Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
-
-
Nu har jag mätt silikatet i kranvatten, osmos och akvariet och det blev BLÅTT (mycket över 3mg/l) för kranvattnet, < 0.03mg/l för osmos och 0 för vattnet i karet. Men den bruna geggan finns kvar! Är på väg att skaffa en Tunze Turbelle 6000 som tre-dubblar den nuvarande cirkulationen. Kan det vara nåt annat? Alla andra värden (fosfat, nitrat och nitrat) är också så gott som noll...
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Har märkte under många år att jag får höga värden av silikat i mitt osmos-test när jag skickar ICP-test via ATI. Jag kör nu dubbla silikat-filter efter osmosen men ändå ligger jag över 100 enheter (150 i senaste testet). Vad ligger ni andra på? Är min osmos för dålig eller vad ger detta höga värde. Vad är okej att ligga på?
-
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
I Örebro har vi väldigt mycket silikat i vårt kommunala vatten. Det blir väldigt höga nivåer även efter osmosen. Jag har löst det med ett gigantiskt silikatfilter efter osmosen. Andra akvarister i stan har inget filter. Några har ändå lyckats få fina akvarier utan algblomning. Kan det vara så att de burkar som fungerar bra har byggt upp en bakteriestam som konsumerar silikat? På samma sätt som det fungerar med nitrat och fosfat. Kanske kan någon här på forumet som är insatt i marinbiologi förklara hur det fungerar?
-
- 11 svar
- 2,3k visningar
-
-
Har fått silikat i karet igen och kan inte fatta var det kommer ifrån. Inget silikat eller fosfat i mitt osmosvatten eller kemikalieblandningarnar men ändå en hel drös med silikat i akvarievattnet. När man mäter fosfat så finns det ingenting varken i akvariet eller från osmosen. Silikat däremot ger utslag när man mäter på akvarievattnet. Nu skulle jag vilja ha lite hjälp med att fastslå var ifrån det kan komma. Har precis satt i ett nytt fosfatfilter som innehåller Aquaphos som skall vara hög effektiv emot fosfater men jag har inte hittat om det tar bort silikat också. Kan det bero på att det inte är inkört? Eller kan det kanske bero på att filtret tar bort så mycket fosf…
-
-
en stilla undran, skulle inte zeolith av nån sort funka i silikatfiltret efter osmosen, som jonbytare?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag undrar om det är någon idé att skaffa ett silikatfilter till osmosen om silikathalt är 0,03ppm i osmosvattnet. 0 ppm är väl att föredra, men ett silikatfilter kostar ju lite pengar. MVH johan
-
kan man lägga Silikatharz i en strumpa i sumpen precis som man kan göra med rowaphosen? eller funkar det bara i sötvatten??
-
- 21 svar
- 2,4k visningar
-
-
Här i Örebro har vi under sommaren fått mycket stora problem med silikat i kranvattnet. Mäter jag före osmosen så blir mitt Salifertest som en enda sörja=så hög halt att det är omätbart! Efter osmosen har jag 1 till 3mg/l! Och efter mitt "2 stages Aquapur filter" (ska ta bort alla rester av nitrat, fosfat och silikat) har jag ca 0.03 till 0,1mg/l. I burken är det ungefär lika mycket silikat som efter alla filter, 0,03 till 0,1mg/l. För närvarande har jag en konstig matta av trådalger i alla färger, grönt, brunt, rött. De sitter som berget dessutom. Färgen påminner om slemalger men det är som en nålfiltsmatta över alla stenar! TRIST! I princip alla jag känner här i stan ha…
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Om man nu slarvat med att byta mediet i RO-anläggningen och fått väldigt höga värden av Silikat i akvariet, kan man cirkulera akvarievattnet direkt genom en media reaktor likt Aktiv kol och fosfatremover? Eller är det vattenbyten som gäller?
-
-
- 8 svar
- 745 visningar
-
-
Hade tidigare problem med något som jag trodde var cyanobakterier och fick för mig att dess uppkomst grundades i att jag hade för högt värde av silikat i vattnet. Men sedan läser jag på testet, ifrån Salifert. "The silicate values are in ppm (mg/L) siliconoxide. To covert the values from ppm siliconoxide to ppm silicion multiply the value by 2.1" och även... "Avoid using tap water or RO water wich contains more than 2 ppm as dissolved silicon. In marine water the dissolved silicion content should be below the detection limit of this test" Jag var jätte orolig när jag hade 0.03 silikat i vattnet men enligt ovanstående så kan man ju alltså ha upp till 2.0 i vattnet som man …
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
Vet inte helt hur det har kommit in i akvariet men hur åtgärdar jag dessa "negativa" värden? Har bytt kol och partikelfilter på osmosen. Skulle det hjälpa att också byta membran? Har som regel haft högt värde ut från osmosen men blev minst 3 gånger så illa efter byte av filter. Kan man verkligen installera dem "fel"? De ser ju lika ut på båda sidorna. Eller är det bara vårvattnet som sköljer med sig fler godsaker?
