Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by wrang,

hur mäter man hur mycket nitrat phosfat som maten tillför.Funderar om det är denna som är boven.tänkte om man löser upp x gram mat i x ml vatten å mäter mot detta idé?

• Gilla
    • 5 svar
    • 846 visningar
  2. Started by TgL9705,

Har nu ett Kaclium värde på någonstans över 500 (ej mätbart med Salifer),ett KH på 12-13 samt ett vitaktigt vatten,inte mycket men så att det stör halogen belysningen samt färgerna i akvariet. Kommer denna utfällning att lösas upp och försvinna med tiden eller är en kalkutfällning något som måste filtreras bort i aktivt kol? Känns som det kristallklara vattnet är långt borta i dagsläget.

• 1 svar
    • 845 visningar
  3. Hej I Måndags fick jag min beställning från FS, det var en Salinity och PH Monitor http://www.fish-street.com/aquarium_electronic_salinity_ph_monitor?category_id=61 På review och en youtube video så den var värt pengarna. Nu jag undrar eller jag vsom ej vet hur men kalibrera sånt eller det är fel på den , Jag försökte med FS men ingen respons gällande denna product. Vad jag gör Jag stoppar Salinity och PH mätaren i dem burkana som kkommit med lådan se bild, jag väntar 5 minuter och sen vrider jag skruven tills det blir samma siffror som burken ex: Salinitý , på burken det står 35ppt jag lägger mätaren i 5 minuter sen vrider jag skrruven tills det visar 35 på den digi…

• 7 svar
    • 845 visningar
  4. Started by Micke.T,

Detta Kan Vara En Dum Fråga...men Skyler På Nybörjare Som Jag är. Blir Salthalten Olika Om Jag Mäter Vattnet Jättekallt Eller Då Det Håller 26g.

• 1 svar
    • 845 visningar
  5. Started by MattiasN,

Litar inte på min natriumkarbonat som jag har(se tråden om högt jod), behöver därför baka bikarbonat till karbonat. Jag skulle behöva få ut 1560g natriumkarbonat, hur mycket bikarbonat ska jag börja med för att sluta med 1560g när den är färdig och ungefär hur länge och vilka grader behövs i ugnen?

• Gilla
    • 2 svar
    • 845 visningar
  6. Started by Ilma,

HeJ, Köpte ett fosfattest från JBL och jag blir inte klok på det. Jämförelseskalan går från ofärgat till mörkblått. Alla är blåa nyanser. Men provet blir grön/blått! Helt omöjligt att läsa av något bra värde. Har någon erfarenhet av dessa tester? Finns det något trick man kan ta till? Mvh Magnus

• 1 svar
    • 843 visningar
  7. Started by AlienOne,

Är det bara Jag som har svårt att läsa av Salifert Ammonia "NH4" eller ? den blir bara grumlig ?! blir inte riktigt klok på färgen 0.25 eller mindre ?!

• 2 svar
    • 843 visningar
  8. Önskar lite inspel på vad de olika produkterna har gjort för andra användare. Jag använder metasorb regelbundet för att stabilisera en del metaller. I huvudsak nickel, zink och cobalt. Metasorb som produkt listar vilka metaller det skall absorbera och i vilken usträckning. Det går således inte att "överdosera" - då det är en fast polymer som sätts i sumpen. Vad med Triton detox och/eller Reefclear från Grotech? Någon som har använt dem eller kan säga något om vilka metaller de absorberar och i vilken utsträckning? Kan man överdosera dem? Påverkar de basämnen som t.ex. kh, ca, mg, k, osv.. ?? Någon kemikunnig som har insikt i det…

• 4 svar
    • 843 visningar
  9. Jag snor ett ämne från ett annat forum som jag precis läst, då det är mkt intressant. men ger er min vinkling på det, och sen får vi köra för de som vill. En korall behöver karbonater för att bilda sitt skelett. Ett saltvattens karbonater består av HCO3 och CO3. HCO3 finns det betydligt mer av pgr av vattnets pH, men ju högre pH desto mer går över som CO3 på bekostnad av HCO3. Summan av HCO3 + CO3 är alltså (nästan) konstant vid olika pH, och det är endast relationen mellan HCO3 och CO3 som ändras vid olika pH. Ok, detta är ganska basic o så det fungerar. Nu till det praktiska tillämpningen: När en korall skall bilda sitt skelett behöver den karbo…

• 4 svar
    • 842 visningar
  10. Started by akutmottagning,

kan detta stämma vet inte vad pohls extra inehåller och doserar detta med aminosyror mina 2 anemoner ser ut att trivas mycket sämmre och blåser inte uppsig på samma sätt. ska man kanske bara dosera den ena eller vad tror ni kan det vsra en invänjnings fas för anemonerna? resterande invånare trivs som fisken i vattnet

• 5 svar
    • 842 visningar
  11. Undrar när man ska läsa av sprutan vid test av KH. Är det när vattnet börjar bli rosa/rött eller när man inte får mer röd färg i test burken?

