Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Hej igen go' vänner! jag lever fortfarande, fast jag har varit utan aktivt akvarium i några år nu. Men nu så har suget kommit igen, så jag tänkte ta och försöka köra igång min lilla burk igen. Ursprungligen var tanken att jag skulle vänta tills vi kommit in i ett hus, men eftersom det verkar dröja minst ett år till, så tänkte jag att det var värt ett ryck nu ändå. det jag har liggande hemma redan är följande: Akvarium 170 liter, 95x42x44 cm (44 cm högt), borrat 2x40mm, med ytavrinning i vä bakre hörn Sump 30 liter, 45x35x19, med 3 fack och bubbelspärr... Ljusramp AquaMedic T5 sunbeam 2x39 W SEIO M620 pump 2400 l/h MAXI-JET 1200 pump 1100 l/h MAXI-JET 500 pump 490 l/h Dopp…

• 204 svar
    • 19,4k visningar
  2. Hej alle saltvandsentusiaster. Tænkte at det nu var på tide at vise mit nye akvarie frem til alle jer derude , håber i kan li´hvad i ser og vil give lidt feedback på dette nye kun 1 måned gamle projekt. Efter et halvt år med saltvandsfisk blev ønsket om et større kar sat til værks, og mit valg faldt på ( efter mange videoer på youtube et rammeløst helglas akvarie med målene ; 100 * 50 * 45 høj - 225 L. OptiWhite frontrude Kabinettet er Akvastabils nye Move møbel til saltvand. Det samme som til en 250 Liters. Endte med at lægge bestillingen, Akv + sump, hos Per fra AquaBase og efter et par ugers spændt venten kunne jeg endelig hente sættet. Jeg må give ros til Per for …

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  3. Tänkte att jag skulle starta en tråd om min lilla burk, dels kan det väl vara av intresse för andra nybörjar-saltisar men känner även att det är kul att kunna se karet utvecklas med tiden. Kommer här att dela med mig av allt, både framgångar och dom där ögonblicken där man känner "hur fan tänkte jag där", pinsamt, men någon gång, någonstans, kanske någon annan kan undvika att göra samma misstag så nån nytta kan det komma även av dom ögonblicken. Själva akvariet är ett Ferplast Cayman Scenic 110 på blygsamma 300l men kände att den storleken räckte att börja med. Varken för litet eller för stort. Tekniken är än så länge: Streamers: 1st Tunze 6045 samt en Aquaclear powerhead…

• 124 svar
    • 23,6k visningar
  4. En kväll när jag och frugan satt i soffan och pratade, så sa hon bara plötsligt: "Förresten, om vi slänger ut vitrinskåpet så får du fått plats med ett till akvarium..." Det kom lite oväntat, och visst undrade man om vad motprestationen skulle bli... Men det verkar som om det bara var en godhjärtad tanke. Eftersom mitt Percula 120 blivit så fullt av koraller och fraggar att man knappt ser sanden, så kom ju detta lägligt. Tanken är att satsa på LPS:er, musslor och rörmaskar i det nya karet, så att jag i gamla karet kan få prova en Chelmon Rostratus, som varit drömfisken sedan jag börjat med hobbyn. Belysningen är LED (Pacific Sun Metis Hyperion R2 2x150W) och jag kommer…

• 38 svar
    • 5,4k visningar
  5. Nu börjar saltabstinensen bli påtaglig, så det är dax att börja planera nytt kar. Det blir ett kar på mellan 600-800 liter. Tekniken kommer jag köra ungefär samma som innan, lite uppgraderingar kommer säkert. Troligen kommer jag köra kalkreaktor istället för ballingen som jag hade innan. Den gamla stenen ligger torr i byttor för tillfället, men ska dras igång för urlakning relativt snart. Den ska jag sedan använda till bygge av basen och eventuellt några pelare, kompletteras naturligtvis med färsk LS när karet väl är igång. Resten får jag se hur det blir under resans gång. Inget är bestämt ännu, så jag luftar lite planer i denna tråd. Drömmen ser ut ungefär såhär, karet ä…

• Gilla
      • Haha
    • 156 svar
    • 20k visningar
  6. Har inte varit i hobbyn sålänge men insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle få till mitt Juwel 180 som jag ville ha det. En tanke var att borra juwelkaret och sätta en sump under men det var en massa andra saker jag inte gillade heller med det så den tanken gav jag upp rätt så omgående. Nytt kar blir ett MP/Eheim (hornbach) 375L (150x50x50) med en 160 liters sump i ett hemmabyggt skåp med ikea dörrar som jag sett många fina exempel på här på forumet. Övrig teknik blir Hyperion R2 3x150w led ramp (beställd) Sicce Syncra 5.0 returpump (beställd) 2st 150w jager doppvärmare (beställd) 2st Tunze 6095 med Tunze 7096 controller (har inte riktigt bestämt mig än) Elos Skummare P…

