Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Jaonas,

Tänkte bara höra om det är någon som har lite tid över och är sugen på att skriva en liten sammanfattningslista om olika vattentester? Vilka som är viktigast att köpa först, vilka värden man vill ligga innom, vad resultatet blir av fel värden innom olika tester? T.ex. om dåliga värden reulterar i alger, skadlighet för fiskar m.m... Eller om någon till skillnad från mig hittat någon bra enkel tråd om detta:)

• 5 svar
    • 1k visningar
  2. Started by nelson,

Hejsan! Har nu flyttat över stenen från mina andra kar till mitt huvudkar och varit där en vecka. Gjorde test på mina vattenvärden idag, undrar om ni tycker att det är ok att köpa några testpiloter? Ca 245 ( har inte fått igång kalkreaktorn ännu) Nitrate 10-15 Magnesium 900ppm Ph 7,7-8 Silicat 0,25-0,5 Fosfat 0-0,03 Nitrit 0 Iodine 0,01-0,02 Märke på testerna är salifert om någon undrar. Mvh Nelson

3. Started by AlexanderClown58l,

Hej, jag undrar om någon här vet om Mg och Ca ställer in sig ''självt'' då karet kört in sig. Nitrittoppen hade kommit då silikathalten var alldeles för hög och jag gjorde ett delvattenbyte, innan jag bytt vatten har jag aldrig mätt Mg och Ca. Nu är dom värdena pyttelit för höga, ändras dom allt efter karet är ''återställt'' i sin normala form som ex. Ammonium, nitrit, nitrat?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Wigge,

Har ett 32 liters nano kar med 2 clowner, en pepparmints räka och ett par sniglar. och nu är det så här att vattnet vill inte bli riktigt rent=/. först rinner vattnet ner genom 3 "grova tvättsvampar"(vad heter det egentligen?) sen genom en påse med makaroner sen genom 5 biobollar. finns det något man kan göra för att få vattnet lite renare, T.ex. lägga till något extra filter som man har hemma eller vad tror ni? kom gärna med förslag:) ha en fortsatt trevlig kväll=)

• 19 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Hirez,

Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?

• 4 svar
    • 784 visningar
  6. Started by Daniel Fahlström,

Jag har införskaffat ett par fraggar som efter några dagar började bli avskalade av polyper. Jag misstänkte snabbt de små ljusa stjöstjärnor som följde med levande stenen så jag tog bort de tre jag hittade. Men tyvärr fortsatte det och jag undrar om det kan vara min pepparmintsräka som är boven eller någon liten krabba från levande stenen? Någon som har en teori?

• Gilla
    • 2 svar
    • 674 visningar
  7. Started by koaala,

Varför tror vi att det är vi som bestämmer hur akvariumets inredning ska vara.

• 7 svar
    • 975 visningar
  8. Started by Tony Englund,

I mitt nano har knappkorallerna börjat försvinna mystiskt. Vem av clownfisk, putsarräka, goby eller blåbenad eremit borde vara boven i dramat? Knapparna hade ju precis börjat ta sig så fint, och helt plötsligt kommer någon på att de smakar gott? / Tony

• 5 svar
    • 933 visningar
  9. Started by Aquario,

Hej. Jag undrar vilka som kör med djup sandbotten och deras resultat med den? Jag kommer att starta upp ett nytt 350L hörn kar inom snar framtid. Bygge av skåpet som den ska stå på är på gång i skrivande stund. Jag har kollat mycket (flertal gånger ) på Newyourksteelo´s youtube kanal där han beskriver hur den djupa sanden fungerar. Det står 50/50 mellan djup sand eller inte till mitt nya kar. C-ya!

10. Started by jernis,

Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …

• 3 svar
    • 660 visningar
  11. Started by slarvid,

Hur mkt behövs det ventileras? Sumpen kommer va på typ 30liter. Räcker det med ett gäng stora hål i bakstycket borrade med dosborr?

• 3 svar
    • 598 visningar
  12. Started by Verkenius,

Hejsan alla, Började med ett litet kar på 50 liter en insåg rätt snabbt att detta kommer aldrig att hålla. Så efter bara några veckor uppgraderade jag mig till ett 340 liters + 80 liter sump. lite info om mitt kar. 340 liters rimless kar Sumpen är på 80 liter och där i kör jag lite Siporax just nu. Använder även mitt ytterfilter jag hade i mitt 340 liters nu i början men median där i är tanken att jag ska lägga i sumpen snart. Median som funkar som biologisk filtrering då såklart Startade karet med ca 25kg marco sten och 10kg levande sten. Levande: 2st Clown 1st Doris 1st Pomaca…

• Gilla
    • 6 svar
    • 852 visningar
  13. Started by bjuren,

Hej allesammans! Jag går och funderar pa att skaffa mig ett saltvattensakvarium modell lite större. Just nu har jag bara tva sötvatttenskar med malawi...men juh mer man lär sig och sätter sig in i akvaristiken så blir jag mer och mer sugen på att vidga mina vyer, och vad kan egentligen vara bättre än ett saltvattenskar? Det som hindrade mig när jag började med allt var att svårighetsgraden med att sköta ett saltvattenskar är betydligt högre än ett sötvatten... Jag har varit inne och läst en del här på sidan, och det känns inte lättare nu...men jag är fast besluten att ta tjuren vid hornen och verkligen göra slag i saken! Är först och främst på jakt efter ett akvarium på 6…

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  14. Started by nippe2000,

Det ser ut som växter ??

