Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Jag har en orange Ricordea Florida som har delat sig sen jag fick den, men nu har den börjat dra ihop sig och bli lite mindre, är orolig att den ska försvinna om jag inte lyckas få till det lite bättre för den. Ni som lyckas med era Floridas, vad har ni för: placering, matningsrutiner (med vilket foder), belysning? Mina är placerade nära botten, har måttlig belysning, måttlig cirkulation och blir inte direktmatade.
-
- 10 svar
- 2,4k visningar
-
-
Har ett 130l rsm kar med blandade mjukisar, knappar och skivor. Nu den senaste dagarna håller alla på att förvinnna. de blir bara mindre och mindre. Ser inte alls ut till att må bra. Kan de bero på värmen i vatten. den har liksom varit uppe på 30 så har fått köra med is och fläktar för att få ner den. Eller vad kan de vara? Behöver hjälp
-
vad är detta som siter vid munnen på min anemon? den verkar må lite sämre än vanligt och har ingen större mat lust?
-
- 18 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag har tre sorters xenia i karet alla har växt på bra tills nu. För nu har två sorter sluta växa dom blir bara mindre, medans den tredje sorten växer i samma takt som förut. Så nu är frågan vad kan de beror på? Borde ju inte vara jodbrist för en sort trivs ju.
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-
-
-
Hej alla... Är ny på forumet och har kollat runt en del men inte hittat mitt svar. Jag har i mitt lilla mollykar lite skivanemoner, dom verkar må bra för dom sprider sig. Men frågan jag har är varför sträcker dom ut sig? Brukar dom inte ligga platt mot stenen?
-
- 9 svar
- 2,3k visningar
-
-
Ok, så sedan jag skaffade akvariet har min anemon, en stor och fyllig rosa/grön sak, i princip suttit på ett och samma ställe. Första dagen i karet så kröp den ner ca 5 cm på stenen den satt på, men sen blev den där På en av mina pumpar har jag ett långsamt roterande munstycke, för att skapa lite turbulent strömning i vattnet. Den har funkat bra och gjort sitt jobb. Nåväl, under förmiddagen idag fastnade den, och utblåset pekade rakt ner mot anemonen. Detta har fått till följd att den har satt igång en förflyttning in i "skuggan" på stenen, vilket gjort att den parkerat rakt på en koloni Xenia, samt "ansikte mot anskite" med en annan mjukkorall... ...nu ser det ut som a…
-
- 12 svar
- 2,3k visningar
-
-
-
Den växte de första veckorna men sedan dör den sakta. Vad kan det bero på?
-
- 9 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hur ska jag lossa xenia från ls:en, måste rensa ur karet lite börjar sprida sig rejält.
-
- 12 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag har just skaffat mina först koraller. Jag undrar hur man vet om korallerna mår dåligt. Min har dragit ihop polyperna? Kan dom göra så typ som en anemon eller betyder det att dom mår dåligt? Jag har 25 mg i Nitrat, 0 nitrit, kh 10, salt; 1.023, Mg 1400, ph 8,2, Fosfat 0. Vad kan det vara? För hög nitrat? för lite cirkulation? Någon som noppar på den?
-
- 7 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej, Vet någon vad detta kan vara? Dåliga bilder, men jag kommer inte åt att ta bättre bilder. Fick tips om att det kan vara någon Majano, men jag är rädd för att det är någon Palythoa. Tacksam för hjälp! /Jan-Erik
-
- 12 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej Har någon av er koll på vad som kan slå ut skivanemoner? jag har problem i ett av mina kar, de är verkligen skrumpna. Innan detta så förökade de sig som kaniner, och har fortsatt att föröka sig, trots att de är skrumpna. Kan de slå ut varandra i ett akvarium ifall de blir för många? pga gifter eller pga brist på spårämnen.
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-
-
Köpte en BTA för någon månad sedan och då var den stor som en 5krona ungifär, den var grön och fin och såldes som Grön Bubble tip men nu har den växt till ca 3 gånger storleken och tappat den gröna färgen och är mer ljusbrun utan några gröna toppa eller liknande. Vad beror detta på? Lokala handlaren hade nån gissning om att den kanske bytt alger på grund av belysningen, Jag har 4x39w T5 och den har tidigare bara gått under MH. Kanske den behöver några speciella spårämnen för att färga bra? kör inga sådana tillsatser ännu utan bara vattenbyten. Fosfat är 0 och nitrat ca 5 enligt salferis tester alla andra värden kommer jag inte ihåg i huvudet men de är inom gränserna.
