Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest Krille
    Started by Guest Krille,

Det är inte min första saltburk men min första FO burk Har planer på att sätta upp en fish only tank på 540 liter. Funderar lite på det här med tekniken runt det hela. Utan LS är det väl rätt svårt att hålla låga fosfat och nitrat nivåer får man förmoda. Blir det till att göra stora veckovisa vattenbyten a'la hårdbelastat sötvatten? Kan man köra 50kg LS och hoppas det räcker? Eller är det andra metoder som gäller, typ Eheim ytterfilter och dyl (har rätt mkt såna prylar)? Tänkte även ev. köra med ytavrinning ner i en sump med en eller ett par skummare. Vad har ni för erfarenheter av dyl. lösningar?

• 1 svar
    • 874 visningar
  2. Started by Jocke,

Tjenare! Ska snart dra igång mitt första saltvattens akvarium. Väntar bara på Akvariumet och sump karen 1st till sump och 1st till vatten reservoar. Under tiden så ser det ut så här.

• 20 svar
    • 2,4k visningar
  3. Started by Jocke,

Tjenare! Jag har precis fått i stenen i karet,har några frågor. Ska jag köra med skummaren under inkörningen?. Hur får ni bort sand och småpartiklar som seglar omkring i vattnet,kör ni med något innerfilter?. Hur mycket sten kan man till sätta karet utan att få en ny omstart?. MVH Jocke

• 4 svar
    • 1k visningar
  4. Hej! Tänkte passa på att starta upp ett saltvattenakvarium när jag flyttar i höst. Har egentligen inte någon erfarenhet av saltvatten, förutom att farsan hade ett i 5 år, kan inte fråga honom om råd då han drunknade under en fisketur för några år sedan. Vilken utrustning behövs? Akvariet är på 320 liter. Hur mycket kostar skummare (med pump) till ett akvarium av den storleken? Hur mycket kostar osmos-thingy? Hur mycket kostar MH-lampor, inklusive ramp? Funderar mest på att ha clownfiskar och kanske någon kirurg. Hoppas jag får många svar och tips. Ha en fortsatt trevlig dag.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by jojjen,

Nu äntligen efter ett antal månader har jag kommit så långt att jag tänkt starta upp mitt eget kar. Jag har lite LS som ligger här och väntar på att hamna i karet men det växer lite blandade saker på dem. Och jag undrar vad man skall låta vara och vad man skall plocka bort? Newbie som man är så ha man dålig koll på vad saker heter och är. Först är det de vanliga gröna algerna som bildar ett ludd, de kan man kanske borsta bort så mycket som möjligt av. Röda kalalger... inte så mycket att göra åt Sen har jag gröna små "ärtor" som sitter på stenen, är de något bra eller skall de bort? Sist, det finns även röda smala trådar som hänger ut från stenen och förgrenar sig. Är det…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  6. Guest Krille
    Started by Guest Krille,

Funderar på att bygga ett nytt akvarium, ca 150 liter (85*42*42) + inbyggd sump på ca 20 liter med två kamrar, en med konstant vattennivå. Finns det någon som kan göra en detaljerad skiss?

• 8 svar
    • 2,2k visningar
  7. Started by hippo,

någon som vet om aqualights osmosfiler e bra ???

• 17 svar
    • 2,4k visningar
  8. Started by troffe,

Jag vill gora lite reklam for eric H borneman hans bok om koraller e kanonfin! Den heter Aquarium corals:selections, Husbandrys and natural history Bra text och mycket bilder. ad libris har den.

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by troffe,

Hej! Hur ser ett overrinnignsfack ut och behovs ett sodant om man har en skummare? Jag vill ha bort ytfilmen. Och det ar val bra att ha det fixat innan det fylls vatten i burken. URsakta stavningen men saknar sista tre bokstaverna i vart braiga alfabete.

