Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by MBorg,

Hej alla Saltisar, kul att vara tillbaks igen. Efter att jag lade ner mitt kar för ca 4år sedan p.g.a.av flytt och jobbet. Så har suget alltid funnits där att starta ett nytt kar igen. Nu är det verkligen dags igen, och jag har införskaffat mej ett RSM250 som skall inredas och dras igång. Är fortfarande lite velig med inriktningen med det levande som ska vara i karet. Men vi får väl se vart det slutar. Kommer jag i närheten av mitt förra kar https://www.saltvattensguiden.se/foru...354#post283354 så blir jag väldigt nöjd. Fortsättning följer samt bilder så klart. //Borg

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by Ferngren,

Hej! Nu har jag börjat planera mitt nya "ELOS" kar på 446 L + sump. Det är första gången jag bygger något sådant här så det ska bli riktigt kul! Karet kommer att få måtten 120x62x60 = 446 L Som det ser ut nu så ska jag bygga en bänk passande till detta kar, som utseendemässigt liknar Jakens burk med högblanka luckor. Karet skall beställas med optiwhiterutor på 2 eller tre sidor... Här behöver jag hjälp att bestämma mig. (Karet kommer att stå i ett hörn, men placeringen kan i framtiden komma att ändras.) Det kommer att finnas en ytavrinningskammare i högra bakre hörnet. Orsaken till det lite udda måttet på karet är att jag till skåpet tänkt använda 60 cm luckor på sidorna …

3. Started by hansson_1985,

Hallå!! Nu var det dags att byta upp sig lite. Har fått tag på ett kar med lite udda mått H80 D75 L100. Kommer att lägga upp lite fakta om hur jag har tänkt med allt. Kom gärna med förslag på man kan göra. Alltid bra med många idéer! Lite teknik som jag har tänkt att köra med. Belysning: Maxspect 160W Cree x2 Reyurpump från sump: Laguana powerjet 6000 free-flow Skummare: Bubble-magus BM155pro m.m.. Tanken är att bygga upp en hög revpelare som går nästan hela vägen upp till ytan. Kan bli rätt maffigt!

• 144 svar
    • 17,9k visningar
  4. Started by Fagerberg,

Någon som har köpt ett eheim incpiria marin kar eller har någon erfarenhet av dem ? Väldigt dyra men verkar vara genomtänkta med alla botten genomföringar mm 😃👍

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  5. Hej! jag har suttit och läst många trådar här på forumet och fått stor inspiration. Jag har Hållt på med akvarium från och till i mitt 37åriga liv men för två veckor sedan tog jag steget in i saltvärlden. Som sagt för två veckor sedan så startade jag mitt första saltkar om hela 30liter:) redan dag två insåg jag att jag vill ha större. Så idag har jag hämtat karet, sumpen, skummare och led belysning. Bänken fick jag inte med mig så får hämta den i helgen. Karet har måtten 80*80*40 med tre optiwhitesidor. Bänken är ca 88 hög så min tanke är att göra bänkar på två sidor som bardisk typ. Där ska jag och sambon sitta och titta med vin på helgerna:) Syftet med tråden är om ni v…

• 3 svar
    • 777 visningar
  6. Started by johannes.k,

Då var det äntligen beställt lite större balja har ju ett rsm130 som snart gått ett år för att känna på hobbyn lite innan man lägger ner några större pengar. Tittat på lite olika modeller men föll för Eheim scubaline 460 marine, måtten passar mig ganska bra och det är en snygg möbel som jag inte behöver ha i källaren... 2st Hydra 52 skall få belysa det hela. Skummare Deltec SC 1455 Lite osäker på vilka streamers jag vill ha har en vortec mp10 på rsm'et och är väldigt nöjd med den men om man skall tro det som skrivs på forumet är det inte alla som går tyst och fint. Konstigt att man klarat sig utan problem tidigare men när väl beställningen är lagd känns det som en oändlig…

• 56 svar
    • 7,3k visningar
  7. Started by Jarre64,

Hej. som ikola sa, du kam inte lägga upp en ny blogg! Så jag börjar om med en tråd. Hej på er alla !! tack för all info för en som precis startat upp mitt första kar efter 35 år som ciklid fantast ! (Mellan period med diskus ) har gjort om mitt 540 kar till salt, borrat och gjort avriningskammare mm köpt allt begagnat och fått mycket hjälp från ikola och Gordan, Jesper här i Karlstad. Tänkte som alla att det skulle startas lugnt och fint men det sket sig, Köpte ls och fiskar av en väldigt trevlig man i Åmål, blev en osmos anläggning och även en AI ljusanläggning till slut med oväder och månsken mm. Fiskarna hamnade hos AMAZON här i Karlstad + två anemoner, 4 clowner och 1…

