Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Started by Genne,

Flyttar mina kommentare och funderingar till detta fotum i stället för bloggen. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/blog.php?u=5412 här finns mina tidigare bilder och kommentarer. Mitt sista inlägg på bloggen fick då tippset att flytta till forumet. "Är lite besviken, inga kommentarer! Håller på att starta upp ett kar och vill gärna ha konstruktiv kretik. Gör jag några fel? Vad bör jag tillföra för att karet ska se bättre ut? Vad saknar ni i karet, mm, mm, behöver verkligen tipps och råd. Vore mycket tacksam för tipps och råd. Det jag ska förbättra nu är ljus och mängden koraller. …

• Gilla
    • 945 svar
    • 126,7k visningar
  2. Nytt jobb och ny stad. Indianapolis i amerikanska mellanvästern. Tyvärr kan jag inte plocka med mig djuren från Schweiz utan får börja helt från scratch. Här nere är husen STORA och billiga. De som vi har tittat på ligger mellan 400 och 1100 kvm. För en stockholmare är priserna löjligt låga. Mao finns det utrymme för en rejäl burk. Ännu har jag inte bestämt för hur akvariet skall se ut i detalj. Några saker önskar jag mig dock. Det skall vara gjort i akryl. Belysningen skall vara av LED typ och pumparna skall vara luftkylda. Det kan nämligen vara rejält varmt här. Iofs har alla hus AC men jag vill inte värma burken mer än nödvändigt.Priserna på akvarier och djur är mkt lä…

3. Started by Hampus85,

Det börjar bli dags att starta en tråd om mitt nästa projekt. Och jag menar verkligen projekt. Varning för lång inlägg 😁. Tidsramen för första fiskarna i karet ligger på 7-8 månader och koraller ett år, allt tidigare blir en bonus. Kommer troligtvis ta flera år innan karet har full belysning och teknik för övervakning. Vad är då detta projekt? Jag har lagt handpenning på ett 1120-liters akvarium byggt i optiwhite av diamantaquarien samt en ati-skummare som kommer funka i början medan akvariet har låg fiskkoncentration men med tiden kommer behöva bytas mot större. Detta ska hämtas när snön försvinner. Det jag har hunnit köpa annars är 2 …

4. Started by hans,

Nya akvariet kom från Diamantaqvarium Tyskland med 2h försening på grund av gränskontroller. Bänk inne i hus med hjälp av 6 man och vagnar. Akvarium på plats i annan del av rummet. Måste tömma mitt gamla först. Så här ser det ut uppe i från. samt allt glas är Optiwhite. förutom bak det är målat. Bänken. Min lilla flicka hjälper mig Mitt gamla 720 Mark II Elektronik på det gamla så kommer det inte se ut sen. Rören till AC är pluggade. Silikon över allt i det nya skåpet. Uv på plats. filter. returpump. samt kabel samlare. även en av data fläktarna på plats. framför denna kommer…

5. Hej! Har dragit igång ett nytt projekt.. sumprum och nytt kar.. Skulle behöva ha hjälp med var man kan beställa akvaarium. har hört om nån i Polen som ska vara duktig och till bra pris men kommer inte ihåg vilka det är. Nån som vet? //Johan

6. Started by Henric,

Har börjat planera för ett större kar. Det nuvarande på 350 liter börjat bli trångt så jag funderar på 700-1000 liter denna gång. Jag har pratat med Majornas glas och fått lite prisuppgifter men vill gärna ha något att jämföra med. Jag vet några som har köpt i Tyskland. Har ni några bra tips? Hittade denna på ebay: http://www.ebay.de/itm/Aquarien-komplett-Super-Sonderangebot-Versand-kostenlos-/130975103623?pt=de_haus_garten_tierbedarf_fische&var=430186328283&hash=item1e7eb97a87 Tyvärr så är det inte riktigt de mått jag vill ha. En bild på mitt nuvarande

