Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by patrikk,

Hejsan stötte på detta i en butik idag Instant ocean. Det jag undrar är om detta är ett salt med bakteriekultur samt när kan/bör man använda det?

• 5 svar
    • 956 visningar
  2. Started by POPOV,

Har funnit en tysk webbsida med trevliga priser på balling produkter samt annat i kemi väg så som järnbaserad fosfat remover. http://www.aquafair.de/index.php/cPath/45?osCsid=2e7394a23483a60fa5c2d4a9aeabf73d Finns det andra bra och billiga tyska webbsidor?

• 5 svar
    • 956 visningar
  3. Started by morphriz,

Hej alla, mycket inressant tråd på Barr report: http://www.barrreport.com/aquatic-microbiology/2249-nitrifying-bacteria-real-players.html mvh Mattias

• 3 svar
    • 954 visningar
  4. Started by Speedster,

Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?

• 4 svar
    • 954 visningar
  5. Started by Peckoltia,

Vad använder jag för att höja Kh?, det ligger på tok för lågt mätte Kh 5 i karet och måste få upp den till acceptabel nivå. Jag har JBL AquaDur Plus hemma kan jag använda det?

• 2 svar
    • 954 visningar
  6. Started by Jurgonh,

Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh) Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla. Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt) Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250 nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen. Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290 Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!? Är det möjligt att det sjunkit från…

• 2 svar
    • 954 visningar
  7. Är inne på drakfisken.se och täntke beställa hannah checkers för veckopengen! Men ser att et finns 2st för fosfaten. Vet inte vilken utav dem jag ska ha . HI736 eller HI713. http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1518-hanna-hi736-phosphorus-ultra-low-range.html eller http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1519-hanna-hi713-phosphate-low-range.html

• 4 svar
    • 952 visningar
  8. Det har idag gått strax över en vecka sedan jag uppgraderade från 140L till 350L. Bör jag fortsätta med mitt vattenbyte en gång i veckan eller bör jag vänta lite längre innan jag gör första bytet? Har ett refugium installerat om det nu gör nån skillnad på vattenbytesfrekvensen?

• Gilla
    • 9 svar
    • 952 visningar
  9. Started by Keek,

Satt och fundera på om vattnet i en elektrisk luftavfuktare skulle gå och använda som påfyllning i akvariet? Det borde väl inte va några konstigheter i ett sånt vatten. Jag gjorde ett KH test och det slog om direkt. är det något annat man kan testa för att kolla kvaliten? har ingen TDS/Orp (heter det väl) mätare är där några kemikalier i en sån maskin ? (inte vad jag förstår, men det säger ju ingenting) snål som man är vill man inte hälla ut något som går och använda

• 2 svar
    • 951 visningar
  10. Started by Cherokee709,

Hej på er. Vet någon om det finns några fördelar med att låta det strömma luft genom en cirkulations pump och syresätta vattnet. En annan sak som jag har funderat på är detta vodka sättet som många skriver om. Jag har försökt leta en början någonstans på detta men ej hittat. Vad är det bra för? Hur funkar det? Vilka proportioner? osv. osv. //Peter

• 3 svar
    • 951 visningar
  11. Fick anledning att undersöka Coral snow (från korallenzucht) lite närmare då en person som använder CS samt Alkatronic, såg en sänkning av dKH varje gång efter dosering. Artefakt eller sann sänkning?. Svar: Sann sänkning. Jag misstänkte att CS innehöll små korn/puder, av rent kalk, CaCO3 helt enkelt. Kanske också en viss del MgCO3. CaCO3 löser inte upp sig överhuvudtaget i ett marint vatten med "normala" pH, så det som händer när man tillsätter ett pulver med massor av små små korn av CaCO3 till ett marint vatten, är att dessa CaCO3 drar till sig en del av de fria Ca och CO3 jonerna i vattnet, dvs det uppstår en precipitering, kornet blir lite större, och vatt…

• Gilla
    • 2 svar
    • 951 visningar
  12. Started by arnstad,

Gjorde vattenbyte igår idag gjorde jag tester för ph kh ca2 Kh visade 15 dkh ph 8.0 ca2 visade 490 hur går det ihop? Ca2 kan ju vara högt pga lite koraller har Alltid haft höga värden av det men kh är väldigt högt? Och ph ganska lågt?