• 0 svar
    • 513 visningar
  15. Started by Olle,

Hejsan, Satt och kollade i mitt nystartade Akvarium som vanligt när jag såg denna grej som vecklade ut sej. när det kommer en fisk för nära drar den i hop sej för att sedan komma ut igen. Den syns lite dåligt för den är nästan genomskinlig. Men den är till höger om den lite vitare stenen.

• 7 svar
    • 691 visningar
  16. Started by Victoria,

Hej igen Ja då har man äntligen fått sig ett alldeles eget akvarium, visst jag har haft mitt nano (AN - Paradise) på 27 liter men kände ganska snabbt att det var lite väl lite så jag har under en lång tid kikat runt efter ett nytt kar. Eftersom jag skulle vilja ha ett enkelt men komplett akvarium så kändes Perculan ganska självklar. Har nu köpt ett begagnat akvarium med all teknik som behövs. LS har nu gått i mörker i ca 3 månader och fortsätter att göra så hos mig tills jag har fått upp min MH - Armatur där jag har en BLV - 150 watt - 14000 k. Jag ska även kompletera med 2 lysrör. Har nu ett AquaGlo lysrör som ska bytas ut. Jag ska iallafall skaffa mig ett Osramm 67 e…

17. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 35,7k visningar
  18. Started by jetstar,

vilka tester är viktigast att ha koll på? ska köpa saliferts men det fins ju massor så vika är viktigast? i karet har jag några fiskar,en sjöstjärna en räka en eremit några knappar +lite mer som kommer mvh

• 4 svar
    • 900 visningar
  19. Started by Adrenalized,

hejsan är i uppstarten av mitt första saltkar, har precis handlat på mig 2 st 150w MH strålkastare med inbyggda ballaster, vill inte ha dom hängandes från taket så jag undrar hur mycket vikt kan jag lasta på uppe på akvariet?! det är ett Juwel Rio 180L jag har .. och armaturerna väger 5.7kg st. säg 12kg då. Finns det någon som har koll på detta?

20. Started by Henrik dahlström,

Har lite funderingar på vilka värden som är viktiga att mäta och hålla koll på efter uppstart????

• 3 svar
    • 726 visningar
  21. Started by Miss C,

Hej! jag har haft mina t5 lysrör i ca 1,5 år nu och nu undrar jag hur mycket effekt de tappar på den tiden? Vet att någon handlare sagt att man ska byta varje år. Gör ni det och märker ni isf stor skillnad? Börjar även så smått fundera på att byta ut t5orna mot någon led lösning. Någon som har något bra tips till ett Rio 180? /Camilla

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  22. Hej Jag vill bygga någon form av denitrifikationsfilter till mitt kar (Red Sea MAX-S 500) men har väldigt svårt att välja väg. Har försökt samla information på detta forum men det är spridda skurar och svårt att hitta fördelar/nackdelar med respektive lösning. Som jag har förstått finns fyra huvudalternativ: DSB i displaykaret (vilket ju är för sent i mitt fall...) DSB i sumpen (Har ett fack på 47x20x20cm utanför returströmmen där det skulle kunna läggas) Siporax eller liknande i sumpen i stället för DSB Nitratreaktor (Går tyvärr bort av ekonomiska skäl. Just nu i alla fall...) Någon som byggt egna reaktorer med bra resul…

23. Vi har ett kar som står och körs in, och vi har en massa levande sten i. På kvällarna sitter vi och spanar smådjur men jag är osäker på vilka djur man ska bli glad över att se och vilka som är otrevliga. Någon som kan berätta vad som är otrevligt att ha? Vi har sett: Flera randiga ormsjöstjärnor från 2 cm till 5 cm i diameter En liten vit sjöstjärna (gissar att det är små skräp stjärnor En sten full med rörmaskar Flera "håriga tusenfotingar" från 3- 7 cm Vita mini räkor/kräftdjur Små snäckor lite alger som en gräsmatta på en sten och självklart ett gäng glasrosor, genomskinliga och röda (dom är skräp, det vet jag)

• 2 svar
    • 803 visningar
  24. Hej, Första jag gjorde var att kolla in tråden om inköpsguide men den visade ju inte alls vilka komponenter som behövs för att få igång ett fullt fungerande Saltvattensakvarium. Så jag ställer några frågor här istället. Jag är helt ny på det här men är inte bakom flötet på något sätt så jag lär mig fort. Vilka hårdvaror behövs förutom själva akvariet för att få ett komplett fungerande system? Vad behövs mer förutom salt till vattnet för att få perfekt saltvatten? Hur länge ska man låta akvariet stå tomt och låta vattnet anpassa sig så man får vattnet perfekt, både när det gäller temperatur och alla kemikalier som ska verka osv... Vad rekommenderas att plantera i det tomm…

• 34 svar
    • 14,4k visningar
  25. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 280 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.