Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.
-
- 0 svar
- 983 visningar
-
-
Nu satan, nu ska julgroggen blandas! Fick nyss svar på mitt första ICP-test i nya akvariet. Var väl sådär kul. Bakgrund: Ca. 350 liter inkl. sump. 6 veckor sedan det fylldes med ro-vatten och Aqua Forest salt. Mätte upp rätt höga Ca och Mg nivåer. Typ 490/1500 så jag har inte tillsatt något förutom lite AFR men det var ett tag sedan. Fosfat och nitrat var jag tvungen att tillsätta den första månaden för det nollades direkt men verkar ha stabiliserats nu. Testssvar: Alla makrogrejer helt ok, men mer eller mindre nollat vad gäller spårämnen! Ca och Mg 10-15% lägre än Saliferts tester!!! Min BTA kröp in i en streamer nylig…
-
-
- 5 svar
- 981 visningar
-
-
Hej, Kommer behöva använda mig av flatworm exit och det står att man måste använda aktivt kol efteråt då plattmaskarna blir giftiga när de dör. Mitt akvarie är på ca 30 liter så jdet borde gå att använda en turboflotor blue 500 skummare som reaktor man täpper till luftintaget på och sen lägger en filterstrumpa med kol och fosfatremover i utkloppet. Finns det någon risk att det blir för mycket eller för lite flöde om jag gör såhär eller finns det någon som kan ge andra förslag? MvH Fredrik
-
- 5 svar
- 981 visningar
-
-
Hej alla, mycket inressant tråd på Barr report: http://www.barrreport.com/aquatic-microbiology/2249-nitrifying-bacteria-real-players.html mvh Mattias
-
- 3 svar
- 980 visningar
-
-
Haft strul med allmäntillståndet sista tiden. Tynande knappar (se egen tråd), märklig tillväxt på hysterix och calendrium, nån av ricordeor slår inte ut som vanligt. Försämringen har gått långsamt, och jag tror att jag hittat förklaringen. Förutom att jag inte sköter mina regelbundna vattenbyten så körde jag slut på spårämnen typ förra sommaren. Fick tag i nya för 14 dagar sedan, men antar att det fortfarande ligger back i systemet. Testade idag att mäta jod/iodine med ett salifert-test, och fick ett noll-värde. Ska göra om testet imorgon i karet och i en bytta med nyblandat vatten. Om det nu visar att jag ligger lågt, hur långsamt måste höjningen ske, och hur ska jag bär…
-
- 0 svar
- 980 visningar
-
-
Vad kan orsaka ett mjölkigt vatten? Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 980 visningar
-
-
Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter
-
- 0 svar
- 979 visningar
-
-
Jag bytte salt för ett par veckor sedan. Från Instant Oceans vanliga till deras revsalt. KH rusade i höjden och flertalet LPS'er och skivanemoner blev/är nu väldigt sura. Finns det fler som har liknande erfarenhet av Instant Oceans salter? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 2 svar
- 979 visningar
-
-
När ni har handlat osmos anläggning i Danmark vilken modell och är ni nöjda?? Ska man beställa något mer när man ändå beställer?? glad sommar på er!
-
Är inne på drakfisken.se och täntke beställa hannah checkers för veckopengen! Men ser att et finns 2st för fosfaten. Vet inte vilken utav dem jag ska ha . HI736 eller HI713. http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1518-hanna-hi736-phosphorus-ultra-low-range.html eller http://www.drakfisken.se/hanna-photometer/1519-hanna-hi713-phosphate-low-range.html
-
- 4 svar
- 978 visningar
-
-
Jag har köpt ett KH test med namn som rubriken lyder... dock står instruktonen bara på tyska.. nån som vet hur i friden man använder det?
-
- 4 svar
- 978 visningar
-
-
Som rubriken lyder undrar jag om det är någon som har gjort eller vet om någon studie, undersökning eller bara har ett matematiskt exempel på vilken procentuell inverkan vattenbyten gör på vattenkvaliteten när man ämnar förbättra vattenkvaliteten i sitt akvarium med hjälp av vattenbyte. Exempel. Säg att jag har 50 ppm i nitrat och 0,25 ppm i fosfat. Jag önskar få ner detta effektivt och snabbt (inte nödvändigtvis kostnadseffektivt men snabbt) och tänker då logisk på vattenbyte eftersom bra nyblandat vatten har omätbara värden av de samma ämnena. Jag blandar ihop 20% nytt vatten. Kan jag då räkna med att jag sänker nitrat och fosfat med samma pr…
-
- 3 svar
- 978 visningar
-
-
Har ett RSM 130 med Tunze 9002 skummare och behöver lite hjälp med mina värden Temp: 26-27 Salinitet: 1.024 KH: 8,5 Alk: 2,9 PO4:~0,75-1,0 NO3: 50 Ph: 7,8 Ca: 330 Mg: 1050 Alla tester är Salifert. I akvariet lever nu: 2 clowner 1 bicolor blenny 1 salarias 1 mandarin 1 liten blenny jag glömt namnet på 2 korallgobies 1 BTA 1 cylinderros 1 flakväxnde montipora 10x15 cm 1 hystrix 4x6 cm skivisar gröna stjärnpolyper sinularia lobophyton xenia kenyaträd Har någon nåt tips på hur jag ska kunna få kontroll på de dåliga värdena sam stabilisera dem? Vet NADA om balling och har aldrig tillsatt spårelement. Vänligen// Jesper
-
- 6 svar
- 977 visningar
-
-
Har funnit en tysk webbsida med trevliga priser på balling produkter samt annat i kemi väg så som järnbaserad fosfat remover. http://www.aquafair.de/index.php/cPath/45?osCsid=2e7394a23483a60fa5c2d4a9aeabf73d Finns det andra bra och billiga tyska webbsidor?
