Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Namnbrist,

http://www.drtimsaquatics.com/natural-aquarium-cleaner Någon som har koll på om denna produkt finns i någon svensk butik?

2. Started by jonasroman,

/Jonas

• 0 svar
    • 803 visningar
  3. Started by Ferngren,

Jag funderade precis på vilken skala som jag skall använda på ROWA:s fosfattest. Det finns två. 1. mg/l PO 2. mg/l PO4 (3-) Är 1 fosfor och 2 fosfat? Egentligen spelar det ingen roll då värdena helst ska ner på 0 oavsett Ferngren

• 4 svar
    • 803 visningar
  4. Started by Hella42,

Vilka tester är absolut nödvändiga när man ska starta upp ett nytt kar?

• 2 svar
    • 803 visningar
  5. Started by Tobbz,

Mäter med min ghl dator och kalibrerad probe. Förut så låg jag på 8,3 under dagtid och ca 7,9 kväll och nattetid. Men nu av någon anledning, varför vet jag inte, har inte ändrat på något så ligger jag på 8,0 dagtid och neråt 7,8 nattetid. Varför och vad bör jag göra ?

• 1 svar
    • 803 visningar
  6. Started by pimo,

Är det ok? Kör med armerad pvc slang till mitt uvc nu, kom på att det kanske finns något dumt i sån slang?

• 2 svar
    • 802 visningar
  7. Started by Fiffe,

Jag har två olika nitrattester från Salifert, ingetdera har utgånget bäst före datum. Test1 (nyast) Består av en vätska (4 droppar) och en (liten 0,05ml?) skopa pulver. Test2 Består av två olika pulver och en skopa modell större. Test1 ger nästan inget utslag alls. En väldigt svag färgning från sidan, ett mätväde på ca 0.1. Test2 färgar ut rejält. Jag skulle uppskatta ett värde på ca 10 i nitrat. Jag mätt 2 ggr med varje test idag med samma resultat. Hur kan det bli så olika?

8. Fick anledning att undersöka Coral snow (från korallenzucht) lite närmare då en person som använder CS samt Alkatronic, såg en sänkning av dKH varje gång efter dosering. Artefakt eller sann sänkning?. Svar: Sann sänkning. Jag misstänkte att CS innehöll små korn/puder, av rent kalk, CaCO3 helt enkelt. Kanske också en viss del MgCO3. CaCO3 löser inte upp sig överhuvudtaget i ett marint vatten med "normala" pH, så det som händer när man tillsätter ett pulver med massor av små små korn av CaCO3 till ett marint vatten, är att dessa CaCO3 drar till sig en del av de fria Ca och CO3 jonerna i vattnet, dvs det uppstår en precipitering, kornet blir lite större, och vatt…

• Gilla
    • 2 svar
    • 800 visningar
  9. Started by stooolpe,

Såg att Red Sea skulle sälja salt sjukt billigt till våra återförsäljare, är det någon som sett något bra erbjudande i Skåne? Var inne på den största saltbutiken i Skåne förra veckan men där låg priset på 800 för en hink på 22 kg, så tips om bra erbjudande skulle va trevligt. Pwss säljer billigt men med frakt och andra avgifter så slutar det säkert också upp emot 800.

• 2 svar
    • 798 visningar
  10. Ni som använder Aquaforest Component 1+, 2+, 3+ hur mycket doserar ni varje dag, och vilka tider ? Vad tror ni jag ska köra på? jag har ett Red Sea 350 liters reefer med både mjuk och stenkoraller. Tack på förhand Mv Tomas

11. Started by crille,

tror min osmos gjort sitt,det rinner snabbare ur den,kan man använda detta vatten,eller är det bättre med kranvatten tills den nya är installerad

• 2 svar
    • 796 visningar
  12. Started by lynxen,

Nån som vet var jag kan få tag i ballingpulver i Skåne? Det tog slut här i förra veckan....

• 3 svar
    • 796 visningar
  13. Started by Krillo,

Hej! I bruksanvisningen till min osmosanläggning står det att om man inte kommer att använda anläggningen på 10-15 dagar så skall den fyllas med skyddande vätska för att förhindra att membran torkar ut. Nu undrar jag vad ni gör om ni stänger av osmosen under en tid, för semester etc.

• 3 svar
    • 796 visningar
  14. Started by Ilma,

HeJ, Köpte ett fosfattest från JBL och jag blir inte klok på det. Jämförelseskalan går från ofärgat till mörkblått. Alla är blåa nyanser. Men provet blir grön/blått! Helt omöjligt att läsa av något bra värde. Har någon erfarenhet av dessa tester? Finns det något trick man kan ta till? Mvh Magnus

• 1 svar
    • 794 visningar
  15. Started by akutmottagning,

kan detta stämma vet inte vad pohls extra inehåller och doserar detta med aminosyror mina 2 anemoner ser ut att trivas mycket sämmre och blåser inte uppsig på samma sätt. ska man kanske bara dosera den ena eller vad tror ni kan det vsra en invänjnings fas för anemonerna? resterande invånare trivs som fisken i vattnet

• 5 svar
    • 794 visningar
  16. Undrar när man ska läsa av sprutan vid test av KH. Är det när vattnet börjar bli rosa/rött eller när man inte får mer röd färg i test burken?

