Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 245 ämnen i detta forum
-
Har ett RSM 130 med Tunze 9002 skummare och behöver lite hjälp med mina värden Temp: 26-27 Salinitet: 1.024 KH: 8,5 Alk: 2,9 PO4:~0,75-1,0 NO3: 50 Ph: 7,8 Ca: 330 Mg: 1050 Alla tester är Salifert. I akvariet lever nu: 2 clowner 1 bicolor blenny 1 salarias 1 mandarin 1 liten blenny jag glömt namnet på 2 korallgobies 1 BTA 1 cylinderros 1 flakväxnde montipora 10x15 cm 1 hystrix 4x6 cm skivisar gröna stjärnpolyper sinularia lobophyton xenia kenyaträd Har någon nåt tips på hur jag ska kunna få kontroll på de dåliga värdena sam stabilisera dem? Vet NADA om balling och har aldrig tillsatt spårelement. Vänligen// Jesper
-
- 6 svar
- 890 visningar
-
-
Karet har gått ett tag sedan jag flyttade över allt från min förra till det nya. Och nu idag efter ett par veckor märker jag att vattnet är "disigt", har inte visat några sådana tendeser innan förutom när jag blandat saltvatten men då visat sig bero på dålig cirkulation och kyla. Men nu vet i katten, förändringar denna vecka : 1. kopplat in ett uv-c 2. utökat fisk och korall bestånd (blandat annat en sandvändande firre, men den har gått där i sen i måndag och det har inte varit disigt förrens idag) 3. Matat med noriblad med en klämma som fått sitta i över natt, jag jag skulle ta upp den igår smulades den isär och mycket blev kvar i karet 4. igår fyllde jag på 7L osmos vat…
-
- 3 svar
- 889 visningar
-
-
Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....
-
- 0 svar
- 889 visningar
-
-
Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.
-
- 0 svar
- 889 visningar
-
-
jag sitter och funderar på det här med att höja KH:t i mitt kar efter som att det är lågt. Kan man använda Santa Marias Bikarbonat /Natron eller är det år pipan fel?
-
- 1 svar
- 888 visningar
-
-
Med anledning av ämnet, att mäta, Hannas olika checker etc, tänkte jag ge er min korta förklaring hur det hänger ihop. När man mäter halten av ett ämne kan man göra det genom att nyttja det faktum att ämnet i sig som skall mätas färgar vattnet tillsammans med hjälp av en reagens. Absorbansen av en viss våglängd är linjär mot färgmättnaden, och färgmättnaden är i sin tur linjär mot halten av de ämne som ger upphov till färgmättnaden=koncentrationen av ämnet är linjär mot absorbansen av den våglängd som mäts. Så vi behöver bara mäta ljusintensiteten före och efter ”provröret”, eller före och efter att färgen utvecklats. Men det här inte riktig så …
-
- 0 svar
- 888 visningar
-
-
efter ca 30 dagar så såg jag att där blev en hinna på ytan i karet upptäckte att det va min balling med karbonat som grummlat något som är normail?
-
- 5 svar
- 888 visningar
-
-
Vet inte helt hur det har kommit in i akvariet men hur åtgärdar jag dessa "negativa" värden? Har bytt kol och partikelfilter på osmosen. Skulle det hjälpa att också byta membran? Har som regel haft högt värde ut från osmosen men blev minst 3 gånger så illa efter byte av filter. Kan man verkligen installera dem "fel"? De ser ju lika ut på båda sidorna. Eller är det bara vårvattnet som sköljer med sig fler godsaker?
-
Hej alla, mycket inressant tråd på Barr report: http://www.barrreport.com/aquatic-microbiology/2249-nitrifying-bacteria-real-players.html mvh Mattias
-
- 3 svar
- 885 visningar
-
-
Nu var jag nog lite för snabb igen. Sprang in i en djuraffär på vägen hem för att köpa aktivt kol. Dom hade "Red Sea Max Carbon Media Ref: 40259" som redan var portionerad i 2 rätt stora filter påsar (200g). Finns ingen beskrivning med så har ingen aning om hur mycket en påse är tänkt för:( hittar ingen vettig förklaring på nätet heller, står bara att dom är till för red sea max 130, 130D & 250 akvarium. Någon som har sånt kol och en beskrivning eller vet ungefär hur mycket g/l det brukar behövas?
-
- 4 svar
- 885 visningar
-
-
-
Hej, Finns det något pålitligt medel för att få bort svävalger(phyto), ur vattnet. Jag har lite problem med detta i ett yngelakvarie. / Hälsningar Pär
-
- 4 svar
- 884 visningar
-
-
Hej, Kommer behöva använda mig av flatworm exit och det står att man måste använda aktivt kol efteråt då plattmaskarna blir giftiga när de dör. Mitt akvarie är på ca 30 liter så jdet borde gå att använda en turboflotor blue 500 skummare som reaktor man täpper till luftintaget på och sen lägger en filterstrumpa med kol och fosfatremover i utkloppet. Finns det någon risk att det blir för mycket eller för lite flöde om jag gör såhär eller finns det någon som kan ge andra förslag? MvH Fredrik
-
- 5 svar
- 884 visningar
-
-
Tjenare! Surfade runt lite i en hel del trådar men hittade inget direkt svar på det jag söker så startar en egen tråd om detta! Det är nämligen så att jag har ett rsm 130. Innan körde jag utan osmos och istället vanligt Göteborskt kranvatten och Instant Ocean Salt! Då blev salthalt och Ph perfekta med en gång! Nu har jag köpt mig en Aquatic Nature Osmos med silikatfilter och använder mig nu utav Tropic Marin salt. Jag får inte upp Ph, enligt mitt Red sea test! Även om möjligheten finns att det vart missvisande innan så har jag lägre ph nu ! innan har den stablit legat på 8,4 nu är den nere på 7,6! som tur är. Håller på att starta upp ett 450 liters kar som jag fyllt med …
-
- 8 svar
- 883 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?
