Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by Wretling,

    Skrev nyligen om mitt dåliga köp/val av anemon... fick ju byta den mot en Bubble Tip anemon. Clownerna gick in i den efter något dygn. Anemonen verkar må bra och har gått omkring en del. Nu har det gått 4 dagar och nu är den ena (den minsta) clownen borta. Kan denna anemon verkligen äta upp en hel fisk? Och gör den verkligen så mot clownerna? Det är stor sorg här hemma eftersom clownerna var så himla söta

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by milk,

    har hört att sacrophyton är väldigt lätt att fragga men igår när jag skulle möblera om i akvariet för att ge mer simyta så fick jag lov att flytta på den stora sacrophytonen. den hade satt sig fast på själva grundstenen med en rätt lång fot så själva foten gick av när jag skulle ta loss den. nu ser den väldigt hängig ut så jag undrar om den kommer ta sig snart? och om den delen av foten kommer bli en ny sacrophytom eller om den bara är att slänga?

  3. Started by denuo,

    Denna sak har kommit fram. Jag misstänker att det är en glasros men den är väldigt stor! Mycket kraftgare än de glasrosor jag sett förut, stor "mun" och kortare tentakler. Foten är ett par cm lång.

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Orion,

    Fick hem en S.Hysterix idag,och märkte då att stammen mot botten var vit.Är detta vanligt eller har den blivit illa behandlad? Har även en annan fråga,fick flytta över en stenkorall från ett annat kar till mitt pg.a nerläggning. Har ingen aning om vad det är för någon,och har tyvärr ingen bild men det är en rund platta med ett femtiotal polyper.Skinnet på korallen är lila och polyperna är grönaktiga. Korallen var lite illa åtgången,så ca 40/ av skinnet och polyperna hade dött, men nu ser det ut som det börjar växa tillbaka. Konstigt nog så har det kommit någon brun slemliknande sak på det döda området, och frågan är då om det ska vara så innan korallens "skinn" växer över…

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by port513,

    Kan jag ha en sådan här i mitt nano på 58L och är de svåra? Titta på mitt rev på http://clownhotel.blogspot.com och bedöm om jag har rätt miljö för en sådan här liten varelse. /Henke

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Speedster,

    Hej, Jag behöver lite tips och ideér om hur man lyckas med Caulastrea furcata, har haft ett gäng genom åren men de skrumpnar alltid ihop och dör för mig tyvärr. Jag gillar korallen så nu efter många år tänkte jag försöka mig på en igen och köpte den. Det har nu gått 4 dygn och den är fortfarande ihopskrumpen och bubblar inte sådär fint som den gjorde i butiken. När lyset är släkt så kommer det iaf fortfarande ut tentakler och jag matar den med lite flingfoder och formula 1 pellets, är det bra eller dåligt? Vattenvärdena är ok vad jag kan mäta mig till, andra stenkoraller mår bra och växer. Någon som har lite tips? Såhär ser den ut nu:

  7. Started by Borg,

    Har inköpt Ricordea Gold och en Ricordea Orange, och vart är den bästa placeringen i karet med tanke på ljusmängd. Just nu sitter dom i mitten och mitt kar är 60 djupt, har hört att dom trivs bäst på botten är det så ? dessa va väldigt små ca 3 cm stora ska man limma fast dom på en fraggsten så dom kan bre ut sig mer när dom växer.

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  8. Jag har haft en anemon (Stichodactyla haddoni) som levde många år och undrar nu om den lever kvar och vilken som har den nu. Kanske svårt att veta men om ni vet vilken som haft den innan du/er så kanske man kan luska ut hur gammal den är... Lite kort historia Köpte denna anemon utav en kille i Skövde som hadde haft den i 3år innan och hadde köpt den utav en annan som hadde haftden i 4år innan. Jag köpte denna år 2002 innan jag sålde den november 2003 vet att han hadde den något år innan den såldes vidare igen till en annan på forumet så undra om det är samma anemon som man ser cirkulerar hos andra på forumet är det denna så är det minst 13år. Är det någon som vet eller ha…

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by SkogsflickaN,

    För ett par veckor sen så köpte vi på oss lite mera sten, av en kille som skulle lägga ner sitt saltkar. Vi fick med lite fiskar, och även ett par koraller han hade. Den ena vet vi inte vad det är, och det var det jag tänkte fråga er om. När vi fick den så såg den väldigt risig ut, vi tvivlade på att den skulle överleva, den var alldeles gul och gick nästan av när jag en gång råkade komma mot den. Men vi tänkte att den kanske inte vill sitta på den stenen så vi flyttade på den, och då såg den genast piggare ut, nu är den som rosaaktig, med vita prickar på.. eller som polyper som sticker ut (vet inte hur jag ska förklara det). Skickar med ett par bilder, och hoppas på a…

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by jonte_j,

    Söker koraller som fluorescerar i olika färger under blåljus. Någon som har några bra förslag? Skickad från min iPad med Tapatalk HD

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by evileye,

    Skulle behöva hjälp att identifiera mina SPS fraggar, vad säger experterna? 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11.

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by cutekid,

    Satt och kikade på nano karet idag vid kvällsmaten och fick se min Euphyllia paradivisa släppa iväg något som liknade en stor spermie. Är det någon form av förökning eller vad kan det vara? Någon som vet? Mvh Carl

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by Julgran,

    Någon som vet vad det här är för något? Det sitter en på vardera sidan om en ls. Tacksam för svar så jag inte missköter dem.

