151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Jag startar en ny tråd med mitt revkar. Jag började med saltvatten 2006 och då medett Juwel kar på 250 liter. Jag köptenågra Occelaris clowner, Scopa kirurg och segelfenskirurg bland annat. Läderkoraller och en anemon blev mina val påkorallfronten. Ljuset jag hade var inte så bra och eftersom min erfarenhet varnoll så startade jag försiktigt. Åren har rullat på och erfarenheten likaså. Idag har jag ett betydligt mer avancerat rev. Teknik: MCE 600 external skimmer som hänger på akvariet. Jaghar fosfat remover och kol i skummaren. Tre stycken styrbara Hongkong pumpar och en Seio pump medintervall. En ramp med 6*80w T5 rör iolika ljusspektra. 2*250W mH i en ramp,1400…
-
- 532 svar
- 60,6k visningar
-
-
Efter drygt ett år med ett Juwel på 180 liter så har jag bestämt mig för att uppgradera. Ville känna om det var en hobby som man fastnade för innan man köpte större. Därför så har jag inte haft sump heller och det är något jag ångrat bittert då bla valet av skummare m.m. blir väldigt låst. Men nu blir det ett optiwhite 100x70x70 12mm glas med förstärkning, med en vit bänk från diamantaquarien. Borrat med limmad avrinning samt svart glas på avrinningens väggar. Hoppas kunna lägga beställningen nu i veckan. I utrustningsväg så lutar det åt: Jebao DC6000 returpump Jebao DC-skummare Jebao WP-25 samt Tunze 6025, lite klent med flöde så 6025:an ska nog bytas ut alt. komplettera…
-
- 111 svar
- 17,6k visningar
- 1 följare
-
-
I slutet av maj 2013 köpte jag mig mitt första saltvattensakvarium som var på 96L. Efter det införskaffade jag mig ett akvastabil 300L som jag har haft ett tag nu men när ett shallow reef dök upp i närheten så kunde jag inte avstå från att köpa det. Detta blir mitt tredje akvarium, då man snabbt finner fel på sitt akvarium var det inte svårt att övertala mig själv till köpet. Akvariet är ett shallow reef på 80x80x40 med en 120L sump och tre sidor är av diamantglas. Tekniken består av följande: Skummare: Coral Box D500 DC Skimmer Belysning: 2st 18W E27 Led spotlight från ac-rc Streamer: 1st Jebao FS14000 Wave Maker (Funderar på att komplettera med en Koralia streamer:) Fis…
-
- 22 svar
- 3,3k visningar
-
-
Så då är bygget i stort sett klart och byter därmed över till denna tråd i stället. För er som vill se hur bygget gått till kan kolla in denna tråd, eller länken i min signatur. Såhär ser det ut i dagsläget. Inriktningen kommer bli ett SPS dominerat blandrev, precis som mitt förra kar. Huvudkaret är 140 långt, 70 djupt och 65 högt, med ungefär 62 cm vattennivå. En balkong på insidan för avrinningen med två rör ner till sumpen (25 och 32 mm), karet är borrat i bakväggen. Ungefär 75 kg LS. Belysningen består just nu av 2x54w T5 och 52st LED uppdelade på 4 slingor, häften blå hälften vita (det kommer fler i framtiden). Förutom returpumpen så består cirkulationen av 2 st Jeb…
-
- 53 svar
- 9,3k visningar
-
-
Hej efter att uppgraderat mitt 200 l lido till ett 450l helglas, tänkte jag att det är fint nog att visa upp, Detta nya kar har nu puttrat på i 3mån, med förvånansvärt stabila värden,enda problemet är fosfat 0,12( hannah checker) som jag jobbar med att få ner. I övrigt bra
-
- 47 svar
- 5,5k visningar
-
-
Har inte varit i hobbyn sålänge men insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle få till mitt Juwel 180 som jag ville ha det. En tanke var att borra juwelkaret och sätta en sump under men det var en massa andra saker jag inte gillade heller med det så den tanken gav jag upp rätt så omgående. Nytt kar blir ett MP/Eheim (hornbach) 375L (150x50x50) med en 160 liters sump i ett hemmabyggt skåp med ikea dörrar som jag sett många fina exempel på här på forumet. Övrig teknik blir Hyperion R2 3x150w led ramp (beställd) Sicce Syncra 5.0 returpump (beställd) 2st 150w jager doppvärmare (beställd) 2st Tunze 6095 med Tunze 7096 controller (har inte riktigt bestämt mig än) Elos Skummare P…
-
- 71 svar
- 8,5k visningar
-
-