• 1 svar
    • 842 visningar
  12. Started by Sune,

Jag har alltid sett till att ha stabila värden i karet men senaste tre(!) dagarna så har Magnesium halten störtdykt! Jag mätte i söndags 1300mg/L, det brukar jag ligga på med Mg+ i ballingburken. Mätte i tisdags då hade det sjunkit till 1250mg/L, oj tänkte jag nu har jag missat något, tredubblade ballingtillsattsen till 180ml och tänkte att nu ska det väll ordna upp sig till normal nivå. Mätte ikväll och fick 1200mg/L!!!! Vad är det som gör denna snabba förändring?? Det ända som har varit annorlunda i burken är att min dotter hade sönder min rosa hysterix till massa småfraggar och en acropora fick lite stryk oxå. Mitt system består av två burkar 160L+375L som går till sam…

• 3 svar
    • 841 visningar
  13. Started by dominique,

Hej, Vad rekommenderar ni för preparat? Jag har ett ganska nystartat 240 l kars som med tiden skall fyllas med mjukisar och en del stenkoraller. Jag fick rekommendationen att till en början köra med det sk All in one preparatet från Salifert men jag funderar på nedanstående som helhetslösning istället: Tropic Marin. Bio Calcium Tropic Marin. Bio Magnesium Tropic Marin. Pro-Coral A-element Tropic Marin. Pro-Coral K+-element samt Rowaphos Jag kör förörvigt med Reef Crystals enriched blend salt. Vad kör ni andra? Skulle ni komplettera med något?

• 1 svar
    • 841 visningar
  14. Först å främst, när man ska mäta åtgången för balling, kan man mäta som idag och notera värdena sen mäta på söndag igen och sedan räkna åtgången eller måste man mäta varje dag ? Sen kollade jag mina värden och knappade in dom i aquacalc, mitt mg låg nu på 1200 och ska höja det till 1300 på 330 liter vatten, då räkna aquacalc ut att jag ska tillsätta 139ml i 5 dagar, kan det verkligen stämma ?

15. Ni som använder Aquaforest Component 1+, 2+, 3+ hur mycket doserar ni varje dag, och vilka tider ? Vad tror ni jag ska köra på? jag har ett Red Sea 350 liters reefer med både mjuk och stenkoraller. Tack på förhand Mv Tomas

16. Started by Mejsel,

Någon som provat dessa grejer? http://www.aqualight.de/ Ligger under kategorin Water treatment. Finns mat för invertebrater sten och mjukkoraller bakterier m.m

• 0 svar
    • 839 visningar
  17. Started by Jenn,

Det var ingenting! förlåt

• 0 svar
    • 839 visningar
  18. Started by papi,

Testvattnet går i gul färgskala men avläsningspappret i blå, känns inte helt rätt... Edit Användarfel, testet fungerar ua!

• 0 svar
    • 838 visningar
  19. Started by Josv1973,

Förra helgen var jag på saltvattensträffen på Zoogiganten i Lomma och fick tips om ett salt som heter Haqouss Hi-tech Reef Salt ett två komponet salt som har grade 5. Micke på BZ pratade lite om saltet och jag slog till och köpte ett paket som är till för 30 liter. Jag blandade till det igår och bytade idag och jag kan bara säga till alla saltisar prova detta! Mina koraller fullständigt exploderade och slog ut helt och blev stora och fina inte för att dom var fula innan men man märkte en tydlig skillnad bara på en timme. Gissa om jag ska köra med detta saltet i framtiden. Detta är en rigtigt bra produkt för mig. Tack Micke för tipset!

• 1 svar
    • 838 visningar
  20. Hej. Har en fråga om Aqua Crown Phosphatadsorber . Köpte den idag och har nu doserat upp ca en matsked i en filterpåse som jag lagt i filter-"lådan" i min Red Sea Prizm Deluxe-skummare. Fick tips om att jag bara skulle ha den i ca 2 timmar. Sen succesivt öka dosen per vecka. Men ska jag verkligen bara ha den i ca 2 timmar och sen ta ut den för att nästa vecka ha i den igen? Och sen så finns det faktiskt inte med någon beskrivning på hur mycket man ska dosera upp Aqua Crowns phosfat. Kan man använda sig av samma dos som med ROWAPHOS? Och vad är den i så fall? Tack Mitt saltvattensakvarium är på 170L.

• 0 svar
    • 838 visningar
  21. Started by webdiddy,

Jag är nyfiken på hur många procent av era chaeto alger ni skördar bort när det väl är dags? Jag tror jag tog bort en ca 35% sist, men tror man kan ta bort mer. Som jag fattar det fungerar macro alger som bäst när de har utrymme att växa, men hur lite vågar man lämna kvar för att det fortfarande ska vara effektivt på att äta NO3 & PO4?

• Gilla
    • 4 svar
    • 838 visningar
  22. jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..

• 3 svar
    • 837 visningar
  23. Hej, jag har suttit och funderat då många byter ca. 10%vatten varje vecka sägs det här på olika trådar. Vilka vattentester borde jag ha, och hur vet jag vad för typ av vatten jag ska hälla i, ex. kanske salthalten är väldigt hög då häller jag i? Finns de någon här ute som kan ge något exempel, så blir det hela mycket enklare att förstå den här hobbyn! Har idag ett nyuppstartat Clowhotell 58l, nitriten har inte gått ner än utan ligger på ca. 10mg/l enligt JBLnitrit-test efter 13 dagar /Alexander

24. Started by Hella42,

Vilka tester är absolut nödvändiga när man ska starta upp ett nytt kar?

• 2 svar
    • 836 visningar
  25. Started by saltishenke,

Jag har rensat lite på akvariehyllorna och hittade 3 burkar med calciumhydroxid men har glömt lite hur det skulle blandas och användas ! Har för mig att det ska vara 1-2 teskedar i min 5 liters dunk med osmos skaka den en stund låta det stå ett dygn med korken på och sen pumpa i det som påfyllning i karet stämmer detta eller rätta mig snälla !!

• 1 svar
    • 836 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.