Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 245 ämnen i detta forum
-
Min tanke var att köra UltraBAK i min doserpump. Tanken var att blanda ut den med något 50% dock är UltraBAK riktigt kladdig och jag tror att det är risk för att vätskan kladdar ihop sig i slangen! En annan fördel med att blanda ut den är att doserpumpens "felmarginal" minskar vid större dosering! vad kan jag blanda ut med ? vill inte att det ska skikta sig heller!
-
- 5 svar
- 823 visningar
-
-
-
jag håller på att starta upp mitt fish only på 400 l och har lagt ner korallgrus, byggt upp all konstruktion med faxesten (ca 50-60kg) och fyllt upp med osmos vatten. jag har 14.000 l cirkulation med 2 tunze streamers (som är på konstant) och så här har akvariet stått i 1 månad, med lite belysning då och då (t5), pga saltet jag har beställt har bara blivit försenat för varje vecka.. jag har kollat värdena på vattnet och allt är ok. det är väl inget problem att blanda ner salt nu och använda detta vatten? tänkte på om det har blivit surt/dåligt.. glömde säga att jag har bytt ca 60-80 liter under tiden..
-
- 3 svar
- 822 visningar
-
-
Jag har Strontium-tillsats från Stig att hälla i min balling men den innehåller även Barium vilket jag inte behöver just nu, har väldigt högt enligt Tritonlab, vet inte hur pass det spelar roll dock Var hittar jag enbart strontium som jag kan hälla i min balling? @stigigemla? Mvh Kim
-
-
- 11 svar
- 822 visningar
-
-
-
Jag har börjat med vodka metoden för snart 2 veckor sen och jag har fått skit mycket kisel alger även fast jag använder coralife silikat remover?? Och dom försvinner inte, Är det någon som vet varför? och vad jag kan göra för att bli av med dom?? /Mvh Tom
-
- 0 svar
- 820 visningar
-
-
Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH. Hur bör man gå tillväga? Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång? Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack? Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dos…
-
-
- 5 svar
- 820 visningar
-
-
http://www.drtimsaquatics.com/natural-aquarium-cleaner Någon som har koll på om denna produkt finns i någon svensk butik?
-
Tänkte byta fliter mm i denna. Några förslag på ett annat upplägg än som orginal reningen? Sen vart kan man hitta info om vad som ingår från början, köpte mitt beggat och har inte hittat någon bra info om detta. Tacksam för svar. F
-
tjena! skulle vilja veta om ni kan ge mig lite tips på Lite olika basic vatten tester man behöver. ska till linköping nästa helg så tänkte handla på mig lite det.är fort väldigt ny så behöver alla tips jag kan få! Mvh Micke
-
- 3 svar
- 817 visningar
-
-
Hur viktigt är det med ozon? Jag har kört både med och utan långa tider och märker ingen vesäntlig skillnad, vattnet kan bli lite klarare med än utan. Jag har startat om min cubicus reeeftank nu och har lite grums i vattnet, kan komma från bottensanden och då hjälper väl inte ozon men tänkte prova. Har filtervadd vid utloppet och ser att det samlas partiklar, även en del brunt som troligen är kiselalger. Min lilla fragg lobophytum som jag fäst med gummisnodd kan eventuellt faktiskt vara påväg att få liv igen, har sett stendöd ut.
-
- 7 svar
- 816 visningar
-
-
Ni som använder Aquaforest Component 1+, 2+, 3+ hur mycket doserar ni varje dag, och vilka tider ? Vad tror ni jag ska köra på? jag har ett Red Sea 350 liters reefer med både mjuk och stenkoraller. Tack på förhand Mv Tomas
-
Jag funderade precis på vilken skala som jag skall använda på ROWA:s fosfattest. Det finns två. 1. mg/l PO 2. mg/l PO4 (3-) Är 1 fosfor och 2 fosfat? Egentligen spelar det ingen roll då värdena helst ska ner på 0 oavsett Ferngren
-
- 4 svar
- 816 visningar
-
-
kan detta stämma vet inte vad pohls extra inehåller och doserar detta med aminosyror mina 2 anemoner ser ut att trivas mycket sämmre och blåser inte uppsig på samma sätt. ska man kanske bara dosera den ena eller vad tror ni kan det vsra en invänjnings fas för anemonerna? resterande invånare trivs som fisken i vattnet
-
- 5 svar
- 816 visningar
-
-
Är det ok? Kör med armerad pvc slang till mitt uvc nu, kom på att det kanske finns något dumt i sån slang?