• 50 svar
    • 5,6k visningar
  8. Started by Henrik.Å,

Nu var det då dags att uppgradera från 100litarn som jag har haft innan... På blocket hittade jag ett begagnat 375L åled akvarium med bel ramp för 1000:- och slog till, pumpar har jag några olika att välja på sen mitt 934L som jag hade i lägenheten vi (jag och min sambo) hade innan vi köpte hus. Just nu har jag en Tunze 6201 med singlecontroller som cirkulation men jag har 2st vortech mp40 som ligger och väntar på nya magneter och en ny nätdel... eller förresten så var det ju inte riktigt... jag köpte nya magneter till vortecharna men de nya magneterna passar inte i våtdelen på pumparna pga att de är för tjocka, så jag behöver 2st nya kompletta våtdelar. Så tekni…

• 19 svar
    • 2,9k visningar
  9. Started by patchi,

Nu har jag bestämt på allvar att byta från mitt 200 liters till ett akvastabil 375 liters ska köpa erkas här på forumet som han just nu har sötvatten i. Kommer flytta över allt nuvarande innehåll från mitt 200 liters så alla invånare får följa med Har lite små funderingar såhär i förhand om hur jag ska bygga stenen, vet bestämt att jag dels vill ha några ställen med höjd på och en del fri yta, vill gärna ha lite fritt i mitten har jag fått för mig, funderar på lite hästsko... Sen har jag bestämt att de mjukkoraller jag har ska bli separerade från lps/sps , i nuvarande är det lite trångt. Anemonen ska förhoppningsvis hålla sig från stenkorallerna hur det ska gå till v…

• 73 svar
    • 7,7k visningar
  10. Started by Järv,

Nytt år nytt projekt. Mitt akvarie från tyskland rullade in förra måndagen och känner att detta är en lysande chans att starta en tråd om detta (och kanske hålla den aktiv denna gången!). Som vanligt är jag tidsoptimist in i det sista och har inte ens börjat på varken sump eller bänk. Nästa steg blir att skaffa lite virke till en bänk samt möblera om lägenheten för att få plats med klossen i fråga. Akvariet i fråga är 120x80x50cm och har 2 sidor optiwhite och ska stå som något av en rumsavdelare när allt är klart. Tekniken än så länge ser ut som följer Belysning: 2x 100w dreamchip Dosering: Grotech tec3 ng för dosering Styrning/dator: Profilux 3,1n Ex för att hålla koll p…

• 25 svar
    • 4,2k visningar
  11. Started by lexwin,

Nu börjar det äntligen kännas som att drömmen om ett större kar är något som kan bli verklighet. Har länge gått i tankarna om uppgradering då mitt nuvarande Lexwins RSM 130 är helt knökfullt. Många tankar som snurrar i mitt huvud och jag hoppas att kunna få råd av alla de vänliga och erfarna personer som hänger här. Måtten Velat mycket fram och tillbaka här men just nu siktar jag på detta: 180 cm * 50 cm * 50 cm = 450 L Väggen bakom är 220 cm. Stenen är en modell av mitt nuvarande rev. Glaset Tänker mig 1 eller 3 sidor i optiwhite. Fråga 1: Räcker det med 10 mm glas till dessa mått? Fråga 2: Skulle det gå att förstärka med enbart sarg och slippa ha mittstag?

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by johannes.k,

Lägger ut en tråd på kontorsburken, eftersom alla företag med lite självaktning har ett saltvattensakvarium så kände jag att det måste ju även finnas på mitt kontor.. Akvarium 620L, closed loop system med två Deltec AFP pumpar (intervall), 9000L returpump, coast to coast ytavrinning, sump 300L. Belysning Razor 300W Skummare Deltec SC1455 Lite bilder, nästa gång ska jag nog göra rent rutan före jag fotar..