7. Started by Henrik.Å,

Håller på och renoverar källaren där det nya akvariet skall stå, har bilat upp hela plattan (21 ton), gjutit in golvvärme och i akvarieteknikrummet lagt in avlopp (syns ej på bild) samt fixat ett handfat där så jag slipper slabba i badrummet. Det senare gör nog även min sambo lite extra glad då hon slipper alger och grus i badrummet. Måtten på det nya vet jag inte än exakt, mycket att tänka på då vi gör iordning allt i källaren el+vatten+ytskikt men ca 80 djupt 180-220 långt o kanske 70 högt men får se lite det e ett tag kvar. Jag e lite kluven på om jag ska göra det så stort det bara går eller om jag ska hålla igen lite på måtten... Har inte beslutat om teknik än men än …

• 12 svar
    • 3,1k visningar
  8. Hej! skulle behöva lite tips på hur jag ska bära in den i lägenheten, jag bor i andra våningen 3 trappor upp har ingen hiss. Glaset väger 360kg, sen skulle behöva tips om ifall mitt golv klarar det eller ni som har erfarenhet vad tycker ni, jag har laminatgolv och under betong bor i hyresrätt har fått höra att det klarar det men vill vara säker, fick höra av en vän att man kan få spricka i betongen och då kostar det rejält !

9. Hej jag heter Jaroslaw Kolodziej och varit medlem från 2007. Älskar allt som har med saltvatten att göra försökte starta själv för några år sedan Men tyvärr inte allting går i livet som man planerat. Men nu har jag bestämd mig att långsamt förverkliga min dröm om saltvatten akvarium. Detta blir ganska långsamt projekt kommer säkert ta några år men jag vill gärna dela med mig. Jag kommer snabbt beskriva vad jag hade tänkt mig. Akvarium 240*70*70 15 mm optiwhite. Kommer beställas från Polen längre fram i tiden. …

10. Started by jimmy,

Bäst att starta upp en projekttråd då detta kan hålla på ett tag. Va igår lördag uppe i Tenhult och hämtade Twennys akvarium som tidigare vart Ted Camenius rumsavdelare. Så idag har det gamla karet fått flytta till andra änden på rummet. Med ett kraftigt utbrott av vita prick som följd på mina kirurger och kjesare. Hade även ett missöde med en av mina tunnor när jag pumpat över ca 100 liter från karet ner i tunnan så ser man att hela golvet är blöt förutom just där jag står. Hade tydligen gått hål i botten så bara att pumpa tillbaka vattnet och in till stan för att köpa en ny tunna. Bilder kommer.

• 55 svar
    • 8k visningar
  11. Långt ifrån klart men ett litet smakprov. det ska i lite mer sten och sand. Ny belysning mm.

• 25 svar
    • 4,4k visningar
  12. Jag har just beställt akvarium och utrustning till mitt nya projekt. Ett akvarium som jag kommer bygga in i väggen i vardagsrummet.. Bakom väggen ligger min fd klädkammare som nu alltså kommer bli akvarierum. Jag har satsat på riktigt bra grejjer direkt vid start, så jag har allting från scratch och som sagt bra grejjer som är så lite fix med som möjligt. Utrustning och kar förväntas komma om ca 2 veckor.. Under tiden ska jag såga hål i väggen, dra el etc.. Jag kommer satsa på främst stenkoraller både LPS och SPSer, men också lite skivisar och knappar, samt revvänliga fiskar och lägre djur.. I denna tråd kommer jag dokumentera det hela. Jag komm…

13. Started by kaptenen,

Det har dröjt att få till denna tråd... Att summera ihop första året för detta karet kan bli hur kort och hur långt som helst. När den enorma pallen släpptes av utanför uteplatsen och allt levande som bott i plastbackar från ikea i nästan två veckor från det att förra karet tömdes. Satt och kalkylerade med oro för hur mycket koraller som skulle gå därhän. 8 backar där allt låg där det fick plats. Fiskarna uppdelade i jämn fördelning i hopp om att även de ska klara sig.. Tror aldrig jag gjort så många vattentester varken före eller efter. Sen efter en viss fördröjning med osmosvatten och blandade av salt var vi igång. Allt skulle flytta ner i sitt s…

