Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hej, Skulle behövt veta vad denna korall har för namn? Det är typ gräs. Hur som helst. Jag upplever inte att denna har vuxit ut än i mitt kar. Visst, den införskaffades i helgen, men tycker att det har kommit gröna alger på den, är det normalt? Hur lång tid tar det innan denna sorts korall bor in sig i karet? Jag kanske borde chilla lite och vänta på att saker ska ske. Är dock orolig att de har dött.
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Nu börjar det bli dax att sälja lite skivanemoner. Frågan är hur man bäst fraggar dessa? Drar man loss hela skivan från stenen, eller skär man loss den eller hur gör man egentligen?
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Id på denna pls har ingen aning vad det kan vara har kollat runt på artregistret men ingen lycka Laddar upp en bättre bild, dock inte samma koloni men av samma typ
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Kan en anemon äta upp en clown? Jag har letat efter den överallt! Fattar ingenting! Har den bara gömt sig någonstans eller kan en anemon äta upp den? Hoppas den inte gåt och dött? på grund av mina vattenvärden är lite instabila... Men han modde prima i gårkväll... Åt ordentligt lekde och busade med den andra clownen.. Undrar
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Hej har ett problem med aiptasia! Såg först en stor som jag tog kokande vatten på som försvann, men när jag kollar närmare så ser jag att det är flera stycken små! Dom sitter precis bredvid några skivanemoner som jag inte vill ta död på så har ni några tips!?!
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har fått lite problem med BTA-anemoner. Sen jag börja med zeoviten så har dom dragit ihop sig till ganska små och slår aldrig ut längre. Är det någon som har haft liknande problem eller har tips på vad det kan vara eller nått som kan va bra att tillsätta för dom. Har väldigt låga näringsnivåer nu så det kanske har nått med det att göra, fast jag har sett väldigt fina anemoner i zeovit kar förut. Tips mottages. Dom är svåra att stödmata nu när dom e så små. MVH Andreas
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag har införskaffat mina första koraller. Hittade en liten sten med diverse knappar på. Tyvärr är det bara 50-70% som är utslagna. Misstänker att det kan vara smuts i vattnet som irriterar dom samt fel vattenvärde (överbyffrat KH). Jag har viftat bort synlig smuts från korallerna vi ngt tillfälle, men det kanske inte är rådigt. Fixar knapparna detta själv på ngt sätt så bara ska låta dom vara ifred? Kan man se på knappar om dom inte mår bra, eller bara är "tjuriga"?
-
- 4 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har förlorat 1 golden torch ephyllia och 2 sps. Även min heliofungia stor som en matalrik ser ut att lämmna in tyvär Alla värden är bra. K+ 390 Mg 1360 Ca 410 Kh 7 Po4 0.006 Nitrat 2 Även iodin o järn är rätt Även mina anemoner bleknar. Har haft 29-30 grader i karet i 3 veckor nu detta är ända jag kan komma på gör värme att koraller bleknar o dör? Har lagt frysta flaskor i sumpen nu. Och fläktarna går för fulla muggar
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har nu fotat mina koraller som sitter på en och samma sten, de växer fint tycker jag särskilt den högra, kommer inte ihåg vad de heter så lite hjälp kanske:)? Den lilla gröna måste ha kommit med stenen när jag köpte den men vad är det för anemon?, den har en hård kalkfot:) Den har vuxit en hel del och den syntes inte först på stenen när jag köpte den:)
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
-
har märkt några gånger att några av dem stora eremiterna (har ca 15 st, alla var pyttesmå från början, men nu har typ fem st. vuxit orehört mycket och andra har knappt ändrat storlek, antar att det beror på kön.. kanske, små=hanar, stora=honor?) sätter fast en av dem små med sina ben och håller om den i cirka en dygn, efter dess så släpper dem och dem går vidare.. är det någon sorts eremit-kamasutra eller håller dem på att slå ihäl varandra?
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Var "tvungen" att köpa den här tingesten idag. Har aldrig sett en så stor skivanemon(?), ca. 25x20cm med 8st munnar Kan det vara en Discosoma som bestämt sig för att inte dela sig?
-
- 0 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag har köpt en anemon, eller snarare köpte sten och fick med en anemon. I min hast så otroligt nog glömmde jag fråga va de var för anemon... Så jag bifogar en bild här nedan. Vad kan de vara måntro?
-
- 6 svar
- 1,7k visningar
-
-
Är lycklig ägare till en liten sådan fragg, sen igår....hur många har eller har jaft denna o kan ge mej ngr nyttiga skötselråd. har hittils på indrådan placerat den ljust o strömt bild skall jag försöka fixa, men har precis limmat den, så den får sätta sej lite först;).. ni kan förresten se den på Teds bilder osm postades häromdagen...de va en av dom jag "knipte";) Jonas
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
hejsan! sitter med ett problem med att mina koraller ser lite vissna ut speciellt mjukkorallerna. men jag har en massa glasrosor då menar jag massa säker 100st i sumpen o refugiumet sedan har jag minns 50 till i akvariet. påverkar denna djävulens avkomma problemet tro? Alla värden är inte perfekta men nära på iaf inom rekomenderade nivåer. alltså kan glasrosorna påverka mina koraller negativt så att dom drar ihop sig och dör ut? mvh Peter m
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Så här såg den ut i söndags Så här igår. Vad kan det bero på? Har bra vattenvärden.
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har några Acroporafraggar som har växt bra och haft polyperna alltid när jag har tittat på dem. Helt plötsligt igår så hade alla Acroporor dragit in polyperna helt, samt även en Stylopora (tror jag det är). Montipororna hade inte gjort det och inte heller mjukisarna. Det jag ändrat på senare tid: - I lördags köpte jag 3 gula små gobisar (kommer inte ihåg vad dom heter) på Korallrevet i Södertälje. Dom verkar ha en förkärlek till att sitta i korallerna och vila. Har dock inte sett någon som pickat på dem. Och korallerna verkar inte ha brytt sig så mycket tidigare om att de har huserat i dem. Samt tycker det verkar konstigt om alla koraller drar ihop sig samtidigt p g a att…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Hejsan! Nu för en stund sedan såg vi att vår anemon hade vår ena mindre clown fisk som byte tyvärr hann vi inte se det förrän det var försent . den var tydligen påväg att äta upp den. Hur vanligt är det, i butiken levde ju anemonen med några clowner. Vi har haft clownerna sedan uppstarten i november och anemonen någon månad utan problem men plötsligt idag såg vi detta . Någon som har några funderingar på ödet? Anemonen är en Condylactis gigantea tror vi den liknar mest, Nu är vår andra clown ensam hur länge klarar sig en clown ensam? ska till leasing nästa vecka och köpa en ny clown då. snälla någon med svar Simon
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
-
Hejsan alla akvarister...... jag har nu startat mitt första akvarium och köpt levandestenfrån den närmsta butiken .... stenen är från deras visnings akvarium och jag har en korall kvar på en av stenarna men som efter dag den tredje dagen började krångla...... vad kan göras????? mina funderingar är att ljuset kanske är för dåligt eller att korallen inte gillade att jag började droppa i clearflo, bakteriekultur....började med detta dag 2..... skulle vara kul om man kunde få den att överleva så någon som har lite tips???? Dag två Dag tre Alla funderingar är välkommna men skriv då helst kanske eller nått MVH Tomas
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-