Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by d-jess,

    Verkar ha något problem jag inte kan lokalisera. Mina värden i karet är bra och alla koraller växer och frodas. Har heller inga problem med mins äldsta invånare 2 clowner och en salaris. 2 putsarräkor och en pepparmintsräka mår också bra. Men för ca en månad sen skaffade jag en sixline och en blå djävul. Sixlinen verkade må super när den kom i karet och åt jättebra. men efter ca en vecka så försvann den bara... och den blå djävulen hade någon form av svampinfektion redan när jag slättpe den i karet (såg inte det i butiken). Den verkade dock må bra tills igår när jag fick se den på botten, andades mycket snabbt och idag är den död.. Har tidigare också förlorat ett par be…

    • 7 svar
    • 2k visningar
  2. Jag är helt ny på det här med saltvatten.. Har lite erfarenhet av sötvatten men inte massor. Så min fråga är nu. Vad behöver jag köpa för att förvandla ett 112L aquael kar till saltvattens kar? Levande sten vet jag att ja måste ha. och en pump så klart.. Men vilken storlek behöver jag på den? Vad för sand är det bäst att använda och hur mycket behöver man ungefär? Jag tänkte inte ha någon sump.. Vad behöver jag ha för att få karet att må bra ändå? Ja som ni förstår så är jag fullkomligt ny på detta. Men väldigt sugen på att få ingång ett underbart saltvattens kar.Tacksam för all hjälp jag kan få

    • 7 svar
    • 2,5k visningar
  3. Started by Johnny Tveit,

    Hej. Mitt akvarium har bara varit igång 5 dagar men nu börjar de väntade brunalgerna komma. När ska man införskaffa städpatrull? // Johnny

      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by Saltbear,

    Argh! Nån käkar mina grejer... Har nu blivit av med två kolonier med japanknappar samt en stor rörmask. Det konstiga med knapparna är att jag har två olika röda kolonier som X inte har rört utan han tog bara den gula och den gröna. Knappkolonierna har varit kanske 5-7 cm stora men försvunnit på 2-3 nätter när knapringen väl börjat. Rörmasken försvann i natt (första natten jag har den) den var rätt stor själva röret kanske 10cm och paraplyet bortåt 7 cm. Det levande växtliknande är skivanemoner, röda knappar, euphyllia, bubbeltip, alcyonium, några svampar, en mörkerkorall och en SPS. Alla verkar trivas och växer och ingen har ätit på dem. Har en bunt turbosar, två nassar…

    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  5. Started by Fredrika77,

    Alla dessa olika vattentester och märken Blir helt snurrig . Vad rekommenderar ni ? 4 v med levande sten och nu 2 clowner sen en vecka och jag har aldrig skådat så lyckliga skitar men kanske behöver kolla av vattnet?

    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  6. Started by Fisherman`s Friend,

    Hej funderar att starta upp ett akvarium igen och fastnat för Nyos 300 akvarium. Är det någon på forumet som har erfarenhet av detta ? Tycker det ser väldigt gediget och snyggt av det jag sett. Jag har varit ifrån saltvatten i 10 år nu. Min tanke är att köra exakt som Nyos rekommenderar på deras video. Returpump vectra s1,vortech mp 10, radion g5 pro, nyos torq, nyos quantom 120. Är det något jag bör lägga till ?

  7. Started by S.Svensson,

    Det växer sig fort, och flyttar på sig sakta, någon som har koll på vad det är för något?

      • Haha
      • Förvirrad
    • 7 svar
    • 2,2k visningar
  8. Started by Botan,

    Hej allihopa Har ett litet problem . Har just köpt ett nytt test. Problemet är att det visar nitrit i alla mina akvarium. Akvarium ett har var igång i ett år...där går en clown och clowntrigger (ca. 7-8 cm). Akavrium 2: har vart igång i ca: 10 månader...där finns ingenting förutom ls. Akvarium 3 går 2 clowner, 1 magnifica, en kirurg (2 cm) och en kejsare (2,5 cm). Mitt förra test visade 0 i nitrit på alla akvarium. Hur kan detta komma sig?? Vad skall jag göra. Den visar minst 0,5 mg / akvarium... /Sofia

    • 7 svar
    • 1,8k visningar
  9. Guest Landskrona
    Started by Guest Landskrona,

    skulle detta systemet fungera?

