0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Igår tömde jag sötvattenskaret och idag drog jag igång mitt första saltkar! Jag heter Emil och bor i Sölvesborg. Köpte akvariet av Chrille_B här på forumet. Han hade bytt ut originalskummaren mot en Tunze (tror jag...), och så fick jag med en vortech MP10. Har hällt i en påse levande sand, ca 7 kg levande sten och 50 liter vatten. Osmosen går för fullt så jag borde väl hinna fylla karet till imorgon tycker jag. Hur många ljustimmar ska jag ha? Uppstartsbilder: Grumligt...
-
Köpte för ett tag sen ett Friscer Nano Aquarium - AquascapingCube 65 som var ämnat som karantän/fragg kar. Min större son Erik visade intresse så vips blev det ny riktning på projektet. Fixade samtidigt lite torr sten som är satt på urlakning samt ett par kilo levande. Tänkte testa en snabbare start än mitt förra och har nu startat upp med nite out och startuppbakterier samt att jag försöker få med lite biologi från mitt andra kar. Smygstartar även med lite nopox Använder en begagnad skummare och ett drömchip som jag kör på 30% Har flyttat över några turbos eremiter och fraggar från mitt andra kar samt ett par gulfenade clowner.
-
- 12 svar
- 4,1k visningar
-
-
Tänkte att det är lika bra att starta en egen tråd då man har en hög med frågor. Fick ett Juwel Lido "över" en dag och började fundera på att testa saltvatten eftersom det lockat dom senaste 15 åren av akvarielivet. Efter en kväll med ost, vin och SG så kom beslutet att testa väldigt enkelt...beställdes ny belysning och en skummare samma kväll. Gjorde en liten tabbe när jag blandade saltet tror jag, fick fällning så jag körde ett filter med vadd i så att det skulle klarna lite. Tänkte inte på att allt som fastnat i vadden kanske inte löst sig än när jag slängde ur den, så misstänker att det är därför Ca/Mg är lite lågt, kanske. I början av veckan fick jag hem 15kg LS, fi…
-
- 60 svar
- 8,9k visningar
-
-
Har under min tid startat upp en massa kar varför vet jag inte , jag är av den typen som tycker just uppstarten och inhandlingen är roligast . För något år sedan när blenny kom så införskaffade jag mig ett sådant . Alltid tyckt det är ett lagom stort nano akvarie på 80liter front 60 liter . Snyggt dessutom . Samt att jag föredrar att ha "sumpen" i akvariet . Detta gjorde jag mig dock av med som med allt annat . Nu har jag dock startat upp ett blenny advance för ett tag sedan som står o ska få mogna . Jag har ingen av original tekniken kvar då jag gillar inhandling osv. Kör med original möbeln från aqua medic . Skummaren bytte jag ut mot en tunze 9002 Original bel…
-
- 13 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej alla! Jag har nu efter lång tid och många övervägningar tänkt ge saltvatten en ärlig chans. Detta var inte helt enkelt, inte enbart för den stora utmaningen som det är med salt, utan att jag skulle inkräkta på sambons territorium, vardagsrummet (min så kallade mancave har nått sin maxbelastning). Storlek, design, sol från alla håll och kanter begränsade mig till en plats, där ett akvarium med storleken 60x30x30 var det maximala. Först tänkte jag att det inte var någon god idé då jag förstått att det är som med sötvatten, desto större, desto mindre underhåll och betydligt enklare att hålla i balans. Nåväl.. De två första inköpen blev…
-
-
- 19 svar
- 4,4k visningar
-
-