• 71 svar
    • 8,1k visningar
  7. Nu startar jag en ny tråd vid sidan om min gamla om mitt 450 liters kar. Har skickat efter prisuppgifter på ett nytt kar med diamantglas, ytavrinning och sump. Karet kommer att byggas in på liknande sätt som da Truckas, här på guiden. Det kommer att bli en rumsavdelare hemma hos oss. Jag har saknat mycket att kunna utnyttja utrymmet åt båda håll. Det blir ju mer plats för koraller på det sättet också. Raster att ha under stenen är inhandlade och jag kollar runt på skummare med bättre kapacitet. Har hittat en Bubble Magus för 700-900 liters kar. En eller två Jebao 45 pumpar ska inhandlas för att få bättre strömning på en större yta vatten. Har funderingar på att göra mig a…

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by Kaparn,

Dubbla 375 liters kar med sump i källaren,,,

• 3 svar
    • 974 visningar
  9. Started by Reefchallenge,

Äntligen fick jag tag på min Red SeaBanana man och kommer att starta upp den om dryga veckan , fram till dess hoppas jag kunna få en hel del tips om vad jag bör se upp med karet gällande monteringen, cirkulationen och allt som hör till. så ni som har 400 Max S eller har haft 400 max eller bara har tips och vill dela med er av era erfarenheter Skicka i väg ett svar

• 1 svar
    • 797 visningar
  10. Started by acuario,

Eftersom jag är tillbaka efter en tids frånvarande från SG och mycket har hänt med mina akvarium så tänkte jag berätta vad. Jag Rev ner mitt 828L revkar och gjorde ett FOWLR av det istället och korallerna som jag behöll flyttade jag till 600L karet, så nu är 600L karet ett korallkar istället och i samma veva så bytte jag ut mina MH mot T5. Båda karen belyses nu av T5. Teknik 828L FOWLR Mått: 230x60x60, Sump 55x53x60. Belysning: Två 3x39w T5 och ett T8 58w. Skummare: AM Turboflotor 5000 single. Cirkulation: Aqua bee UP3000. Returpump: AN New Jet 3000. Overflowbox: Shuran. UVC: Deltec 39w. Filter: Zeolith och Vodka doseras med en Grotech doseringspump. Osmolator: DIY. Fisk:…

11. Nu blir det att uppgradera från 220 liter saltvatten till 720 liter efter 9 månader Insåg ganska fort att jag ville exapndera akvariehobbyn då jag inte kunde ha så mycket i ett 220 liters. Kommentarer mottages gärna vad man kan göra och inte göra Teknik som jag tänkte köra med blir: 2 st Maxspect Razor 160w 10000 k 2 st Jebao wp40 13000 l wave maker Grotech TEC 4 NG + Depot rack + Corall A,B,C + VitAmino M 0,5 l Tunze osmolator skummare får jag återkomma med samt returpump Sedan så tänkte jag ha kalsiumkarbonat som bottenmaterial, samt revkeramik, mycket fint Jag vill tacka Micke och Nenad från Håkanstorpszoo för all hjälp jag har fått av dom. Tack vare dom jag fick fix…

• 68 svar
    • 7,6k visningar
  12. Ok, så denna vinter har varit knäckande... Jag har sedan akvariets start kört med omvartannat RO-vatten, omvartannat kranvatten, beroende på tillgång och ork/lust, eftersom jag inte haft eget osmosfilter hemma. Så länge jag bodde inne i "stan", Helsingborg så gick det bra, vattenkvalitén var hög. Här ute på landet är det en anban historia. Mina vattenvärden blev under början av vintern bara sämre, så tillslut arbetade vi in ett inköp av ett eget osmosfilter i budgeten. Jag råkade också ut för att min lilla hummer blev mordisk och tog kål på nån räka och lite småfisk... Han var tvungen att försvinna, men inte i porslinsfåtöljen. Jag lyckades hitta ett nytt hem åt honom. Fö…

• 0 svar
    • 561 visningar
  13. Mitt juwel lido 200 har blivit alldeles för trångt. Nu ska jag bygga mig ett större och behöver lite tips och hjälp av er. Bänken jag har tänk använda mig av är akvastabil mark II i vit som är 130 cm lång 50 bred och 79 cm hög måtten på karet jag hade tänkt mig är 130 långt 50 djup och 60 hög som borde bli ca 390 liter. därför jag väljer dessa mått är för att det ska vara placerat i hemmet där jag och min sambo är överrens. Tekniken: Har tänkt mig är att flytta över min pacific sun Triton r2 175 Watt och köpa mig en till likadan och köra dubbla. Ska göra mina 2 st vortechpumpar mp 10 och se om det räcker i annat fall skaffa en till pump. sen har jag eheims största uvc som…

• 6 svar
    • 899 visningar
  14. Started by pegekin,

En bild på nya karet. Ska införskaffa mera koraller och fisk. lite för tomt ännu.

