151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Efter det chockartade och deprimerande haveriet i mitt 250 liters system där fiskar och koraller för ca 15 000 kr långsamt och tragiskt "kokades" ihjäl och nästan dödade min motivation att stanna i hobbyn, så har jag äntligen kommit så pass långt att jag nu väntar på mitt nya specialbyggda kar från glasmästaren... Jag är, trots gedigen erfarenhet av 3D-program som ZBrush, helt rudis på Google SketchUp dock, så min enkla ritning nedan är verkligen pinsamt simpel. Men den ger iaf ett litet hum om hur karet kommer te sig. Den hembyggda bänken är klar, så när som på det estetiska, där jag fnular på att använda Back to Nature SlimLine-paneler som exteriör med en liten vit LED-…
-
- 124 svar
- 17,5k visningar
- 1 follower
-
-
hej en ny kille här som börjat ganska nyligen med ett blenny kar på 80 liter och växte ur det ganska fort så jag och min flickvän bestämde oss för att skaffa ett större så jag beställde ett 400 liters helt i optiwhite så när jag hade beställt det och betalat så skulle min kompis sälja sitt elos 120x50x50 komplett med allt så nu står jag typ med dubbelt av allt. det nya karet kommer den 14 januari då säljer jag eloset med sump skummare ljusramp mm lägger in lite bilder på hur mitt ser ut :-)
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej vi är nygamla saltisar, sålde mitt 600L för ca 8-9 år sedan, och glömde bort allt man kunde.. Men nu har vi köpt och startat ett nytt RSM250, och har lite funderingar.. Vi tycker det låter väldigt högt från pumpar och fläktar, och pumparna verkar lite överdimensionerade, den vänstra (den kraftiga) verkar det inte spela nån roll hur man riktar, den blåser runt sanden och fiskarna (4 clowner och en gul kirurg) verkar ha de lite stormigt.. De håller sig helst i hörnet bakom den högra pumpen.. Kan man göra nåt? Undrar dessutom om pumparna kan ha nåt att göra med den kraftiga avdunstningen? 1 till 2 10L hinkar i veckan är inte det mycket? Vi har också fått mycket gröna alg…
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Går i tankarna att starta en större burk. Lägger upp mina ideer och hoppas på synpunkter från er så att jag får koll på allt innan jag börjar bygga. Tanken är att jag ska starta upp i sommar så jag kan börja köpa djur till hösten. Tänker blanda lite hej vilt med fiskar, stenkoraller och mjukisar. Planen är ett akvarie på 80-90X60X60. Ytavrinning löser jag med en glasskiva 55cm hög som är limmad ca 8cm från bakrutan. I botten av denna "box" borrar jag fyra hål. två 32mm, ett som hävert till sumpen och ett som katastrofrör. Sen två 25mm för retur. Bänken tänker jag bygga själv i trä. Ska göra den kanske 80cm hög. Hur löser jag rören till sumpen på bästa sätt? Hur långa sk…
-
- 111 svar
- 10,5k visningar
-
-
För någon månad sedan så hade jag tagit beslutet att lägga ner akvariehobbyn för ett tag och sälja allt levande och den mesta tekniken, men som jag skrev till Lagge så finns risk för återfall..... -Återfallet är redan här :-) Nu ska akvariehobbyn flytta in i finrummet. Jag köpte igår ett Juwel Rio 240, dvs ett kar med plan framruta och måtten 121x40x55cm. Då det är ett kar med boklaminat så ska det filmas med vit film. Även bänken kommer kläs med vita högblanka luckor. Troligen Ikea Abstrakt Till detta ska jag även i fortsättningen köra min Max-Spect 230 (80cm) Skummare KZ-small UV-Deltec 20w Returpump: Deltec 5052 (6000L) Hur avrinningslösningen kommer se ut är ännu vä…
-
- 85 svar
- 13,5k visningar
-
-
Hej skulle vilja köpa nytt kar med sump ett större allt från 350- 500 liters gärna färdiga paket då jag har noll koll på att bygga sump. har kollat på red sea och skulle gärna vilja ha ett sådant men vill inte ha lysrör vill ha led så undrar om någon vet vart man kan köpa akvarium med möbel och sump ?
