
-
-
Testade mitt vatten idag. Mg 1600 och Ca utanför skalan på red seas tester. Va gör man nu?
-
- 1 svar
- 658 visningar
-
-
Har precis fatt ett 120 lit akvarie med tre stycken clownfiskar. Akvariet har varit igang länge men har nu alltsa flyttats till mig för ca 2 veckor sedan. De sista 3 dagarna har en av mina clownfiskar inte ätit ngt och den haller till i ett hörn av akvariet och har även grävt som ett hal där. Dom andra tva verkar ha det bra och äter och simmar runt. Hos tidigare ägaren gömde sig denna "Clownen" mest hela dagen, men nu har det alltsa gjort till sitt lilla revir i framdelen av akvariet. Kul att kunna se den mer, men lite dumt att den inte äter mer, verkar inte vara sa nyttigt. Ngn som vet vad detta kan bero pa? finns det ngt jag kan göra? Jag matar med samma mat som den tid…
-
- 0 svar
- 657 visningar
-
-
Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet: Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05. Nitrat: runt 5 Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05 Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Ve…
-
- 2 svar
- 656 visningar
-
-
Har hafft igång min burk ett tag nu och allt funkar bra. Jag undrar hur ni gör när ni buffrar kalcium. Jag hälde det rakt ner i sumpen men det löstes inte upp helt sen blanda jag i en burk och rörde om ordentligt men det blir ett lager på botten i sumpen. Det kanske inte gör nått men pedant som man är så skulle jag helst slippa det. Och så undrar jag hur ofta ni häler i spårämnen. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 656 visningar
-
-
Hallå har sedan tidigare haft ett clown par i mitt akvarium som har hållt ihop och bott i samma grotta och simmat runt ihop. Dom bråkade lite första dagen men sedan kom dom bra överens. Jag satte nu in en gul kirurg för ca en vecka sen och nu har den tagit över grottan med ena clownen och dom simmar runt ihop. Den andra mindre clownen står nu bara vid vattenytan i ena hörnet och såg nyss den stora clownen vara på den och bråka. Kan det vara så att clownen och kirurgen har bildar ett par? Någon som hört talas om det förut?
-
- 2 svar
- 655 visningar
-
-
Hej ska satsa på ett saltvatten akvarium nu hade velat ha lite hjälp med tips om vad man ska ha för grejer osv inte allt för dyra saker och vad man ska ha för att inte fiskarna ska dö tex skummare, vilket slagspumpar jag har just nu ett 200 liter akvarium så grejjerna ska passa till det
-
- 1 svar
- 655 visningar
-
-
Hej! Har precis köpt ett uvc-filter i kampen mot envisa alger samt den j*vla pricken... någon som har ett bra tips på något man kan sätta för insuget för att förhindra att mina mindre invånare sugs in i inloppet? En fråga till, bra tips på hur jag blir av med den oljiga ytan i akvariet? Jag har inte ytavrinning. Tacksam för alla tips och idéer.
-
- 1 svar
- 654 visningar
-
-
Vi hoppas någon här kanske kan hjälpa oss... Vi har nyligen startat upp ett saltvattensakvarium för några veckor sen men vårat nitrit stiger i höjden med en gång vi ger lite mat till våra tre små erimitkräftor Vi startade med bara dödsten "levande" sten men vi tillsätter medel från startkitet att få igång stenen..alger men de har inte kommit något Nu vågar vi inte mata erimitkräftorna o idag hittar grabben ben o klor på botten o vi är bortresta.. Men vad han kan se verkar all gå omkring ändå o ha klor mm .. Vad händer? Vad kan vi göra för att de ska komma igång med alger mm ?
-
- 3 svar
- 653 visningar
-