Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by per.w,

Hej, Hur kan man höja ph utan at höja KH?

2. Started by Kimozabe,

Kan det verkligen stämma att jag har ammoniak i mina karantänskar? Jag har blandat nytt salt ca 150l i min fiskkarantän (är på 240l och aldrig varit igång). Tömt ut hälften av vattnet i från ett 100l med några koraller som varit igång i 3-5 månads tid och fyllde upp med det nyblandade vattnet. Slog i dom 50 L i fiskkarantänen. Eftersom jag tänkt hämta min första fisk idag, 2 clowner och en Ramosus tänkte jag mäta allt i korallkaret och mätte även nåt värde i fiskkarantänen. Fick utslag på ammoniak med Salifert i båda karen. 0,5 i fisk och ca 1 i det med koraller.....detta har som sagt varit igång i evigheter. …

• 1 svar
    • 396 visningar
  3. Started by KMG,

Hej! Har under några veckor satt in GFO för att få ner mitt Po4 från 0.12 till 0.03. Det trista är att mitt No3 har skjutit i höjden. Från 2 till 15 - 20. Har ett riktigt saftigt refugium med chaeto och en AI Prime Fuge. Funderar på mitt nästa drag. Koppla bort GFO och förlita mig på att chaeton balanserar upp det hela? Min teori är att chaeton helt enkelt slutar växa när Po4 ligger under 0.04 och då sticker No3.

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by linen351,

Jag har sett att det säljs speciella behållare till doser-pumpar. Vad fyller de för syfte? Kan man inte bara köra med flaskorna som tillsatsen kom i?

5. Started by Halogen,

Hej, Jag är lite fundersam gällande faktorer som påverkar ph...eller är jag helt ute och cyklar? Om jag har förstått rätt så har en sur lösning (ph<7) ett överskott på vätejoner och en basisk lösning ett överskott på hydroxidjoner. Men hur hänger detta ihop med att ett överskott på syre ökar ph och ett överskott på CO2 minskar ph? /PP

• 0 svar
    • 752 visningar
  6. Started by Irene M,

Hej! Är det någon som använder salifert Calcium test? Vilken färg ska vattnet få om man har 0 kalcium?

7. Started by Dellan1980,

Hej hur länge brukar ni köra med Aktivt kol i en strumpa i akvariet efter en anemon död ? ser att mina andra mjukisar har dragit ihop sig så jag blir ju lite orolig Mvh Dennis

8. Started by salta wille,

Finns detta salt i svenska butiker och är saltet och priset ok? (Red Sea, Red Sea Coral Pro)

9. Started by osby0479,

Har Kn03 men är osäker på hur jag ska dosera samt blanda för att få det rätt, någon som har använt sig av detta för att höja!

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Iceaxeon,

Hej<br> Stunden har kommit då man sitter undrar och får klart för sig att man fattar ingenting längre. har ju mitt rsm 130 med led bättre pumpar Eheim tunze stream 6015 och tunze skummare 9002 som skummar det som skummas ska mediabox (tom nu) 20 kg sten med kalkalger och fin sand och allt som man egentligen skulle kunna vara hur nöjd som helst med. Även en sprillans ny osmos med silikatfilter. Problemet som jag har är att jag har nu i många månaders tid alltid haft gegg i karet. Vad det är vet jag inte. Ser ut som cyano men kanske ändå inte. Tar bort det som kommer men hinner inte alltid med och har tryckt i redslime remover. Visst det försvinner men kommer tillbaka…

• 15 svar
    • 3,8k visningar
  11. Vill bara påminna oss om en sak rörande zooxanthellen o korallens regleringsmekanismer: Zooxanthellen är livsviktig för korallen. Därför finns regleringsmekanismer där korallen kan reglera mängden zooxanheller så mängden blir optimal för korallen och dess energibehov. Men zooxanthellen kan också "själv" reglera sin egen population genom att direkt ta upp nitrat o fosfat från vattnet. Korallens sätt att reglera zooxanthelldensiteten är genom de metaboliter(restprodukter)som korallen bildar vid sin konsumption/oxidation av zooplankton. Dvs när korallen äter zooplankton bildas ammonium och fosfat som "slaggprodukt" som zooxanthellen tar upp. I ett akvarium råder b…

12. Started by resville,

Har ett problem med lågt pH förövrigt är det riktigt bra värden på vattnet! Jag och henric Nyström har testat lite olika saker ihelgen...vi trodde att ca reaktorn gav ett lägre pH men den har varit av stängd lika så dosering av balling core 7 som jag har använt för att fin lira med kh mm. Har bara doserat för å hålla upp kh. Men pH har ändå sjönk pH... Vi misstänker att det är min dsb som krånglar... Mina macro alger som jag har på dsben växer och jag kör om vänd belysning över dsben. Är det någon som som har en aning om vad de är som kan orsaka att man får lågt pH? Eller har någon idé eller kan hjälpa mig att få rätsida på mitt kar.

• 1 svar
    • 675 visningar
  13. Started by Dimorb,

Var någonstans köper ni Natriumkarbonat, natriumbikarbonat, kalciumklorid, magnesiumklorid och natriumkloridfritt salt? Vilka märken köper ni?