    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  10. Hade planerat ett byte i mitt kar lördagmorgon innan avfärd till Göteborg, men avstod då fiskarna såg slitna ut. Nu har saltvattnet stått med pumpar i drygt 40 timmar, min fråga är om vattnet är användbart eller om saltvattnet kan ha frigjort några gifter från hinken/spannen. Detta är hinken jag blandat i. http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad/Utrustning/Plasthink-10-l/

    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Szararzepa@gmail.com,

    Hur brukar ni göra med nyköpta fiskar? Har ni dem i krantän (hur länge)? Jag har förlorat alla fiskar på grund av vita prick. Nu är karet utan fisk och jag planerar att släppa nya fiskar i september. Mvh Agata

  12. Started by dominique,

    Hej, Finns det någon vänlig akvaristsjäl i Lundområdet som har ett akvarium med sump direkt i akvariet som kan tänka sig att visa sin lösning för mig? Jag skall börja bygga mitt kar i augusti då jag flyttar ner till Dalby och skulle vilja se en fungerande lösning. Jag har ett Rio 240 l och har köpt mig en Deltec 500MC och en Aqua Medic osmos på inrådan av andra akvarister här på forumet. Min plan är att skärma av ena kortsidan på akvariet med glas eller plexiglas och sätta in skummaren, doppvärmaren och en returpump bakom detta. Räcker det med att köra en starkare returpump för cirkulationen i karet om jag kör en som klarar t ex upp till 3000 l/h eller måste jag ha ytte…

    • 7 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by peppe67,

    Vi planerar att köra igång ett fraggakvarium. Företagsakvarium säljer ett ”Preis nano frag tank 200” som vi funderar på. Vad behöver vi ha i det för att det ska fungera? Belysning förståss men levande Sten? skummare? filtrering? m.m.

    • 7 svar
    • 2,2k visningar
  14. Started by jingfee,

    Hej, Vi flyttade vårt kar igår på 60l. Flytten gick till genom att tömma vattnet i dunkar, och allt levande i påsar. Kvar i karet var sanden och lite vatten. Levande stenen flyttades i hinkar. Vi tåg över all inkört vatten förutom den anemonen transporterades i och toppade upp med rumstempererat ny saltvatten (köpt). Allt såg i början ut att må bra, men nu efter natten ser vi att några av polyperna på anemonen inte mår så bra. Kenyaträdet ser lite hängigt ut på ena sidan. Skivanemonerna ser ut att må bra och clownfisken likaså ( förutom att det är just hans anemon som har några dåliga polyper). Temperaturen på 25.0 och salthalt på 0.023 (mätte…

      • Gilla
    • 7 svar
    • 801 visningar
  15. De har lite koraller jag letat efter. Men är de pålitliga och hur snabbt får man hem beställningen? Vad jag förstår är frakten 50 euro. Kommer leveransen hem till en? Dela gärna med er av era erfarenheter.

    • 7 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by ginaviola,

    har höga värden på nitrit o nitrat men undrar om jag skall köra vatten byten under ikörning eller ej? för att evt sänka värdena lite vilket dom väl gör om ja gör vatten byte ?

    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  17. Jag har nu kört in ett 80 liters Molly under 7 veckor med 10 kg ls och jag har använt vattenbytet från mitt inkörda kar för att snabba upp inkörningen. Vattenvärden har varit stabila med rätt värden under ett par veckor så nu har jag börjat belasta karet. I karet finns nu: 2 st 2 cm Clownfisk - Amphiprion ocellaris 1 st 6 cm Gobi - Nemateleotris magnifica 1 st 5 cm Eldräka - Lysmata Debelius 6 st sniglar - Astraea sp. 1 st korall 7 cm omkrets - Sinularia Sp 1 st stenkorall 7 cm omkrets - Turbinaria peltata 1 st liten frag 1 cm omkrets - Clavularia Viridis - Grön Stjärnpolyp 1 st frag 4 cm omkrets - Skivanemon Discosoma Sp 1 st knappkoloni 12 cm omkrets - Zoanthus 1 st mj…

    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by soylentgreen,

    Är det någon som har eller har haft en sacem winds cirkulationspump? Är den något att ha? Jag funderar på att köpa en sacem winds 4000 som returpump från sumpen.

