Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Det har kommit en revision av knappkorallerna. Tyvärr inte en enda bild men en massa text och ännu mer referenser. Se här: http://zookeys.pensoft.net/articles.php?id=10346
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ville bara visa er hur min ena anemon slukar min avlidna Gramma Loreto som var ca:7-8cm lång.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har köpt endel acroporor, och har märkt att dom direkt efter flytt blir bruna/tappar färgen, för att sedan efter någon månad bli utfärgade igen. Har det med att dom skiftar vatten att göra? Har haft en acropora som stått i ca 4månader utan att ens ha en tillstymmelse till att växa för att nu för några veckor sedan börjat växa och färga ut fint, har legat på 0,03 i fosfat och ca 5 i nitrat till för 4veckor sedan då jag började dosera mera till zeoviten och har dragit ner fosfaten till 0,008 och nitraten visar 0 på testet (rowa fosfattest, elos nitrattest). Håller konstanta värden på Ca,kh,Mg mäter detta varannan vecka och nu har det hållit sig på: Ca 440, Mg 1350, Kh 7,7…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Det verkar som man måste göra alla fel i textboken själv innan man lär sig...... Jag har en acropora som sitter högst upp i karet. För två dagar sedan bestämde jag mig för att dra upp krämen på lampan. Generellt så har karet reagerat positivt men idag såg jag att acorporan har lite grå/vita toppar och att polyperna på ovansidan av grenarna inte är ute. Skolbok's exempel på brända toppar...... Nu har jag lagt över ett litet skydd som drar ner ljuset just över de översta korallerna något. Räcker detta, eller måste jag skyla korallerna helt/släcka ner karet? Vad mer kan jag göra för att gottgöra mitt misstag?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Såg i boken "Havets Hemligheter" denna bild. Det fanns ingen mer info än att den kallas "Juvelanemon". Otroligt vacker tycker jag! Undrar om man kan få tag på en sådan? Nån som vet namnet?
-
Hej! jag undrar om jag ska mata mina små ny utväxta huvuden på min Duncanopsammia korall? om jag ska det, vad ska jag då mata med? mysis? /Wigge
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Min Euphyllia har en gren som gör på detta sätt då och då. Vad beror det på egentligen...
-
Hej! För snart en månad sedan började min största millepora att dö av i topparna och vissa polyper släppte vävnad. Den korallen är inte helt död än, men näst intill. Sötvattensdoppade den för att se om det ramlade av något men det enda som fanns i burken var alger som börjat växa på de döda områdena. Nu har ytterliggare än acropora visat samma symptom och vitnar i vissa toppar/släpper vävnaden. Än så länge är dessa de enda drabbade men är orolig för att ytterliggare koraller skall drabbas. En enzmann slemmar oroväckande mycket från en gren. Frågan är nu vad som orsaker detta. Har under en tid haft svajiga värden när det gäller Ca och Mg. Är detta typiska symptom på svaji…
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
När jag kollade in i akvariet idag såg jag små vitfärgade "kroppar" i vattenkolumnen. Vid en närmare titt såg jag att hystrixens polyper släppte ifrån sig "ägg"? Efter några minuter blev vattnet något mjölkaktigt. Skummaren arbetade för högtryck, fiskar och putsaräka mycket aktiva.
