Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
-
Tänkte att vi kunde jämföra lite med vad vi stoppar i våra burkar,dvs magnesium,strontium,All in One mm.Det finns en uppsjö av tillsatser och alla kommer fram till vad som passar deras akvarium bäst pga antal koraller mm. Jag har jättefina vattenvärden utslagna koraller,fiskar som mår bra men problem med brunalgen Lobophora variegata,denna sprider sig mer och mer och jag har ingen aning vad jag ska göra förutom skaffa en Naso Litturatus som verkar omöjlig att få tag i nu. Jag kör osmosvatten,och tillsätter Salifert All in One,magnesium,iodine och allt trivs men denna alg trivs bättre. Kan det vara nån av tillsatserna som triggar den?
-
- 2 svar
- 914 visningar
-
-
Blir det stor skillnad på mätvärde om man sköljer i vattenkran kontra osmosvatten ? Bara en undran om det är lönt att orka fortsätta m osmosrengöring
-
- 1 svar
- 913 visningar
-
-
Sedan en längre tid där Triton var pionjärer, erbjuds idag vattenanalystjänster. I början var det ”bara” ICP-OES, men fler aktörer finns nu på marknaden, och dessa använder sig även av ICP-MS i de fall den metoden är mer lämplig. ICP-MS kan detektera lägre halter, ner till ppt, medans OES "bara" ner till ppb. Så den måste nyttjas om man tex skall kunna uttala sig om Järn, eftersom ICP-OES´s ”level of detection” är högre än halten i natural sea water. Även andra ämnen måste analyseras med ICP-MS om jag förstått proffslabben rätt av samma skäl. Själv har jag precis varit i kontakt med Eurofin lab och använder dom för att verifiera halten i mina egna tillblandade referensv…
-
- 2 svar
- 913 visningar
-
-
hej! började med balling för ett tag sedan enligt Stigs recept. problemet jag har är Ca värdet som stiger medan Mg ligger perfekt och eftersom dessa 2 tillsatser är i samma dunk så vet jag inte hur jag ska justera detta, nån som kan hjälpa mig?? Tack!! Mvh Uffe
-
- 5 svar
- 912 visningar
-
-
Har microbe lift's activated carbon men det står inte på burken hur man ska dosera det? Läste nånstans om en rekommendation på 40g per 100 liter men vet inte om det var en generell rekommendation eller om det var bara för det märket dem diskuterade på den tråden. Nån som vet om det finns någon generell regel på hur mkt som ska doseras eller om alla olika märken skiljer sig? Nån som vet just hur mkt man ska dosera med microbe lift?
-
- 2 svar
- 911 visningar
-
-
Ni som använder Aquaforest Component 1+, 2+, 3+ hur mycket doserar ni varje dag, och vilka tider ? Vad tror ni jag ska köra på? jag har ett Red Sea 350 liters reefer med både mjuk och stenkoraller. Tack på förhand Mv Tomas
-
Hej. Måste man droppa i kalkvatten eller kan man bara hälla i ? Har ett stängt nano akvarium så jag har svårt att göra nån droppanordning. Mvh Mikael
-
- 3 svar
- 911 visningar
-
-
Det som inte fick hända hände inatt. En av mina mindre anemoner har på nåt jäkla sätt åkt in i pumpen😡 Finns bara nån bit av foten kvar… Jag har satt typ ”myggnät” på alla intag och det enda som inte är skyddad är utloppet på pumpen. Kan den ha tagit sig in där fastän det är motströms? Vattnet är grumligt/mjölkigt och alla andra varelser ser ok ut så länge. Tänker att jag byter ut ca 50% av vattnet. Tar gärna emot tips… Jäkligt tråkigt detta….
-
-
- 5 svar
- 910 visningar
-
-
Jag har fått ett litet problem med att KH:t i mitt kar droppar ganska fort. Från 9 till 6 går på mindre än 36 timmar. Jag har ganska mycket ljus, men inte så mycket koraller. Jag har en del makroalger som som jag tycker är fina dock och jag misstänker att de käkar mitt KH. Jag tillsätter Tropic Marines Bio calcium och en skopa höjer mitt KH med ungefär 1,5. Problemet är bara att Ca-halten inte går ner i samma takt som KH:t så nu ligger jag på lite höga nivåer Ca ~480 Kan jag dosera bara Bikarbonat eller något annat enkelt för att bara hålla KH:t uppe? Jag byter 20% vatten varannan vecka punktligt och noggrant.
-
- 4 svar
- 909 visningar
-
-
Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe! Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har. Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter…
-
- 0 svar
- 909 visningar
-
-
-
Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban
-
- 0 svar
- 907 visningar
-
-
Tjena. Var och köpte en ny flaska Red Sea Reef Foundation B för någon vecka sedan. Problemet är nu att i denna flaska har det uppkommit en massa bruna partiklar? Är det någon som har sett detta innan? Vad kan det vara? Vill ju inte hälla i nåt som ser ut som rost. Utgångsdatumet är ju först om 2 år. Har aldrig sett detta innan och andvänder bara red sea grejjorna.... Mvh Johnny
-
- 3 svar
- 906 visningar
-
-
Har byggt ett nytt akvarium som jag snart kommer köra igång. När jag limmade glaset så använde jag diskmedel för att jämna till fogarna, har även användt lite bensin för att få bort silicon som hammnade fel. Så nu vill jag ju göra rent karet från detta innan jag kör igång det, hur ska jag gå tillväga då? Bara skölja med vatten en massa eller hur gör man?