-
Hej, hittade en tråd med lite matnyttigt om självunderhållande kar(dvs ingen mating osv): http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=941729 Kanske är framtiden för småkar, helt slutet system? mvh Mattias
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej jag har problem med vatten värden... för höga halter av nitrate hur ska man ta bort detta snabbt.. måste man ta bort något mer??? tror gruset i botten är en orsak till detta.. Någon som vet vad detta är??? Det vitani ser på bilden???? samt alla *censur* alger som finns i vattnet??? vad är detta? Kom med förslag vad jag ska göra...
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag hade lite sned fördelning på Mg (1290), Ca (485) och Kh (5,7), salifert. Sagt och gjort så buffrar jag nu Kh och Mg. När jag gör det så stiger Kh men Mg sjunker. Blir det så eller är det något konstigt?
-
-
- 5 svar
- 833 visningar
-
-
min RedSea CoralPro hink är snart slut och eftersom det saltet inte är så bra att blanda med kranvatten så hade jag tänkt byta. salterna jag hade tänkt byta till är ReefCrystals eller kanske DD H2Ocean. kan man blanda H2Ocean med kranvatten? ReefCrystals är jag lite skeptisk till eftersom många har skrivit attdet inte har så bra Mg värden samt att dom andra värdena kan vara ganska låga. någon som vet vad saltet dom har på Zoogiganten heter? det är en svart och lila hink med en pincettfisk på. har glömmt vad det hette..
-
- 30 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej, God fortsättning alla. Varför blir det så här?? Saltet e bra och vattnet klart. Vitaktig hinna på ls, hur rättar man till det? Eller är det som det ska? Mvh byggarebob
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag funderar på att höja min salthalt för att få stjärnpolyperna o de andra korallerna att trivas lite bättre. just nu ser mina värden ut på följande vis. salthalt : 1.0225 NO3 :10 NO2 :0 PO4 :1.0 CA : 460 KH : 11 PH : 8.4 Salthalten skulle väl kunna vara 1.025 tror jag. Synpunkter på detta??
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
är så att jag sitter och ska beställa salt,o zeo produkter till nya karet och behöver hjälp med några frågor. ska köra zeovit från start på detta kar. och frågan är vilket salt jag ska ha att fylla karet med, ska köra med reefers best sen vid delvattenbyte, men är det värt att fylla med detta från start då jag förstår det som att detta salt har höga spårämnes värden då man ska klara minska bytena till 5% byte var annan vecka. kom gärna med förslag ganska fort om det är möjligt tacksam för svar!
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla. Jag meckade lite med sumpen idag och funderade på om man skulle städa ur den ordentligt. Jag plockade ur den blå tjocka filtermattan som returpumpen står på. Jisses vad skit den innehöll efter ett år... Jag bytte ut den mot en ny nu och samtidigt funderade jag på hur mycket nitrater som frigjordes. Jag borde gjort detta vid ett vattenbyte, men det är lätt att vara efterklok. Så min fråga till er som vet bättre är om man ska göra ren sumpen? I sådant fall, hur ofta och varför? (jag förstår att det binder nitrat men det lever en massa svamp på väggarna som ska vara bra...)
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Magnesiumet börjar dala så jag tänkte höja upp det nu. Var och köpte en burk fauna marines balling light salt för magnesium och kollade nu på aqua calculator hur mkt jag ska dosera för att gå från 1270 till 1330. Jag räknade med en vattenvolym på 450 l och den föreslår 79g magnesiumklorid per dag i 3 dagar. Låter ju helt sjukt mkt! Kan det verkligen stämma?
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hejsan har en liten fråga mitt saltvattens akvarium har börjat få en liten unken doft om man doftar på vattnet ! är detta normalt eller är det dags igen då för ett större byte på vatten ? dock ser alla värdena bra ut så jag ser inget problem med vattenvärdena men lukten som bara känns om jag luktar med snoken ovanför vattenyten är lite skum ?
-
- 3 svar
- 766 visningar
-
-
jag skaffade ett nytt kar igår på 210 L och jag flyttade över all vatten + sanden men när jag hällde i vattnet blev det grumligt... går det bort av sig självt eller måste man byta ut en del av vattnet? en annan fråga bara, räcker min sump på 20 L för jag har inte mer plats....obs jag har tagit ner skummaren till sumpen (Deltec mce 600 som hänger utanför)
-
- 4 svar
- 3,3k visningar
-