Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Tedd,

Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.

• 1 svar
    • 943 visningar
  2. Started by Nito,

jag har nu kört ozon på väldigt låg nivå i några dagar och inte haft tid att vara hemma pga jobb och kika till det desto mer så väldigt lite som sagt och det jag såg första dygnet var att skummaren jobbade övertid första 1-1,5 dygnet efter introduktion av ozon för att sedan i princip inte skumma alls? - jag har som sagt väldigt lite tid hemma så jag matar ganska friskt då jag väl gör det och det blir massor med spill. -min tanke är eftersom jag sett på flera initierade på det stora nätet är att ozon i längden renderar i mindre skummaraktivitet och min tanke blir: -varför?

• Gilla
    • 3 svar
    • 943 visningar
  3. Hej, Har fått rekommendationer att gå över till plus istället från flera när jag varit i butik, då jag kört pro versionen något år nu med blandat resultat. Jag kör SPS, LPS, Maxima musslor och knappar. Eftersöker erfarenheter av er som bytt( och för den delen gått tillbaka av någon anledning). Jag har Kh keeper plus som mäter kh samt doserpumpar som sköter doseringen. Som jag förstått det så slipper man fördröjningen av khökningen samt högre ph.

• Gilla
    • 3 svar
    • 941 visningar
  4. Started by Colan,

Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca. Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit. Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion. 1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte) 2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå…

5. Started by AlienOne,

Är det bara Jag som har svårt att läsa av Salifert Ammonia "NH4" eller ? den blir bara grumlig ?! blir inte riktigt klok på färgen 0.25 eller mindre ?!

• 2 svar
    • 939 visningar
  6. Started by Robert Lennqvist,

Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban

7. Hej som rubriken lyder så överdoserade jag ordentligt, glömde att jag tagit bort droppkorken, så hällde frisk i ca 20 ml i mitt 200 liter system.. enligt instruktion ska man dosera 3-15 ml /1000 liter...... bör jag göra något? Är vad jag förstår näringslösning, borde inte ställa till det allt för mycket eller? tyvärr har jag inget salt hemma så kan inte byta vatten. //Axel

• Gilla
    • 8 svar
    • 938 visningar
  8. Started by Wulf,

Hej Finns det någon som har provat Tetra NitrateMinus? Fungerar det? /mvh Ulf

9. Started by donrosa,

Är det någon som känner till hur Aqua nature calcium fungerar?Höjer det bara calcium värdet eller höjer det även KH värdet?Kan man hälla det direkt i sumpen eller ska det tillföras på annat sätt? MVH Lars

• 4 svar
    • 937 visningar
  10. Started by Peppz,

Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 937 visningar
  11. Started by Casio,

Hej, Jag funderar på hur ni lyckas upprätthålla stabilitet, pH, kh genom att använda flera metoder, då särskilt kalkwasser eller andra karbonater och sedan tillföra spårämnen eller tvåpart /trepart balling? Får ni inte föhöjd alkalinitet I förhållande till kalcium vilket svänger när ni tillsätter balling (med kalcium)? Tack igen, Eric

• Tack
      • Gilla
    • 7 svar
    • 936 visningar
  12. Started by rickard598,

Tänkte höra om någon kan någon lite "enklare" formula för att dosera ultrabak +ultramin S i akvariet, rekommenderad dosering är 3-5ml/1000l= 0,3-0,5ml/100l alltså ska jag dosera ca 0,9ml i 300l, men känns så jobbigt att mäta upp 0,9ml om någon har en enkel formel för ex blanda ut med osmosvatten så vore jag hemskt tacksam, vet att jag sett det här någonstans förut men hittar det inte tyvärr Och känner att hjärnan inte orkar sitta och tänka just nu Tack på förhand mvh Rickard

• 4 svar
    • 935 visningar
  13. Started by Datate,

Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är: kH: 6.7 Ca: 330 Mg: 1170 Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt. Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka. I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller. Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt... I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på …

• 1 svar
    • 934 visningar
  14. Started by Nizztos,

Hur gör man enklast för att hålla ett stabilt Kh? Jag känner att jag misshandlar mitt Kh lite för mycket, väntar tills det är lågt och pyttsar sedan i buffer på en höft. Det blir ganska stora svängningar.