• 4 svar
    • 960 visningar
  15. Started by Majki01,

Kan följa mina egna spår och starta ännu en tråd om ett av mina kar ! Som många nog redan förstått brinner jag otroligt mycket för just uppstarten av akvarie. Sen har jag svårt för att bli nöjd så dom blir heller aldrig långvariga ! Skillnaden på detta akvarie och alla andra är att jag än så länge känner mig jäkligt nöjd ! Allting började med en Ikea bänk Förstärkt lite och med 20mdf som skiva ! Akvariet i sig special beställde jag , med måtten 80*50*50 . 10mm glas ow. Borrat uppe i höger hörn för att husera en tunze Wall . Hålet blev dock lite mindre än beställt så fick införskaffa en dremel och diamant slipp. Gick förvänansvärt bra ! Ca 30 minuter för att dra e…

• 19 svar
    • 2,8k visningar
  16. Started by Romland,

Tjena SG! Har inte gjort någon tråd angående mitt akvarium än men tänkte att nu var det dags! Lite info om själva utrustnignen: Akvarium är en akvastabil 275 liter + möbel och sump på 50 eller 70 liter Skummare: Grotech HEA 150s Returpump: eheim 1200 l/h Streamers: 2x Hydor korelia 2800 L/H med styrning, 1x Jeabo wp40 Doppvärmare: 300 watt eheim Osmos: AquaLight Picobello + silikat filter Invånare (idag 2013-09-19) ca 25 kilo ls, 20 kilo i akvariet och 5 i sumpen Är så dålig på namnen än så länge så be gentle^^ 1 Longsleaved Purpletip anemone 1 skivanemone Green starpolyp 1 kenyaträd Xenia pulse nån skiva några mysis (tror dom heter så?) sen är det 3 koraller till som ja…

• 35 svar
    • 3,3k visningar
  17. Started by pegekin,

hur stor procentdel vatten bör man spara när byter akvarium,skall byta från 360l till ett 500l?

• 3 svar
    • 855 visningar
  18. Started by Reefchallenge,

Hej Planerar att starta upp ett litet mindre akvarie. Har fastnat för den nya RSM 250 C-serien. Vet någon något om när den introduceras i Sverige /Danmark och om den är värd att vänta på eller om jag ska köpa den äldre versionen? Tacksam för alla råd jag kan få?

• 1 svar
    • 711 visningar
  19. Started by pegekin,

Någon som har en rygg att låna (Bjarne kanske?) Ska bli roligt och spännande när allt e färdigt och äntligen har jag lite djup på akvariet jämfört med det som står i bakgrunden. 120*70*60 (l/dj/h)

• 2 svar
    • 757 visningar
  20. Started by NephruruS,

Jahapp då har man halkat tillbaka ned i träsket igen.. Denna gång med ett kar på 100x60x50 som jag var i Kalmar och köpte utav Matte91 igår. Behöver köpa till lite teknik etc innan man kommer igång men tänkte att jag slänger upp en tråd redan nu.

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by Tägtgren,

Har startat ett nytt projekt. Det är mitt första där jag bygger möbel själv. har kört salt tidigare ett år men det var inte helt lätt alltid och slutade med en krasch när en pump la av. Den här gången tänkte jag ta mer hjälp av mer erfarna akvarister och hoppas att det går bättre:) jag åkte och köpte 25kg Ls av en kille här på guiden som skulle lägga ner ett kar. Det slutade med att jag köpte hela karet och utrustningen. Måtten på karet är 100*80*50 l*b*h. Tänkte först ta över det som det var med möbeln, men frugan ska tydligen byta möbler i vardagsrummet så jag ska försöka mig på att bygga en egen möbel lite i stil som indiska möblerna från Mio. Blir verkligen inte lät…

• 41 svar
    • 4,2k visningar
  22. Fixar en egen tråd här nu som jag ska försöka uppdatera kan va bra själv se saker undan för undan är redan igång men lägger upp några bilder. mer kommer.

• 49 svar
    • 5,4k visningar
  23. Started by röris,

hej har snavat runt här ett tag och pysslat lite med mitt kar har kommit en bit på väg......så tänkte försiktigt krypa ur garderoben :-) så här är min balja

24. Started by msen,

Sådär, då var jag äntligen igång ordentligt med allting Har skapat osmosvatten i ett par dagar och igår blandades saltet i. Idag har 20 kg levande sand lagts i samt lite levande stenar. Imorgon ska jag nog lägga över lite mer levande sten från mitt andra mindre akvarium.

• 5 svar
    • 1k visningar
  25. Started by splendidus,

Hejsan! Jag är ny inom salt och har nu börjat inhandla en del saker för att komma igång med min nyvunna hobby Det här är min uppsättning just nu: Karet: 455L med måtten 100x65x70cm (70cm högt) i 10mm glas. Optiwhite på fram- och sidorutor. Avrinningsbox på baksidan. Sumpen: ca 50L osmos-påfyllning och 3x25L ballingtankar. Returpump: Tunze Master 3000L/H 1074.04 Skummare: Bubble Magus 155 Pro Belysning:Maxspect Razor - Kelvin : 16 000 K, Modell : 160 W Cirkulation: Tunze nano 6045 4500L/H x2 & Tunze Stream 6085 och en Vortec MP40W och även ett biopelletsfilter. Har nu fått i LS och lite kalksten m.m. Fisk just nu: 1, C.Flavicauda 1, P.Hemicyanea Kora…

• 20 svar
    • 3,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.