Kemi & Biologi
Underforum
3 252 ämnen i detta forum
-
Tänkte kolla med er andra om detta fungera eller om.ni rekommendera detta. Har varit och köpt färdigt pulver men blev avskräckt av priset i den lokala affären, men så läste jag runt lite och hittade följande. 200 g bikarbonat in i ugnen i 15 min på 200 grader och sen blanda detta med 800 gram bikarbonat. Har köpt kryddhuseta bikarbonat innehållsfören säger följande natriumvätekarbonat (e500) Fungera detta någon som prövat???? Sent from my LT15i using Tapatalk
-
- 2 svar
- 866 visningar
-
-
Jag är nyfiken på hur många procent av era chaeto alger ni skördar bort när det väl är dags? Jag tror jag tog bort en ca 35% sist, men tror man kan ta bort mer. Som jag fattar det fungerar macro alger som bäst när de har utrymme att växa, men hur lite vågar man lämna kvar för att det fortfarande ska vara effektivt på att äta NO3 & PO4?
-
-
- 4 svar
- 866 visningar
-
-
I senaste numret av Practical Fishkeeping testar de ett gäng av marknadens saltblandningar. De blandar salt och mäter sedan nivåerna på en mängd mätbara ämnen (total nitrogen, ammonia, nitrite, nitrate, total inorganic phosphate, pH, calcium carbonate, calcium, alkalinity and magnesium). Mätningarna är gjorda av ett kommersiellt proffslabb. Deras testvinnare är H20 Ocean. Till näst bäst utser de Tunze Reef Excel. Deras värdering av de olika testresultaten kan säkert ifrågasättas men det är definitivt en läsvärd artikel för den som är ute efter det optimala saltet. Länk till deras puff för artikeln: http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=2667 För de som bor …
-
- 1 svar
- 865 visningar
-
-
Har börjat med vadka metoden och tänkte kolla vad ni andra använder för "tillskott" som spårämnen,jod mm, är här någon som kör utan osmosvatten när ni kör vodka metoden? har funderat på att dra igång min osmos igen nämnligen... mvh andreas
-
- 0 svar
- 865 visningar
-
-
Hej! Jag är nu inne på min andra vecka av inkörning och väl medveten om att värden o sånt flyger härs o tvärs... Har 540 liter + 170 liter sump med nylagd DSB. Ljus är på max 25% enligt tidsschema och kornigt brunt material har börjat bildas på sand och död sten. Har bara 6 kg levabde sten Har mätt vid tre tillfällen. Det senaste gav: salt 1.025, NO3:25 och PO4: 0,33. Mina frågor är: PO4 testet hamnade på den "bebisblå" färgen d.v.s 1....Denna siffra delar jag med tre enligt instruktion och hamnar då på 0.33...Har jag rätt i min tolkning eller gör jag ett rookiemisstag ??? NO3 testet hamnade denna gång på 25mg/l...hittar dock ingen referens…
-
-
- 7 svar
- 864 visningar
-
-
-
Ni som använder Aquaforest Component 1+, 2+, 3+ hur mycket doserar ni varje dag, och vilka tider ? Vad tror ni jag ska köra på? jag har ett Red Sea 350 liters reefer med både mjuk och stenkoraller. Tack på förhand Mv Tomas
-
Någon som testat red sea reef foundation A och C ? Vad tycker ni om dom produkterna
-
- 4 svar
- 862 visningar
-
-
Hittade två stycken flaskor i skåpet och tänkte använda dem för att bekämpa otrevligheter på fraggar. Mina frågor. Finner inte någon hållbarhetstid på flaskorna - hur länge kan man anta att de fungerar? Någon som vet vad som är i och om ämnet kan bli giftigt/farligt/fälla ut andra ämnen med tiden? En flaska är öppnad och en är oöppnad. Tacksam för svar. Har sökt på nätet men finner inte ut något för det verkar som om de har stoppat produktionen och ersatt med ett annat medel.
-
- 6 svar
- 860 visningar
-
-
Är det bara Jag som har svårt att läsa av Salifert Ammonia "NH4" eller ? den blir bara grumlig ?! blir inte riktigt klok på färgen 0.25 eller mindre ?!
-
- 2 svar
- 860 visningar
-
-
Jag köpte lite grejor här på Sg annons problemet är att jag vet innte hur jag ska dosera eller om jag över huvutaget ska annvända dessa grejor. Magnesiumsulfat? hur doserar man och va gjör det för nytta. Marin Vitamin? luktar som fan och hur doserar jag och va gjör det för nytta? Senn något som jag är skeptisk till: Selcon consentrate. Det står att det är aquarium food booster, va är detta? 50ml. flasska råsa ettiket och bil på en clown fisk.
-
- 3 svar
- 859 visningar
-
-
Undrar när man ska läsa av sprutan vid test av KH. Är det när vattnet börjar bli rosa/rött eller när man inte får mer röd färg i test burken?
-
- 1 svar
- 859 visningar
-
-
Jag kör Balling Light enligt FM. D.v.s 3st 5 litersdunkar, 2kg CA, 2kg MG och 0,5 KG Bikarbonat + spårelement. Ni som kör samma recept och har okej med tillväxt på stenkoraller, två frågor till er: 1. Hur mycket doserar ni per kanal per 100 liter vatten per dag? 2. Jag trodde teorin var att man skulle köra ungefär lika mycket för varje kanal. Men jag har rätt olika förbrukning. Kommentarer kring detta?
