Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by runstenen,

Hej. Kan man köra detox utan att veta sina värden på koppar , alu , osv osv ? Misstänker att jag kan vissa oönskade ämnen i lps karet.

• 6 svar
    • 917 visningar
  2. Started by Kim Rosenqvist,

Till och från så får jag cyano i mitt refugium. Det växer liksom inuti och på utkanten av chaeto-bollen. Sen ett par veckor är det tillbaka igen, lite kraftfullare än vanligt. Inte en tillstymmelse till cyano i displayen eller fragg/karantänskaret i samma system. Jag doserar i kalkwasser ner i refugiumet, 2,7 ml per minut, dessa droppar ner precis vid utmynningen av fraggkaret, där flödet ändå är gabska turbulent. Men, kan det höga pht på något sätt påverka? Det är cyano både uppströms men framförallt nedströms från där dosering sker. Bevakar po4 och no3 noga med MT, ligger på typ 0,05 mg/l respektive 7mg/l. E…

3. Started by akutmottagning,

efter ca 30 dagar så såg jag att där blev en hinna på ytan i karet upptäckte att det va min balling med karbonat som grummlat något som är normail?

4. Started by bläckis,

Tja undrar om nån här på forumet skulle kunna skika en manual eller bara skriva lite kort om hur mycket jag ska dosera av calciumhydroxid i en 1 liters pet flaska skulle vara tacksamt mhv bläckis

• 3 svar
    • 915 visningar
  5. Hej! Jag upptäckte nu till mitt stora förtret att jag har blandat fel i mina ballingdunkar. Jag kör Balling Light och har doserat 10 ggr för mycket spårämnen i dunkarna. I Ca-dunken har det gått åt ca 0,7 liter och i Mg-dunken ca 1 liter I Ca-dunken blandas Heavy Metal och Strontium/barium komplex. Där har jag haft i 250 ml istället för 25 ml. I Mg-dunken har jag blandat i Iodine flour complex med 250 ml istället för 25 ml. Mitt kar är på ca 430 L netto. Jag kommer att blanda nu dunkar idag med rätta mängdera. Två frågor uppstår därför: 1. Behöver jag göra något speciellt med karet idag? 2. Kan jag använda dunkarna till något vettigt idag eller är det bara att kasta?

• 4 svar
    • 913 visningar
  6. Är inne på drakfisken.se och täntke beställa hannah checkers för veckopengen! Men ser att et finns 2st för fosfaten. Vet inte vilken utav dem jag ska ha . HI736 eller HI713. http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1518-hanna-hi736-phosphorus-ultra-low-range.html eller http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1519-hanna-hi713-phosphate-low-range.html

• 4 svar
    • 913 visningar
  7. Started by Fredrik.g,

Hej, Kommer behöva använda mig av flatworm exit och det står att man måste använda aktivt kol efteråt då plattmaskarna blir giftiga när de dör. Mitt akvarie är på ca 30 liter så jdet borde gå att använda en turboflotor blue 500 skummare som reaktor man täpper till luftintaget på och sen lägger en filterstrumpa med kol och fosfatremover i utkloppet. Finns det någon risk att det blir för mycket eller för lite flöde om jag gör såhär eller finns det någon som kan ge andra förslag? MvH Fredrik

• 5 svar
    • 913 visningar
  8. Started by Christian J,

Köpte just ett Triton-test men det följde bara med ett provrör. Skall det inte vara två, eller har de ändrat rutinerna? Online manualen nämner två, och det följde även med två etiketter, men i den bifogade pappersmanualen visas bara ett.

• 7 svar
    • 913 visningar
  9. Started by jizeta,

Har ett RSM 130 med Tunze 9002 skummare och behöver lite hjälp med mina värden Temp: 26-27 Salinitet: 1.024 KH: 8,5 Alk: 2,9 PO4:~0,75-1,0 NO3: 50 Ph: 7,8 Ca: 330 Mg: 1050 Alla tester är Salifert. I akvariet lever nu: 2 clowner 1 bicolor blenny 1 salarias 1 mandarin 1 liten blenny jag glömt namnet på 2 korallgobies 1 BTA 1 cylinderros 1 flakväxnde montipora 10x15 cm 1 hystrix 4x6 cm skivisar gröna stjärnpolyper sinularia lobophyton xenia kenyaträd Har någon nåt tips på hur jag ska kunna få kontroll på de dåliga värdena sam stabilisera dem? Vet NADA om balling och har aldrig tillsatt spårelement. Vänligen// Jesper

• 6 svar
    • 913 visningar
  10. Tjenare! Surfade runt lite i en hel del trådar men hittade inget direkt svar på det jag söker så startar en egen tråd om detta! Det är nämligen så att jag har ett rsm 130. Innan körde jag utan osmos och istället vanligt Göteborskt kranvatten och Instant Ocean Salt! Då blev salthalt och Ph perfekta med en gång! Nu har jag köpt mig en Aquatic Nature Osmos med silikatfilter och använder mig nu utav Tropic Marin salt. Jag får inte upp Ph, enligt mitt Red sea test! Även om möjligheten finns att det vart missvisande innan så har jag lägre ph nu ! innan har den stablit legat på 8,4 nu är den nere på 7,6! som tur är. Håller på att starta upp ett 450 liters kar som jag fyllt med …