• 0 svar
    • 711 visningar
  10. Started by Manks,

Jag är precis på väg att beställa en powercompact-belysning på 55w till mitt nano på 54 liter. Till den ska jag ha en 15 w actin-lampa. Nu undrar jag om ni tror det kommer bli stora problem med värme/avdustning. Det blir ju ganska mycket watt på lite vatten. Pumpen jag använder är på 18 w, det är allt värmealstrande som finns i karet. Ska bygga in den i en heltäckande ramp som jag monterar 1 elller 2 biltemafläktar i toppen. /Torsten

• 1 svar
    • 838 visningar
  11. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! blir lite kinkig för att mitt tunna lager grov korall sand blir ganska fort brun, inga trådalger utan bara sanden blir bara lite brunaktig. När jag suger botten och sanden som är under är ren och fin. Kan detta va med ljuset att göra för alla mina värden är bra. Har en Aquasunlight NG 2x250w + 2st T5 och T5:orna är tända ca: 10h och MH är tänd ca: 8h. Jag får inga alger på stenen eller någon annan stans så det är därför jag behöver lite råd. MVH, Andreas

12. Started by skyfox,

hej har funderingar att gå över till saltvatten men denna jungel är en aning förvirrande! funderar på ett aqualux 960 liter skulle villja ha en komplett lista av vad jag behöver inskaffa till detta är helt ny på detta med saltvatten och skulle villja ha tipps på hur man går tillväga, har letat på forumet men de flesta värkar vara lite insatta i detta ämnet /sky

13. Started by Manks,

Någon som vet hur vattenkvaliten är i göteborg(hisingen)? Går det att köra akvarium utan osmos här i staden?

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  14. Started by hultanhasek,

Jag funderar på att starta upp ett mindre saltvattenskar.... 150-200l. Jag är väl bevandrad vad gäller sötvattensakvarium och dess teknik. Verkar vara mycket mer att tänka på när det gäller saltvatten. Räcker det med ett innefilter (filterpatron och ett aquaclear 802 1500l/h) Skummare Aqua Medic Miniflotor med pump (det står att man ska ha en luftpump på 200l/h.... blir det bättre om man har mer...tex en till aquaclear 802 1500l/h) eller blir det för mycket? Doppvärmare vanliga t-8 rör tex. marine-glo har tänkt hålla ett par mindre fiskar 5-6 st. någon räka kanse. inga koraller (till att börja med) Är det nödvändigt med osmosvatten? Ytavrinning.

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  15. Started by SeanD,

tjena har haft mitt första kar nu i 3 månader och har en fråga till alla erfarna... köpte 40 kg ls o undrar hur jag bör göra, har ca 50 kg i mitt kar just nu mem vill ha dit 40 till, hur tycker ni att man ska gå till väga. stenen har fraktats från umeå o har varit packad i 3 dagar,kan man bara skölja o lägga i stenen eller? mvh jonny

16. Started by nelson,

Hejsan! Det är så här att jag köpte ca 300kg levande sten förra veckan och jag undrar om man behöver koppla någon utrustning till detta utöver cirkulation och ljus. Typ skummare? När jag fick hem stenen blandade jag nytt saltvatten så vattnet är bra. Värdena: PH 7,7 - 8 No2 0 No3 5 Mvh Nelson

• 1 svar
    • 915 visningar
  17. Started by Linnex,

Jag startade upp mitt 500 l i söndags. Det har alltså gått drygt två dygn. Min LS har legat i ett annat akvarium i förvaring i ca två månader med skummare och sparsamt med ljus (3 timmar/dag). Var lite liv där nu när jag flyttade över. Jag spolade av LS lite lätt när jag flyttade dem. Vid uppstart har jag använt 50 l vatten från ett aktivt kar och ca 20-25 l från mitt förvaringskar. Dvs 70-75 liter totalt. Första dygnet så skummade skummaren av exakt 1,5 liter och sedan har det näst intill avstannat. Jag har ett fosfatfilter inkopplad samt nitratfilter ADN 75 på uppstart sedan då i söndags. Igår vid lunchtid slängde jag i en fryst räcka för att belasta akvariet. Testat at…

• 13 svar
    • 2k visningar
  18. Started by ghost,

hej jag undrar villket märke på tester är bäst? med tester menar jag för att testa nitrit ca kh med mera.

