Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Jag har under vintern råkat ut för skarpt avvikande mätresultat med Saliferts Mg-test. Kitet är nytt med lång utgångstid. Jag mäter alltid mina värden vid samma tidpunkt på kvällen. Mitt mål är att hålla Mg på 1290mg/l, det är där värdet hamnar utan Ballingdosering och med veckovisa vattenbyten med Read Sea Salt. För en månad sedan avläste jag plötsligt 1320mg/l, blev fundersam om jag hade gjort mätfel och gjorde om testet med exakt samma resultat. Dagen efter, och de följande veckorna mätte jag åter stabila 1290mg/l. Igår kväll gjorde jag nytt test och fick ett värde av 1230mg/l. Det kändes fel så jag gjorde om testet, med identiskt resultat, 1230mg/l. Jag behöll lu…
-
-
- 8 svar
- 887 visningar
-
-
Vad är den rekommenderade salthalten för ett revakvarium? Jag har alltid kört på 1,025 men nu kör jag Aqua Calculator appen på min ajfån och tänkte kolla hur jag kan justera ner salthalten (ligger på 1,0265 nu och när jag ställde in önskat värde så står det att det är ovanligt högt för ett revkar. Jag trodde det var det som de flesta kör. Ja ja, vad ligger ni andra på?
-
-
- 8 svar
- 887 visningar
-
-
jag är en av dom "jannarna" som nästan aldrig testar sitt vatten förutom salinitet. Men nu har jag precis fått hem nya koraller tänkte vi testar lite allt såg bra ut förutom dKH salinitet 1.025 pH 8.5 NO4 0 NO3 0 Ca 450 dKH 5.5 10-15% vattenbyte veckan vet inte om det ens är något att orasig över korallerna ser super nöjda ut
-
- 4 svar
- 887 visningar
-
-
Hej. Måste man droppa i kalkvatten eller kan man bara hälla i ? Har ett stängt nano akvarium så jag har svårt att göra nån droppanordning. Mvh Mikael
-
- 3 svar
- 887 visningar
-
-
Försöker att förstå mig på hur man beräknar sina värden i förhållanden till exempelvis en ratio. Så långt som jag förstå det är det följande värden som man räknar på. N 14,0067 u P 30,973762 u C 12,0107 u Triton publicerade nyligen en artikel om deras funna ratio på Nitrogen, Carbon and Phosphorus* ( N : C : P ) TRITON Ratio in mol... 147 : 12400 : 1 Vad skulle detta innebära om man skulle vilja räkna på det i ett mer bekant scenario som ett akvarium? Hur skulle det se ut om man skulle beräkna ration på 2 ppm no3 exempelvis? Jag har full förståelse för att vi inte kan beräkna det och säga att det är ett faktum då v…
-
Jag är nyfiken på hur många procent av era chaeto alger ni skördar bort när det väl är dags? Jag tror jag tog bort en ca 35% sist, men tror man kan ta bort mer. Som jag fattar det fungerar macro alger som bäst när de har utrymme att växa, men hur lite vågar man lämna kvar för att det fortfarande ska vara effektivt på att äta NO3 & PO4?
-
-
- 4 svar
- 885 visningar
-
-
Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.
-
- 0 svar
- 884 visningar
-
-
Hej! Jag är i fasen att beställa allt till mitt nya akvarium. Min fundering är vad jag ska använda för bakterier för att cykla akvariumet? Jag har köpt red sea levande sand och har tänkt köpa död sten (typ Marco rocks). Microbacter XLM har jag förstått det som ska vara bra men där står det väl understruket att man inte får ha levande sand. Red Sea mature kit verkar utgå från levande sten Vad finns det för annat jag kan använda? Just detta är jag inget bra på så jag söker hjälp här. Tack på förhand! mvh martin
-
-
- 3 svar
- 884 visningar
- 1 följare
-
-
Tjena , har en aquatic nature osmos , men fått kläm på att byta kolfilter och sedimentfilter var 12 månad och Silikat filter 2-4 gånger om året, men den stora delen som spottar ut det dåliga vattnet då , ska inte den bytas ? Och spelar det någon roll om man bara kör kallvatten igenom den ? Vet att det måste igentligen hålla ca 12 grader stod det i manualen men det är fan helt oekonomiskt att pumpa ut så mycket varmvatten tycker jag.