• 1 svar
    • 933 visningar
  15. Started by Thommy,

Hejsan mitt 375 kar har varit i gång 2 veckor på tisdag.Har ca 50 kilo sten i.Första veckan hade ja inget utslag på nitrat hade då 25 kilo i.Sen köppte jag 25 till som har varit i gång.Å nu har nitratet skjutit i höjda rejält e det den nya stenen eller mitt vatten de kan bero på för ja tände mina lampor efter en vecka me.Vet ej hur nitratet ändrar sej om det är lampor på eller ej.ska inte nitrit komma före nitrat eller e ja ute å cyklar.Vad göras byta lite vatten eller ska ja vänta ut det har sh removers.

• 3 svar
    • 932 visningar
  16. Started by Wiking,

Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack. I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton. Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka ni…

• 0 svar
    • 932 visningar
  17. Started by svedalaciklid,

vad använder ni för ca höjare som inte kör kalkreaktor eller kalkmixer? kör själv med rowa kalk men tycker det går åt massor till mitt 600 liters för att hålla det någorlunda uppe

• 2 svar
    • 931 visningar
  18. Started by jingfee,

Hej! Vi känner att det är dags att installera osmos hemma istället för att kånka vatten från djuraffären varje vecka. Tänkte fråga om lite tips och så som är bra att ha koll på när man ska snacka med rörmokare. Vi hade tänkt sätta ett t-rör med ventil på kallvattenledningen i badrummet (vi bor i lägenhet med ganska litet badrum). Behöver vi tänka på/stämma av med rörmokare att trycket är tillräckligt högt eller att det inte är för högt och orsakar problem? Något speciellt vi/rörmokare behöver tänka på vid val av rör (material, någon speciell storlek man ska ha?). Vi har pratat lite löst med en firma som har gett oss en offert på 4000 för arbetet in…

• 4 svar
    • 931 visningar
  19. Started by runstenen,

Tänkte köra ngn remover för att få ner nitrat. Kollat på dessa 2 : http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/np-biopellets-xl-250ml.html http://shop.foretagsakvarium.se/sv/fosfatnitrat/red-sea-nopox-500ml.html Om det blir Pellets så tänkte jag strumpa i sump på stora karet och ett litet innerfilter på lilla. Alltså främst nitrat jag vill ha ner. Fosfat ligger på 0.16 i lilla och 0.19 i stora så det får gärna sjunka lite som bonus. Ngn som provat dessa 2 eller har ngt annat bra tips om man kör utan reaktor ?

• 1 svar
    • 931 visningar
  20. Started by Jonas777,

Hej! Är det någon som vet hur mycket kalciumhydroxid (gram) man ska ha i 1 liter sötvatten för att få ca ph 8 ? Tänkte till sötvattensdoppa sps koraller, temp runt 25 och ph runt 8. Doppa max 1 min.

• 4 svar
    • 931 visningar
  21. Started by TgL9705,

Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?

• 2 svar
    • 930 visningar
  22. Started by runstenen,

Blir det stor skillnad på mätvärde om man sköljer i vattenkran kontra osmosvatten ? Bara en undran om det är lönt att orka fortsätta m osmosrengöring

• 1 svar
    • 928 visningar
  23. Started by jonasroman,

Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.

• 0 svar
    • 927 visningar
  24. Started by Vidofner,

Har microbe lift's activated carbon men det står inte på burken hur man ska dosera det? Läste nånstans om en rekommendation på 40g per 100 liter men vet inte om det var en generell rekommendation eller om det var bara för det märket dem diskuterade på den tråden. Nån som vet om det finns någon generell regel på hur mkt som ska doseras eller om alla olika märken skiljer sig? Nån som vet just hur mkt man ska dosera med microbe lift?

• 2 svar
    • 927 visningar
  25. Started by Christer T,

Är det någon som kunnat påvisa eller anat positiva effekter vid användandet av KZ Zeozym mot Dinoflagellater eller Cyanobakterier?

• 1 svar
    • 927 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.