• 11 svar
    • 951 visningar
  13. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 med Tunze 9002 skummare och behöver lite hjälp med mina värden Temp: 26-27 Salinitet: 1.024 KH: 8,5 Alk: 2,9 PO4:~0,75-1,0 NO3: 50 Ph: 7,8 Ca: 330 Mg: 1050 Alla tester är Salifert. I akvariet lever nu: 2 clowner 1 bicolor blenny 1 salarias 1 mandarin 1 liten blenny jag glömt namnet på 2 korallgobies 1 BTA 1 cylinderros 1 flakväxnde montipora 10x15 cm 1 hystrix 4x6 cm skivisar gröna stjärnpolyper sinularia lobophyton xenia kenyaträd Har någon nåt tips på hur jag ska kunna få kontroll på de dåliga värdena sam stabilisera dem? Vet NADA om balling och har aldrig tillsatt spårelement. Vänligen// Jesper

• 6 svar
    • 950 visningar
  14. Ni som har denna produkt skulle ni kunna berätta för mig hur mycket måttskeden rymmer för jag har blivit av med min och jag har väldigt lågt KH som jag vill få upp. tack på förhand

• 8 svar
    • 949 visningar
  15. Started by fergu99,

Vad kan orsaka ett mjölkigt vatten? Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 949 visningar
  16. Started by Qurex,

Jag har hittills kört med klassisk balling utan spårämnen och funderar nu på om jag kan gå över till att dosera mer via balling och på så sätt kanske på sikt minska vattenbyte som varit mitt sätt att tillsätta en del (samt naturligtvis även bli av med en del näring). Till sötvattenskar finns i princip bara två varianter av näring till karet. Antingen flytande typ profito (mikronäring) och lite andra dyra preparat som princip är flytande nitrat/fosfat eller som alla som har mycket växter kör med PMDD. Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med. Det som gör det my…

• Gilla
    • 8 svar
    • 948 visningar
  17. Jag snor ett ämne från ett annat forum som jag precis läst, då det är mkt intressant. men ger er min vinkling på det, och sen får vi köra för de som vill. En korall behöver karbonater för att bilda sitt skelett. Ett saltvattens karbonater består av HCO3 och CO3. HCO3 finns det betydligt mer av pgr av vattnets pH, men ju högre pH desto mer går över som CO3 på bekostnad av HCO3. Summan av HCO3 + CO3 är alltså (nästan) konstant vid olika pH, och det är endast relationen mellan HCO3 och CO3 som ändras vid olika pH. Ok, detta är ganska basic o så det fungerar. Nu till det praktiska tillämpningen: När en korall skall bilda sitt skelett behöver den karbo…

• 4 svar
    • 948 visningar
  18. Started by spoiled,

Hur mycket vatten ska man använda vid ett test med Salifert Ammonium? Engelskan på instruktionsbladet är milt sagt usel. Jag läser det som att man ska ta 5ml mha 2ml sprutan, men bara för att dubbelkolla tack

19. Started by Gnarkill,

Jag har mätt mitt PH värde nyss i akvariet och det ligger på 7,5 vad skall jag göra för att få upp det till den önskade nivån? Samt att min KH låg på 4. Korallerna börjar se hängiga ut och så vidare /Tom

• 1 svar
    • 948 visningar
  20. Started by Rameau,

Hej! Om man nu slarvat med att byta mediet i RO-anläggningen och fått väldigt höga värden av Silikat i akvariet, kan man cirkulera akvarievattnet direkt genom en media reaktor likt Aktiv kol och fosfatremover? Eller är det vattenbyten som gäller?

• Gilla
    • 8 svar
    • 947 visningar
  21. Started by DSB,

Är det någon som använder sig av Lugols lösning http://inyobutiken.se/oc/lugols för att doppa nyinförskaffade koraller i ? Såg ett förslag då man häller i ca 2 milliliter (40 droppar) lösning i 4 liter vatten och låter korallen vara där i 10 minuter. Finns ju lite bl.a. Åsikter om detta på reef central.

• 3 svar
    • 947 visningar
  22. Started by Perk,

Jag hade lite sned fördelning på Mg (1290), Ca (485) och Kh (5,7), salifert. Sagt och gjort så buffrar jag nu Kh och Mg. När jag gör det så stiger Kh men Mg sjunker. Blir det så eller är det något konstigt?

• Gilla
    • 5 svar
    • 947 visningar
  23. Hej! Jag upptäckte nu till mitt stora förtret att jag har blandat fel i mina ballingdunkar. Jag kör Balling Light och har doserat 10 ggr för mycket spårämnen i dunkarna. I Ca-dunken har det gått åt ca 0,7 liter och i Mg-dunken ca 1 liter I Ca-dunken blandas Heavy Metal och Strontium/barium komplex. Där har jag haft i 250 ml istället för 25 ml. I Mg-dunken har jag blandat i Iodine flour complex med 250 ml istället för 25 ml. Mitt kar är på ca 430 L netto. Jag kommer att blanda nu dunkar idag med rätta mängdera. Två frågor uppstår därför: 1. Behöver jag göra något speciellt med karet idag? 2. Kan jag använda dunkarna till något vettigt idag eller är det bara att kasta?

• 4 svar
    • 946 visningar
  24. Started by Garkelly,

Hej jag söker lite hjälp. Just nu har jag nästan 14 i kh! Jag blandar red sea coral salt som står att jag borde få 8,3kh Mina salthalt ligger på 1,025/6 Jag är hyfsat ny på detta så uppskattar lite tips. Har ett blandat reef på med fisk och lps

• 6 svar
    • 946 visningar
  25. Started by akutmottagning,

Vilket po4 test är bäst i låga nivåer. Då priset är detsamma

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.