-
- 23 svar
- 3,1k visningar
- 1 follower
-
-
Så efter en utdragen renovering av hela övervåningen då mitt gamla 240 brann och sprack så är jag igång igen. Det jag har nu är ett 300L med måtten 100x60x50 Plus detta: Maxspect razor 160w 10 000k Deltec mce 600 Tunze 3155 Tunze streamer Ska dit en sump senare med biopellets och sedan doserpump och köra igång med balling är det tänkt :-) Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu är man fast i "salt-träsket"! Efter att ha blivit inspirerad av min bror (finns med på forumet : Andreas 800 liters projekt i Floby) och min far + Stefan Mohlin så tog jag steget till denna underbara hobby. Lite bakgrund om mig själv. Jag har haft en hel del discus-fiskar och åkt många mil för att komma över snygga exemplar. Ända till Tysklan på världsmästerskap för discus. Det var mycket jobb med discus och kostade en hel del pengar. Men det var ändå min far som fick ta de största kostnaderna, el och vatten då discus vill ha 30 grader och helst ha hälften av allt vatten bytt varje dag. När allt var igång så hade vi 16 150 liters akvarium och ett plastat av min bror p…
-
- 64 svar
- 7,9k visningar
-
-
Känner att det börjar bli dags ett 2:a kar. Hade tänkt mig en kub på 60x60x60 med överrinnig i form av balkong, egen snickrad möbel samt så rejäl sump och ledbelysning som får plats. Tänkte börja med karets utformning, möjligen startar jag utan sump till fördel för att kunna börja cykla in sten och snickra på pelare mm Har inte extern sump sen tidigare och har lite funderingar kring detta. H ar snickrat till en första skiss på karet och avrinningen utifrån hur jag tror jag vill ha sen jag läst om lite lösningar som medlemmar här på guiden har. Skulle vilja ha lite input på detta ex måttet - är det bättre att gå lite under 600mm för att det ska passa till standard bänk…
-
- 2 svar
- 615 visningar
-
-
Då var arbetet med uppgradering från 430l till 720l igång. Jag har köpt ett begagnat 720l ram akvarium. 200*60*60 Jag borrar 3st 32mm hål(2st avrinning 1st retur). sätter i 2st 20*54 för att göra fyrkantig ytavrinning i ena hörnet. Det blir avrinningskam ovan på. Sedan blir det 5 kant runt om akvariet som skvätt-kant. Kommer även att limma på 2st extra stag av glas under de som finns i aluminium. Jag har förut engång varit med om när ett stag har släppt och det var inte kul... Nej nu måste jag fortsätta jobba lite
-
- 29 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej Har under våren flyttat från mitt 250L, det tuffade på bra och nu vart det dags för ett större. Det nya är på 120x80x60 ca 550L + sump så en total volym på strax över 600L Akvariet kommer från en tysk firma.12mm optiwhite på front och gavlar, måttbeställt, borrad botten, stadig låda för frakten 450e. Frakt 1200kr. Sumpen kommer också från en tyskfirma, hornbach Ytavrinningen är en 3mm plexiskiva i ljusblå nyans, limmad med svart akvarie sillicon. Vatten transporten ner till sumpen är ett 32 och ett 22mm rör, 32an har en ventil så jag kan justera flödet. tog lite knixande men nu är de tyst:) Returen är ett 22mm rör med en damm-pump på 3200L/h om jag mins rätt. fullt t…
-
- 52 svar
- 7k visningar
-
-
Jag planerar att sätta upp ett nytt kar. Problemet är att jag inte kan bestämma hur jag vill ha det. alt 1. 150x60x60.3 sidor OW alt 2. 100x100x60. 3 sidor OW alt 3. 100x100x70. 3 sidor OW Oavsätt vilket kar jag väljer så kommer jag att bygga en sump. Den teknik jag har att tillgå i dag är: 2st Maxspect Razor 160w 1600k skummare mce600 en hel hög med streamer pumpar. Idag har jag ett Juwel 400 så byte till ett 150x60x60 gör att jag har grunden klar med hur jag skall bygga scape men frågan är om jag skall byta "typ" av kar och köra på 100x100??? jag är tacksam för era synpunkter på typ av kar, fördelar nackdelar mm.