    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Lill-Burt,

    Hej! Jag har en hystrix som jag börjar fundera om jag placerat för högt upp(nära ljuset). Den blir bara vitare & vitare...eller är det bara för att den växer? tror även min kamel räka har skalat av lite på den Kan en hystrix va för nära ljuset?ska den stå strömt?för cirkulationspumpen strömmar rakt mot den nu på ca 15 cm avstånd.. mvh roger

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Freedom,

    Hejsan Har haft en Heteractis magnifica nu i ca 4 år. Aldrig haft några direkta problem med den. Men nu på sistone har den börjat dra ihop sig allt mer, samtidigt som den fyllt ett par tentakler till sprängningsgränsen och börjat vandra runt. Har inte kunnat förstå varför den börjat med detta betende, förrän imorse då jag av en slump fick se min Centropyge bispinosus attackera anemonen. Någon som varit med om detta tidigare?

    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by Ted Camenius,

    Alla mina sps har jämt sina polyper ute vilket är lite synd då korallens färg inte syns lika bra (ialf hos de som har bruna polyper). Jag har speciellt en ljusblå montipora som är helt täckt med ljusbeiga polyper så man knappt ser att korallen ska vara blå. Jag köpte nyligen 2st Gobiodon okinawae i hopp om att de skulle vila lite på spserna så polyperna åker in. Men det har bara funkat på några Acroporor och inte på Montipororna. Mår korallerna bra fast polyperna är indragna och hur ska jag få mina Montiporor att dra in dem. (skulle vara helt ok om de var ute på natten men inne på dagen.)

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Bissen,

    Undrar om någon vet vad detta kan vara och är det skadligt

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by SmallTown,

    Efter ett "litet" missförstånd mellan mig o personen som såg till mitt akvarie nu när jag var på semester, så har min pump från sumpen gått nästan torrt och sprutat en j****a massa luft upp i huvudkaret(pågått ett par dagar). Detta har resulterat i både fiskdöd o koralldöd. Många av mina sps har bleknat och blivit vita på vissa ställen. Att koraller o fisk blivit stressade av detta e ju självklart, men gör man bäst i å fragga korallerna eller skall man vänta o se om de kan återhämta sig? Vet att det finns liknande trådar om bleknade acroporer, men detta e än så länge mycket små ytor som bleknat. /Fredrik ps, detta e andra gången man varit borta en lite längre tid o båda…

    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by GimliX,

    Hej Behöver lite hjälp om både Sten och Mjukkoraller. Det jag vill veta hur "lättskötta" dom är och vilka krav dom ställer. Tack för era svar! Stenkoraller: Acropora Sp Eupohyllia Yaeyamaensis Favites Goniopora Lobata Montipora Undata Pavona Decussata Porites Nigricens Turbinaria Mesentarina Turbinaria Reniformis Mjukkoraller: Capnella Sp Lobohytum Sp Sarcophyton Tack Mvh A

    • 4 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by HS-84,

    Köpte en fin Sarcophyton ehrenbergi för 5 veckor sen, den mådde jättebra i 3 dagar sen slutade den och slå ut. trodde att den skulle "ömsa" men nu börjar jag tro att den kanske är död. det växer tom kalkalger på den nu. Är den död?

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by stooolpe,

    Min euphyllia kom alldeles för nära min sacrophyton vilket resulterade i att den inte vill slå ut sina polyper på det berörda huvudet. Det har gått 24 timmar nu sedan jag flyttade isär dem, kommer euphyllian att återhämta sig? Sacrophytonen blev också lite bränd men återhämtade sig snabbt.

    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by hbmannen,

    skulle vilja få tag på lite mjukisar. efter litet missöde med belysningen så har istort sett alla lpsér å spsér slaknat. så för att få lite nytt liv i tanken igen så vill ja få/köpa lite rens av vad som, helst mjukisar för tillfället, då belysningen går på sparlåga / Patrik

    • 6 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by heba,

    Har ett tag sneglat på Stichodactyla tapetum http://se.reeflex.net/tiere/2920_Stichodactyla_tapetum.htm - dom små anemonerna och när man sett dom i butiker florerar flera olika namn/begrepp såsom rockanemon, sandanemon, mini-maxi anemon, mini carpet anemon osv. Vad jag läst mig till så är inte alla dessa samma art. Så min fråga är (då butiken inte kan svara) vad är det som importeras mest hit till Sverige? Är det någon som vet, eller bara "gilla läget" och hoppas den inte blir "jättestor" som t.ex denna http://www.liveaquaria.com/product/prod_display.cfm?c=497+499+1704&pcatid=1704 ?

    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by fredrikDalby,

    Hur får man enklast bort en stjärnpolyp från en sten ? Har en sten överväxt av den här snabbväxande korallen. Vill bli av med korallen men behålla stenen.

  25. Started by Hot Tuna,

    Hej! Har sedan ett halvår en mycket vacker Heliofungia Actiniformis som enligt info här är en "icke aggresiv" korall, som man inte vet om den tar någon form av matning. Kanske ska läggas till i dess faktaruta att den kan ta fisk!! Såg själv hur den slukade min lilla Chelmon Rostratus likt en carpet anemon. Någon som varit med om något liknande? /Staffan

    • 1 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.