0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Jag tänkte att jag startar en tråd för mitt nya Akvarium, jag har aldrig kört salt innan så alla tips mottages gärna! .................................................................................................. | Akvarie: 54L (Zquare) 60x30x30 | | Lampa: Fluval Marine Nano Bluetooth LED 20W | | Filter: Aquaclear 30 powerfilter, Aquaclear 20 filter | | 1st doppvärmare 50w | '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Jag köpte akvar…
-
Waterbox Cube 10 är på gång. Äntligen anlände det 20 Oktober en aning nervös hämtning på utlämningstället det är ju glas 😂 väl hemma efter resa med handkärra på spårvagn så började uppackningen och 😅 se där inte en skråma eller repa gött. Det som ingår är filtersocka,skumgumifilter,Biobollar,Kol,Returpump. Läst lite om Pumpen som följde med och den är tydligen inte så tyst bestämde mig för att uppgradera direkt och köpte en sådan här Jebao DC 650 styrbar pumpar 50 liter mera än originalet dessutom med Feed funktion fick plats gott och väl i sumpfacket. Återkommer med mera Bilder och info när det är igångsatt.
-
Hej Här kommer jag visa mitt simpla sps kar och dess utveckling. Detta är mitt femte saltkar och har tidigare haft kar i blandad storlek, vissa med fullspäckad teknik o andra utan. Denna gång blir det ett basic kar utan sump, tekniken kommer sitta i ena kortsidan och inte det vackraste estetiskt sätt men simpelt och jag vill testa SPS utan sump då jag haft bra resultat med det tidigare i ett LPS akvarium. Jag kommer också visa mina rutiner och lite att tänka på, tror denna sida kan vara en bra grej för nybörjare i hobbyn som letar efter info om hur man i verkligheten kan sköta ett akvarium. Jag kommer inte använda den absolut billigaste…
-
Dags att dra igång detta projekt under påsken. Karet är ett 56 liters optiwhite med måtten 80x35x20cm och jag avser att dela av ca 15cm för en intern sump vilket ger ca 10.5 liter till förfogande. I sumpen planerar jag för en liten Tunze 9001, doppvärmare och returpump. Övrig teknik är en liten RW4 som extra cirkulation samt att jag har en AI Prime 16HD som kommer att få agera ljuskälla initialt. Innan jag sätter sågen i akrylplasten har jag gjort en grovt tillyxad avdelare i kartong med två bafflar för att dela av mellan facket vid avrinningen där jag planerar att ha skummaren och det andra facket där doppvärmare, ATO och returpump placeras. Tar tacksamt emot…
-
-
- 22 svar
- 2,8k visningar
-
-
Startat mitt waterbox cube 10 nu Stenen har varit igång med start bakterier i hink ca 6 veckor innan Belysning är en Aqua Knight v2 Sand från aquaforest Kommer köra en liten nano skummare på annars blir det täta vatten byten och dosering vid behov Skickat från min HD1903 via Tapatalk
-
Mitt andra Lido 120L genom saltkarriären. Det som skiljer dagens Lido 120L från föregående är att någon annan i hushållet är med och har strikta krav på estetik och det mesta (egentligen allt utanför akvariet) . 1 Det får absolut inte låta. 2 Det får absolut inte skimra (glittra/reflektera) ljus över akvariet. 3 Alla barn och pappan ska vara fascinerade men det får absolut inte ta tid (eller kosta pengar). 4 Det ska stå i vardagsrummet. Ni förstår.. Nedan följer vårat äventyr.