-
- 0 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jaha, då var det dags att presentera sitt lilla rev då! Detaljer om tanken m.m. kan ni läsa på min profil. Vill varna alla känsliga personer att jag i programmet "Reefcon" bokför alla inköp som har med min salttank att göra. Så läs inte vidare om ni e känsliga för sådana redovisningar. Om det är någon som är intresserad av vad det "egentligen" kostar att starta upp ett korallrev i vardagsrummet så är det bara att fråga mig så får ni min syn/erfarenhet på det hela. Ärligt talat så blir jag ganska förvånad själv hur dyr denna hobby faktiskt är. Jag började den 21 nov 2010 och är redan uppe i >38kkr. (Soppapengar till/från de närliggande saltbutikerna inkl. de veckovisa b…
-
- 25 svar
- 3,4k visningar
-
-
Då har man byggt ett nytt akvarium igen och hoppas att det blir sista gången. Då jag startat mina andra akvarium har det varit med sprudlande glädje och glöd att få igång allt så snabbt som möjligt. Denna gången har det varit sura uppstötningar och ångest . Kanske inte riktigt så illa men det går inte lika fort som mina tidigare byggen, tur är kanske det, vem vet. Denna gången ser jag fram emot ett akvarium som ska växa under lång tid då jag är ovillig att flytta en gång till dom närmaste 5 åren. Sumpen är inte limmad för tillfället utan står och väntar på att rätt person ska komma och limma. karet= 140x60x65 Sumpen= ca 250 liter inklusive 100 liters fack för sötvatten.
-
- 209 svar
- 29,3k visningar
- 2 followers
-
-
Detta är mitt andra saltkar, 222 liter stort, då mina månfiskar redan växt ur 112 liter i storlek och antal. Upptäckte att 110 cm akvarium är ganska lagom som sänggavel till en 120 cm bred säng om man vill ha lite utrymme för sladdar mm mellan vägg och akvarium. Har dessutom lite svårt att sova ibland, och tanken är att köra månljus ihop med en del flouriscerande mjukisar/skivor. Även en röd LED ska till är det tänkt, så det går att kika på nattlivet ibland. Befolkningen blir just nu 5 turbosar (blir nog fler senare), en sjöborre, 5 månfiskar, en grön kulfisk samt några eremiter som ska köpas in. Eventuellt får de två svarta percula-clownerna vara med där i, om de är snäl…
-
- 38 svar
- 3,8k visningar
-
-
Nu har det blivit dags för uppgradering igen. Tillväxten i mitt 375l har varit över förväntan så utrymmet har minskat i rask takt. Det som är nytt nu är givetvis karet, bänk, sump och 3 revpelare som ska ersätta mycket av stenen som finns i visningsdelen idag. Resterande ska ligga i sumpen. Det kommer även tillkomma ett litet fraggkar som ska stå inne i bänken med en ledramp, ett diy som redan är påbörjat. I teknikväg är allt desamma. 3x maxspect 110w Cree Bubble Magus 150pro Grotech III doserpump Vortech Mp40 Deltec 20w Uvc Tunze 3155 Osmolator Sicce Syncra 3.0 retupump Karet jag köpt har måtten 150x60x60 och är helt nytt. Så detta ska borras med 2 hål i mitten. En h…
-
- 325 svar
- 34,3k visningar
- 1 follower
-
-
Ja nytt igen . Men för första gången känner jag mig faktiskt riktigt nöjd! Jag köpte en "mellan" vägg här på forumet utgjord för just lido 200. Då jag föredrar invändig "sump" Blev jäkligt nöjd med den. Köpte också 2 bitar plexi som jag sprayade i samma nyans som karet Mycket nöjd med det också ! Ska spraya några lager till bara ! Jag har också beställt en vit skiva och ett likadant handtag som lido möblerna dörr har . Så att jag får det att se exakt likadant ut på båda sidorna . Eftersom jag har karet stående som jag har Teknik kör jag skummare tunze 9004. Returpump 6025 Cirkulation 2 st 6015 i karet . Från början en mp10 men ville kunna ha dom på "mellan"väge…
-
- 19 svar
- 2,4k visningar
-
-
Då var det dax med att starta ett nytt projekt och lämna mitt gamla RSM 130L till nästa generation. Tacken med den nya projektet är att få större akvarium då mitt 130L känns lite väl litet. Och när man ändå har ett start intresse är det lika bra att löpa linan ut och gör något med det. För inget varar för alltid. Lika bra att göra något som man kan vara nöd med sen. Några problem finns det dock på vägen och det första och största är ekonomi. Eftersom jag blev av med jobbet för en tid sen finns det tillfälligtvis inte samma likviditet som tidigare. Därför blir projektets budget något tajt. Det betyder att alla saker som ska införskaffas ska ekonomiskt granska men inte fö…
-
- 2 svar
- 975 visningar
-
-
nu ska jag försöka dokumtera mycket.. ska uppdatera mitt 60 liters lite;) ska ner till gbg trakten till helgen och hemta upp en beggad 500liters kub 80x80 som jag ska starta upp och sedan flytta över det lilla levade jag fått plats med i 60liters karet. införskaffa mig idag en bubble magnus nac6 till det hela,borde räcka.
