Gå till innehåll

Acuario's 600L akvarium


acuario

Rekommenderade inlägg

jag själv är inte helt nöjd kan man säga men jag får skylla mig själv, nu gäller det att få de acroporor som har tappat färgen att komma tillbaka. Viktigast av allt är att jag själv är på väg tillbaka in i hobbyn igen, jag ska försöka skaffa lite mer lps'er och minska på sps'erna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag själv är inte helt nöjd kan man säga men jag får skylla mig själv, nu gäller det att få de acroporor som har tappat färgen att komma tillbaka. Viktigast av allt är att jag själv är på väg tillbaka in i hobbyn igen, jag ska försöka skaffa lite mer lps'er och minska på sps'erna

Väldigt snyggt...eftersom jag e i tagen att starta upp igen, efter ett par års uppehåll, så vore de intressant o höra vilket system du kör med: balling? kalkreaktor? vilken sand har du?? väldigt snygg,lagom kornstorlek...hur tusan har du lyckats hålla den så vit?? aragonit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för allt beröm men karet har missköts grovt och vissa acroporor har tagit stryk med vävnadsförluster och tappade färger medan andra har håll sig, Näringsnivåerna har nog varit obefintliga men kalcium,magnesium,kh har varit katastrof. Jag hoppas att de koraller som har skadats kommer tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alölt breröm men karet har missköts grovt och vissa acroporor har tagit stryk med vävnadsförluster och tappade färger medan andra har håll sig, Näringsnivåerna har nog varit obefintliga men kalcium,magnesium,kh har varit katastrof. Jag hoppas att de koralle som har skadats kommer tillbaka

Bilderna måtte va missvisande, för de ser väldigt fint ut på dom...men som sagt..vore intresserad av att veta vilket system du kör, balling?kalkreaktor? inget alls?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kalkreaktor, skummare avstäng sen 5 dagar, Zeolit, vodkadosering, T5 belysning 6x80w 4vita&2blå + 4x24w (den rampen strular så just nu bara 2x24w) + 2st 58w T8 osram 67.

"bara" t5...de gläder mej som just valt den vägen...kan ju inte va helt fel om man lyckats så bra som du...själv blir de balling med doserpumpar, fosfatreaktor, skummare, inget mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"bara" t5...de gläder mej som just valt den vägen...kan ju inte va helt fel om man lyckats så bra som du...själv blir de balling med doserpumpar, fosfatreaktor, skummare, inget mer.

Jag valde T5 till detta kar enbart för värmen skull annars tycker jag MH är lika bra. De båda har för och nackdelar.

P.s

Jag har faktiskt också T8 inte enbart T5

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som inte tror att en massa koraller är kass,här har jag ringat in några av dem.

Den längst upp var alldeles turkos i topparna och en bra bit ner och inte speciellt brun, nu bara brun.

Den till höger var ishavsblå, nu bara gråbrun. Den till vänster (Ej inringad) var knallgrön men den har bleknat lite, Den är bättre än vad bilden visar för bara en halvtimme innan jag fota flyttade jag den så den har inte gått ut riktigt men den har tappat ändå.

01jpgjy2.jpg

Längst till vänster: Innan gulaktig med turkosa toppar, nu mer beige och enbart lite turkos

Andra från vänster: A.turtosa, den har mest tappat vävnad och innan var den lite mer lila

Tredje från Vänster: Innan, Härligt grön acropora med vita toppar nu brunbeige. Den är lite på G igen.

Höger: En blåtoppad acropora med gröna polyper med vit eller brun botten beroende på näringsnivå. Nu brun och mindre blåa toppar

02mh1.jpg

Till Vänster längst ner: Innan, Mycket grön, som sämst: helt vit, är dock på G igen och är nu svagt grön, den blir bättre och bättre.

Mitten: Blåtoppad acropora med gröna polyper med vit eller brun botten beroende på näringsnivå. Nu brun och mindre blåa toppar. Det var denna som jag hade ett berg av och som jag gallrade ut och slängde till tryckarna.

tappkn7.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För de som inte tror att en massa koraller är kass,här har jag ringat in några av dem.

Den längst upp var alldeles turkos i topparna och en bra bit ner och inte speciellt brun, nu bara brun.

Den till höger var ishavsblå, nu bara gråbrun. Den till vänster (Ej inringad) var knallgrön men den har bleknat lite, Den är bättre än vad bilden visar för bara en halvtimme innan jag fota flyttade jag den så den har inte gått ut riktigt men den har tappat ändå.

01jpgjy2.jpg

Längst till vänster: Innan gulaktig med turkosa toppar, nu mer beige och enbart lite turkos

Andra från vänster: A.turtosa, den har mest tappat vävnad och innan var den lite mer lila

Tredje från Vänster: Innan, Härligt grön acropora med vita toppar nu brunbeige. Den är lite på G igen.

Höger: En blåtoppad acropora med gröna polyper med vit eller brun botten beroende på näringsnivå. Nu brun och mindre blåa toppar

02mh1.jpg

Till Vänster längst ner: Innan, Mycket grön, som sämst: helt vit, är dock på G igen och är nu svagt grön, den blir bättre och bättre.

Mitten: Blåtoppad acropora med gröna polyper med vit eller brun botten beroende på näringsnivå. Nu brun och mindre blåa toppar. Det var denna som jag hade ett berg av och som jag gallrade ut och slängde till tryckarna.

tappkn7.jpg

så där tycker jag dom flesta koraller ser ut i ett vanligt akvarium, dom du ringat in alltså...medans de andra är outstanding...men visst...man ska lägga ribban högt..de gillar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt snyggt...eftersom jag e i tagen att starta upp igen, efter ett par års uppehåll, så vore de intressant o höra vilket system du kör med: balling? kalkreaktor? vilken sand har du?? väldigt snygg,lagom kornstorlek...hur tusan har du lyckats hålla den så vit?? aragonit?

Missade dina frågor, jo jag kör kalkrektor 7/24 sanden är ciklidsand (Kalsit) 0,5-1mm. Sanden håller sig ren p.g.a låga näringsnivåer och att jag aldrig rör den, 3 sandvändande sjöstjärnor lever i den och rotar runt. I början å var det problem med bruna alger i sanden men jag väntade ut dem och jag föll inte för frestelsen att suga ut och tvätta och lägga tillbaka då blir man aldrig kvitt algerna, efter några månader så finns det tillräckligt med bakterier i sanden för att den sköter sig själv. En bare bottom är inget för mig jag måste ha en sandbädd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... I början å var det problem med bruna alger i sanden men jag väntade ut dem och jag föll inte för frestelsen att suga ut och tvätta och lägga tillbaka då blir man aldrig kvitt algerna, efter några månader så finns det tillräckligt med bakterier i sanden för att den sköter sig själv. ...

Bra för jag går och hoppas att mina bruna alger i sanden ska försvinna av sig själv. Då håller jag ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...