Jag har en längre tid funderat på ett nytt Nano till vårt köksbord efter det att jag gett mitt gamla respass. Kraven har varit ett enkelt designat akvarium med LED till rimlig kostnad (utesluter alltså ELOS nanoburkar). Så enkelt konstruerat som möjligt och med möjligheter att köra olika koraller samt små miniatyrfiskar. Jag har inte hittat något som fallit mig i smaken innan jag dök på Eheims nanoserie nere i en affär i Tyskland. De hade rea så för ca 80 € fick det komma med hem (ca 730 kr) Kittet består av ett glasakvarium på 24 liter med en specialdesignad pump på ca 4 watt samt en mycket snygg LED lösning som bygger på de välkända 10 watts chipen. I Eheims fall har ma…
-
-
- 64 svar
- 13,8k visningar
-
-
Då jag fick vatten skada i golvet där mitt stor kar står så är det tvungen att åka bort. Men flickvännen tyckte inte vi skulle göra oss av med clownerna så det fick bli ett nano så man har kvar lite salt hemma. Karet blev ett fluval edge 46l just för att det är så pass specielt och lite utmaning att få det att fungera. Karet är beställt från arken zoo då dom inte hade det hemma så kommer det nästa onsdag. Beställde även en mp10Q då jag ville ha en fin pump i karet utan kablar genom toppen. Tanken är att börja med orginal filtret och sedan byta ut det med tiden antingen till ett ytterfilter med levande sten i eller nån v…
-
-
- 52 svar
- 10,7k visningar
-
-
140 Liters Akvariet är nedlagt bytt till ett mindre inför eventuell flytt lite lättar så Det ser ut så här och är ett Fluvall Flex 57 Liter tomt Hoppskyddet har jag snickrat själv vad man kan göra med Posterlister och myggnät ? snarare flugnät och lite cyano och annat som man hade liggande
-
-
- 8 svar
- 2,9k visningar
-
-
Dags för uppstart av akvarium nummer två och tanken är att flytta över lite koraller från den större burken. Det är ett Fluval Flex 57 liter som jag täppt igen det nedre "sump" insuget på så att allt vatten enbart går igenom det övre så att det blir ytavrinning. I sumpen finns för närvarande: Kina skummare (skall bytas mot något bättre som får plats, men denna hade jag liggande) Doppvärmare Returpump (500l/h skall bytas mot en kraftigare) ATO (Smart ATO) Intern cirkulation sköts för närvarande av en Tunze 6040 som är för kraftig så den är inställd på ca 25% av maximalt. Den skall bytas mot något lite klenare…
-
Var ett tag sen man var här jag la ner karet ett tag pga skulle flytta och tänkte skaffa ett nytt. Nu så har man flyttat i veckan och monterat det nya karet blev ett fluval m40 som är ett komplett kit med allt som behövs för att starta upp Jag är riktigt nöjd håller bra kvalitet och fick även den uppgraderade versionen med bättre lampa och diverse andra saker. Så det här kommer med: Streamer 1600 liter Doppvärmare 50 w Termometer Skummare ps1 Retur pump med tillhörande PVC Lampa fluval led halo 22 w Glas akvarium med frostat kant Trä möbel Finns även en tapp på baksidan där man kan tömma allt vatten i sumpen följ…
-
Är på g att starta ett litet..har ett clown men tycker det blir för stort..har också ett aqua-el 30 l som jag tänkte starta i men inte vackert direkt..är ju förtjust i vattenbyten så detta kanske kan vara något? snyggt med ett minirev kanske i detta? belysning måste rev anpassas hittar inte nån marine version på lyse http://www.akvariecenter.com/fluval-spec-v-led-19l-svart-30x223x275-cm/3350-0
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Vill tacka alla som gett mig goda råd och tips på vägen till köpet av mitt första saltvattensakvarium. Utan er hade jag förmodligen aldrig köpt något(rädd för att göra fel) Efter lite små missar och strul så är nu akvariet uppe och igång och allt går bra hittills(ta i trä) Idag ska jag göra min första tester, ska man göra alla på en gång eller några i taget?
-
-
- 21 svar
- 2,1k visningar
-
-
Uppstart av mitt första saltkar! Nybliven akvarist och nybörjare på SG.