-
- 5 svar
- 883 visningar
-
-
Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban
-
- 0 svar
- 882 visningar
-
-
I senaste numret av Practical Fishkeeping testar de ett gäng av marknadens saltblandningar. De blandar salt och mäter sedan nivåerna på en mängd mätbara ämnen (total nitrogen, ammonia, nitrite, nitrate, total inorganic phosphate, pH, calcium carbonate, calcium, alkalinity and magnesium). Mätningarna är gjorda av ett kommersiellt proffslabb. Deras testvinnare är H20 Ocean. Till näst bäst utser de Tunze Reef Excel. Deras värdering av de olika testresultaten kan säkert ifrågasättas men det är definitivt en läsvärd artikel för den som är ute efter det optimala saltet. Länk till deras puff för artikeln: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2667 För de som bor …
-
- 1 svar
- 880 visningar
-
-
Ni som använder Aquaforest Component 1+, 2+, 3+ hur mycket doserar ni varje dag, och vilka tider ? Vad tror ni jag ska köra på? jag har ett Red Sea 350 liters reefer med både mjuk och stenkoraller. Tack på förhand Mv Tomas
-
Tänkte kolla med er andra om detta fungera eller om.ni rekommendera detta. Har varit och köpt färdigt pulver men blev avskräckt av priset i den lokala affären, men så läste jag runt lite och hittade följande. 200 g bikarbonat in i ugnen i 15 min på 200 grader och sen blanda detta med 800 gram bikarbonat. Har köpt kryddhuseta bikarbonat innehållsfören säger följande natriumvätekarbonat (e500) Fungera detta någon som prövat???? Sent from my LT15i using Tapatalk
-
- 2 svar
- 880 visningar
-
-
Hej! Köpte levande sten idag och fick denna gröna ”växt” på köpet. Nån som vet vad det är för något? Är kring 8cm lång. Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Payman
-
-
- 6 svar
- 876 visningar
- 1 följare
-
-
-
Undrar när man ska läsa av sprutan vid test av KH. Är det när vattnet börjar bli rosa/rött eller när man inte får mer röd färg i test burken?
-
- 1 svar
- 874 visningar
-
-
Har börjat med vadka metoden och tänkte kolla vad ni andra använder för "tillskott" som spårämnen,jod mm, är här någon som kör utan osmosvatten när ni kör vodka metoden? har funderat på att dra igång min osmos igen nämnligen... mvh andreas
-
- 0 svar
- 873 visningar
-
-
Jag kör Balling Light enligt FM. D.v.s 3st 5 litersdunkar, 2kg CA, 2kg MG och 0,5 KG Bikarbonat + spårelement. Ni som kör samma recept och har okej med tillväxt på stenkoraller, två frågor till er: 1. Hur mycket doserar ni per kanal per 100 liter vatten per dag? 2. Jag trodde teorin var att man skulle köra ungefär lika mycket för varje kanal. Men jag har rätt olika förbrukning. Kommentarer kring detta?
-
- 1 svar
- 872 visningar
-
-
Några ord o tankar ytterligare kring denitrifikation, hur mkt kväve exporteras per tillförd mängd kolkälla?: Det beror på vilken kolkälla man använder. Ju mer kolatomer en kolkällan innehåller desto mer energi finns det i den, o desto fler nitratmolekyler kan reduceras till kvävgas per tillförd mängd organiskt kol. Lite förenklat men inte långt ifrån sanningen kan vi säga att lika många kolatomer som kolkällan innehåller, lika många nitratmolekyler reduceras! DVS: om vi tillför EN MOL metanol (som innehåller en kolatom bara, CH3OH) och allt detta förbrukas av denitrifikationsbakterierna så har vi reducerat 1 mol nitrat. Tillför vi EN MOL etanol (C2H5OH) har vi istället ha…
-
- 4 svar
- 872 visningar
-
-
Är det bara Jag som har svårt att läsa av Salifert Ammonia "NH4" eller ? den blir bara grumlig ?! blir inte riktigt klok på färgen 0.25 eller mindre ?!
-
- 2 svar
- 870 visningar
-
-
jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..
-
- 3 svar
- 870 visningar
-
-
Hej jag testade mina värden idag dom är rätt höga än men jobbar ner dom. MEN det jag inte blir klok på är mitt ph det ligger ständigt på 7.7 trots att KH ligger på 10. Borde inte ph ligga lite högre? eller är det KH jag ska gå på? Har precis kalibrerat proben så den ska visa rätt. Någon som har svaret till mig? NO2=0mg/l NO3=5mg/l Mg=1500mg/l Ca=530mg/l Po4=0.01mg/l 10dKH pH=7.7 1.024; 24°C
-
- 5 svar
- 870 visningar
-
-
Jag köpte lite grejor här på Sg annons problemet är att jag vet innte hur jag ska dosera eller om jag över huvutaget ska annvända dessa grejor. Magnesiumsulfat? hur doserar man och va gjör det för nytta. Marin Vitamin? luktar som fan och hur doserar jag och va gjör det för nytta? Senn något som jag är skeptisk till: Selcon consentrate. Det står att det är aquarium food booster, va är detta? 50ml. flasska råsa ettiket och bil på en clown fisk.
-
- 3 svar
- 870 visningar
-
-
Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca. Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit. Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion. 1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte) 2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå…
-
Fungerar det - har ingen ref-vätska och vill kalibrera. Vad säger ni - kan man kalibrera med osmos eller kranvatten? Med vänlig hälsning, Ted
-
-
- 6 svar
- 869 visningar
-