151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Äntligen har det kommit. Levererat hem av lokala firre affären(Tack Mats Aqua Stockholm) Så nu blir det å mecka i hop det å fylla på med osmos så det blir klart.
-
Tänkte starta en tråd om mitt bygge på mitt nya 375 liters kar. Beställde karet för en vecka sedan och det kom idag Jag kommer bygga på detta ett tag framöver och kommer updatera denna tråd med bilder och info om byget Två 250 watt e40 sockel Mh armaturer är inköpta sen några veckor tillbaka. Kom gärna med komentarer om vad jag kan göra bättre mm Teknik: 375 liters aqualel är inköpt 2*250 watt e40 MH är inköpt Skummare kommer bli en Deltec APF 600 Returpump kommer från sumpen blir nog en AS new-jet 3000 Cirkulationen kommer bestå av en Tunze turbelle streamer 12 kit med singelcontroller som ska täcka hela framsidan på karet, bakom stenar och på ytan kommer delvis retur…
-
Hejsan! Mitt namn är Mikael och bor några mil norr om Göteborg, har tidigare hållt på med sötvatten (malawi). Då var det dax även för mig att starta mitt första saltakvarium. Så tanken är att detta blir min dagbok och skall försöka hålla allt uppdaterat med både värden och bilder:) Lite info om hårdvaran Tank: Red sea Reefer 250L Cirkulation: 2 RW-8 Ljus: 1x EcoTech Radion XR30w G3 Sumpen: Sump: som följer med red sea reefer Returpump: Jebao DC-6000 Skummare: Deltec 1455 UVC: Deltec UV-C 39w Värme: nån som låg hemma Doserpump: Jebao DP-6 Vattenbyte: Osmos: D-D Osmos Övrigt: Refraktometer: Milwaukee D…
-
-
- 25 svar
- 4,4k visningar
-
-
Goddag gott folk! Under tiden jag hade min senaste burk med måtten 100x80x70 har jag letat efter ett kar som är längre och smalare, det tar tid att hitta ett begagnat kar med mått som man söker. Säkert många som känner igen sig i det där Lyckligtvis hittade jag ett som har måtten 160x65x65 till ett bra pris med stabil och hög bänk (jag är lång och det är jobbigt att böja sig alltför mycket). Jag är inne på mitt tredje kar under en två-års period efter mitt uppehåll från hobbyn, brottas fortfarande med högt fosfat (0,15-0,20 med FaunaMarin). Kör med FM Ultra Phos, redan efter ett par dagar är medlet gult. Jag kan tyckte att det fiskbestånd jag har idag och den…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Nu har jag dragit igång ett kar till, den här gången på 150 liter vatten ungefär huserat i ett 180 liter kar. Det här karet står på Skövdes akvarieförening då jag ansåg det vara litet för mycket växter i lokalen ;-) Karet ska om möjligt drivas som lowtech och husera tåliga fiskar och lätta koraller. Exakt vad får bli lite vad som fungerar. Belysningen i karet är en 150W MH lampa, för närvarande är det enda ljuset men jag fungerar på att bygga in lite blåljus med LED med så man får lite trevligare färger. Tekniken blir två stycken Resun Waver 4000, men då flödet nog blir lite för milt får vi se hur det går. Men det finns ju koraller som trivs i lågt flöde också. Jag använd…
-
-
- 22 svar
- 4,3k visningar
-
-
Efter en del förfrågningar om att jag ska starta ett tråd här på SG så drar jag nu igång en. Har inte varit så aktiv här på ett tag nu sen husköpet Har redan lagt ut endel bilder på FB för er som följt mig där Som det står i rubriken är mitt nya system ett Red sea reefer 450 som är fantastiskt fint och välbyggt man märker att dom tänkt till tycker jag. möbeln är supersnygg och rejäl samma akvariumet. Gillar själv även när man tänker på alla detaljer för att få det så snyggt och bra som möjligt. Tekniken som jag skaffat och haft sen innan är följande. *Belysning Pacific sun Triton s 3st paneler. *cirkulation Vortech MP40 QD (alltså nya modellen) *Skummare är deltec 1456…
-
-
- 105 svar
- 12,3k visningar
-
-