14. Started by Plastfodralet,

Hej. Jag har sökt en hel del och försökt läsa på om slow sand filter. Är nyfiken då det är en mycket gammal, relativt vanlig och simpel metod med lite underhåll Och som används till väldigt många olika applikationer förutom här i akvarievärlden. Hur kommer de sig? Finns de en lätt förklaring? Skicka gärna länk för läsning om det redan tagits upp och jag missat det. Mvh Jimmy

• Gilla
    • 22 svar
    • 3,1k visningar
  15. Som titeln lyder : Är det ngn som har ngt ratio - tabell el liknande för pris/koncentrations/styrkesskillnad mellan : •Fauna Marin Balling Light •Triton Core 7 •Aquaforest Component •Ati Essentials •Romans M Är väl främst dom färdiga vätskorna som är intressanta just för mig, och hur mycket mer koncentrerade dom är jämfört med Balling Light. Finns det inga färdiga vätskor utan tillsatta spårämnen ? Vill helst dosera dessa separat samt genom veckovis vattenbyte. Även pulver för att blanda en egen starkare vätska är intressant. Hoppas ni förstår hur jag menar. Ngn som bytt från Balling Light till n…

16. Started by crille,

hur stor är skillnaden på olika saltmärken egentligen,och vad är det som skiljer sig?vad är det som gör att det blir högkvalitativt?jag vet att många norrmän kör med havsvatten direkt från havet,nån som testat detta?

• 4 svar
    • 2,7k visningar
  17. Started by Nemisis,

Har inte tid att åka till Linköping förrän på lördag pga av jobb och andra omständigheter men skulle behöva byta vatten i mitt kar.. E de så att saltet tog slut när jag höll på och blanda kom bara upp i 1,018 ungefär och skulle behöva köpa av någon vänlig själ i norpan lite salt.. Någon som har? Har ett hål vid ca 18:00 o hämta imorgon.. Eller kan jag byta med de vattnet jag har blandat nu och få ner salthalten och byta igen på söndag? Tror ni att invånarna tar skada? Har mest mjukisar men var och hämtade en lite stenkorall igår som jag inte vill ska dö.. Mvh Fredrik

18. Started by h0llowman,

hur ska värderna ligga .för att det ska vara godkänt ??? typ ph fosfar nitrat kh m.m kan ingen lägga ut en lite lista på hur det ska ligga för att det ska vara bra ... fan som nybörjare så får man ett värden sen vet man inte om det är okej eller inte .. nog att jag läst en del men det skulle vara skönt och ha en lite lista men kunde titta över ,.. så om det finns någon vänlig själ som kanske kan skriva ut lite riktlinjer på hur värderna ska ligga . vet att kanske många tycker olika men men ... mvh peter

19. Started by SkogsflickaN,

Jag och sambon satt och pratade lite här hemma, vi pratade om att köpa fosfatfilter. Vi satt och pratade om var det kommer ifrån. Att det kommer ifrån mat det kan jag förstå, så som artemia och sådant. Men är det nåt som kan produceras i akvariet??

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Christern,

Nån här som vet vilken (vilka) Ph buffert som är kvantitativt viktigast i (akvarie) saltvatten?

• 3 svar
    • 1,9k visningar
  21. Hej, jag har suttit och funderat då många byter ca. 10%vatten varje vecka sägs det här på olika trådar. Vilka vattentester borde jag ha, och hur vet jag vad för typ av vatten jag ska hälla i, ex. kanske salthalten är väldigt hög då häller jag i? Finns de någon här ute som kan ge något exempel, så blir det hela mycket enklare att förstå den här hobbyn! Har idag ett nyuppstartat Clowhotell 58l, nitriten har inte gått ner än utan ligger på ca. 10mg/l enligt JBLnitrit-test efter 13 dagar /Alexander

22. Started by Nordin,

Behöver en PH buffer och känner att jag inte riktigt har tid att vänta på att få den skickad till mig. Sökte lite här på guiden och såg ett inlägg av en Andreas, där det stog att man kunde strö ut bikarbonat på en plåt och baka den i 30 minuter i 200 graders värme. Men så hittade jag ett inlägg i samma tråd av Lasse, och den posten fick mig att bli osäker. Så min fråga är då rätt enkel, fungerar bikarbonat, bakad eller obakad till att buffra PH, vill bara buffra PH inget annat!. MVH Daniel.

• 38 svar
    • 8,2k visningar
  23. som rubriken lyder. jag tänkte blanda ut 95% vodka (dålig åtgång på den i barskåpet) till 20 % för att underlätta tillförseln via doserpump...... ska jag använda osmos eller kranvatten? tänkte använda osmos, men det kanske finns några negativa askpekter också? (kanske la tråden i fel del av forumet, men då får admin flytta tråden)

• 15 svar
    • 5,7k visningar
  24. Started by Golex,

Hej, Jag ska nämligen göra ett vatten byte idag och igår kväll så tillsatte jag spårämnen i vattnet som har ståt under cirkulatin i 2 dagr. Frågan är: Jag råkade tänka fel och hade i en "bakterie balans" det stod på burken 1ml per 100L och hade i en kork av den burken vilket kan vara 5-6ml jag hade i. *Hur kommer det att påverka mitt kar?? *Några tips på vad jag bör göra, gärna olika varianter. Mvh DG.

• 7 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Olof,

Hej, har köpt mig ett red sea 130 begagnat som varit i drift i snart en vecka. La i levande sten för 2 dagar sen och allt ser bra ut. Men gjorde prover ikväll på nitrat och fosfat och dom var höga, är det normalt nu den första tiden under inkörningen? Mvh/ olof

• 6 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.