Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Har ett tag nu kör med både riktigt sump och refugium. Har sett att det har börjat samlas "detritus" (svenskt ord) i både sumpen och refugimet. Då jag har skummaren i sumpen brukar jag ta en större turkeybaster och blåsa runt lite bland detritusen så den virvlar upp och så att skummaren ska få större möjlighet att ta den. Red seas mesh strumpor som jag har nu verkar släppa igenom en del skit, man borde kanske uppgradera till de där som inte är mesh. Jag är nyfiken på hur ni gör?
-
-
- 7 svar
- 866 visningar
-
-
-
Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?
-
- 4 svar
- 865 visningar
-
-
Står det på flaskorna hur mycket en viss mängd i ml påverkar vattenvärdet per liter eller måste man också köra triton ICP test för att få en rekommendation på dosering? Tänker i jämförelse med t.ex. ATI där det står på flaskorna hur mycket som skall i akvariet för en viss ökning.
-
- 7 svar
- 865 visningar
-
-
Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe! Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har. Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter…
-
- 0 svar
- 865 visningar
-
-
Hej tänkte höra om någon kunde tipsa om var jag kan köpa nya membran till min osmos. Har en som ska ge runt 800L men som jag tycker börjar ge lite sämre volym nu, samt att min TDS mätare börjar visa att det antagligen är dags att byta. Skickat från min GT-N7100
-
- 10 svar
- 865 visningar
- 1 följare
-
-
Nu har jag haft burken i lite drygt 3 år och hunnit misslyckas med både den ena och andra metoden. Det är många saker som vuxit (trots att jag inte velat det) Cyano, Kisel alger, Diatomer Osv. Fast jag har otroligt nog vissa saker som vuxit trots detta. Nu har jag i alla fall med mycket jobb och en hel del alkohol fått ner de flesta värden till noll eller väldigt nära noll. Jag har ett 540l kar som jag numer byter 100 l på varannan vecka. Det tillsammans med alkoholen har tagit ner nitraten från 40 till i 0 eller ner till en svårmätbar nivå. Fosfaten var katastrofalt hög, nu ligger den (enligt Elos fintest) på ca 0.008. Fast det är svårt att säga exakt .... PH ligge…
-
- 2 svar
- 864 visningar
-
-
Är det någon som använder sig av Lugols lösning http://inyobutiken.se/oc/lugols för att doppa nyinförskaffade koraller i ? Såg ett förslag då man häller i ca 2 milliliter (40 droppar) lösning i 4 liter vatten och låter korallen vara där i 10 minuter. Finns ju lite bl.a. Åsikter om detta på reef central.
-
- 3 svar
- 864 visningar
-
-
Vad kan orsaka ett mjölkigt vatten? Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 863 visningar
-
-
Det har fungerat bra nu i flera månader, igår märkte jag att alla mina skivor och knappar ser lite konstiga ut. Tog och testade allt och alla värden ser bra ut förutom kalcium och magnesium som är över det dubbla. Är detta vara skadligt? Skall jag köra en 50% vattenbyte? Fiskar, räkor och allt annat levande ser ut att trivas förutom mina knappar och en del av skivorna.
-
- 5 svar
- 862 visningar
-
-
Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack. I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton. Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka ni…
-
- 0 svar
- 861 visningar
-
-
efter ca 30 dagar så såg jag att där blev en hinna på ytan i karet upptäckte att det va min balling med karbonat som grummlat något som är normail?
-
- 5 svar
- 861 visningar
-
-
Tjena! Jag tillsätter för stunden denna produkt: Grotech Carbonat Pro Instant där jag tillsätter ca 3 gram dagligen genom att pudra i sumpen. Detta är det som står på burken: Min fråga, kan jag lösa detta i osmosvatten för att bilda en vätska som kan doseras med doserpump, i så fall hur starkt?
-
- 1 svar
- 861 visningar
-
-
Skulle ta och blanda lite salt till vattenbytet idag och såg att mitt salt blivit ljusblått. Slarviga jag har lämnat påsen öppen, kan färgen komma om/när saltet drar åt sig fukt? Tacksam för snabbt svar. Mvh A
-
- 3 svar
- 860 visningar
-
-
Hejsan jag har en coralife hydrometer plast.Där finns en markering mellen 1.020-1.023 men ska man inte ha runt 1.025.Vilken mätare rekomenderas för bra test resultat.H Thommy.