• 4 svar
    • 866 visningar
  13. Started by Strom,

Ok detta är lite löst planerande men vil ändå starta en tråd för att kanske få lite tips och tricks kring ev. framtida byggen Skissen åvan är lite "luffig" men det ger ett hum om vad det handlar om... Vi flyttar och vill i mitt rum som har en vägg med garderober som inte löper hela vägen sätta in ett kar. Alltså finns ett utrymme mellan garderob och vägg som är 128x58 cm. Ganska perfekta mått för att "bygga in" ett akvarium, salt såklart! Tanken är att klämma dit ett 200 L och använda mitt förra kar på 63 liter som sump. Sumpen ska befinna sig under visningsburken såklart! Planerat skåp över och under akvariet samt ventiler över skåpen samt på sidorna, datorfläktar får m…

• 1 svar
    • 771 visningar
  14. Started by nijos001,

Hej I samband med byte av golv och ommöblering ska akvariet byta plats. Har idag ett ganska djupt (70cm) hörnakvarium på ca 200 l + sump. Har en idé om ett annat typ av kar, ett långsmalt och grunt, men med ett djup i ena änden för att få lite revkänsla. Har nu hittat liknande på nätet och tycker att det ser magiskt ut. Vad sägs... Min plan är att hamna på ca 220l. Längd 140, bredd 40, djup 30/ 60. Utanpåliggande avrinningsbox vid den grunda kortsidan. Någon som har erfarenhet av något liknande bygge? Tips, idéer eller sågningar mottages vänligen. /Niklas

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by Vici84,

Hej på er alla här på saltvattensquiden. Tänkte berätta lite om mina projekt inom salthobbyn som har pågott i ca. 2år. Ber om ursäkt direkt för min "muminsvenska" för jag bor i finland och vi kan inte nå annat men försöker mitt bästa :-) Från början: Startade mitt första revkar mars 2012, var ett litet 100x40x40 mp kar med t5 belysning och tunze reefpack 505 + lite cirkulationspumpar och dyligt. Karet fungerade kanon i 8 månader tills utrymmesbristen pga. tillväxt av fisk och koraller kom emot. November 2012 blev det uppgradering till ett 200x60x60 mp. Dettta kar snurrar utan sump, har ett teknikhörn med footprint 35x25 var det rymms cirkulationspump (aquabee 2000-1), …

• 20 svar
    • 2,6k visningar
  16. Started by robertmosen,

Hej, Efter att ha suttit och kollat på alla era fina akvarium så tycker jag det är är dags att visa upp mitt. Det har varit igång sedan januari 2011. Från början hade jag ett nano, sen ett 200L som läckte och som blev en tillfällig lösning i en sump. Information om karet: Storlek: 100x40x50cm Belysning 1: Arcadia 250W armatur. 20000K Lampa Belysning 2: 2x39W T5 Glo med AquaMedic reef blue Cirkulation: SEIO 1500 och SEIO 530 Levande sten: 10Kg Bakgrund: Reef foam och en sönderklippt mjölkback Information om sumpen: Storlek: 112L - Fylld till 2/3 så den kan ta emot overflow från huvudtanken. Belysning: 25w PC - Omvänd dygnsrytm Skummare: Deltec MC300 - Moddad och det är end…

• 28 svar
    • 3,1k visningar
  17. Hallå alla salta! Jag har länge varit sugen på att skaffa ett möbelakvarium med avrinning inne i karet istället för en box som jag har nu, samt få lite mer bredd. Och efter lite letande hittade jag ett kar som föll mig smaken i direkt. Det dröjde inte länge förens jag beställde hem ett nytt ifrån tyskland och det levererades idag med ca 30kg död sten. Mitt första intryck av karet är wow! Har en känsla av att det här kommer bli perfekt för mig. Karet är ett Eheim Scubaline 250L marine. Det som ingår är möbel, ramp ink belysning, avrinning ink all rördragning, sump och en returpump. Tekniken är för tillfället: Eheim belysning: 4x39w T5. (Blir antagligen att komplettera med…

• 42 svar
    • 6,1k visningar
  18. Started by Axxe,

Kör fast lite, är ute efter ett akvarium med måtten 110-130x50-55x50-60cm. Hittar någon basic modell, problemet att är akvarier i den här storleken allt som oftast har ett mittstag. Hade tänkt en 160w razor som lyse men då har den ett kluster i mitten, 2st 120w känns dyrt och inte säker vad min maxmått blir när man byggt ihop två. Kikat på andra som passar men då är det Alu-ram med allt vad det innebär med saltvatten. Sump är inte livsviktigt men gör inget om det finns någon färdigbyggd hisoria. Kollat på Akvastabil och RSM bl a men RSM innehåller mkt bös jag ändå inte tänker använda så det blir en hel del ombyggnad pga det, samt att de inte är billiga, väntar då hellre …