    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by ballsam,

    har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel

    • 7 svar
    • 1,1k visningar
  20. Jag behöver hjälp med vad jag ska göra för att fixa detta. Är det bara att dumpa allt och starta om eller går det att få ordning på detta.

    • 7 svar
    • 1,4k visningar
  21. Kan ju börja med att säga att jag är ny på saltvatten. Kört sötvatten i många år men har länge velat haft saltvatten och nu är jag där. mycket att lära sig och många funderingar. Har ett jad 128 som varit igång ca 2 månader och har nu äntligen fått börjat med att stoppa ner 2 clownfiskar, en läderkorall och en skivanemon:) Nu till lite av mina frågor. När jag köpte läderkorallen såg den lite ledsen och tråkig ut jämfört med hur den sett ut tidigare så gissar att den är i någon byte "period" så vi komme överens om att jag fick prova köpa den (köpte den för 4 dagar sedan) och om den inte visade sig att bli bättre så skulle jag få komma tillbaka med den. Tog bara någon timme…

    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Thessan,

    Tjing Ny här och ny när det gäller saltvatten, Jag har en liten fråga, I februari ska jag flytta till en annan bostad, tänker då köpa en tank som är "klar" med sten, fiskar osv, nu till min fråga hur sjutton löser man det, jag har en fundering att om jag dels kör med tunnor till stenen och fiskar, och dessutom köper en jäklans massa hinkar till vattnet så att jag får med en hel del, kan man klara av flytten utav detta då? En del vatten måste ju bytas ut då det kan vara liiite svårt att få med sig allt vatten i ett 500 l kar, hur gör jag så att det blir så skonsamt för fiskar och annat levande som möjligt, hur gör ni vid en ev flytt??

    • 7 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by Andreas84,

    Hej Har sett nu i en vecka efter vattenbyte att jag har nån lustig grön hinna på yan ser ut som om de är nån alg.. Är de nån algblommning eller nåt? Nån som har haft liknande fenomen och hur fick ni bort de?? Allt levande verkar må bra tack och lov.. Tack på förhand.. MVH

    • 7 svar
    • 1,9k visningar
  24. Jag har ett jobb där jag slutar olika tider dagligen. Är det skadligt för koraller och fiskar om jag dagligen ändrar om deras tidsrytm? T ex tider jag är hemma och vill ha igång belysningen: mån-tis 14:00-01:00 ons-lör 18:00-02:00 sön 12:00-24:00 Eller kan jag ha på lite svagare belysningen hela tiden på 12:00-01:00? Rummet blir ju ljus pga fönster (ej direktljus på karet) redan på morgonen. Blir det då för många ljusa timmar? Behöver koraller och fiskar visst antal sömntimmar? Jag går ofta till jobbet vid 9:30. Kan man sätta på belysningen en liten stund för matning och sen släcka igen? Helst hade jag velat ha tänt 9:00-02:00 men tror det blir alldeles för många t…

      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by wrroomm77,

    Mina värden är följande PH 8.4 NO2 0 NO3 20 PO4 0.5 KH 12.8 SI 0 CA 490 har hört att man inte kan ha både kh och ca högt samtidigt? Jag fick högt nitratvärde med tror det beror på en turbosnigel som har legat död en stund. Jag tog även bort biobollarna i dag med snacka om att det var skit där asså. men inget av detta kom upp i akvariet då jag hade dom i sumpen. hoppas på att nitratvärde sjunker nu när skitfabriken "biobollar" är borta.

    • 7 svar
    • 1,6k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.