Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?
-
- 4 svar
- 936 visningar
-
-
Hej, Kommer behöva använda mig av flatworm exit och det står att man måste använda aktivt kol efteråt då plattmaskarna blir giftiga när de dör. Mitt akvarie är på ca 30 liter så jdet borde gå att använda en turboflotor blue 500 skummare som reaktor man täpper till luftintaget på och sen lägger en filterstrumpa med kol och fosfatremover i utkloppet. Finns det någon risk att det blir för mycket eller för lite flöde om jag gör såhär eller finns det någon som kan ge andra förslag? MvH Fredrik
-
- 5 svar
- 936 visningar
-
-
Hej alla, mycket inressant tråd på Barr report: http://www.barrreport.com/aquatic-microbiology/2249-nitrifying-bacteria-real-players.html mvh Mattias
-
- 3 svar
- 935 visningar
-
-
Satt och fundera på om vattnet i en elektrisk luftavfuktare skulle gå och använda som påfyllning i akvariet? Det borde väl inte va några konstigheter i ett sånt vatten. Jag gjorde ett KH test och det slog om direkt. är det något annat man kan testa för att kolla kvaliten? har ingen TDS/Orp (heter det väl) mätare är där några kemikalier i en sån maskin ? (inte vad jag förstår, men det säger ju ingenting) snål som man är vill man inte hälla ut något som går och använda
-
- 2 svar
- 935 visningar
-
-
Har ett RSM 130 med Tunze 9002 skummare och behöver lite hjälp med mina värden Temp: 26-27 Salinitet: 1.024 KH: 8,5 Alk: 2,9 PO4:~0,75-1,0 NO3: 50 Ph: 7,8 Ca: 330 Mg: 1050 Alla tester är Salifert. I akvariet lever nu: 2 clowner 1 bicolor blenny 1 salarias 1 mandarin 1 liten blenny jag glömt namnet på 2 korallgobies 1 BTA 1 cylinderros 1 flakväxnde montipora 10x15 cm 1 hystrix 4x6 cm skivisar gröna stjärnpolyper sinularia lobophyton xenia kenyaträd Har någon nåt tips på hur jag ska kunna få kontroll på de dåliga värdena sam stabilisera dem? Vet NADA om balling och har aldrig tillsatt spårelement. Vänligen// Jesper
-
- 6 svar
- 934 visningar
-
-
Ska starta igång mitt 300l efter jul nu, och det som är enda problemet då är att jag inte kan starta det innan julafton utan kommer hälla i vatten efter jul, alltså juldagen (har 225l vatten färdigt) det jag undrar är, om vattnet som nu är på ca 18grader, går det att hälla i saltet direkt eller bör jag få upp det till 23grader innan ja häller i salt? Saltet jag har är H2O. jag kommer hämta begagnad Ls den 27december och kommer även åka bort på kvällen den 25, vad tror ni hinner saltet lösa sig ordentligt? Sedan, hur mycket Ska jag fylla? fylla karet fullt och strunta i sumpen? eller bara fylla lite i sumpen så systemet kan gå runt? Kommer nog ha ungefär 80kg ls i (kanske…
-
- 2 svar
- 933 visningar
-
-
Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.
-
- 0 svar
- 933 visningar
-
-
Använder idag Tropic marine pro och tycker det fungerar bra. Nu har jag tänkt att öka mina vattenbyten och tittar om det finns något annat märke som är mer prisvärt? 720 kar med mest fisk, bytet idag ca 80 liter i veckan. Tänkte pröva med 200 liter per veck under en period. No 3 ca 30 Po ca 0,2 Jo jag matar en del del! Idagsläget kostar TM 1100kr för 25 kilo Aquaforest reef har ett hyfsat pris och även funderat på instant ocean. Vad tycker ni? Några förslag på annat märke Joakim
-
-
- 3 svar
- 933 visningar
-
-
Hejsan stötte på detta i en butik idag Instant ocean. Det jag undrar är om detta är ett salt med bakteriekultur samt när kan/bör man använda det?
-
- 5 svar
- 933 visningar
-
-
hejsan mitt akvarie på 375 har varit i gång lite över en månad nu.å mina värden e ph 8 salt 1.023 temp 26g magnesium 1340 ca 360 phospat 0.5.måste ju siga att det är svårt å läsa dessa tester har califert.Nu har ja ganska mycket brunt i sanden å stenarna förmodar att det är bruna kiselalger för de ska la komma först. a just de ja nitrit 0 nitrat 50.Jag kör utan osmos nu försökte lägga ut en annons innan men ja fattade nada där så det blir la att köpa en nyer.Tacksam för svar h Thommy.
