Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

721-1199 liter

1. Äntligen igång Nya systemet igång lite försiktigt sedan en månad ungefär. Tänkte börja med att presentera innehållet. Akvarium 1100x750x700 Low Iron 15mm Rimless Sump 1200x650x400 med 3 fack och bubbelfälla Akvariebänk - vitlackad byggd i mdf av möbelsnickare 36kg levande sten (26kg ny och 10kg gammal) 25kg Revpelare byggda av revkeramik 6kg levande sand Fiskar: 1st paracanthurus hepatus 1st zebrasoma flavescens 1st centropyge loricula 1st zebrasoma xanthurus 1st bothus ocellatus Evertebrater: 2st Lysmata amboinensis 2st Lysmata debelius 20st Eremitkrabba (Clibanarius sp.) 20st …

2. Started by Zigmund,

Huvudkar 1400l ( 250*80*70 lbh ) 972w led Sump 507l (150*65*52 lbh ) ( har en del som fraggkar , 108w led ) 100l vattenbytar tank 130l fraggkar ( 4*24w T5 ) 200l refugium ( 150w mh 6500k lampa )

3. Started by lindholm,

Hej Startar en ny tråd om mitt akvarium. Nu ca 9 månader sedan starten (min förra burk hette lindholm 800 l) bilder och bygge kommer här är några bilder från gångna året. Akvariet är inbyggt i en 6 m3 stor garderob som fanns i anslutning till vardagsrummet. Hålet i väggen är inte riktigt klart för det ska byggas en snygg ram runt akvariet och målas vitt. bildet från vardagsrummet är strax efter starten och inredningsbilden är från i januari. akvariet är ca 166x92x68 och byggt på plats av Sture och Christer från Akvarielagret. Till det har jag sump med skummare, kol, biopellets och ibland kör jag lite ozon. Min förra burk hett Lindholm 800 liter och det tog lite tid att…

• 45 svar
    • 10,2k visningar
  4. Tänkte köra igång en ny projekt-tråd Planen är att uppgradera mitt nuvarande 630l till ett 980l kar! Samtidigt så passar jag på och gör om dotterns gamla rum till akvarierum och placerar akvariet i väggen mellan akvarierummet och vardagsrummet. Det är tänkt som ett projekt som ska göras under våren och är ännu inte påbörjat, karet är bokat men inte hämtat och rummet ska tömmas på leksaker först..... Planerna är än så länge i sin linda och är bara lösa tankar och funderingar Inriktningen blir sps och så tänker jag skaffa lite kejsare igen då jag saknar de jag hade tidigare! Initialt blir det till att flytta över så mycket av det levande som möjli…

5. Started by Vidofner,

Kan inte bestämma mig. Ska beställa ett 120x120x60 akvarium (864 liter) med herbie overflow. 1 drain-rör och 1 nödrör. Klarar jag mig på 40 mm rör eller bör jag köra 50 mm för att ha 5-7 ggr turnover?

• Gilla
    • 20 svar
    • 3,2k visningar
  6. Started by Laggeman,

Så har det blivit dags att starta upp en tråd om karet då det har kommit så pass långt att planeringstråden känns överflödig. Bakgrund och historien om tillkomsten: Min kub jag hade kändes i början perfekt, men blev rätt så snart lite liten i måtten då karet var just en kub och simytan var lite snålt tilltagen. Jag började att skissa på ett nytt kar och efter flera funderingar blev måtten 1000x1200 då karet står in till en vägg med 1000-sidan. Karet är byggt av Benny på Majornas Glas i Göteborg, bänken har jag själv byggt efter konstens alla regler. Tekniken: I karet sitter en Vortech MP10 ES och en Tunze 6025, utöver detta sköts cirkulationen av en Laguna Freeflow 4500 s…