-
- 8 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag undrar om det är nån som håller icke fotosyntetiska varianter, hur ni isåfall matar dom och med vad? Nåt annat jag bör tänka på?? Jag har fått lite varierande bud från olika personer inom fackhandeln, hurvida det kommer att fungera för mig eller inte känns därav lite osäkert. Jag matar med lite varierande foder 1-3 ggr om dagen. Fauna marins nya Sea-fan mixad med ultramin-s, phytoplan och zooplan, frysta cyclops, Ocean nutrition invertabrate food(frysfoder). Den sistnämda ger mest effekt när det gäller polypexpansion. Salt 1,026 Kh 8,5 Ca 400 Mg 1300 Po4 ej mätbart Nitraten finns där men den är knapt märkbar. Bilden är på min Sulawesi, går att hitta i "Corals" på sid…
-
- 5 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej på er. Min Sarcophyton har vuxit sig lite för stor, är det bara att skära som jag markerat på bilden, eller bör jag tänka på nått? På bilden är den inte heller helt utslagen utan tom större.
-
- 8 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag undrar hur skivisarna förökar sig, eller kan man bara ta och dela med ett rakblad och hoppas på det bästa. Har ett gäng på en sten och de börjar bli riktigt stora, kan jag ta och skära bot dessa vid "rotern" och sedan fästa dem på andra stenar? Är det någon som vet vart jag kan få tag i mera info om dessa.
-
-
Efter ca 1 - 1,5 månader så verkar min bta må väldigt dåligt. Den öppnar och stänger sig flera ggr under dagen. Första 2 veckorna såg den bra ut och uppblåst som den ska. Efter 2 veckor så började den visa detta beteende som nu pågått ett tag. Den verkar även släppa ut slem från tentaklena? Vet inte om den är påväg att dö, och jag vill inte att den förstör karet. Jag har en frogspawn, en Duncan knappar och gröna stjärnpolyper. Alla växer på suveränt och trivs. Fläckar av kalk alger blir mer och mer varje dag. Akvariet är ca 6 mån gammalt. Frogspawn har delat 1 huvud till 3. Duncan har fått 3 nya huvuden och 7 nya påväg. Grön stjärnpol…
-
- 14 svar
- 2,3k visningar
-
-
Alla väden är pefekta och har 4 st radion som går på 14000k mitt på dan. Saknar lite k+ än men bygger långsamt upp det vädet. Alla andra sps lyser perfekt men varför inte lila ??? Mvh Thomas
-
- 9 svar
- 2,3k visningar
-
-
Min Green Star Polyp har tappat färgen, långsamt över en månads tid, och nu är de helt ljusbruna. De växer på och ser friska ut i övrigt. De finns lite överallt i akvariet, både straxt under ytan och på väggen vid 75cm djup. Så det borde inte vara ljuset som påverkar färgen, då de tappade färg överallt samtidigt. De har funnits i akvariet i ca 2 års tid och varit neongröna innan. men nu är alla bara Bruna? Allt annat i akvariet har kvar färg och ser fint ut. Har någon varit med om detta och vad gjorde ni i sådana fall för att få tillbaka färgen. Är de kanske känsliga för brist på något ämne.. MG/Ca/ph/KH/nitrit/nitrat och temperatur är ungefär detsamma som de har varit…
-
-
- 10 svar
- 2,3k visningar
-
-
Min calendrium har mörknat och den yttersta centimetern (eller knappt, 5-10 mm snarare) har blivit väldigt mörka, nästan svarta. Är det nåt symptom som känns igen? brist på nåt? överskott av nåt spårämne? ljuset?
-
- 17 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag har en Acropora som börjat få lite småtråkig färg Det går inte att se något som helst utslag på varken NO3 el PO4 (Salifert). Är det så att även omätbara nivåer ger tristare färger eller jag leta efter andra fel ?? Tänkte ge mig på dagliga 15%iga vattenbyten för att se om det ger någon effekt, är det en god idé ?? Jag "matar" dom med Ultramin S/Ultraclam-smet...
-
Kan ni säga vad det är för nån, och vad den behöver? Första bilden är dålig, men är för att visa färgen(den har täckt hela där den sitter). Den andra är bra, men så grön är den inte.
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-
-
Vet att skivanemoner förökar sig själva, men går det på nått sätt odla upp dom manuellt. Har en sten som det är skivanemoner runt om, på undersidan syns dom ju ändå inte, går det göra nått av dom för att odla upp fler ? Har testat ta lös ett par stycken och trycka fast dom i hål på ls:en men dom släpper efter nån minut, så det verkar inte funka.
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-