-
- 78 svar
- 7,8k visningar
-
-
Tänkte göra ett försök med att dra upp några clowner (ocellaris). Det blir väldigt enkelt utformat till att börja med.. Ett 222L kar med syresten,värmare och ett par bitar LS och en tippad lerkruka. Slänger in lite bilder.
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjäääna tjäääna Ja de e väl dags för mig att presentera mig och visa upp mitt kar för omvärlden Idag sitter jag med ett Elos 120 med lite sps planer i Allt började med ett Rsm 130 från Bromma zoo men insåg snabbt att man inte kommer dit man vill med ett sådant kar. Iaf inte jag Så jag tog mig beslutet att skaffa ett lite av ett dröm kar (Elos 120) tycker dom e grymt stil rena med bra mått mm därimot åkte ju de i lite annan teknik så som kz skummare, tunze streamers, ghl mm. Även planer på zeo Just idag så sprängde jag min scape och fick nån tok flipp så kastar upp en gammal bild på karet. Kan även till lägga att jag söker spser i mängder helst lite ovanliga. Ha de …
-
- 33 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej! Tänkte presentera mitt 275 liters som jag startade upp 1/10. Helt ny inom saltvatten, hade sötvatten för xx antal år sen och har funderat på salt ett tag och nu slog jag till. Teknik vid uppstart: Akvarium: 275 liter Sump: 54 liter Belysning: Maxspect Razor 160W 16000K Skummare: Deltec SC1350 Cirk: Tunze 6045 och Tunze 6045 Retur: Eheim Compact+ 2000 Osmolator: Egen Värmare: 300W Osmos: Picobello Teknik på ingång: Deltec UVC 20W Reef Angel
-
- 15 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Nu har mitt akvarium rullat på i 6 månader. Jag är mycket nöjd med det mesta. Men det finns vissa saker jag inte får att funka riktigt som jag vill och skulle vilja ha lite funderingar över vad som kan göras. Det blir ju lite att jag inte vill förstöra nu när det funkar men ändå. Nått kanske kan göras. Lite fakta. Storlek 100*60*60. Jag har två maxspec 120 wattare. Kör ca en deciliter biopellets. Halv deciliter kol och samma mängd fosfatremover. Skummare. Cheto alger i sumpen. Vattnet är stabila värden på ca 420-440, mg 1300-1330, karbonater 7-7,5. Använder balling. Fosfor ser ut som 0... men om man ställer ett likadant rör bredvid med bara vatten ser man lite svag…
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej på er! Helt ny på forumet så jag börjar med en liten presentation. Heter Jesper och kommer från Solna, strax norr om Stockholm. Är helt grön på saltvatten men har länge varit sugen på att starta upp ett kar. Har haft sötvatten i många år i alla olika varianter men den senaste tiden har varit helt akvarielös. Jag och damen har nyligen skaffat ny lägenhet och det känns som att vi kommer bo här ett tag. Ypperligt tillfälle att starta sin första saltburk tycker jag men hustrun har varit något tveksam. Efter många långa diskussioner så fick jag till sist godkänt, med förbehåll om att det skulle passa in bra i lägenheten. Efter många timmars läsande på det här forumet så ha…
-
- 37 svar
- 7,4k visningar
-
-
Håller på för fullt att försöka bygga revpeleare och möblera om i karet men har gått in i väggen lite då jag inte kommer på hur jag ska få igång min Deltec AP851 utan att ha sump och hur man på bästa vis kopplar in den utan risker för läckage osv. Om det mot förmodan skulle finnas nån här inne som bor i närheten av motala och som vet och kan få den i bruk så skulle jag vara ytters tacksam för lite hjälp.
-
- 1 svar
- 654 visningar
-