• 367 svar
    • 49,3k visningar
  7. Hej alla Nu är det dags att komma igång med mitt salt projekt. Startar upp denna tråden för att dela med mig av uppstarten av mitt största kar "än så länge" Den största anledningen till tråden är väl att få så mkt av alla era erfarenheter som möjligt, och till viss del dela några av mina. Tråden kommer börja från början med transporten hem och målet är att det ska komma fisk och koraller i karet inom ca 4-6 veckor. Lite beroende på hur jag får tag på levande sten osv. Väl mött // Tedde

• 103 svar
    • 16,1k visningar
  8. Hej! Jag har sen liten grabb hållt på med sötvattensburkar i olika storlekar. Intresset introducerades säkert redan när jag var några månader gammal. Pappa satte mig framför 375 liters burken med malawiciklider då ingenting annat verkade hjälpa mig att sluta gråta. Där satt jag med stora ögon och iaktog allt liv som rörde sig där i. Redan som barn bestämde jag mig för att den dagen jag skaffar hus så ska jag ha ett stort akvarium och helst av allt saltvatten. Saltvattensakvarium har alltid varit väldigt avlägset då man matats från de vuxna med att det i princip är omöjligt utan att vara biokemisk analyter eller marinbiolog. Varningens finger har höjts för alla utmani…

9. Hej, jag höll till här en del för 10-15 år sedan och då fanns en kille från Eslöv som heter Markus. Denna medlem byggde ett akvarium i en källare och man fick följa hela bygget. Ett kvadratiskt inbyggt kar. Kommer ngn ihåg medlemmen/galleriet? Jag kom aldrig till skott att prata med honom och nu är det länge sedan jag såg honom

• 0 svar
    • 494 visningar
  10. Äntligen! Sen jag var i knähöjd har jag haft akvarium med allt från platys till viltfångade Altumskalarer, Discus och enhel del aquascaping men alltid vart mest fascinerad av saltvattensakvarium men aldrig vågat ta steget samtidigt som det inte vart rätt i tiden. Men nu är man hemma i trygga Trollhättan efter ett par månaders militärtjänst i Arvidsjaur med nytt hus så ska ett saltvattenskar bli husets centrala ögonsten, mitt första salt någonsin men med Ted på Bioted Marin i Kungsbacka som de flesta känner till som rådgivare så känner jag mig i trygga händer. Akvariet som blir ett vitt Red Sea Reefer 750XXL blev beställt idag. Teknik o…

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  11. Started by DSB,

Efter 12 år så havererade systemet (old tank syndrom kanske, vet inte riktigt). Så har jag byggt om ,efter Triton Lab metoden. Halva sumpen är numera tänkt som ett refugium mm, har även köpt en returpump på 12 000 l i timmen. Har även tänkt lite nytt när det gäller huvudakvariet, betydligt mindre sten och att alla glasrutor skall gå att komma åt för rengöring ( ser mycket snyggare ut). Den högra revpelaren är färdig (lite småstenar bara kvar att lägga dit utefter botten) den vänstra är bara grunden ditlagd, har en tunna med levande sten som jag skall bygga med. Tänker också köra med några få centimeter sand på botten. Skickat från min iPad med Tapatalk

• Gilla
    • 7 svar
    • 2,7k visningar
  12. Started by hans,

Nya akvariet kom från Diamantaqvarium Tyskland med 2h försening på grund av gränskontroller. Bänk inne i hus med hjälp av 6 man och vagnar. Akvarium på plats i annan del av rummet. Måste tömma mitt gamla först. Så här ser det ut uppe i från. samt allt glas är Optiwhite. förutom bak det är målat. Bänken. Min lilla flicka hjälper mig Mitt gamla 720 Mark II Elektronik på det gamla så kommer det inte se ut sen. Rören till AC är pluggade. Silikon över allt i det nya skåpet. Uv på plats. filter. returpump. samt kabel samlare. även en av data fläktarna på plats. framför denna kommer…

13. Started by Matte91,

Hej! Imorgon bär det av till Karlstad och hämtar ett 840 liters kar från Edward här på forumet. Blir en uppgradering från 300 liter.