14. Started by Zoogiganten,

2008-07-10 Då är det dags för mig att presentera mig och mitt nya akvarieprojekt. Eftersom jag jobbar på Zoogiganten i Lomma har en del av er redan träffat mig IRL medan ni som vill följa med på resan om mitt akvarie kommer att se mig här lite då och då på bilderna skulle jag tro. Efter 10 år med mitt 1000L´s så är det alltså snart dags för att starta mitt nya kar på ca 3600L, men jag kommer att ha ca 3200L vatten i systemet. Vi har renoverat vår nya gård ute i Flädie strax utanför Lund i Skåne i snart 5 månader och det börjar nu att se ut som ett hem där vi ska kunna leva och kunna se på akvariet under kvällarna då vi släcker TV´n och bara lyssnar på musik, dricker vinoc…

15. Så har det blivit dags att starta upp en tråd om karet då det har kommit så pass långt att planeringstråden känns överflödig. Bakgrund och historien om tillkomsten: Min kub jag hade kändes i början perfekt, men blev rätt så snart lite liten i måtten då karet var just en kub och simytan var lite snålt tilltagen. Jag började att skissa på ett nytt kar och efter flera funderingar blev måtten 1000x1200 då karet står in till en vägg med 1000-sidan. Karet är byggt av Benny på Majornas Glas i Göteborg, bänken har jag själv byggt efter konstens alla regler. Tekniken: I karet sitter en Vortech MP10 ES och en Tunze 6025, utöver detta sköts cirkulationen av en Laguna Freeflow 4500 s…

• 367 svar
    • 48,7k visningar
  16. Hej här är mitt senaste akvarieprojekt ca 800 liter botten är 150x80 med två vinklade hörn i framkant med sidorutor 60 cm, höjden är 72 cm med ca 67 cm vatten höjd. Ytavrinning. Akvariet är inbyggt i en alkov i lägenheten. Börjar med en bild från idag, jag har bilder av byggandet och mera detaljer i kommande inlägg.

• 37 svar
    • 11,4k visningar
  17. Var idag och beställde mitt nya kar på håkanstorp. Blev måtten 250x70x60cm (1050 liter) med framrutan i optiwhite och kamlös coast to coast overflow i bakkanten. Håller på och snickrar bänk för tillfället och meckar med sumplösningen som har en egen tråd här: https://saltvattensguiden.se/topic/43142-automatisering-av-sump-med-apex-controller/#comment-530868. Hoppas på leverans i början på maj men den här gången tänkte jag låta allt ta sin tid så överflytt från mitt nuvarande kar blir nog inte förrän till hösten. Uppdaterar här efterhand tänkte jag.

18. Titel , Mannes Rev. Efter mycket funderande och projekterande så tog jag beslutet att byta kar till ett måttbeställt kar från Håkanstorp Zoo. Måtten blev 1800 långt 750 djupt och 550 högt , ca 740 liter. Det blev min egen design på karet med en balkong på baksidan som sitter utvändigt så att man inte ser någon box, den går hela vägen längs baksidan. Baksidan är klädd med vit BTN "slimline" som alla mina tidigare kar.. Skillnaden denna gång var att jag fasade ner "kammen" i BTNen så jag valde att köra med en fast monterad kam som jag fick gjord i svart plexi. Detta gjorde att jag fick en fin slät yta bakom kammen som gör att vattnet inte ska porla. Akvariet har fasade kant…

19. Hej Jag heter Mathias och har hållt på med Saltvattensakvarium till och från på olika nivåer sedan 1996 . Bland annat drev jag under några år butiken Reefzone här i Örebro tillsammans med Peter . Har haft 2 st hemburkar igång genom åren men inte bott optimalt ! I Februari 2013 så köpte vi ett litet hus på ca 65 m2 + 65 m2 källare , när vi väl fått huset förra året så började vi med en total ombyggnad/ tillbyggnad och idag är huset 185 m2 + källare . Har planerat in ett sumprum i källaren , som är ett gammalt badrum med golvbrunn . Har kommit så långt att jag Plåtgipsat om rummet,murat upp en klack där jag ska ha sumpen o gjort hål o väggar/ golv för diverse rördragning oc…