Hej Startade upp ett saltkar för en tid sedan (under mitt första akvarium). Efter 30 år som sötvattensakvarist blev man 8 årig pojk igen med upptäckarlust och glädje. Så har avyttrat 4 sötkar för att satsa på ett större saltkar. Måtten skall bli "standard" 200*60*60. Tyvärr ej bredare hade helst velat haft mycket mycket större bredd men bor 3trappor upp och blir för tufft få upp helt enkelt. Hissen rymmer detta så enkelt få in i lägenheten. Jag ska ordna en bänk ihopsvetsad. 1m hög och sen då 2m lång och 60djup. Svetsas i fyrkantsjärn eller vad det nu heter (lejer bort detta med tanke på att jag är fullständigt usel på sådant). Imorgon skall karet beställas. Jag har tänk…
-
-
- 268 svar
- 36,4k visningar
-
-
Hej på er, Startade detta rimless kar feb/mars 2013. Det har börjat stabilisera sig, men det är en bit kvar till målet. Har lagt all kringutrustning i källaren våningen under. Slänger up lite telefonbilder i väntan på en riktig kamera ... /Erik Länk till mitt förra: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?26134-Wassbergs-800-L
-
Jag har haft sötvattensakvarium flera gånger i mitt liv och saltvattensakvarium har alltid varit en fascination som tyvärr har fått hålla sig till att vara en dröm pga olika anledningar... TILLS NU! Har läst på om saltvattenakvarium i över ett år nu. Allt från både böcker till internet, men mestadels internet. Det känns som det mesta jag läser från och med nu är mest repetition så nu behöver jag lite "field experience" också . Vet inte hur många gånger min sambo frågat mig vad det är jag gör vid datorn och mitt svar är "pluggar". Bilden nedan visar böckerna jag pluggat på i ordning när jag köpte dem. Den första fick jag som tack för hjälpen när jag hjälpte min sambos far…
-
Då va det dags att dra igång det nya projektet. Kommer att ta det lugnt så det händer väl inte så mycke i början. Gärna kommentarer och tips så det blir så bra som möjligt. Finns en hörna limmad med överrinningskam. Planen är att ställa min tunze 9006-skummare där och en liten returpump som pumpar tillbaks vattnet i karet. Kommer det att funka eller behöver jag ta bort och göra nån annan lösning. Karets mått är 80x100 i botten och 30 högt. Alltså 240 liter
-
-
- 293 svar
- 35k visningar
-
-
Efter att ha kört mitt lilla 90L i snart tre år så börjar det bli dags att flytta koraller och invånare till något lite större. Korallerna har helt växt ur karet och scapen kan knappast kallas för scape... Gamla tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42337-74L-F%F6rsta-saltf%F6rs%F6ket Platsen jag har till förfogande är knapp så det blir ett 60x60x60 som jag köpt av Blåbert här på guiden. Bänken har jag byggt på samma sätt som den tidigare, med bänkskivor som är limmade och pluggade till en väldigt stadig konstruktion. Dock har jag lärt mig att det blir lite blaskigt och kladdigt i skåpet så denna gång är det helt fuktsäkrat invändigt. Jag kommer…
-
- 31 svar
- 5,5k visningar
-
-
Då var det dax för ett nytt kar. Kom över ett begangnat här i stan med måtten 60*60*50cm (180l) där höjden är 50cm. Karet har en sk "coast to coast" överining på baksia av karet med tre hål a 42mm. Tre rutor är optiwhite villket blir kul eftersom jag inte haft det tidigare. Bänk hade jag sedan innan. En mp bänk med måtten 66*66*90 i valnöt. En sump kom med karet också på 50*50*35 (90l) som får plats fint i bänken (eller rättare sagt, den får plats). Så nu är det mycket planering här hemma. Sitter och skissar i SketchUp där jag har fått endel hjälp av Blackizzz med moduler mm. Kommer väll bli endel bilder i den här tråden om jag känner mej själv rätt, så jag börjar med sk…
-
Fick äntligen flytta ner på nedanvåningen, fick tillomed ett eget rum Beställde akvariet hos diamanten aquarium i Tyskland, bänken byggde jag själv. Måtten landade på 187.6x63.5x40 då jag tydligen gillar låga kar, 12mm optiwhite. Sumpen har tre fack 110x50x35. Tekniken är noga utvald för att köra ett tyst system, ända som låter lite är fläktarna från belysningen. 3 st radion gen3 hängandes i egentillverkad upphängning. 2 MP40QD en på varje sida. Returen är en vectra M1. Dessa produkter kommer styras via reeflink när jag får den. Skummaren är en bubbleking Mini 180. Kör en kessil A160WE som belysning över refuguimet. Doserpump från Ati med 6 kanaler,…
