Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Som rubriken lyder... Jag brukar koppla på osmosen och tanka upp en tunna med lock. Ur den hämtar jag sedan vatten för påfyllning till karet. Men hur länge kan vattnet stå i tunnan innan det börjar hända saker där? Har ingen cirkulationspump eller annan teknik där. Tunnan står på golvet i tvättstugan och jag brukar väl tömma den på ett par veckor...

• 2 svar
    • 966 visningar
  2. Started by Nito,

jag har nu kört ozon på väldigt låg nivå i några dagar och inte haft tid att vara hemma pga jobb och kika till det desto mer så väldigt lite som sagt och det jag såg första dygnet var att skummaren jobbade övertid första 1-1,5 dygnet efter introduktion av ozon för att sedan i princip inte skumma alls? - jag har som sagt väldigt lite tid hemma så jag matar ganska friskt då jag väl gör det och det blir massor med spill. -min tanke är eftersom jag sett på flera initierade på det stora nätet är att ozon i längden renderar i mindre skummaraktivitet och min tanke blir: -varför?

• Gilla
    • 3 svar
    • 965 visningar
  3. Started by lexwin,

Tjena! Jag tillsätter för stunden denna produkt: Grotech Carbonat Pro Instant där jag tillsätter ca 3 gram dagligen genom att pudra i sumpen. Detta är det som står på burken: Min fråga, kan jag lösa detta i osmosvatten för att bilda en vätska som kan doseras med doserpump, i så fall hur starkt?

• 1 svar
    • 963 visningar
  4. Started by akutmottagning,

kan detta stämma vet inte vad pohls extra inehåller och doserar detta med aminosyror mina 2 anemoner ser ut att trivas mycket sämmre och blåser inte uppsig på samma sätt. ska man kanske bara dosera den ena eller vad tror ni kan det vsra en invänjnings fas för anemonerna? resterande invånare trivs som fisken i vattnet

• 5 svar
    • 962 visningar
  5. Started by thomas5547,

Har haft en stor påse i en hink med lock. Har upptäkt att saltet först är löst. Sedan blir det stenhårt, och man får nästan "hacka" loss saltet. Till att det är fuktigt och löst igen. ? Kan saltet i sig bli dåligt?

• 1 svar
    • 962 visningar
  6. Started by Ahab,

Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....

• 0 svar
    • 960 visningar
  7. Started by Jonas777,

Hej! Är det någon som vet hur mycket kalciumhydroxid (gram) man ska ha i 1 liter sötvatten för att få ca ph 8 ? Tänkte till sötvattensdoppa sps koraller, temp runt 25 och ph runt 8. Doppa max 1 min.

• 4 svar
    • 959 visningar
  8. Started by Warmar,

Hej på er! Jag är hyfsat ny med saltvattensakvarium och kör för närvarande enbart mjukisar. Har på senare tid börjat snegla på baillingmetoden för att kunna hantera stenkoraller. Jag har ett 275 liters akvarium och undrar ungefär vad man kan förvänta sig för förbrukning av kalcium, magnesium och karbonater? Givetvis beror de på belastning osv. Men jag är mer ute efter en ungefärlig uppskattning. Hur ofta blandar ni nytt? Varje vecka eller varannan? När jag ändå är igång kanske någon här vet var man får tag på höga smala förvaringskärl att blanda i (5L). Då jag har en akvastabil är de rätt tajt i sumpen. Ordinarie 5l dunkar kommer inte f…

• 4 svar
    • 958 visningar
  9. Started by AlienOne,

Är det bara Jag som har svårt att läsa av Salifert Ammonia "NH4" eller ? den blir bara grumlig ?! blir inte riktigt klok på färgen 0.25 eller mindre ?!

• 2 svar
    • 957 visningar
  10. Started by Tedd,

Hej! Jag hittade en sida som kan vara bra för många nybörjare där det står lite smått och gott om olika vattenvärden och mer. http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=vattenvarden Varsågoda, man ska hjälpa varandra.

• 1 svar
    • 956 visningar
  11. Started by donrosa,

Är det någon som känner till hur Aqua nature calcium fungerar?Höjer det bara calcium värdet eller höjer det även KH värdet?Kan man hälla det direkt i sumpen eller ska det tillföras på annat sätt? MVH Lars

• 4 svar
    • 955 visningar
  12. Started by Colan,

Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca. Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit. Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion. 1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte) 2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå…

13. Started by Wulf,

Hej Finns det någon som har provat Tetra NitrateMinus? Fungerar det? /mvh Ulf

14. Started by Gnarkill,

jag sitter och funderar på det här med att höja KH:t i mitt kar efter som att det är lågt. Kan man använda Santa Marias Bikarbonat /Natron eller är det år pipan fel?