• 1 svar
    • 794 visningar
  17. Started by Johan E,

Har den äldsta IPad. Funkar den med Aquqcalc eller behöver den IOS6? Mvh Johan

• 1 svar
    • 794 visningar
  18. Vet någon vilken utav alla formler på http://home.comcast.net/~jdieck1/chemcalc.html denna sida som man ska använda för kh och ca man ska använda när man vill räkna ut dosering?! jag har tagit Calcium chloride dihydrate för calcium och Sodium carbonate för kh, är det rätt för jag hittar inte fauna marins balling?! mvh Rickard

19. Started by jonasroman,

Mäta CO2 i vatten är dyrt om jag fattat det hela rätt, men CO2 i luft finns ju en uppsjö mätare för amatörer som oss. Det kan va intressant o se hur det står till med inomhusmiljön, som påverkar karets förmåga att vädra ut CO2. vad tror ni om denna? andra tips? @Lasse, tips på bra produkt, ej för dyr? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=101365&ws_tp1=cp&ref=pricerunner&subref=101365&utm_source=pricerunner&utm_medium=feed&utm_campaign=pricerunner_feed&utm_content=101365

• 3 svar
    • 793 visningar
  20. Started by webdiddy,

Jag är nyfiken på hur många procent av era chaeto alger ni skördar bort när det väl är dags? Jag tror jag tog bort en ca 35% sist, men tror man kan ta bort mer. Som jag fattar det fungerar macro alger som bäst när de har utrymme att växa, men hur lite vågar man lämna kvar för att det fortfarande ska vara effektivt på att äta NO3 & PO4?

• Gilla
    • 4 svar
    • 791 visningar
  21. Started by Dimorb,

Har lite funderingar kring följande: När jag blandar pulver från Grotech, det är pulver för att höja Mg och Ca, ibland konstiga och olika reaktioner på lösningarna. Vanligtvis när jag blanda Ca så får jag en frätande och bubblande sörja med en hel del bottensats som lägger sig längst ner i det kärlet som jag blandar i. Har testat att minska mängden Ca pulver men får ändå samma reaktion med mycket fräsande och vitt dimmig vätska som ser ut som mjölk. Det bildas även skum som, om man inte är försiktig, får innehållet i kärlet att svämma över. Det blir också i viss utsträckning varmare vätska i det kärlet jag blandar i. När jag tidigare har doserat Mg så har jag alltid häll…

22. Started by Clownen,

Kan ju vara kul att veta vad olika märken med salt verkligen innehåller och vilka som är bäst kontra sämst. Här är en grundlig studie av Bornemann och Lowe. Artikeldel 1: http://www.reefland.com/rho/2006/05/sea_salt_study.php Artikeldel 2: http://reefkeeping.com/issues/2006-09/eb/index.php Diskussion om dessa på Reefcentral: http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=936493

• 0 svar
    • 788 visningar
  23. Started by Josv1973,

Förra helgen var jag på saltvattensträffen på Zoogiganten i Lomma och fick tips om ett salt som heter Haqouss Hi-tech Reef Salt ett två komponet salt som har grade 5. Micke på BZ pratade lite om saltet och jag slog till och köpte ett paket som är till för 30 liter. Jag blandade till det igår och bytade idag och jag kan bara säga till alla saltisar prova detta! Mina koraller fullständigt exploderade och slog ut helt och blev stora och fina inte för att dom var fula innan men man märkte en tydlig skillnad bara på en timme. Gissa om jag ska köra med detta saltet i framtiden. Detta är en rigtigt bra produkt för mig. Tack Micke för tipset!

• 1 svar
    • 788 visningar
  24. Started by jesper,

Hej jag testade mina värden idag dom är rätt höga än men jobbar ner dom. MEN det jag inte blir klok på är mitt ph det ligger ständigt på 7.7 trots att KH ligger på 10. Borde inte ph ligga lite högre? eller är det KH jag ska gå på? Har precis kalibrerat proben så den ska visa rätt. Någon som har svaret till mig? NO2=0mg/l NO3=5mg/l Mg=1500mg/l Ca=530mg/l Po4=0.01mg/l 10dKH pH=7.7 1.024; 24°C

• 5 svar
    • 788 visningar
  25. Started by jizeta,

Har införskaffat Fauna Marins CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE för att hålla ordning på min Mg Ca värden i burken. Dock har jag inte förstått hur dessa ska doseras och ingen instruktion finns med. Har kollat på Aqua Calculator men fattar inte mkt av det...är det nån som kan länka till den svenska versionen för den hittar jag inte på... Kan nån kanske länka till AC på svenska eller tala om lite basic hur man tar reda på hur mycket som ska tillsättas för att hålla en vettig nivå. Förbrukningen kontrolleras väl genom regelbunden mätning antar jag.

• 1 svar
    • 787 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.