• 93 svar
    • 14,2k visningar
  14. Started by Moose,

Då har planerna börjat smidas inför nästa projekt. I slutet av maj kommer vi flytta till hus. AKVARIET Planerna är ett akvarium med måtten ca 170x70x70. dvs ca 800 liter. Frontglaset i diamantglas. Det finns ett antal begränsande faktorer. På vänster om sida står en kamin, dvs karet kan inte vara längre, då det isåfall kommer för nära kaminen. För att avleda värmen så kommer en luftspalt att lämnas mellan täckskiva och kortsidans glas. Djupet på karet hade varit önskvärt med 80cm men jag tror inte jag får tillstånd till detta. Men 70 har jag iaf fått ok på. BÄNK Bänken kommer jag nog …

15. Tjanare derude i det Svenske Kort om mig selv bor jeg i Tyresö i Stockholm, og da der efterånden er mange af dem man springer på i saltvandsbutikkerne har spurgt om jeg har en profil på denne side tænkte jeg at her måkse er lidt mere liv end på den Danske hvor jeg plejer at husere. Jeg startede med et 140 liters som efter 2 uger blev opgraderet til 575, fruen var ikke begrejstret for Discus længere og ville hellere at vi skulle have salt. 3 år gik med at bygge op dette 575 liters og i somres (2012) flyttede vi så til landet (Tyresö) og her var der en lille garage til mig og min hobby nr 1 Ja det var dag 1 i det nye hus Det er her…

16. Started by Henrik.Å,

Håller på och renoverar källaren där det nya akvariet skall stå, har bilat upp hela plattan (21 ton), gjutit in golvvärme och i akvarieteknikrummet lagt in avlopp (syns ej på bild) samt fixat ett handfat där så jag slipper slabba i badrummet. Det senare gör nog även min sambo lite extra glad då hon slipper alger och grus i badrummet. Måtten på det nya vet jag inte än exakt, mycket att tänka på då vi gör iordning allt i källaren el+vatten+ytskikt men ca 80 djupt 180-220 långt o kanske 70 högt men får se lite det e ett tag kvar. Jag e lite kluven på om jag ska göra det så stort det bara går eller om jag ska hålla igen lite på måtten... Har inte beslutat om teknik än men än …

• 12 svar
    • 3,1k visningar
  17. Started by Denny,

Nu är det igång lägger in lite kort på tekniken tar gärna emot kommentarer och frågor

18. Started by runstenen,

Varit väldigt dålig på att posta bilder och fått skäll för detta Mest pga att jag inte får till några bra bilder. Här kommer iaf några mobilbilder på karet. Tot ca 900 liter saltvatten. Får se hur länge jag orkar blanda balling. Höjde Kh till 550ml / dygn precis ..

19. Efter en del påtryckningar känner jag att det är dags för en presentation av min salta vägg. Jag har suttit här under ett par år och läst om alla vackra kar. Har lärt mig en hel del om hur man gör och än så länge klarat mig från katastrofer och massdöd. Jag har gått den långa banan som så många andra. Provade på ett kar med salt för 35 år sedan men alla som var med på den tiden vet att detvar svårt att lyckas då. Byggde en stor skummare och hade en hel del fisk men de blev sällan mer än 6 månader innan de drabbades av något och dog. Har haft det mesta i akvarieväg. sköldpaddor, Sällskapsfisk, Malawi, Tanganyika, och en hel del Discus. Konverterade min discusodling till s…