-
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Såg den när jag dök på Kuba. Ca 20cm hög och 10cm i diameter. Mvh Uffe
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har två olika Sarcophyton glaucum, alltså en med vita polyper och en med gröna. Och dem står bredvid varandra, men nått äter på min gröna. Har fraggat av flera bitar pga att det blir stora slamsor som hänger och slänger. Har inte sett nått varken på dan eller natten som äter på den. Vad kan det vara, nått äter på den och nu har det gått så långt att man börjar se att den är ledsen. stammen börjar bli tanig och den börjar tappa styrka. Nån som vet eller tror vad det kan vara ?? t Med vänlig hälsning Thomas
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. I fredags satte jag in levande sten i mitt nystartade akvarium, läs mer här, på en av de levande stenarna sitter en halvstor Sarcopython: Man kan ana att det är ett "veck" på stammen, förmodligen orsakat under transporten. Den viker sig där om den inte stöttas. Jag har försökt vinkla om stenen den står på för att den ska resa sig men det har inte lyckats, nu har jag som ni ser lagt en sytråd runt den och försiktigt sträckt upp den. Detta har gjort att den skickar ut mer polyper än tidigare, så det ser ut som ett steg i rätt riktning. Är detta rätt åtgärd? Eller vad borde jag göra? Vattenvärden: No3 = 0 Ca = 2,52 meq/l (7 °dH) MG = 1200 ppm/l Salt = 1,025 Mvh Mats
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
kom hem idag efter en vecka och såg att mina rosa hystrix är väldigt vita, vad kan felet vara? de andra växer som bara den. något slumpmässigt bara?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
har införskaffat en violet tip red base anemone. skulle vilja ha nån form av svart/ gula clowner vilka är att recomendera till denna?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ursäkta dålig bild, Men tittar man ner till höger vid foten på anemonen så ser man Kräftan sitter fast där och inte kommer någonstans :/
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Min BTA har delat sig. Anses detta som bra eller dåligt? Jag får uppfattningen från andra trådar att detta är någon form av stress symptom. Jag tycker dock att det är kul att den har förökat sig. / Hälsningar Pär
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Går i tankarna att skaffa LPS koraller, men jag hittar inget nyttig informationstråd. Tänkte om ni ville dela med er tips/råd på hur jag bäst kan ta hand dessa koraller. Vad bör jag tänka på, utrustning, vattenvärde, matning, vilka sorter är lättare att hålla, belysning osv...
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ja min fråga är hur ljuskrävande haddonisar är.. Har fått erbjudande att köpa en kompis haddoni med ett lekpar av franatus till.. Tänkte ha den i mitt mjukkorallsakvarium då jag inte vill ha den i det blivande stenkorallskaret med risk för att bränna stenkoraller och dyl.. Till mjukorallerna har jag en armatur med 4x39 Watt T5.. alltså ca 160 Watt.. karet är 50 cm djupt och 300 liter volym.. Skulle detta vara tillfredställande för den?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som har någon idé vad detta är? Tror inte den har färgat ut ordentligt, skiftar mellan grön/lila/beige. Jag som pajat basen med "lerfingrar", växer långsamt tillbaka.
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
är det någon som vet vilken Kelvin tal som anemoner föredrar. det vita eller det som nu mera är så populärt bland oss det mer blåa 13000K och uppåt??? om jag har en anemon och 3x250w Mh och vill ha den i mitten. ska jag sätta t ex 10000K i mitten och 13000K vid sidan om, eller tvärt om???? TACKSAM FÖR SVAR Mvh Robert
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har 4 olika sorters knappar. Gula med lila mitt, gröna med lila mitt, bruna med orange mitt och "vattenmeloner". Alla växer förutom vattenmelonerna. Dom har kanske fått en ny polyp på ett halvår! Nu är det så att min Emblemaria Pandionis har sin håla i stenen precis åvanför knapparna så h*n kanske stör dom? H*n ligger liksom på dom. Dom är alltid öppna och fina men dom växer bara inte :/ Dom står i samma förhållanden som dom gula, bara det att dom gula är ca 5cm bort så dom störs inte av Emblemarian. Ska jag flytta dom och se om dom trivs bättre då?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är detta capricornis? Tycker inte riktigt den ser ut som de brukar. Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad är detta för korall jag fick utav Stefan Molin? Kommer ej ihåg vad den nu heter men den är långpolypig å trivs kanon under streampumpen vid botten
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Det ser väldigt Montipora ut, men frågan är vilken? Korallen är rosa, med glest mellan sina djupt liggande kanelbruna polyper. Växtsättet verkar vara förgrenande, med rätt grova grenar.
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-