-
Har ju sålt mitt stora sps kar o planerar en period utan. Men ett sådant här gulligt litet(120 l) , fantastisk kvalitet, fina mått, innerfilter, värmare, led, helt komplett, snygg bänk, tysk hög kvalitet(juwel), allt för 3000 kr (nytt) med leveranstid på 0 sek (läs köpte direkt under butiksbesök) kan man inte motstå. Det får stå i köket som ett experimentkar. Ingen sump, ingen skummare. Inte helt säkert att jag kör salt, men om jag gör det blir det djup sandbädd i karet som får agera filter o denitrifikator, ingen skummare, bädden får agera kalkreaktor(kanske stöttar upp med Balling via min Dosetronic). Självklart övervakat av en Alkatronic och Mastetronic som jag gömmer …
-
-
- 35 svar
- 4,3k visningar
- 3 följare
-
-
Hej allihopa! Låt mig börja med att presentera mig själv, Simon heter jag, jag är en 26-årig arkitekt från Frankrike som bor numera i Stockholm. Ingen har varit någonsin intresserad av hobbyn i min familj så jag är lite osäker kring var intresset för revkar kom ifrån haha. Ändå har det varit en passion sedan jag var 15 och jag har spenderat otroligt många timmar på alla möjliga forum. Jag har samlat enormt mycket teoretisk kunskap under dessa 10/11 år men jag har aldrig haft chansen att faktiskt äga mitt eget rev… När jag var tonåring hade jag inga pengar, sedan studerade jag och fick flytta till flera olika länder för att äntligen landa i Sverige där jag bor …
-
Dags för uppstart av akvarium nummer två och tanken är att flytta över lite koraller från den större burken. Det är ett Fluval Flex 57 liter som jag täppt igen det nedre "sump" insuget på så att allt vatten enbart går igenom det övre så att det blir ytavrinning. I sumpen finns för närvarande: Kina skummare (skall bytas mot något bättre som får plats, men denna hade jag liggande) Doppvärmare Returpump (500l/h skall bytas mot en kraftigare) ATO (Smart ATO) Intern cirkulation sköts för närvarande av en Tunze 6040 som är för kraftig så den är inställd på ca 25% av maximalt. Den skall bytas mot något lite klenare…
-
Äntligen har jag kunnat skaffa riktigt ljus i lilla karet. Efter 6-7 år. Inte jätte bra med pengar som student. Men efter studenten så blev det ju lite. Så nu kan man utöka lite mer med koraller. Mina clowner är fortfarande med sen start 😎
-
Då man ska flytta så måste man nedgradera karet från 500L till 130L så nu är planeringen i full fart för ett nytt bygge. Kommer byggas på Ikeas köksstommar och har börjat rita o skissa lite på hur det kan bli. Här är en första modell. Karet blir 75x50x35 och kommer återanvända en gammal sump som är 70x45x40. Tanken är att sänka ner karet lite i bänkskivan, tänkte först köpa Ikeas laminatskivor men kom på att man måste nog förstärka upp skivan rätt bra under då för att det ska hålla och självklart lacka så det blir vattentätt mot spånet. Så nu lutar det nog mer åt att hitta en billig massiv träskiva istället o försänka i.
