Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Då var det dax igen med nästa fråga...läser och läser.... Har insett att det är bättre att lägga frågan här! Som sagt var, jag ska starta mitt första och nya akvarium 576 liters Move. ( Har ändrat från 375l) Vad väljer man 3 st led en varmvit 6500 K, 1st 6500 vit, 1st vit/blå 13000K ..... är detta rätt uppsättning??? Eller tar man 2 st led eller 2 led i T5 armatur?? Jag ska inte ha några svåra koraller eller fiskar, fisk ska var Clown och enklare efter inkörning. Tacksam för svar. / Jonas

• 4 svar
    • 2,7k visningar
  2. Started by Strumpan,

Hej igen! Nu har vi byggt ut lite då vi kom på att våra 27 liter vart lite svårmöblerat. Så nu har vi bytt till ett 54 liters ist och flytten gick jättebra Men nu har vi lite belysningsproblem istället,undrar därför vad som passar bäst. Måtten på karet är:H:30 L:60 B:25 Antingen 2 st t5 kompakt 55w rör 1 daylight blue & 1 triplus 14000 k eller 150w mh och nått slags blått ljus. Tacksam för svar

• 4 svar
    • 820 visningar
  3. Started by hippo,

tripple buffer eller SeaBuffer. e det någon skillnad? måste någon av dom lösas ivatten?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  4. Guest
    Started by Guest,

Hej allihopa! Jag har precis startat ett nytt nano kar 60L. Nästan alla grejer köpte jag via nätet. Frågan är: finns nån akvarie butik i stockholm? Jag har hittat bara Triton och akvarielagret?

• 3 svar
    • 907 visningar
  5. Started by JensJ,

Jag har försökt hitta info om vilken eremitkräfta som är lämplig för en nybörjare. Jag har ett RSM130 med korallgrus 1-2mm. Där vill jag ha någon sandvändande och algätande eremitkräfta. Jag har hittat rödbenad, blåbenad och blåbandad eremit men vilken ska jag välja? Den ska dessutom helst lämna mina sniglar ifred.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by hippo,

vad heter färgen ni målar baksidan med? e det vanlig vattenbaserad??

7. Started by bläckis,

tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har.

• 4 svar
    • 913 visningar
  8. Started by fraggen,

Jag funderar..Jag matar min salaris med torrfodersushisjögräs seaweggie.fungerar ypperligt han praktiskttaget bor på sugproppen där jag fäster käket. ytterligare har jag artemia som jag tinar med lite Marine snow o vatten och så matar jag med osi små kulor torrfoder..Vad kan jag mer ge? Finns det någon mat jag har missat? Fisken är ocellaris,decora,magnifica och två c binospinosus. Ps Anemonen får räka nå´ngång o korallerna får Marine snow.

• 4 svar
    • 1k visningar
  9. Started by magnus1982,

när man byggr upp ett kar, vad använder folk då. jag hade tänkt mig att endast försöka bygga upp grunden med levande sten. så mycket som krävs för att korallerna ska få en bra yta att stå på. plus att man kan aldrig få för mycket levande sten om jag fattat det rätt. låter det vettigt eller gör ngn annan annorlunda? mvh mange

10. Started by peppe67,

Är det någon som vet vad detta kan vara för krabba? Den hade gett sig på en av mina snäckor när jag hittade den, lyckades få bort snäckan så den sitter på glaset nu men krabban försvann ner i sanden. Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• 0 svar
    • 364 visningar
  11. Started by Aquaguy,

Köpte idag en frag på pumpande xenia och en frag av Kenya träd vad för mat ska jag ge dem? Går det med artemia eller vad det heter. Tack på förhand!

• 3 svar
    • 787 visningar
  12. Är lite nyfiken på vilken metod alla ni här använder för att hålla Fosfat och nitrat i schack i era akvarier. Zeovit? Biopellets? VÄS eller liknande? Scrubber? Kombination med remover?

• Gilla
    • 9 svar
    • 2k visningar
  13. Started by Freddesss,

Läst att sten och sand ska i olika ordning. Men kvittar det eller? Om jag möblerar om så hamnar stenar ändå där det redan är sand.