-
- 4 svar
- 882 visningar
-
-
Är det någon som använder sig av Lugols lösning http://inyobutiken.se/oc/lugols för att doppa nyinförskaffade koraller i ? Såg ett förslag då man häller i ca 2 milliliter (40 droppar) lösning i 4 liter vatten och låter korallen vara där i 10 minuter. Finns ju lite bl.a. Åsikter om detta på reef central.
-
- 3 svar
- 882 visningar
-
-
Hur gör man enklast för att hålla ett stabilt Kh? Jag känner att jag misshandlar mitt Kh lite för mycket, väntar tills det är lågt och pyttsar sedan i buffer på en höft. Det blir ganska stora svängningar.
-
- 1 svar
- 882 visningar
-
-
Har ett test som gick ut i september 2014- det har varit oöppnat tills nu när jag skulle kolla kalium nivån. Testade och fick fram siffran 350 i kalium, har inte tillsatt något förutom fm:s balling light. Och inget vatten är bytt på ett par veckor.
-
- 3 svar
- 880 visningar
-
-
Hej! Har ett nystartat 720l kar med marco rocks samt lite levande sten, varit igång ca 1månad mörklagt, och sen ca 2-3v med belysning på 2-3tim/dag. Nu till min fråga, mitt Kh, Ca och mg sjunker stadigt, vad är det som förbrukar dessa, har ju inga koraller eller kalkalger i karet? Har förstått att Kh förbrukas i nitrifikationsprocessen på nåt sätt men är det samma med mg och ca? Mg 1350 nu 1200 Ca 420 nu 320 Kh 8.9 nu 6.8
-
- 6 svar
- 880 visningar
-
-
Hej, Har skaffat Grotech Carbonate och Magnesium buffer, dock verkar doseringen på burken vara helt åt skogen. Mg-burken säger att den skall öka 11 mg/l per 100 l vatten med en skopa KH-säger 1º per skopa per 100l vatten Såhär blev det för mig, mätt igår vid 22.30 och idag runt 07.00 Hur kan det bli så fel? Det stökigaste är att jag lyckades chockhöja KH med fem enheter. Jag tände lyset så att fiskarna skulle titta fram, och alla verkar vara OK utom en liten grön Chromis som var helt brun och slö. Naturligtvis skall jag bort i två dar nu också och kan inte ha koll Chromisen har flyttat till sumpen, får se hur det går med den. Det skumma är att jag mäter samma PH för oc…
-
- 8 svar
- 880 visningar
-
-
Ok, så idag på morgonen så kom då ICP testet tillbaka. Och det lämnar mig med en del frågor. https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/90846 Lite bakgrund. När jag fick tillbaka mitt förra icp den 12e augusti så var koppar rött, dock enbart cirka 5 ug/l. Jag bestämde mig ändå för att köra en triton detox. Följde instruktioner till punkt och pricka, doserade för 400 liter (stängde av min kolreaktor) lät det gå 3 dagar innan jag satte igång den igen, och då med nytt kol. Bytte kolet igen efter en vecka. Sen tog jag nytt icp ca en vecka senare. Koppar har nu gått upp till 8,6, en ökning med nästan 75%. Samtidigt har aluminium ök…
-
Nu har jag haft burken i lite drygt 3 år och hunnit misslyckas med både den ena och andra metoden. Det är många saker som vuxit (trots att jag inte velat det) Cyano, Kisel alger, Diatomer Osv. Fast jag har otroligt nog vissa saker som vuxit trots detta. Nu har jag i alla fall med mycket jobb och en hel del alkohol fått ner de flesta värden till noll eller väldigt nära noll. Jag har ett 540l kar som jag numer byter 100 l på varannan vecka. Det tillsammans med alkoholen har tagit ner nitraten från 40 till i 0 eller ner till en svårmätbar nivå. Fosfaten var katastrofalt hög, nu ligger den (enligt Elos fintest) på ca 0.008. Fast det är svårt att säga exakt .... PH ligge…
-
- 2 svar
- 879 visningar
-
-
En sak jag vill ha (bra) koll på i mitt nya kar är pH-värdet då det styr så många andra processer, men jag känner inte att jag har behov med t ex en Apex då jag kan styra ljus, pumpar på annat sätt. Vad finns det för alternativ? Helst med loggningsfunktion så jag kan se värdet historiskt (är borta mycket). De jag hittar har rätt grov felmarginal och ingen loggning, eller är det så att en akvariedator är det som gäller? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 7 svar
- 879 visningar
-
-
Hej. Kan man köra detox utan att veta sina värden på koppar , alu , osv osv ? Misstänker att jag kan vissa oönskade ämnen i lps karet.
-
- 6 svar
- 879 visningar
-
-
Vad kan orsaka ett mjölkigt vatten? Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 879 visningar
-