-
- 2 svar
- 931 visningar
-
-
Är inne på drakfisken.se och täntke beställa hannah checkers för veckopengen! Men ser att et finns 2st för fosfaten. Vet inte vilken utav dem jag ska ha . HI736 eller HI713. http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1518-hanna-hi736-phosphorus-ultra-low-range.html eller http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1519-hanna-hi713-phosphate-low-range.html
-
- 4 svar
- 931 visningar
-
-
Ni som har denna produkt skulle ni kunna berätta för mig hur mycket måttskeden rymmer för jag har blivit av med min och jag har väldigt lågt KH som jag vill få upp. tack på förhand
-
- 8 svar
- 930 visningar
-
-
Hej! Vilket fabrikat upplever ni som visar skapligt rätt , samt har en bra hållbarhet vid normal användning? Ingår förresten dessa i Triton testen och isf någon som jämfört med egna test?
-
- 0 svar
- 930 visningar
-
-
Fick anledning att undersöka Coral snow (från korallenzucht) lite närmare då en person som använder CS samt Alkatronic, såg en sänkning av dKH varje gång efter dosering. Artefakt eller sann sänkning?. Svar: Sann sänkning. Jag misstänkte att CS innehöll små korn/puder, av rent kalk, CaCO3 helt enkelt. Kanske också en viss del MgCO3. CaCO3 löser inte upp sig överhuvudtaget i ett marint vatten med "normala" pH, så det som händer när man tillsätter ett pulver med massor av små små korn av CaCO3 till ett marint vatten, är att dessa CaCO3 drar till sig en del av de fria Ca och CO3 jonerna i vattnet, dvs det uppstår en precipitering, kornet blir lite större, och vatt…
-
-
- 2 svar
- 930 visningar
-
-
-
Vad kan orsaka ett mjölkigt vatten? Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 930 visningar
-
-
-
Gjorde vattenbyte igår idag gjorde jag tester för ph kh ca2 Kh visade 15 dkh ph 8.0 ca2 visade 490 hur går det ihop? Ca2 kan ju vara högt pga lite koraller har Alltid haft höga värden av det men kh är väldigt högt? Och ph ganska lågt?
-
- 11 svar
- 927 visningar
-
-
Jag hade lite sned fördelning på Mg (1290), Ca (485) och Kh (5,7), salifert. Sagt och gjort så buffrar jag nu Kh och Mg. När jag gör det så stiger Kh men Mg sjunker. Blir det så eller är det något konstigt?
-
-
- 5 svar
- 926 visningar
-
-
Hej ! Någon som kan hjälpa mig med instruktioner på hur mycket vatten respektive regent som jag ska ha i testflaskan ?
-
- 1 svar
- 926 visningar
-
-
-
Är det någon som använder sig av Lugols lösning http://inyobutiken.se/oc/lugols för att doppa nyinförskaffade koraller i ? Såg ett förslag då man häller i ca 2 milliliter (40 droppar) lösning i 4 liter vatten och låter korallen vara där i 10 minuter. Finns ju lite bl.a. Åsikter om detta på reef central.
-
- 3 svar
- 925 visningar
-
-
Jag har köpt ett KH test med namn som rubriken lyder... dock står instruktonen bara på tyska.. nån som vet hur i friden man använder det?
-
- 4 svar
- 925 visningar
-
-
tropic marin bio-strontium blir inte riktigt klok på hur man doserar detta då jag inte blir klok på vilket håll spateln ska vara när man doserar
-
- 3 svar
- 924 visningar
-
-
Hej! Jag upptäckte nu till mitt stora förtret att jag har blandat fel i mina ballingdunkar. Jag kör Balling Light och har doserat 10 ggr för mycket spårämnen i dunkarna. I Ca-dunken har det gått åt ca 0,7 liter och i Mg-dunken ca 1 liter I Ca-dunken blandas Heavy Metal och Strontium/barium komplex. Där har jag haft i 250 ml istället för 25 ml. I Mg-dunken har jag blandat i Iodine flour complex med 250 ml istället för 25 ml. Mitt kar är på ca 430 L netto. Jag kommer att blanda nu dunkar idag med rätta mängdera. Två frågor uppstår därför: 1. Behöver jag göra något speciellt med karet idag? 2. Kan jag använda dunkarna till något vettigt idag eller är det bara att kasta?
-
- 4 svar
- 924 visningar
-