• 74 svar
    • 15,5k visningar
  20. Started by Daggen70@gmail.com,

Har tagit beslut att mitt 550 liters guppyskål blev för litet så nu har jag köpt ett Haquoss infinity 153 med tillhörande teknik av den kunniga och serviceinriktade personalen på Djurmagasinet Norrköping. Jag har även beställt en del teknik från Drakfisken och Triton, även dom mycket serviceinriktade. Det kommer att komma upp bilder så fort det anländer hem, det kommer även dyka upp många frågor som jag hoppas få hjälp med utav alla Er proffs här på saltvattensguiden. Första frågorna redan nu: Kan man använda vanliga plastavloppsrör som man köper i fackhandeln till rördragning sump? Då jag insett att jag omöjligtvis kommer att nå ner till botten när jag ska bygga mitt rev…

• 33 svar
    • 6,2k visningar
  21. Hej allihopa. Jag tänkte dela med mig lite av mitt nya projekt här hemma. Men först vill jag tacka Ted på Bioted Marin AB för hans fantastiska service, utan honom hade detta aldrig blivit så här bra. Karet är i måtten 140x75x65 + overflow bakom karet. Det är byggt helt i akryl av Schuran. har jag räknat rätt så blir volymen ca 722 liter. Lite bilder från bygget av burken. Här är en bild från ritningen på hur det ungefär kommer se ut när det är klart. Det ända som inte stämmer på bilderna ovan är färgen på bakstycket men det ska dom tydligen fixa i efterhand. Lite teknik i burken. Dator, Profilux 3.1N eX & Profilux touch. Skummare & ZEOvit filter från korallen-zu…

22. Started by akutmottagning,

Så nu är det dags att starta tråden om mitt nya system som är på G!! detta system planeras vara igång nån gång under kommande år då jag inte är så bra på att skriva och förklara kommer jag uppdatera med bilder hur projektet fortskrider. kommer bli ett system på över 1200L. kommer ha 3st 32mm genomföringar samt 1st 40mm. Möbel träkonstruktion täckande från golv till tak kommer målas i samma färg som vggen för att smälta in. Huvudkar 1650Lx900B700H (möjligen 650H inte beställt ännu) så karet blir på ca 1040L sump ej bestämt än med blir på över 160L för att få plats med diverse godis. inriktning: SPS/LPS Belysning: ecotech radion Skummare: grotech hea200s returpump: 2xehe…

23. Started by AkvarieNils,

Ohoj, Nu har jag kört igång mitt 864L (180x80x60) akvarium. Det här systemet är en produkt av mina tidigare erfarenheter av ett 750+300sump och ett juwel 240. Ingenting är ju en helt färdig produkt, en av tjusningarna med den här hobbyn är ju att man aldrig blir fullärd, men med den setup jag landat i nu så känns allt riktigt bra... Förhoppningen med denna tråden är att visa vilka lösningar jag valt och förhoppningsvis få input från er andra på bättre/sämre/andra lösningar. Med lite tur blir någon av er också inspirerad av mina lösningar. Hur som, nuvarande setup består av: Akvarium, 180x80x60. Optiwhite i framruta, i övrigt vanli…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  24. Nu när man har lekt lite med sitt 200l så är det dags att uppgradera till ett litet större med bättre ljudisolering och mer plats. Så jag tänkte dela med mig lite på hur det nya ska se ut plus man kanske kan få några bra förslag.. Dimensionerna på akvariet kommer att vara 1200*350*790(ca760mm Vattennivå) ca 800 liter + sump. Karet kommer att ha tre hål 2*25 + 40-50mm. Tänkte kanske dra lite kablar i det röret med så vi får se vilken storlek det blir. Allt/Ytavrinning kommer att sitta i det bakre hörnet med avrinningskram och diverse delar. Tekniken som ska användas flyttas över från mitt andra akvarium, eftersom allt är köpt för att passa till det nya akvariumet.…

25. Started by Micke_Tj,

Behöver lite inredningsråd till detta karet. Måtten är 1500 brett och 1000 högt. tänkt att försöka få till två nivåer där Lps i botten och sps i topp.

• 4 svar
    • 848 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.