-
-
- 24 svar
- 2k visningar
-
-
Hej är i startgroparna att beställa det här akvariet och har lite funderingar. Akvariet blir 1500x720x400 i 12 mm högt med en utanpåliggande överrinning borrat för 3 stycken 25 mm genomföringar + 1 stycken 32 mm för returen. Behöver jag förstärka akvariet och med hur långa/breda förstärkningar? 1. På ställningen där jag har tagit bort ett ben för att kunna få in sumpen,blir det tillräckligt stabilt som det är på bilden? 2. I överringen så har jag satt djupet till 60 mm borde jag öka djupet lite till eller är det bra sådär?Med kam borde ju vattennivån hamna runt 4 cm under kanten på akvariumet ca? 3. Sumpen 850x640x400 i 8 mm Fungerar 8…
-
- 1 svar
- 622 visningar
-
-
Jag startade ett akvarium med måtten 90x50(h)x55 i september 2014. Det kommer att gå långsamt. Det gillar jag. Jag ville se vad som händer med småkryp och makroalger. I slutet av november köpte jag tre testkoraller: Acanthastrea, Stylopora och Euphyllia. Styloporan brände jag snabbt på en topp. Sen jag satte den på botten så nu mår den bra och har reparerat sig efter att jag bröt bort den brända toppen. "Acanen" har fått flera huvuden och är utspänd om dagarna. Euphyllian har gått från 3-4 till 8-12 huvuden. Så korallerna ser ut att trivas. Jag har 11 st Chromis som jag gillar skarpt. De skimrar och glänser i blågröna nyanser. Jag är grymt imponerad av en del sps-kar h…
-
-
- 64 svar
- 9,6k visningar
-
-
Hej på er ! Efter att ha haft sötvatten i många år så har jag äntligen tagit steget till saltvatten. Valet på akvarium föll på akvastabil 275 l. Eftersom jag är ny på saltvatten försöker jag att hålla detta simpelt och enkelt till en början. Därför har jag enkla fiskar och enkla mjukkoraller. Om ni har några förslag på ytterligare fina koraller eller fiskar får ni gärna ge förslag. Till en början hade jag problem med en skummare men bytte för ett tag sedan till en deltec SC1456. Invånare för tillfället är 2 Clowner, 1 Medias Blenid, 1 putsarräcka. Det finns med andra ord utrymme för fler invånare …
-
- 3 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! Hade i samband med flytt tänkt sälja mitt befintliga hörnkar och sedan starta upp ett nytt kar till hösten. Det verkar tyvärr vara lättare sagt än gjort, tror inte att det är priset som är fel. Är nog mer att ett sumplöst kar med ful möbel inte är så hett 2016.. Har därför börjat tänka om och istället för att göra mig av med karet så fixar jag till sakerna som jag stör mig på: 1. Ljud och utseende med påhängsskummare. 2. Möbeln Punkt två löser jag hyffsat lätt med hjälp av en snickarkunnig kompis. Punkt ett har jag lite olika idéer kring och här tar jag tacksamt emot tips. Har tittat på overflowbox från t ex Tunze och sedan sätta skumm…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Då var det beställt! Ett hörnkar på 270 liter med rak front och tillhörande möbel, förväntas dyka upp om några veckor. Mått 85x85x50. Har mycket funderingar kring hur jag ska lösa tekniken på ett snyggt sätt så hjälp mig gärna spåna om ni orkar. Borrning och sumpbygge känner jag mig inte bekväm med så det lutar åt någon slags intern sump i bakhörnet. Har sneglat mycket på Ouscazz snygga hörnkar och var först inne på att kopiera hans lösning med ytavrinning och påhängsskummare. Hur bred är en extern skummare? Tänker på om det går att få karet hyffsat nära väggen, om jag inte väljer att hänga den i framkant Belysning lutar åt en 170w led kompletterat med två t5 men det ka…
-
Nu åker sötvattnet ur min Juwel 240 för att blir uppgraderat till salt. =) Har shoppat streamers och returpump på fishstreet, kommer försöka mig på en liten minisump. Köpte en begagnad Pacific Sun Metis R2 2x150w som får stå för belysning. Mitt mål är att hålla möbeln så original och tyst som möjligt.