-
- 1 svar
- 858 visningar
-
-
Har nu ett Kaclium värde på någonstans över 500 (ej mätbart med Salifer),ett KH på 12-13 samt ett vitaktigt vatten,inte mycket men så att det stör halogen belysningen samt färgerna i akvariet. Kommer denna utfällning att lösas upp och försvinna med tiden eller är en kalkutfällning något som måste filtreras bort i aktivt kol? Känns som det kristallklara vattnet är långt borta i dagsläget.
-
- 1 svar
- 858 visningar
-
-
jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..
-
- 3 svar
- 856 visningar
-
-
Vad är den rekommenderade salthalten för ett revakvarium? Jag har alltid kört på 1,025 men nu kör jag Aqua Calculator appen på min ajfån och tänkte kolla hur jag kan justera ner salthalten (ligger på 1,0265 nu och när jag ställde in önskat värde så står det att det är ovanligt högt för ett revkar. Jag trodde det var det som de flesta kör. Ja ja, vad ligger ni andra på?
-
-
- 8 svar
- 855 visningar
-
-
Hej jag testade mina värden idag dom är rätt höga än men jobbar ner dom. MEN det jag inte blir klok på är mitt ph det ligger ständigt på 7.7 trots att KH ligger på 10. Borde inte ph ligga lite högre? eller är det KH jag ska gå på? Har precis kalibrerat proben så den ska visa rätt. Någon som har svaret till mig? NO2=0mg/l NO3=5mg/l Mg=1500mg/l Ca=530mg/l Po4=0.01mg/l 10dKH pH=7.7 1.024; 24°C
-
- 5 svar
- 855 visningar
-
-
Tjena , har en aquatic nature osmos , men fått kläm på att byta kolfilter och sedimentfilter var 12 månad och Silikat filter 2-4 gånger om året, men den stora delen som spottar ut det dåliga vattnet då , ska inte den bytas ? Och spelar det någon roll om man bara kör kallvatten igenom den ? Vet att det måste igentligen hålla ca 12 grader stod det i manualen men det är fan helt oekonomiskt att pumpa ut så mycket varmvatten tycker jag.
-
- 5 svar
- 854 visningar
-
-
Blandade iordning 50L saltvatten nu idag för att byta vatten. Men gick nu förbi och såg att det var som ett vitt klett på ytan lite här och där. Salthalten är 1.025 och är precis det jag brukar ha. Men blev något konstigt nu. Detta gegg flyter bara på ytan. Tror ni det kan vara nå farligt så att jag ska blanda om eller ska jag bara ta bort det med håven?
-
- 5 svar
- 853 visningar
-
-
Hej, Vad rekommenderar ni för preparat? Jag har ett ganska nystartat 240 l kars som med tiden skall fyllas med mjukisar och en del stenkoraller. Jag fick rekommendationen att till en början köra med det sk All in one preparatet från Salifert men jag funderar på nedanstående som helhetslösning istället: Tropic Marin. Bio Calcium Tropic Marin. Bio Magnesium Tropic Marin. Pro-Coral A-element Tropic Marin. Pro-Coral K+-element samt Rowaphos Jag kör förörvigt med Reef Crystals enriched blend salt. Vad kör ni andra? Skulle ni komplettera med något?
-
- 1 svar
- 853 visningar
-
-
-
Detta Kan Vara En Dum Fråga...men Skyler På Nybörjare Som Jag är. Blir Salthalten Olika Om Jag Mäter Vattnet Jättekallt Eller Då Det Håller 26g.
-
- 1 svar
- 853 visningar
-
-
HeJ, Köpte ett fosfattest från JBL och jag blir inte klok på det. Jämförelseskalan går från ofärgat till mörkblått. Alla är blåa nyanser. Men provet blir grön/blått! Helt omöjligt att läsa av något bra värde. Har någon erfarenhet av dessa tester? Finns det något trick man kan ta till? Mvh Magnus
-
- 1 svar
- 852 visningar
-
-
Förra helgen var jag på saltvattensträffen på Zoogiganten i Lomma och fick tips om ett salt som heter Haqouss Hi-tech Reef Salt ett två komponet salt som har grade 5. Micke på BZ pratade lite om saltet och jag slog till och köpte ett paket som är till för 30 liter. Jag blandade till det igår och bytade idag och jag kan bara säga till alla saltisar prova detta! Mina koraller fullständigt exploderade och slog ut helt och blev stora och fina inte för att dom var fula innan men man märkte en tydlig skillnad bara på en timme. Gissa om jag ska köra med detta saltet i framtiden. Detta är en rigtigt bra produkt för mig. Tack Micke för tipset!
-
- 1 svar
- 851 visningar
-
-
Mäta CO2 i vatten är dyrt om jag fattat det hela rätt, men CO2 i luft finns ju en uppsjö mätare för amatörer som oss. Det kan va intressant o se hur det står till med inomhusmiljön, som påverkar karets förmåga att vädra ut CO2. vad tror ni om denna? andra tips? @Lasse, tips på bra produkt, ej för dyr? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=101365&ws_tp1=cp&ref=pricerunner&subref=101365&utm_source=pricerunner&utm_medium=feed&utm_campaign=pricerunner_feed&utm_content=101365
-
- 3 svar
- 851 visningar
-