• 1 svar
    • 954 visningar
  15. Started by Mr_Ewing,

Jag har fått ett litet problem med att KH:t i mitt kar droppar ganska fort. Från 9 till 6 går på mindre än 36 timmar. Jag har ganska mycket ljus, men inte så mycket koraller. Jag har en del makroalger som som jag tycker är fina dock och jag misstänker att de käkar mitt KH. Jag tillsätter Tropic Marines Bio calcium och en skopa höjer mitt KH med ungefär 1,5. Problemet är bara att Ca-halten inte går ner i samma takt som KH:t så nu ligger jag på lite höga nivåer Ca ~480 Kan jag dosera bara Bikarbonat eller något annat enkelt för att bara hålla KH:t uppe? Jag byter 20% vatten varannan vecka punktligt och noggrant.

• 4 svar
    • 954 visningar
  16. Ramlade över ett föredrag Delbeek höll i december förra året där han hävdar det kan finnas ett samband mellan den molära kvoten mellan NO3-N och PO4-P Obs om du har dina värden i mg/L så skall du multiplicera ditt förhållande NO3/PO4 baserat på mätvärden i mg/L med 1,53 för att få den ungefärliga molära kvoten och om du har du har kvoten i mol så får du ungefärliga kvoten i mg/l genom en multiplikation med 0,65 Observera att han inte bedömer låga värden som lika skadliga som kraftigt förhöjda. I de akvarium han studerat så är kvoter i mol räknat kring 50 ( runt 32-33 räknat i mg/L) och upp mot 100 i beräknat på molförhållande (65 räkna…

17. Started by Thommy,

Hejsan mitt 375 kar har varit i gång 2 veckor på tisdag.Har ca 50 kilo sten i.Första veckan hade ja inget utslag på nitrat hade då 25 kilo i.Sen köppte jag 25 till som har varit i gång.Å nu har nitratet skjutit i höjda rejält e det den nya stenen eller mitt vatten de kan bero på för ja tände mina lampor efter en vecka me.Vet ej hur nitratet ändrar sej om det är lampor på eller ej.ska inte nitrit komma före nitrat eller e ja ute å cyklar.Vad göras byta lite vatten eller ska ja vänta ut det har sh removers.

• 3 svar
    • 947 visningar
  18. Started by rickard598,

Tänkte höra om någon kan någon lite "enklare" formula för att dosera ultrabak +ultramin S i akvariet, rekommenderad dosering är 3-5ml/1000l= 0,3-0,5ml/100l alltså ska jag dosera ca 0,9ml i 300l, men känns så jobbigt att mäta upp 0,9ml om någon har en enkel formel för ex blanda ut med osmosvatten så vore jag hemskt tacksam, vet att jag sett det här någonstans förut men hittar det inte tyvärr Och känner att hjärnan inte orkar sitta och tänka just nu Tack på förhand mvh Rickard

• 4 svar
    • 947 visningar
  19. Started by Peppz,

Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 947 visningar
  20. Started by Dimorb,

Hej. Undrar bara om någon här kan reda ut förhållandet mellan nitrit och nitrat. Är det naturligt att nitraten minskar när nitriten ökar i ett akvarium? - Varför i så fall? Mäter ökt nitrit med mastertronic och samtidigt en nedåtgående nitrat.

21. Started by Datate,

Har lite problem att hålla mina vattenvärden uppe. De värden jag tycker är låga är: kH: 6.7 Ca: 330 Mg: 1170 Karet är på 240L och varje vecka tillsätter jag Salifert AllInOne. Rekommenderad dos för mitt kar är 10ml/v, men jag har ökat till 15ml/v sen någon vecka tillbaka utan nämnvärd effekt. Gjorde igår mitt första vattenbyte på 20L och har för avsikt att göra det varannan vecka. I karet finns ett clownpar, 5st green chromis och en phalaema samt några sniglar, mjukkoraller och kollonianemoner. Dvs inga stenkoraller. Kalkalgerna har på senare tid börjat växa ordentligt... I övrigt är pH på 8.3, salthalten är runt 1.023 och övriga värden är bra utom Nitrat på 10-25 men på …

• 1 svar
    • 946 visningar
  22. Started by Johnny Tveit,

Hej SG. Tänkte bara kolla med er hur ni gör när ni testar ert vatten. Rengör ni allt i osmos vatten, eller sköljer ni av testsakerna med kranvatten? Mvh Johnny

23. Started by Robert Lennqvist,

Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban

24. Started by san_miguel,

Hej. Måste man droppa i kalkvatten eller kan man bara hälla i ? Har ett stängt nano akvarium så jag har svårt att göra nån droppanordning. Mvh Mikael

• 3 svar
    • 944 visningar
  25. Started by Wiking,

Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack. I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton. Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka ni…

• 0 svar
    • 944 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.