• 8 svar
    • 990 visningar
  19. Started by ninan,

Hej, nu har vi snart kört vårt RSM250 i två månader. Starten har varit ganska enkel. Visst vi har haft kiselalger och visst har vi haft död på några pyttesmå glasrosor men inget onormalt för att vara uppstarten. Fiskar och koraller artar sig fin fint. Alla värden är normala och vi har inte haft några direkta jättetoppar med nitrit. Just nu kör vi ljuset på 5,5timmar om dagen och frågan är hur vi skall fortsätta att öka ljuset nu? Är det någon som har några tips? Här är en länk till akvariets fotoalbum med bilder från varje vecka från start och framåt: http://picasaweb.google.se/ninan675/AkvarietRedSeaMax250?feat=directlink

20. Started by addeanstad,

Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten. Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller! Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma! Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket. Borrade ett hål mitt i huven för fläkten till belysingen samt två hål för upphängingen med skruv. Kom…

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  21. Started by ZaltZebbe,

Hej! Tänkte dokumentera mitt akvarium här. Jag var och hämtade mitt dröm akvarium i Söndags här, ett RSM250 det blir nu mitt 3e salt akvarium. Jag har tidigare haft Oceansson Skyscraper (köptes av Chum här på forat) samt började min karriär förra sommaren med ett clownhotell. Så jag är ganska ny, har gjort en hel del misstag och nya lär ju garanterat dyka upp här. Akvariet då, det innehöll en hel del vid köp och det var ett riktigt klipp. 4500 betalade jag för följande. Akvariet komplett, inga repor, deltec mc500 skummare istället för original. Sand 30kg sten Test för allt Buffer för allt Uvc deltec 10w Massa mat Sandvändare, sjöstjärna, bangai, fröken fisk & putsa…

• 10 svar
    • 3,8k visningar
  22. Started by Ingemar,

Är det någon i närheten av Götene i Skaraborg som har en Ozone att låna ut. Har fått parasit eller något annat på en Koran kejsare. Tänkte testa med detta och se om det hjälper. //Ingemar

• 0 svar
    • 754 visningar
  23. Started by Axxe,

Har ett 120L idag, en vacker dag blir det ett större akvarium. Hur blir det då med inkörningsperiod etc? Tänkte då man redan har 120litarn inkörd och återanvänder sig av det vattnet sand och LS men naturligtvis blir det massa nytt vatten och LS för att fylla upp det nya. Fisk och sånt måste ju i det stora då problemet är att akvarierna måste byta plats med varandra, det nya måste stå där det gamla står. Någon som har några erfarenheter av uppgradering på plats så att säga. Hade man kunna ha båda igång samtidigt så hade de int vari nå bekymmer o sakta men säkert flytta över i lämplig ordning o tid.

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Daniell523,

Hej Ska presentera mig lite kort, är inte mycket till skrivare! Men först vill jag tacka alla här på saltvattensguiden för den enorma hjälpen man har fått bara genom läsning av andra trådar. Speciellt Stort tack för er som anstränger sig och svarar på frågor och hjälper andra med råd och lösningar. TACK!!! Dykarn Laggeman Nixon Rueben Manne Genne Edward Stigigemla LN21 Wiking Och sist men inte minst Lasse... Har säkert glömt många men Tack till er också Efter ha haft alla slags sötvattens akvarier i alla år går så halkar man in på saltvattens världen. Wow de finns inget stopp, man vill bara ha mer och mer samt större och större. Började med saltvattens akvarium på restaur…

• 126 svar
    • 17,1k visningar
  25. Started by Morot,

Kanske är dags att lägga upp några bilder på karet som varit igång i 2 år.( stenen och många koraller och fiskar har hängt med sedan 2009) Skall snart tömmas till förmån för ett 180*80*60 Optiwhite. L/D/H Teknik: 2x Razor 160w 16000 1x RW 20 streamer Bubble Magus Curve 5 (Har en Korallenzuch revolution, men för mycket pyssel med den, så den står i garderoben) Balling: Bubble Magus doserpump Kör bara KH/CA/MG(gör väldigt sällan/nästan aldrig några vattenbyten) Kör med Ozon ibland och aktivt Kol med ojämna mellanrum Laguna 6000 som returpump Tunze osmolator Huvudinvånarna är 6 kirurger: Zebrazoma Flavecens 2 Paracanthurus Hepatus Acanthurus Olivaecus Acanthurus Nigrofuscus…

• 9 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.