-
Tänkte starta en tråd om mitt Red Sea Max Nano. Akvariet har varit igång sedan 2år tillbaka med lite olika inriktning. Jag använder det för att ha koraller i som inte kommer till sin fulla rätt i min större burk Jag använder bara orginalutrustningen har ingen extra cirkulationspump. Doserar Tropic Marin Carbocalcium för att hålla KH och Ca på en stabil nivå med doserpump, magnesium doserars manuellt vid behov. Sen byter jag 10 liter vatten i veckan, thats it! Levande Fisk: * 2st Clownfiskar * 1st Centropyge argi * 1st Flasher wrasse Dvärgkejsaren och wrassen kommer få flytta in i den större burken nä…
-
-
- 19 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej! Varit i hobbyn cirka 4år och började med ett 75L nano som var aktivt i 3,5 år. mitt däri försökte jag mig på en 300L kub med sump men det ville sig inte. Vid flytt vid årskiftet så bestämde jag mig för att bygga nytt. Ett Shallow-kar! 100x40x25 är måtten, byggt av 8mm glas. Bänken är byggd av Ikea köksskåp. I 60cm skåpet har jag Sump med diverse tillbehör, och i 40cm har jag förvaring. Belysning: billigare 4x39w T5 armatur som jag kör ATI rör i. Cirkulation: 2st Jebao SLW-10 Returpump: Aquamedic DC runner 2.2 Uvc: Eheim 9w Skummare: Tunze 9001, har en Arka Core 80 som ska i när jag byg…
-
-
- 12 svar
- 3k visningar
-
-
Nu har jag haft mitt första saltvattenskar i drygt 2,5år. Startades i slutet av oktober 2017 efter att jag lusläst Lasses tråd om att starta ett lowtech nano. Jag hade då hållit på med sötvatten ca 5år med allt från årstidsfiskar till att odla m.ctenopoma ansorgii och ville försöka mig på något nytt. När jag hade köpt ett Juwel120 på rea från Hornbach hade jag bestämt mig att pröva med detta trots att jag läste kommentarer om att de flesta Juwelkar läggs ner efter ett år. Jag valde att i princip kopiera Lasses metod och skippade skummare och köpte på mig riktigt ny levande sten från Triton (de hade fått ny leverans den dagen så jag plockade sten direkt ur …
-
Hejsan! Efter många års drömmande av ett saltvattensakvarium så har jag nu äntligen bestämt mig för att det är dags! jag håller just nu på och pluggar om nitrifikationsprocessen (känns som att det är grund som är viktig att ha kunskap om). Det akvarium jag bestämt mig för är Red sea nano max 75L, då jag bor i lägenhet så känns det som att det är den storleken jag kan ha, möjligtvis nånstans mellan 100-200L när jag känner för en upgrade. Så, är det någon som har bra erfarenhet av detta kar så kom gärna med tips! Är det något jag ska byta ut av det som följer med tex? En till grej, hur fasiken gör ni som bor i lägenhet med vatten? Kör…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Efter att ha gått från rsr 350 till detta nano kar känns detta nästan roligare! Även om detta bara är i startgroparna. Jag anlitade iaf Akvarielagret till att bygga själva karet. 6mm optiwite glas med måtten 85x35x20cm. Sen slaktade jag ett Fluval Flex och tog filterfacket som jag monterade i mitt nya kar istället. I karet blev det levande sand & sten. Delar av stenen går över vattenlinjen där jag "planterat" luftplantor samt ett mangroveskott i filterfacket som blir belyst av en växtlampa ca 6 timmar/dygnet. Belysningen över själva karet är just nu en spectra men kommer att bytas ut mot en maxspect raz…
-
Då blev de plötsligt ett nytt akvarium hemma. Hitta ett komplett i närheten så jag slog till. Tanken är att de ska bli ett sps/lps dominerat akvarium
-
Det har gått drygt ett halvår sedan jag stängde ner mitt RSR525XL. När jag för ett par veckor sedan bytte jobb och fick reda på att en kollegas son håller på med salt började det klia i fingrarna igen. Blev inspirerad av Reef Jar/Coral Vase-utmaning som en del körde på Youtube runt 2018 och funderar på att köra något liknande. En vas på ca 5-10 liter, luftpump för syresättning, värmare och lampa i teknikväg. Lagom mycket levande sten och sand. Enkla koraller såsom knappar och mjukisar, eventuellt någon Euphyllia (är svag för de) om det lilla flödet tillåter. Levande - inget större än någon räka och turbos för att hålla algerna i schack. Är det någon som…
-
Hej Jag heter O och är 6år gammal. Jag fick ett 25L nano med tillbehör av min pappa (som skriver detta) och mamma i julklapp efter att pratat om att ha ett litet akvarium precis som pappa i ett helt år. Akvarium: 25L helglas Belysning: Kessil a80 Cirkulation: Sicce Voyager Nano 1000 Pappa kommer hjälpa mig lite med vattenbyten m.m men jag kommer ta hand om djuren.