-
-
- 55 svar
- 8k visningar
- 1 följare
-
-
Hej har börjat planering på en ny bänk för min nya kar och behöver hjälp. dosering pump Jebao D4 Eftersom jag har dålig med utrymme så är jag tvungen att placera min dosering pump under karet ihop med sumpen eller ovanför sumpen min fråga hur tåligt en dosering pump kan vara för allt fukt/salt och annat nära/ovan sumpen ? eller ska jag tänka på nåt annat alerantiv? Tack för svar . MVH patrick
-
Startar upp en ny tråd till karet mitt då den förra var mer planering... Nu är jag snart igång akvariet fylls just i denna skrivande stund och kliver in i dygn nr 2 av osmosdrift hehe. Så info om burken: 240 L (120x40x50, LxBxH) med ytavrinning + 60 L sump, står på metallstativ inklätt med pvc skivor fästa med magnet. Teknik: Instant Ocean 1200, skummare 2x Seio super flow 1500 streamer (6000 L/h) 1x Seio 530 streamer (2000 L/h) 1x Tunze 2300 L/h returpump 2x PopularGrow Kinaled 110w (tot 4 dimbara kanaler över 110 st LED) 1x DIY ATO se separat tråd om detta bygge 1x DIY biopelle…
-
-
- 38 svar
- 3,7k visningar
-
-
Jaha då var man framme vid mållinjen! Byggde bänken, sumpen och överdelen & bytte bakgrund från blå till svart. Vilket jobb det var! Jobbar lite för mycket och har 2 småttingar att ta hand, så bygget har pågått mellan 20-01 de flesta dagar i veckan. Det har varit otroligt skoj att få göra karet till sitt eget! Och nu när jag sitter här med övertid på ljuset (bara för att få njuta av resultatet) så är det så sjukt grym känsla. Just ja, byggde även överrin.boxen med lite tips från mattias här på sg, snygg design, smälter in i bakgrunden. Några fiskar strök med o även några koraller, så blir att fundera på vad man ska tillföra i karet framöver. Tänker gult. …
-
-
- 68 svar
- 7,6k visningar
-
-
Efter 10 månader med mitt RSM 130 är det dags att uppgradera till ett större kar. Insåg ganska snabbt att ett RSM 130 är i minsta laget, tyvärr insåg inte min sambo detsamma men efter en ganska lång övertalningsperiod har jag äntligen fått en plats i lägenheten för nya karet. Hade tänkt mig ett 100x60x50 i 10 mm optiwhite. Har begärt in offerter från några ställen och det blir nog en beställning kommande vecka. Blir en centralt placerad ytavrinningsbox i svart matt glas, borrat i botten anpassat för 25, 32 och 25 rör. När det gäller dimensionerna på hål och ytavrinningsbox är jag lite osäker. Hur stor bör boxen vara för ytavrinningen? Är det lämpligt att köra 25mm på ret…
-
- 32 svar
- 5,2k visningar
-
-
Tänkte försöka göra en tråd om mitt kar. Det har varit igång lite drygt 3 år så det är lite sent med en tråd men bättre sent än aldrig.! Akvarie 450 Liter "standardmått" 150 x 50 x60 Längd, Bredd och Höjd. Bakgrund Back To Nature "Slimline" Karet är inte borrat jag kör med överrinningsbox. Sump ca75 Liter 65 x 32 x 35 Teknik Cirkulation: 2st Tunze 6095 och 2st Vortech mp40wes Skummare Red Devil DSL-850 Returpump Eheim 1260 Doserpump ATI doserpump 6 kanaler Belysning: 4st Aqua Illumination hydra 2st t5 54Watt ATI coral + och ATI Blue + 2st t5 80Watt ATI coral + och ATI Blue + Ytterfilte…
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
-
- 30 svar
- 7,3k visningar
- 1 följare
-