-
- 1 svar
- 905 visningar
-
-
Kör @jonasromans trepart och flaskan med natriumkarbonat plus natriumvätekarbonat vill inte blanda sig ordentligt. Är ett ca 1cm lager på botten. Går det att lösa på ngt sätt. Uppvärmning, stavmixer...?
-
Jag lovar här o nu att skicka in ett motsvarande test på red sea coral PRO! Inspirerad av @Edlund utmärkta initiativ. Då har vi två seriösa tester, början till en databank. Om ett hyffsat antal akvarister kan tänka sig offra 345kr har vi snart en unik databas här på SG. Jag återkommer om ngr veckor. Vare sig salt eller jag själv finns hemma fn.
-
- 0 svar
- 902 visningar
-
-
Försöker att förstå mig på hur man beräknar sina värden i förhållanden till exempelvis en ratio. Så långt som jag förstå det är det följande värden som man räknar på. N 14,0067 u P 30,973762 u C 12,0107 u Triton publicerade nyligen en artikel om deras funna ratio på Nitrogen, Carbon and Phosphorus* ( N : C : P ) TRITON Ratio in mol... 147 : 12400 : 1 Vad skulle detta innebära om man skulle vilja räkna på det i ett mer bekant scenario som ett akvarium? Hur skulle det se ut om man skulle beräkna ration på 2 ppm no3 exempelvis? Jag har full förståelse för att vi inte kan beräkna det och säga att det är ett faktum då v…
-
Kör ett innerfilter ( ej reaktor ) för fosfatmedia. Varvar med Gfo och Alu. Till frågan, och då när jag använder alu baserad PO remover / granulat. ( Skriv gärna ur ni tänker med GFO också iofs ) Vad är optimalt att ha i flödesväg för att binda så mkt fosfat som möjligt i granulatet ? Högt eller lågt ? Innerfiltret är reglerbart mellan 300 - 750 l/h https://www.jbl.de/en/products/detail/5960/jbl-cristalprofi-i100-greenline Drog ner en del på flödet idag, då jag tänker att det blir mer exponering på så sätt. Sen finns det 3 filterkorgar. I bottenkorgen kör jag bara filtermatta, i mellan och toppkorgen alu remover som innesluts med filtermatta. Gör det ngn skil…
-
- 5 svar
- 901 visningar
-
-
-
Hej ! Någon som provad TMs produkt( har sökt på forumet men inte hittat)? Känns som en bra o billig lösning för att skapa balans mellan N/P när man har uppnått värden enligt rekommendation. "NP-Bacto-Balance is ideal for keeping nitrate and phosphate low while maintaining the important balance between these key nutrients."
-
Hej! Vi känner att det är dags att installera osmos hemma istället för att kånka vatten från djuraffären varje vecka. Tänkte fråga om lite tips och så som är bra att ha koll på när man ska snacka med rörmokare. Vi hade tänkt sätta ett t-rör med ventil på kallvattenledningen i badrummet (vi bor i lägenhet med ganska litet badrum). Behöver vi tänka på/stämma av med rörmokare att trycket är tillräckligt högt eller att det inte är för högt och orsakar problem? Något speciellt vi/rörmokare behöver tänka på vid val av rör (material, någon speciell storlek man ska ha?). Vi har pratat lite löst med en firma som har gett oss en offert på 4000 för arbetet in…
-
- 4 svar
- 900 visningar
-
-
Tänkte kolla med er andra om detta fungera eller om.ni rekommendera detta. Har varit och köpt färdigt pulver men blev avskräckt av priset i den lokala affären, men så läste jag runt lite och hittade följande. 200 g bikarbonat in i ugnen i 15 min på 200 grader och sen blanda detta med 800 gram bikarbonat. Har köpt kryddhuseta bikarbonat innehållsfören säger följande natriumvätekarbonat (e500) Fungera detta någon som prövat???? Sent from my LT15i using Tapatalk
-
- 2 svar
- 900 visningar
-
-
Jag har en fråga!! Jag ser att många använder en strumpa i sumpen med fosfatremover i akvarium där man kör zeo... Jag har läst att man inte kan/ska köra fosfatremover samtidigit med zeo... Hur ligger det till? Mvh Per
-
- 5 svar
- 899 visningar
-
-
I senaste numret av Practical Fishkeeping testar de ett gäng av marknadens saltblandningar. De blandar salt och mäter sedan nivåerna på en mängd mätbara ämnen (total nitrogen, ammonia, nitrite, nitrate, total inorganic phosphate, pH, calcium carbonate, calcium, alkalinity and magnesium). Mätningarna är gjorda av ett kommersiellt proffslabb. Deras testvinnare är H20 Ocean. Till näst bäst utser de Tunze Reef Excel. Deras värdering av de olika testresultaten kan säkert ifrågasättas men det är definitivt en läsvärd artikel för den som är ute efter det optimala saltet. Länk till deras puff för artikeln: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2667 För de som bor …
-
- 1 svar
- 898 visningar
-