Hej! Tänkte dokumentera mitt akvarium här. Jag var och hämtade mitt dröm akvarium i Söndags här, ett RSM250 det blir nu mitt 3e salt akvarium. Jag har tidigare haft Oceansson Skyscraper (köptes av Chum här på forat) samt började min karriär förra sommaren med ett clownhotell. Så jag är ganska ny, har gjort en hel del misstag och nya lär ju garanterat dyka upp här. Akvariet då, det innehöll en hel del vid köp och det var ett riktigt klipp. 4500 betalade jag för följande. Akvariet komplett, inga repor, deltec mc500 skummare istället för original. Sand 30kg sten Test för allt Buffer för allt Uvc deltec 10w Massa mat Sandvändare, sjöstjärna, bangai, fröken fisk & putsa…
-
- 10 svar
- 3,9k visningar
-
-
Jahapp, då går man i osunda tankar att skaffa ett Saltvattens akvarium igen. Hade ju börjat samla prylar för att bygga en rumsavskiljare i förra lägenheten men när det sket sig med tjejen såldes allt vad akvarium hette och jag flyttade till en lägenhet där jag inte alls trivdes. Så några akvarium blev det inte där, knappt några möbler heller om jag ska vara ärlig. Men nu hyr jag ett rum av en polare som tycker det är roligt att jag har ett akvarium så länge han slipper sköta det och bara kan titta på det. Så jag är nöjd med att få ha det i vardagsrummet. Nu är det ett sötvattenskar där på 100x100x50cm som jag i så fall kommer sälja och köpa ett nytt 120x80x60cm(BxDxH)(57…
-
- 3 svar
- 920 visningar
-
-
Efter 9 år utan saltvatten så bestämde jag mig för att det var dags igen, med skilanden från förra gången satsa lite mer på en helhetslösning. Jag valde att köpa akvariet med bänk då jag inte är någon snickare som var bevis nog förra gången och jag aldrig blev nöjd med bänken osv.. Sagt och gjort detta inhandlades. Red Sea Reefer 450 Kessil A360we - Modell : Tuna Blue 2st Kessil Spectral Controller Kessil Gooseneck 2st Vertex Omega 180i AquaLight Osmos 300 liter/dag FM NPO Redu Pellets Filter ATI Doserpump 6 kanaler Jecod DCT 6000 Maxspect Gyre XF150 Jebao RW 15 2st Deltec 20w UV-C …
-
-
- 14 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej! Det är dags igen efter dryga 5 års uppehåll och ett par kallstarter som falerade. Villaträdgård undrar ni? Lasse Forsbergs kommentar om mitt tidigare rev. Det var ganska rent och städat, prydligt så att säga. Jag tyckte det var roligt sagt och stämmer bra in på den skola av estetik jag föredrar. Som många av er vet så testade jag en del tokigheter i mina tidigare kar. Den här gången blir det nog mer vanligt och konservativt. Visningskar: 588L 140x70x60 12mm optiwhite rimless från Polacken med det omöjliga namnet. Sump: 133x50x40 Returpump: Maxspect Jump 10k l/h Cirkulation: 3x Vortech MP40 QD Belysning: Metallhalogen 2x250w…
-
Hej, nu ska jag börja handla delarna till mitt hörn som ska bli saltvatten. Har haft sötvattenskar från och till i 10 år, både hightech och lowtech. Efter att ha provat på ett nano i snart en månad så är sötvatten inget för mig längre. Jag fastna direkt för allt liv där finns i stenarna och allt som tittar fram. Som ni märker har jag ingen erfarenhet av saltvatten men jag ska lyckas med detta har jag intalat mig själv och hoppas att lära mig under tiden. Här hoppas jag på mycket hjälp och tips som jag redan har fått i min andra tråd om mitt nano. I nuläget ska jag tömma akvariet som är fullt med växter och fiskar. Har event…
-
Hej Nu har jag börjat igen med ett nytt kar. Har ju tidigare haft ett Percula 120 som jag sen uppgraderade till 860liter. Jag sålde av alla saltgrejer för ca 18 månader sedan då det tog för mycket plats och tid. Men stod bara ut ett drygt år innan jag i somras skaffade mig ett nytt igen. (Efter godkännande från regeringen ) Det nya karet är på ca 280 liter med en sump om 112 liter. EDIT 07-03-29 på Addos önskan: Diskussion avseende den nya uppgraderingen börjar här https://www.saltvattensguiden.se/foru...=13135&page=20
-