-
-
- 26 svar
- 8k visningar
-
-
Happ, då har man fastnat i saltvattensträsket! startade mitt första kar häromdagen efter ett impulsivt akvarieinköp.. (mig i ett nötskal) tänkte att det vore bra att testa på ett mindre kar innan jag lägger ut allt för mkt pengar på större, så får vi se om man blir fast på heltid eller om intresset svalnar.. (Känns föga troligt just nu) köpte mig ett "plug and play"-akvarium, aqua medic cubicus 140l! har inhandlat levande sand och sten som nu är placerat i karet och efter mkt om och men är jag nöjd med inredningen. håller på att limma fast lite sten dock, känns skönt att säkra upp lite! meningen med denna tråd är delvis för att få hjälp med diverse frågor som absolut lär …
-
Har efter mycket suktande i djuraffären efter akvarie skaffat ett litet saltkar som fanns på erbjudande här i stan. Detta var då ett 20 liters Aquael med lite salt, levande sten, 1 snäcka + köpt en till, 2 clownfiskar och en korall i paketpris. Har för övrigt läst att många säger att 2 clownfiskar i så litet inte är bra, men har efter att haft detta igång så är jag i planer att byta upp mig när plånboken tillåter . Korallen som ingick var en Xenia på en liten bit LS. Har även en liten som jag tror är en typ av Sacrophyton, piggarna som på bilderna är indragna är gröna . Har också en Eldräka som inte vill vara framme. Lite bilder: Har lite problem med om jag inte missförst…
-
- 30 svar
- 4,5k visningar
-
-
Hallå hallå, Så länge man har gått och tänkt och klurat över att starta sig ett saltkar, men alltid tvekat vid tröskeln. Inte för att jag är särskilt gammal, 21 betyder nog snarare många år att se fram emot i denna hobby. Till slut lyckades jag ta mig samman till beslutet om att köpa mig ett och dessutom försöka hitta på en egen lösning istället för plug and play. Bygget blev utifrån familjens gamla "typiska" 60 liters välvd ruta f.d sötvattenskar. Jag bestämde mig för att tvunget köra med ett sumpprojekt, fick ett lika stort kar till av en kär vän och det mynnade ut i lite borrande och en trevlig avrinningshörna. Norpade familjens gamla pump ifrån trädgårdsdammen och gjo…
-
- 12 svar
- 2,4k visningar
-
-
Tja, tänkte starta en tråd om mitt första Saltvattensakvarium. Vi kan ta det från början. jag heter Elliot och är 14 år. (2010) och har haft intressen för akvarium främst sötvatten i många år, och en dag runt 2022 sent valde jag att skaffa mitt första akvarium på drygt 70 liter. Det gick inte som planerat fiskar dig hit och dit och jag visste inte helt om parametrarna. Sen skaffade jag mig ett juwel 180 och det gick bättre nån fisk död men inte pågrund av mig eller mitt jobb. Skapade en fin scape o det flöt på. Sen blev jag sugen på större så skaffade mig ett juwel 350. Det gick väldigt bra ingen fisk död, växterna och svårare växte och fick fin färg. Hade i …
-
Efter många års velande är mitt första saltnano igång. Planen är att se vad som händer och växer fram. Endast dinoflagellater är ovälkomna. Skålen rymmer cirka 50 liter och startades med 6 kg blöt levande sten från två olika kar och en hel del sand. Kranvatten (från Lund). Direkt medföljde några små snäckor, asterina och en fragg GSP. Även ett par nävar inkörd sand och senare en fragg från ett kenyaträd. Sticklingar av Caulerpa brachypus & prolifera tillsattes på prov. Belysningen är i nuläget 2 stycken E27 LED 15W 1900lm 6500K (dagsljus) + en liten transparent kläm-LED med blåa dioder av okänt märke. Pumpen är en gammal Aquael pat mini med en silikonslang s…
-
Nystart i mindre format Under hösten såldes 240 liters saltakvariet och det mesta som tillhörde. Ett mycket mindre kar inhandlades, ett 13 liters Dymax IQ 5 med LED belysning. En del sten samt mjukkoraller hade sparats från det gamla och resultatet blev så här efter några veckor: God Jul Och Gott Nytt År! //Martin