-
Då är en äntligen på gång! Förvisso ett 30l men medans man väntar på att fiskarna i mitt 240l skall säljas av eller av ålderdom simma vidare, så får det duga. Är juh inte så dåligt fördendelen med nano kar, mitt tredje bli detta. Köpte ett Aquael 30l (shrimpset) som egentligen skulle va till räkodlingen för det större karet. Men nu blir det ett salt istället. Utrustning. Belysning: Fluval marine Nano led 20w. Skummare: Tunze comline DOC 9001. Cirk.pump: Tunze Turbelle 6040. Doppvärmare: Fråga där, behövs det tro eller håller övrig utr. >25grader? LS skall inhandlas hos Coralcove i veckan. Se…
-
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Tjoho. Hade lite tråkigt och en del saker som bara låg och skräpa. Köpte en begagnad lampa här och nu är det igång. Vet inte vad jag skall ha det till så alla idéer är välkomna
-
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hep Efter flytt till ny lägenhet 1/2-2019 och diverse försök att starta upp en burk Ljuset som faller in i en ny lägenhet är inte alltid lätt att förutse var den hamnar så det blev alldeles för mycket dagsljus/sol blommade på rätt bra ? hittade ett ställe som funkade hyfsat 6 timmar rampljus räckte över sommaren ökat med 2 timmar idag får se hur det utvecklar sig med tiden. 43 Liter Optowite 10 Liter Top Of Filter BioMaster 250 REEF-Skim Nano 50 Ombyggd Luftrdiven + Träutströmare Reaktor REEF-FILTER NANO 100 Ytvattenrenare Juwel EccoSkim Belysning Micmol Aqua CC
-
Nu är det igång... En nedgradering i storlek som ett försök att få hobbyn att bli mer njutning än underhåll. Jag älskar mitt 240 liters kar och det känns inte skoj att lägga. Dock känns det som att tid och pengar tryter och efter 1 års velande är nu nytt akvarium beställt. Det kommer blir ett Fluval Flex 57 liter måtten är 41x39x39 (lxbxh). Akvariet kommer köras skummarlöst och planen är att göra 10% vattenbyte 1 ggr per vecka. I bakre facket kommer jag att köra keramiska ringar och eventuellt original skumfilter. Belysning blir Coral Box Moon led Plus. Streamer kommer att köpas till, förmodligen blir det den minsta styrbara Jebao eller Coral Box pumpen. Då ja…
-
Hej Nu har jag startat ett nytt projekt som skall sluta med en 6 års present till mitt yngsta kvinliga barnbarn - Adrine. Hon har alltid varit facinerad av mitt akvarium och nu är det dags att hon får sitt eget. För ett tags sedan fick jag tag på ett Red Sea Max nano till ett bra pris. Som när mina andra barnbarn fick ett akvarium för några år sedan kommer jag att starta akvariet hemma och köra ner det startade akvariet till Tygelsjö utanför Malmö framåt december. Det måste bli ett akvarium som kräver lite skötsel vilket innebär ett stabilt biologiskt akvarium och då mestadels mjuka koraller som skivor och annat. Konstruktionen denna gång blir en typ av "Reves…
-
Hej, Efter ett par år utan saltakvarium så är jag redo att sätta igång igen. Jag har hittills haft 3 olika akvarium i varierande storlek, det senaste karet hade jag i 2 veckor innan jag var tvungen att sälja av pga ett spontant husköp med allt vad det innebar Jag har inget bra utrymme för något större kar, jag är inte heller intresserad av att lägga för mycket tid på underhåll. Därmed kommer detta att bli ett litet kar, med ett försök att göra så smarta tekniska lösningar som möjligt, för att minimera underhåll. Måtten på karet blir 60*40*30, helt i 12mm gjuten akryl (12mm är att ta i för ett så litet kar, tycker dock att tjo…
-
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-