-
- 2 svar
- 814 visningar
-
-
Hej, Mitt akvarium är visserligen startat med inkörd sten, och matas sparsamt men mitt Red Sea test på NO3 har aldrig visat mätbara värden. Är det troligt att en handfull fraggar konsumerar all NO3 från 3 fiskar och en minimal städpatrull eller är det troligare att jag har ett icke fungerande test? Jag har (tror jag) god tillväxt på mina 2 spser om det spelar roll i frågan.
-
- 1 svar
- 814 visningar
-
-
-
Gjorde sönder mitt "motstånd" på min osmos anläggning,krossade den. Har beställt nytt filter men det kommer faan inte. PÅ måndag åker jag på 2 veckors semester till rödahavet. Frågan är skall jag göra vattenbytte på kranvatten eller hoppa över bytet? Påfyllningsvatten har jag ju inget val med..... det måste ju fyllas på...
-
- 2 svar
- 813 visningar
-
-
Jag har hittills kört med klassisk balling utan spårämnen och funderar nu på om jag kan gå över till att dosera mer via balling och på så sätt kanske på sikt minska vattenbyte som varit mitt sätt att tillsätta en del (samt naturligtvis även bli av med en del näring). Till sötvattenskar finns i princip bara två varianter av näring till karet. Antingen flytande typ profito (mikronäring) och lite andra dyra preparat som princip är flytande nitrat/fosfat eller som alla som har mycket växter kör med PMDD. Läste en tråd här där någon skrev att man kanske kunde använda pmdd mikro+ även i salt, men det har jag aldrig hört om någon som kör med. Det som gör det my…
-
-
- 8 svar
- 812 visningar
-
-
Såg att Red Sea skulle sälja salt sjukt billigt till våra återförsäljare, är det någon som sett något bra erbjudande i Skåne? Var inne på den största saltbutiken i Skåne förra veckan men där låg priset på 800 för en hink på 22 kg, så tips om bra erbjudande skulle va trevligt. Pwss säljer billigt men med frakt och andra avgifter så slutar det säkert också upp emot 800.
-
- 2 svar
- 812 visningar
-
-
Mäter med min ghl dator och kalibrerad probe. Förut så låg jag på 8,3 under dagtid och ca 7,9 kväll och nattetid. Men nu av någon anledning, varför vet jag inte, har inte ändrat på något så ligger jag på 8,0 dagtid och neråt 7,8 nattetid. Varför och vad bör jag göra ?
-
- 1 svar
- 812 visningar
-
-
HeJ, Köpte ett fosfattest från JBL och jag blir inte klok på det. Jämförelseskalan går från ofärgat till mörkblått. Alla är blåa nyanser. Men provet blir grön/blått! Helt omöjligt att läsa av något bra värde. Har någon erfarenhet av dessa tester? Finns det något trick man kan ta till? Mvh Magnus
-
- 1 svar
- 811 visningar
-
-
Förra helgen var jag på saltvattensträffen på Zoogiganten i Lomma och fick tips om ett salt som heter Haqouss Hi-tech Reef Salt ett två komponet salt som har grade 5. Micke på BZ pratade lite om saltet och jag slog till och köpte ett paket som är till för 30 liter. Jag blandade till det igår och bytade idag och jag kan bara säga till alla saltisar prova detta! Mina koraller fullständigt exploderade och slog ut helt och blev stora och fina inte för att dom var fula innan men man märkte en tydlig skillnad bara på en timme. Gissa om jag ska köra med detta saltet i framtiden. Detta är en rigtigt bra produkt för mig. Tack Micke för tipset!
-
- 1 svar
- 811 visningar
-
-
Mäta CO2 i vatten är dyrt om jag fattat det hela rätt, men CO2 i luft finns ju en uppsjö mätare för amatörer som oss. Det kan va intressant o se hur det står till med inomhusmiljön, som påverkar karets förmåga att vädra ut CO2. vad tror ni om denna? andra tips? @Lasse, tips på bra produkt, ej för dyr? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=101365&ws_tp1=cp&ref=pricerunner&subref=101365&utm_source=pricerunner&utm_medium=feed&utm_campaign=pricerunner_feed&utm_content=101365
-
- 3 svar
- 811 visningar
-
-
hur mäter man hur mycket nitrat phosfat som maten tillför.Funderar om det är denna som är boven.tänkte om man löser upp x gram mat i x ml vatten å mäter mot detta idé?
-
-
- 5 svar
- 811 visningar
-