20. Tänkte köra igång en ny projekt-tråd Planen är att uppgradera mitt nuvarande 630l till ett 980l kar! Samtidigt så passar jag på och gör om dotterns gamla rum till akvarierum och placerar akvariet i väggen mellan akvarierummet och vardagsrummet. Det är tänkt som ett projekt som ska göras under våren och är ännu inte påbörjat, karet är bokat men inte hämtat och rummet ska tömmas på leksaker först..... Planerna är än så länge i sin linda och är bara lösa tankar och funderingar Inriktningen blir sps och så tänker jag skaffa lite kejsare igen då jag saknar de jag hade tidigare! Initialt blir det till att flytta över så mycket av det levande som möjli…

21. Börjar änligen komma någon vart med den nya burken. Har en plannerstråd som kommer uppdateras eftersom nya delar blir färdiga plus lite DIY lösningar.. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45802-Planeringstr%E5d-%96-Maxiums-Corner-Pentagon-Aquarium Kommer att köra samma inrikting som innan men ska ta fulla steget till zeovit. Det blir sps,lps och lite knappar. Hårdvara 754l Helglas Optiwhite (tre sidor) akvarium (pentagon) 240l Sump Med ATO-del på 40 liter Hemmabyggt ledljusramp med ca 1000w Fullspectra ljus 15st Royale blue 10w 10st VB 420nm 3w 10st RGBA 10w 4st RGB 40w 12st cyan 11st lime 570nm 4st Dreamchip 100w Returpump Waveline DC4000 (Dc pump…

22. Hej, jag höll till här en del för 10-15 år sedan och då fanns en kille från Eslöv som heter Markus. Denna medlem byggde ett akvarium i en källare och man fick följa hela bygget. Ett kvadratiskt inbyggt kar. Kommer ngn ihåg medlemmen/galleriet? Jag kom aldrig till skott att prata med honom och nu är det länge sedan jag såg honom

• 0 svar
    • 487 visningar
  23. Started by atropos,

Känns som om det är dags att skriva lite om mitt nya projekt . Lägger ner mitt gamla kar innom en snar framtid och startar upp ett nytt akvarium på 966 L Kommer att köra detta lika enkelt som mitt nuvarande . Det enda som kommer att göras annorlunda är att jag kommer ha en box i karet med skummaren där i som tar ytvattnet . Kommer alltså inte köra sump , men varför bryta en trend som jag tycker fungerar för mig . Karet är beställt från Micke på Håkanstorps zoo i Malmö, och får en bättre levdatum i nästa vecka . Det kommer att ha måtten 2300 # 600 #700 med framruta i optwite . Ska börja planera möbeln lite mer exakt imorgon , det enda jag vet i dagsläget är att det komm…

• 277 svar
    • 33,6k visningar
  24. Tjanare derude i det Svenske Kort om mig selv bor jeg i Tyresö i Stockholm, og da der efterånden er mange af dem man springer på i saltvandsbutikkerne har spurgt om jeg har en profil på denne side tænkte jeg at her måkse er lidt mere liv end på den Danske hvor jeg plejer at husere. Jeg startede med et 140 liters som efter 2 uger blev opgraderet til 575, fruen var ikke begrejstret for Discus længere og ville hellere at vi skulle have salt. 3 år gik med at bygge op dette 575 liters og i somres (2012) flyttede vi så til landet (Tyresö) og her var der en lille garage til mig og min hobby nr 1 Ja det var dag 1 i det nye hus Det er her…

25. Tjenare alla. Startar upp en tråd om mitt nya bygge. Har hållt på nu i fem år med saltvatten, började med ett kar på 325l som jag köpte begagnat och insåg snabbt att detta var för litet så det blev ytterligare ett byte till ett kar på 575l som jag kört nu i 3år. För ett par månader sen så började saker att hända, regeringen ville att vi skulle renovera vardagsrummet där även mitt saltkar står.. Vilken fördel det blev för mig :-) Jag föreslog en ny placering av akvariet som frun tyckte var kanon. Men möbeln passade ju inte riktigt in i det nya konceptet, som enligt frun skulle vara vit!! Fick då läge att släppa bomben, nämen lilla gumman jag kanske skulle ta och beställa e…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.