11. Started by Jerka,

På mitt arbete har vi denna osmosanläggning. Är det lämpligt att använda detta vatten till mitt kar? (länken går till en PDF-fil om anläggningen) www.grafiskelservice.se/page/info/get_file.asp?id=3297

• 1 svar
    • 912 visningar
  12. Ni som har denna produkt skulle ni kunna berätta för mig hur mycket måttskeden rymmer för jag har blivit av med min och jag har väldigt lågt KH som jag vill få upp. tack på förhand

• 8 svar
    • 912 visningar
  13. Started by BAminoff,

Om jag har ett högt kh 13-15 och fiskarna verkar slöa simmar lite närmare botten än vad dom brukar från mitten av karet och neråt Kan det ha med varann att göra? MVH BA

• 2 svar
    • 912 visningar
  14. Started by svedalaciklid,

tropic marin bio-strontium blir inte riktigt klok på hur man doserar detta då jag inte blir klok på vilket håll spateln ska vara när man doserar

15. Started by DSB,

Är det någon som använder sig av Lugols lösning http://inyobutiken.se/oc/lugols för att doppa nyinförskaffade koraller i ? Såg ett förslag då man häller i ca 2 milliliter (40 droppar) lösning i 4 liter vatten och låter korallen vara där i 10 minuter. Finns ju lite bl.a. Åsikter om detta på reef central.

• 3 svar
    • 911 visningar
  16. Started by fergu99,

Vad kan orsaka ett mjölkigt vatten? Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 910 visningar
  17. Started by morphriz,

Hej alla, mycket inressant tråd på Barr report: http://www.barrreport.com/aquatic-microbiology/2249-nitrifying-bacteria-real-players.html mvh Mattias

• 3 svar
    • 909 visningar
  18. Started by judas,

Om man använde sig av Balling light metoden, har man då någon nytta av att tillsätta kalkvatten? Funderar på att köpa en kalkmixer, men det kanske är onödigt när man kör med Balling. Tillsätter även Na2C03 till vätskan med NaHCO3 för att höja pH. Jag har fått dinoflagellater så jag har börjat tillsätta 1,5l kalkvatten /dag i ca 2v nu på prov (780l vatten, dunstar ca 8-9l /d), men ser ingen effekt på dinosarna ännu.

• 2 svar
    • 909 visningar
  19. Started by Nizztos,

Kan någon beskriva hur kvävecykeln fungerar vid uppstart av ett nytt kar? Jag har en del koll, men det finns lite luckor. Ex. Vad ger amoniak/ium vid uppstarten? När jag startar sött så har jag ju i ett par fiskar tidigt, men det verkar man inte ha när man startar salt. Finns allt som behövs för att få igång det hela i LS? Gäller det både helt färsk sten och gammal sten?

• 0 svar
    • 909 visningar
  20. Started by nelson,

Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson

• 2 svar
    • 907 visningar
  21. Started by ppihlstrom,

Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?

• 2 svar
    • 907 visningar
  22. Started by jonasroman,

Ny artikel från redaktörn../Jonas

• Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 907 visningar
  23. Started by Blåbert,

Hej, Har skaffat Grotech Carbonate och Magnesium buffer, dock verkar doseringen på burken vara helt åt skogen. Mg-burken säger att den skall öka 11 mg/l per 100 l vatten med en skopa KH-säger 1º per skopa per 100l vatten Såhär blev det för mig, mätt igår vid 22.30 och idag runt 07.00 Hur kan det bli så fel? Det stökigaste är att jag lyckades chockhöja KH med fem enheter. Jag tände lyset så att fiskarna skulle titta fram, och alla verkar vara OK utom en liten grön Chromis som var helt brun och slö. Naturligtvis skall jag bort i två dar nu också och kan inte ha koll Chromisen har flyttat till sumpen, får se hur det går med den. Det skumma är att jag mäter samma PH för oc…

• 8 svar
    • 907 visningar
  24. Started by jizeta,

Har ett RSM130 och funderar på det där med salinitetet kontra temperaturen... Har för närvarande ca. 28 grader och en salthalt på 1.023-1.024...ligger jag bra så?

• 3 svar
    • 906 visningar
  25. Started by arnstad,

Gjorde vattenbyte igår idag gjorde jag tester för ph kh ca2 Kh visade 15 dkh ph 8.0 ca2 visade 490 hur går det ihop? Ca2 kan ju vara högt pga lite koraller har Alltid haft höga värden av det men kh är väldigt högt? Och ph ganska lågt?

• 11 svar
    • 906 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.