-
- 5 svar
- 977 visningar
-
-
Vilket po4 test är bäst i låga nivåer. Då priset är detsamma
-
kan man använda en vanlig dropchecker som man har i sötvattens växtkar när man äter PH? funkar detta i salt me`? Mvh Micke
-
- 2 svar
- 976 visningar
-
-
Hittade två stycken flaskor i skåpet och tänkte använda dem för att bekämpa otrevligheter på fraggar. Mina frågor. Finner inte någon hållbarhetstid på flaskorna - hur länge kan man anta att de fungerar? Någon som vet vad som är i och om ämnet kan bli giftigt/farligt/fälla ut andra ämnen med tiden? En flaska är öppnad och en är oöppnad. Tacksam för svar. Har sökt på nätet men finner inte ut något för det verkar som om de har stoppat produktionen och ersatt med ett annat medel.
-
- 6 svar
- 976 visningar
-
-
Tja undrar om nån här på forumet skulle kunna skika en manual eller bara skriva lite kort om hur mycket jag ska dosera av calciumhydroxid i en 1 liters pet flaska skulle vara tacksamt mhv bläckis
-
- 3 svar
- 976 visningar
-
-
Hejsan stötte på detta i en butik idag Instant ocean. Det jag undrar är om detta är ett salt med bakteriekultur samt när kan/bör man använda det?
-
- 5 svar
- 976 visningar
-
-
Som jag skrev i ett annat inlägg så hade jag väldigt låga värden av KH när jag mätte förra veckan (5.4 kh) Jag har inte mätt så ofta och noga tidigare då jag ändå inte haft kemikalierna, men nu har jag fått hem balling light grejjer så jag tänkte att nu ska jag kolla. Började mad att dra upp kh, 1 enhet per dag som jag läst är rekomenderat.. drog upp till 9 (9.3 för att vara exakt) Sen tänkte jag dra upp magnecium och calcium som låg på 360 resp 1250 nu har jag doserat i under 4 dagar och mätte ikväll igen. Nu låg calcium på 390 och magnecium på 1290 Kollade ytterligare en gång Kh värdet för att se om det ändrats.. nu låg det på 8.0 ?!? Är det möjligt att det sjunkit från…
-
- 2 svar
- 976 visningar
-
-
Är det någon som använder sig av Lugols lösning http://inyobutiken.se/oc/lugols för att doppa nyinförskaffade koraller i ? Såg ett förslag då man häller i ca 2 milliliter (40 droppar) lösning i 4 liter vatten och låter korallen vara där i 10 minuter. Finns ju lite bl.a. Åsikter om detta på reef central.
-
- 3 svar
- 975 visningar
-
-
Vad använder jag för att höja Kh?, det ligger på tok för lågt mätte Kh 5 i karet och måste få upp den till acceptabel nivå. Jag har JBL AquaDur Plus hemma kan jag använda det?
-
- 2 svar
- 975 visningar
-
-
Hej! Mitt vatten går från 24,5 till 28-29,6 grader på kvällen. Är det något jag bör göra något åt eller är det ok o ha det så? Det ser inte ut som korallerna mår dåligt på något sätt, utöver det har jag ett par clowner bara och de mår inte heller dåligt. Vad tror ni?
-
- 4 svar
- 974 visningar
-
-
Tjena Är det någon som kör med/eller testat deras ultraphos 0.04 produkt? Håller den vad den lovar? Mvh Johnny
-
- 3 svar
- 974 visningar
-
-
Hej! Jordfelsbrytaren löste ut idag. Visade sig bero på ett av mina doppvärmare (av glas, en eheim) var sprucken/av så att vatten kommit i kontakt med värmetrådarna. Värmaren satt i sumpen. Eftersom att strömmen bröts så tänker jag att inget/lite vatten kommit upp i visningsdelen. Men det dröjde ca 2 timmar från att strömmen bröts till att jag lokaliserat och avlägsnats felet. Min fråga är hur orolig jag behöver vara för föroreningar/oönskade metaller i vattnet i sumpen? Jag har inte startat returpumpen, utan håller på med ett vattenbyte. Jag har dock bara färdigt vatten till 10% byte, vilket bara blir omkring 1/3 av vattnet som nu finn…