Som nybörjare inom salt är man lite feg att ge sig till känna har jag märkt, är rädd för vad andra ska tycka om alla knäppa saker man säkert gör och alla fråååågor som man ställer men samtidigt är det ju kul att ha sin väg från scratch till stegvis bättre och även förändringar man gör med tiden samlade på ett ställe, som en tråd här Så här börjar det. Hämtar karet, fyra timmars resa, tidig fm kl 9. Det tog sin tid att plocka ner allting eftersom jag köpte karet med all incluse, fyllde en 3,5 ton skåpbil. Hemma igen mot kvällen, nu blir det stressigt, LS ska sköljas av, ja allt saltvatten som var i karet har fått följa med hem, fiskar ska ner i tillfällig burk. Osmos …
-
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Då var det dags igen! Sålde av mitt gamla hörnkar inför flytt till villa. Planerade sedan att starta upp ett reefer 250 eller liknande. Nu är vi på plats och jag börjar snegla mot någon form av rumsavdelare istället. Har ett stort (12x8m) L-format kök/matsal/vardagsrum där jag skulle vilja skärma av tv-hörnan. Gissar att "färdiga" lösningar som reefer är svåra att hitta som rumsavdelare? Kraven är ungefär avrinning på kortsida och snygg vit möbel ☺ Har sett andra här på guiden som har specialbeställt fantastiska lösningar från Polen och Tyskland. Hade jag gärna också gjort men känner mig inte bekväm med att rita och speca på egen hand. Mitt första kar med…
-
-
- 142 svar
- 22,6k visningar
-
-
Jag kunde inte riktigt släppa det, har en del godbitar kvar som jag inte vill göra mig av med och blev lite sugen igen. Har bytt ut min övre sump mot ett nytt kar, tanken är att jag ska återanvända apex och automatvattenbytet från mitt stora till att bygga ett kar som sköter sig i princip själv och håller ca,mg o kh på vettiga nivåer genom stora o automatiska vattenbyten varje dygn. Fick hem karet idag och har börjat fylla på vatten. Ursäkta röran, jag bygger om
-
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej alla! Nu efter en lång väntan så har jag äntligen startat upp ett saltvattenakvarium för första gången. Jag har försökt att förbereda mig så gott som jag kan och jag vet om att jag kommer att snubbla på nått nybörjar misstag. Jag kör på ett budget alternativ, det bör nog gå det med. När jag satt och forskade på vilken utrustning jag behövde och ville ha så insåg jag att det bör att fungera med det lite billigare. Utrustningen är: Karet : Juwel Rio 240 Belysning: Juwel original än så länge sen blir det tillskott Juwel helialux med contoller Skummare: Tunze 9004 doc Filter:Original filterhus med Ls i nedre fack och ak…
-
-
- 59 svar
- 8,3k visningar
-
-
Äntligen har det kommit. Levererat hem av lokala firre affären(Tack Mats Aqua Stockholm) Så nu blir det å mecka i hop det å fylla på med osmos så det blir klart.
-
Hejsan! Mitt namn är Mikael och bor några mil norr om Göteborg, har tidigare hållt på med sötvatten (malawi). Då var det dax även för mig att starta mitt första saltakvarium. Så tanken är att detta blir min dagbok och skall försöka hålla allt uppdaterat med både värden och bilder:) Lite info om hårdvaran Tank: Red sea Reefer 250L Cirkulation: 2 RW-8 Ljus: 1x EcoTech Radion XR30w G3 Sumpen: Sump: som följer med red sea reefer Returpump: Jebao DC-6000 Skummare: Deltec 1455 UVC: Deltec UV-C 39w Värme: nån som låg hemma Doserpump: Jebao DP-6 Vattenbyte: Osmos: D-D Osmos Övrigt: Refraktometer: Milwaukee D…
-
-
- 25 svar
- 4,6k visningar
-
-
Hej Har under våren flyttat från mitt 250L, det tuffade på bra och nu vart det dags för ett större. Det nya är på 120x80x60 ca 550L + sump så en total volym på strax över 600L Akvariet kommer från en tysk firma.12mm optiwhite på front och gavlar, måttbeställt, borrad botten, stadig låda för frakten 450e. Frakt 1200kr. Sumpen kommer också från en tyskfirma, hornbach Ytavrinningen är en 3mm plexiskiva i ljusblå nyans, limmad med svart akvarie sillicon. Vatten transporten ner till sumpen är ett 32 och ett 22mm rör, 32an har en ventil så jag kan justera flödet. tog lite knixande men nu är de tyst:) Returen är ett 22mm rör med en damm-pump på 3200L/h om jag mins rätt. fullt t…
-
- 52 svar
- 7,2k visningar
-
-