-
- 2 svar
- 860 visningar
-
-
Jag har köpt ett KH test med namn som rubriken lyder... dock står instruktonen bara på tyska.. nån som vet hur i friden man använder det?
-
- 4 svar
- 860 visningar
-
-
Jag håller för fullt på att komma igång med Balling för första gången och undrar hur ofta man bör göra vattenbyten. Då karet är hyffsat nytt (5 mån) är jag van vid 10% byte varje vecka men hoppas slippa detta framöver....
-
- 4 svar
- 858 visningar
-
-
Jag är helt grön på saltvattensakvarie och har därför aldrig tidigare mätt nitrit, nitrat osv. Mina sötvattensakvarier har jag mer eller mindre gått på det visuella för att se om allt liv i mår bra. Nu till mitt lilla problem här, jag har mycket svårt att läsa testerna för nitrit och nitrat. Känns som att färgerna blir mer eller mindre en tolkningsfråga för enligt mitt öga så såg nitriten ut att kunna vara antingen 0.1 eller 0.2. Så med min tolkning är mina värden: Nitrit: 0.2 Nitrat: 5 Kan nitriten stämma för det kläcks cyklops till och från i karet, det står och ska cyklas så jag förväntar mig inte att värdena ska vara stabila ännu. /Henke
-
- 5 svar
- 858 visningar
- 2 följare
-
-
I Saltvattenskemi för Dummies så är ju rekommenderat pH ~8,2 men eftersom det står att det förändras under dagen så undrar jag NÄR på dygnet ska det vara ~8,2? Det kanske finns att hitta här på guiden men får ingen träff när jag söker på pH...
-
- 3 svar
- 857 visningar
-
-
Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?
-
- 2 svar
- 857 visningar
-
-
Har haft en stor påse i en hink med lock. Har upptäkt att saltet först är löst. Sedan blir det stenhårt, och man får nästan "hacka" loss saltet. Till att det är fuktigt och löst igen. ? Kan saltet i sig bli dåligt?
-
Fick mitt provsvar och tycker det gick riktigt fort. Redan direkt efter tester var tagna gjorde jag 50% vattenbyte och gjorde även ett igår. Kommer göra några mindre denna veckan och sen skicka in ett nytt test. Skulle nu behöva hjälp med att förklara: Jag hittar inte KH, salthalt och nitrat, vad heter dom i testet eller dom finns inte med? Vet inte varför jag har skyhögt i bland annat järn men hoppas det skall ha justerat sig med mina vattenbyte. Mina egna utförda tester mätte jag något högre i fosfat och något lägre i magnesium/kalcium. Fick bli skärmdumpar för kunde inte ladda hem filen från min …
-
-
- 10 svar
- 856 visningar
-
-
Vet att kalkvatten påverkar fosfaten, binder fosfat på nått sätt? Jag har under en period på några månader kört kalkvatten via kalkmixer på doserpump i mitt kar, tanken var mest att hålla uppe ph lite. Under den period har min Hanna fosforchecker ganska stabilt legat på 8-12 i genomsnitt med viss mängd Rowaphos. Slutade för några veckor sen med kalkvattnet, tyckte inte det gjorde nån skillnad på ph ändå. Sen dess har fosfor stigit i karet och ligger nu runt 20 istället trots ökade dos Rowaphos..... Kan det vara kalkvattnet som tidigare bundit fosforn i såpass utsträckning att det återspeglas i mätningarna så tydligt?
-
-
- 8 svar
- 856 visningar
-
-
Jag kör för tillfället hemmablandad balling utifrån recept. I receptet, som är tvåpart, finns mg och ca i dunk 2. Om jag, pga för högt mg i systemet, vill köra samma recept men utan mg, är det lätt att räkna ut vad jag bör skära ner i övrigt för att uppnå en balans i blandningen? Eller är det att en obalans som kan försummas? Dunk 1 är natriumkarbonat och natriumsulfat Dunk 2 är calciumkloriddihydrat och magnesiumkloridhexahydrat Sorry ping @stigigemla Mvh Kim
-
- 4 svar
- 855 visningar
- 1 följare
-
-