• Gilla
    • 19 svar
    • 1,8k visningar
  14. Started by jörgen holmgren,

Vad för sorts salt mätare är pålitligaste?

15. Guest Landskrona
    Started by Guest Landskrona,

Dags för inhandling av skummare... Några förslag på modell som har fungerat bra för er? ska klara 500 L kar när det är hög belastning Tack på förhand.

• 15 svar
    • 2,1k visningar
  16. Started by Hella42,

Vad ska man ha för retur slang respektive utblås till en tunze 1200/2 returpump som ska sitta i sumpen

• Gilla
    • 2 svar
    • 629 visningar
  17. Started by drage,

hej alla .Är helt ny inom saltakvarium.kan inte så mycket men vilja finns.min fråga är äger en mollys fiskhotell på 80l,som jag vill göra om till salt,I finns en pump som kör 1100l/t,bio bollar finns och ljuset är kanske inget vidare,Undrar om ni kan hjälpa mig,vilken sort av skummare och filter skulle ni köra med,till en sån akvarium,Mycket tacksam

• 2 svar
    • 673 visningar
  18. Started by fiend,

Hej Tänkte kolla vilken temperatur som är lämplig i saltvattensakvariet och även vilken som ni har? Min ligger kring 24.5 - 25.5 grader, medan Jorgas som var här igårkväll har kring 28 grader och tyckte mitt kändes kallt. Mvh Fredrik

• 36 svar
    • 8,6k visningar
  19. Started by TIGRINUS,

Tjena, är ny på salt och har hört mig för lite ang vilken filtrering man ska ha. Är det någon som har nån bra koll vad som är lämpligast till fisktank på 720 l resp revakvarium på 540 l resp 140 l? Har sett att endel kör med blå tjock filtermatta, bra eller dåligt?

• 8 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by Mikael82,

Hej Jag är helt ny till saltvatten och skall inhandla mitt första kar. Jag har fråga om val av kar som jag verkligen skulle uppskatta hjälp med. Fabrikat: jag har fått en offert på ett LAQUARIUM 570 från Zoogiganten med tillbehör, allt som saknas är en värmare annars är allt med. Är det ett bra kar tänker på säkerhet etc. Minimalt med saker innuti karet vilket jag tycker är snyggt. Många verkar dock välja Red Sea och då skulle ett v3 XL 350 vara motsvarande tänker jag. För och nackdelar med dessa kar? vilket skall man välja? Supertacksam för er hjälp

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  21. Jag kör med T5or fortfarande och kom inte med några förslag angående led för det kan jag ändå inte ha Jag har: 3x39w Blå/Vitt (Redsea) 2x39w Actinic (Redsea) 1x39w Rosa (Redsea) Är det något lysrör jag ska byta ut eller är uppsättningen OK?

• 0 svar
    • 728 visningar
  22. Started by ghosten,

vilken utrustning är väldigt viktig att ha vid ett nystart på ett ca 100l akvarium där jag bara skall ha clown fiskar. Måste man ha en sump finns det andra filtrerings hjälpmedel. Vore tacksam om ni kunde rekommendara hur många pumpar och annan ytrustning jag behöver. mvh andreas (ghosten)

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  23. Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det. Men efter att ha skummat runt lite på det här forumet så har jag insett att det inte är så lätt som jag trodde (pump, vatten och fiskar ) Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet? Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Keller,

Hej, Jag har blivit sugen på att starta ett saltvattensakvarium men skulle behöva lite råd från alla erfarna rävar här på forumet. Jag har ett rubin 240 liters (samma mått som Juwel Rio (120x50x40) som är resultatet av långa förhandlingar där min motpart anser att alla akvarium är för stora för att passa in i vårt hus. Idag går det Tanganyikaciklider där. Suget att göra om detta till ett saltvattensakvarium finns som sagt men också en oro över att jag kommer att komma fram till att det inte är nåt för mig. Därav har jag också övervägt att skaffa ett Aqua Medic Blenny att börja med. Det borde innebära lite lägre kostnader, lättare att göra vattenbyten osv. Så till f…

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by Fredrika77,

Jag har salifert på andra tester men läst att po4 i salifert ej är ok, vad tycker ni? Och vilket märke ska jag då ta? /Anna

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.