Hej på er alla här på saltvattensquiden. Tänkte berätta lite om mina projekt inom salthobbyn som har pågott i ca. 2år. Ber om ursäkt direkt för min "muminsvenska" för jag bor i finland och vi kan inte nå annat men försöker mitt bästa :-) Från början: Startade mitt första revkar mars 2012, var ett litet 100x40x40 mp kar med t5 belysning och tunze reefpack 505 + lite cirkulationspumpar och dyligt. Karet fungerade kanon i 8 månader tills utrymmesbristen pga. tillväxt av fisk och koraller kom emot. November 2012 blev det uppgradering till ett 200x60x60 mp. Dettta kar snurrar utan sump, har ett teknikhörn med footprint 35x25 var det rymms cirkulationspump (aquabee 2000-1), …
-
- 20 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hallå gott folk! Satte igång mitt första saltvattensakvarium för lite över en månad sedan. Eftersom jag numera har barn vill jag gärna slippa ha vattenbyten eller annat underhåll på min att-göra lista allt för frekvent. Därför försöker jag hålla det enkelt, kör helt utan sump och skummare. Istället är min tanke att köra DSB (Deep sand bed) och macroalger som näringsexport. Än så länge har jag bara cheato men mer är på ingång! Har inte gjort några vattenbyten ännu. Har bara testat nitrat som ligger på 5 ppm. Kör bara RO-vatten förresten. Akvariet är 120 x 50 x 50 cm i optiwhite. Jag har två doppvärmare från JBL och två streamerpumpar frå…
-
- 6 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej. Nu har mitt akvarium rullat på i 6 månader. Jag är mycket nöjd med det mesta. Men det finns vissa saker jag inte får att funka riktigt som jag vill och skulle vilja ha lite funderingar över vad som kan göras. Det blir ju lite att jag inte vill förstöra nu när det funkar men ändå. Nått kanske kan göras. Lite fakta. Storlek 100*60*60. Jag har två maxspec 120 wattare. Kör ca en deciliter biopellets. Halv deciliter kol och samma mängd fosfatremover. Skummare. Cheto alger i sumpen. Vattnet är stabila värden på ca 420-440, mg 1300-1330, karbonater 7-7,5. Använder balling. Fosfor ser ut som 0... men om man ställer ett likadant rör bredvid med bara vatten ser man lite svag…
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej på er kära saltisar! Efter mycket funderingar fram och tillbaka börjar mitt nya akvarium växa fram i mitt huvud. Om ni är intresserade av tråden får jag be om tålamod, jobbet kommer att läggas ned då jag inte håller på med yrkesutövning, blöjbyten eller matlagning Har funderat på att köpa nåt begagnat system men till slut bestämt mig för att sätta ihop ett själv för att få det som jag vill ha det. Inriktningen blir troligen som innan i mitt 80 l, dvs blandrev med tonvikt på LPS. Kommer också att fortsätta med Balling. Det jag fastnat för är en rimless visningsdel på b 100 x d 60 x h 40: Grunt och djupt med mycket bottenyta utan att kräva hela helger av vattenbyten.…
-
Efter att ha kört mitt lilla 90L i snart tre år så börjar det bli dags att flytta koraller och invånare till något lite större. Korallerna har helt växt ur karet och scapen kan knappast kallas för scape... Gamla tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42337-74L-F%F6rsta-saltf%F6rs%F6ket Platsen jag har till förfogande är knapp så det blir ett 60x60x60 som jag köpt av Blåbert här på guiden. Bänken har jag byggt på samma sätt som den tidigare, med bänkskivor som är limmade och pluggade till en väldigt stadig konstruktion. Dock har jag lärt mig att det blir lite blaskigt och kladdigt i skåpet så denna gång är det helt fuktsäkrat invändigt. Jag kommer…
-
- 31 svar
- 5,7k visningar
-
-
Tänkte lägga ut mitt akvarium. Har varit igång 2.5 år men jag har haft det ca 1år. Har bytat ut nästan allt sedan jag köpte det. Allt växer som det ska och ser friskt ut.. Vattenvärde PO4=0 NO3=0 KH=9,3 CA=390 PH=8,3 MG=1320 Salthalt 1.025 Hårdvara 200 liter Helglas Akvarium 200 liter Sump(30l osmosvatten, 24l refugium,) Hemmabyggt ledljus 48 3w creeled (24 vita 24 blå) 144W Returpump Eheim compact 5000 liters (Driver Jula filterna med) 2st Jula filter (en för biopelles andra aktivkol) Kalkreaktor BM 120 (med PH styrning) Deltec FM 500 kalkblandare Super Reef Octopus XP 3000 (upp till 1140liter) 2st Korilla 2400 Liters 1st doppvärmare 250watt Grotec…
-
- 21 svar
- 4,1k visningar
-