• 2 svar
    • 948 visningar
  19. Started by Reefchallenge,

hej undrar om du kunde hjälpa mig med en del saker. har en aqua medic percula 120 med 12000 pumpkapacitet plus en deltec mc500 skummare jag har fått en del problem på sista tiden , ett skikt av röda alger har börjat växa i akvariets kanter,på sanden och på en del stenar. har satt in 200 ml rowaphos i karet men det verkar inte hjälpa särskilt mycket. jag har en städpatrull bestående av minst fem turbo sniglar , 10 andra sniglar(större variant) minst fem brittle star sjöstjärnor , minst tre eremitkräftor. en revkräfta , 2 sjögurkor och tre sjöborrar, ingen sandvändare eller blennis samt 12 stora fiskar varav 4 clowner ,2 pipefish , resten kirurger.en fröken eller läppfisk …

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  20. Started by john.w,

japp fick stenen idag mäkta imponerad lite skillnad från sött. såg en liten krabba ska den vara kvar eller ska den ut. får väl se om jag kan få upp lite bilder fast än så länge é det inte mycket att se, lite stenbumlingar i vatten

21. Started by Jockelino,

Hej! Nu har jag smygläst här på forat i nästan ett års tid och det börjar snart bli dags att sätta upp mitt eget akvarium. En sak undrar jag över, dock: Alla skämtar och/eller gnisslar tänder över hur mycket hobbyn kostar. Att det inte är gratis att sätta upp en ny saltburk förstår väl vem som helst, men när man väl är igång...? Jag har på nåt vis förutsatt att man har lite fasta utgifter för salt, spårämnen, kalk, tester och foder, kanske någon ny korall då och då, men jag kanske är fullständigt ute och cyklar? Vilka driftskostnader har ni, och hur stora akvarier? Enormt tacksam för svar. / Jocke

• 1 svar
    • 864 visningar
  22. Started by houssami,

Hej på er allihoppa. Efter 4 år med sötvatten fiskar snart är det dags för saltvatten. Jag har läst och förtsätter att läsa om ämnet. Jag tänkte höra med er som har hållit på ett tag nu om ett par funderingar som jag har och jag hoppas att få svar och hjälp. 1- Ett 240 liters akvarium ( 110*45*50 L, B, H ) med 8mm tjockt glas, är det ok? 2- T5 rör som jag skulle kunna montera själv, liknande de som finns på den här länken , http://www.melevsreef.com/pics/0504/t5.html , finns såna att köpa i Sverige? Var? kostnad? Tack på förhand MVH

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  23. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Nu när jag installerade min nya MH och fick bättre ljus ser jag att det åker omkring massa små luftbubblor i vattnet. Jag kan inte se vart dom kommer ifrån men det är väldigt många. Sökte lite i forumet men kunde inte riktigt hitta någon bra förklaring hur man får bort dom. Saken är den att jag har ju en intern Deltec skummare med filter och ytavrinning och enligt min mening fungerar den på samma sätt som om jag hade en sump. Hoppas att det är någon som har en ide hur jag skall bli av med dom för det är lite störande måste jag erkänna nu när allt annat funkar så bra ;-) Tacksam för svar MVH, Andreas

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by Manks,

Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…

• 2 svar
    • 1k visningar
  25. Started by nelson,

Hejsan! Jag hade tänkt att beställa utrustning till mitt första salt-akvarium och skulle bli glad om man fick några tips om hur de sakerna jag hade tänkt beställa är: bra/ dåliga/ dånar/ opraktiska osv. Mitt kar är på 300liter +100liter sump 150cm*50cm. Kommer att lägga i levande sten i karet och någon bottenlevande fisk och låta det gå tills värsta värmeböljan är över. Sedan kommer jag ha anemoner , fiskar och koraller. Utrustning: Nivåreglering: Aqua medic sp 3000, ändrad till DIY Pumpar: Cirkulation New Jet 3000 Skummaren New Jet 3000, ändrad till Eheim 1262 Retur New Jet 2000 Osmos Aguatic nature 90l/d Salt Reef cry…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.