-
- 46 svar
- 9,6k visningar
-
-
Hej Nu är det väl dags att dela med sig precis som jag är så tacksam att många andra gör! Jag är väl lte av en inkörd nybörjare, många sötvattensakvarium gick över i ett väldigt litet salt som jag har hanterat lite på känn men lite tips från Triton, Aqua Stockholm (innan de la ner) och självklart en del från Youtube och Guiden. Efter att i snart ett år haft ett väldigt enkelt utrustat 25 liters nanokar på kontoret med lyckat resultat fanns det äntligen möjlighet till något aningen större. Det har funnits planer på mycket större men plötsligt blev det en flytt och nu en renovering som dikterade storlek, iaf för den närmaste tiden... …
-
- 3 svar
- 939 visningar
-
-
Halloj alla "saltvattensguidare"! Jag ska äntligen byta upp mig till ett större kar, från mitt lilla clownhotell ( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40607-mitt-f%F6rsta-salt-ett-clownhotell ), till ett 140L (ca). Karet har måtten 60h*60l*40d, lite roliga mått. Det har även en "supbalkong" som inte är så snygg, men med btn + LS som jag bundit upp med buntband, så blit det riktigt snyggt tror jag, ett riktigt snyggt överhäng. (Bilder kommer) Ska även bygga en ny huv och fixa in belysningen i ett smidigt "rail system" så jag lätt kan flytta den i sidled. Belysningen kommer bli min nuvarande LED panel, + 2*24w T5 och eventuellt även två st "LED spottar" …
-
Hej allihop! Vissa av er vet säkert att jag har ett clownhotell som jag uppgraderat på diverse vis (länk finns i min signatur om ni vill ta en titt ), men nu har jag blivit inspirerad av andras nanokar och vill försöka mig på ett själv. Clownhotellet kan väl räknas till den kategorin, nanorev, men ett på 20L är ännu mer "nano" och riktiga nanokar kan bli riktigt häftiga har jag sett. Därför ska jag sätta upp ett zoolux kar på 20L nu efter jul när man inte har så mycket att göra. Tanken är att behålla både filtert och värmaren som följer med men uppgradera belysningen till LED. Detta hade jag tnkt göra genom att bygga in kylfläns i "lampan" som följer med. Alltså ta bort …
-
- 180 svar
- 15,9k visningar
-
-
Hej lägger in några bilder så jag kan se utvecklingen på det bebos av ett clarki par samt 5 turbosniglar 4 ermitkräftor en sandvändande sjöstjärna samt en massa små kryp
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte att det var dags att starta en tråd om det nya akvariet som var ett måste nu när vi flyttat till ny lägenhet. Har sedan tidigare haft ett AM Yasha som jag var super nöjd med förutom att det var lite litet.. Letade länge efter ett passande kar och tittade mycket på att låta glasmästaren bygga ett men det blev aldrig av. Frugan letade upp Blennyt och frågade om det inte passade och med den nya lampan var det givet. 4 dagar senare hade frugan köpt det till mig som present Lite info om karet: 80 liter optiwhite, utvändiga mått Cirkulation: NanoProp 5000 Skummare: Turboflotor Blue 500 Ljus: Aquareef LED 50W AM egna vita skåp. Utöver detta har jag även en Vortech Es MP…
-
- 91 svar
- 10,1k visningar
-
-
Efter att ha lagt ner mitt RSM 130 i oktober/november förra året så har tankarna på ett nytt kar vuxit sig starkare. Tänkte dela mina tankar och förhoppningsvis uppstart osv i denna tråden. Tanken med detta karet är att det ska få ta lite längre tid både vad gäller bygget, inkörning och att fylla med levande, detta för att karet ska bli precis som jag föreställer mig det utan hastiga spontanköp. Sen sprider jag dessutom ut kostnaderna lite på det sättet. Själva akvariet kommer vara 60x45x45 helglas optiwhite ca 120L. Offertförfrågan skickad, hoppas få ett svar denna vecka. Kommer köra utan sump men med tunze 9004 skummaren för lite mekanisk filtrering samt för att få bort…
-
- 56 svar
- 5,8k visningar
-