Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by matsgd,

Hej alla! Jag tänkte fråga er som gör lite större vattenbyten hur ni rent praktiskt byter, säg, 100 liter. Det är rätt opraktiskt att blanda vatten i 25-litersdunkar, vilket jag gör nu. Jag funderar på att skaffa en regntunna av plast, så att jag kan göra, säg, 200 liter osmosvatten åt gången, och sedan blanda i salt. Kan det vara något? Hur gör ni? Tack för input! Mats

• 2 svar
    • 625 visningar
  2. Jag tror det sker en viss internproduktion av CO2 i en kalkreaktor. Inte så den har ngn betydelse direkt för upplösning av kalk då det är såpass lite co2 som internproduceras men ändå intressant. Jag har nämligen lagt märke till att trots att co2-tillförseln är avstängd tex ett halvt dygn o därmed har reaktorns volym bytts ut flera gånger med akvarievatten, så är pH i reaktorn alltid lägre än pH i akvariet! Den enda förklaring till det jag kan komma på är att det finns sådan betydande bakteriell tillväxt på kalkgruset så dessa bildar koldioxid pgr av sin cellandning. Rent teoretiskt borde en kalkreaktor som matas med lägre flöden än kanske 1.5l/h, efter …

• Gilla
    • 2 svar
    • 553 visningar
  3. Started by ppihlstrom,

Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?

• 2 svar
    • 879 visningar
  4. Started by runstenen,

Då jag inte fick ngt bra resultat över tid med chaeto reaktor är det nu dags för nästa projekt. Beställde en turf scrubber idag. Fortsättning följer och erf och tips är såklart välkommet !

• 2 svar
    • 642 visningar
  5. Started by danne031,

Bakgrund: karet på 54L har varit igång drygt 3 månader, ingen skummare, ingen osmos, 10% VB varje 7-14 dagar. Jag har inte tagit det på så stort "allvar" efterom tanken mest varit att låta sten osv gå in sig tills jag skaffar ett större (det är nära nu). Har tidigare gjort enstaka tester spontant när lusten fallit på och har tidigare uppmätt lågt nitrat, och fosfat upp mot 25. Idag gjorde jag en rejäl genomgång då jag byggt ut mitt testförråd lite. Resultat med (*) innebär att testerna av okänt datum då jag köpt de begagnade, info om något värde är märkligt. 25 grader, 1.029 NO2 - 0 (*) NO3 - 2mg/l (*) NH4 - 0 (*) PO4 - 0 (*)(eventuellt 0.01, ska det vara mjölkigt?) MG - …

• 2 svar
    • 579 visningar
  6. Started by AlienOne,

Är det bara Jag som har svårt att läsa av Salifert Ammonia "NH4" eller ? den blir bara grumlig ?! blir inte riktigt klok på färgen 0.25 eller mindre ?!

• 2 svar
    • 814 visningar
  7. Started by kladd3,

Tänkte kolla med er andra om detta fungera eller om.ni rekommendera detta. Har varit och köpt färdigt pulver men blev avskräckt av priset i den lokala affären, men så läste jag runt lite och hittade följande. 200 g bikarbonat in i ugnen i 15 min på 200 grader och sen blanda detta med 800 gram bikarbonat. Har köpt kryddhuseta bikarbonat innehållsfören säger följande natriumvätekarbonat (e500) Fungera detta någon som prövat???? Sent from my LT15i using Tapatalk

• 2 svar
    • 816 visningar
  8. Started by Aquaman,

Hej Jag har precis startat mitt första saltvattensakvarium. Jag la i LS för ca 2 dygn sedan och samma dag som jag lagt i LS mätte jag höga amoniakvärden i karet. Dag två uppmätte jag samma höga amoniakvärden. Nitrit och nitratnivån är fortfarande på låga nivåer. Min fråga är om det är normalt att man har höga amonikavärden vid uppstart? Jag är nämligen rädd för att det var väldigt mycket dött i min LS och därav de höga amoniakvärdena, kan det vara så eller oroar jag mig i onödan?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by Mattin,

Va nere på bioted i ren frustration då mina koraller visar tecken på för låga kalium värden. Men jag har lånat en kamrats kalium test från redsea och de va inte något man bara testar över en kopp kaffe i soffan haha. fick dessutom olika resultat varje gång. en gång för högt och en gång för lågt osv.. körde ca 4 tester och kunde inte få de till att gå ihop! Men till min stora förvåning har det kommit ett salifert test som Ted just hade fått in och ja slog till dirr!! Rätt hem och mätte 2ggr på raken och fick exakt samma resultat båda gångerna och de va så löjligt enkelt och klar färg skillnad. Jag hade helt klart kalium brist så de va bara att dunka igång med K-balansen oc…

• 2 svar
    • 999 visningar
  10. Started by ola sjödin,

Att svampdjuren på levande sten gör nytta är nog alla överens om, men kanske deras betydelse är ännu större än vad vi tidigare tänkt oss. Artikel från BBC news: http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-24398394 Det kanske kan vara läge att aktivt försöka ympa in fler olika arter till karet?

• 2 svar
    • 2,6k visningar
  11. Started by tropheus,

hej hur gör ni med vatten provet ni skickar till marinlab,jag får besked när jag registrerar mitt prov med lösen ord att det är sparat, men marinlab säger att jag inte fått nåt svar för att jag inte är registrerad! Med vänlig hälsning mats

• 2 svar
    • 553 visningar
  12. Started by Patu,

Jag har nu CaCl2 burken nästan slut och det är dags att köpa nya burken, men var kan jag köpa det? Och det måste vara rent och billigt

• 2 svar
    • 2,4k visningar
  13. Started by Mr.H,

Hej , Läste att man ska hålla samma temperatur på vattnet när man blandar i saltet som det är i akvariet. För att få rätt utslag på hydrometern. Är detta nödvändigt ? Eller kan man blanda i rumstempererat?

• 2 svar
    • 908 visningar
  14. Started by saltatrox,

Funderar lite om man skulle dosera lite FM Balling Light Trace 1,2,3, För att få upp alla spårämnen. Jag kör med kalciumreaktor. Nu doserar jag FM Color Elements och får köra i separat Strontium, Kalium, Järn och Jod. Så jag undrar om man skulle försiktigt börja blanda i FM Trace i min burk ? Vad säjer ni ? Eller fungerar den bara bra om man kör balling ? Med vänlig hälsning Thomas

• 2 svar
    • 548 visningar
  15. Started by Arcticreef,

Jag tänker skapa lite utrymme i min sump och skall därför ta bort kalkvattenmixern. Istället tänker jag hålla uppe pH:t med natriumkarbonat i ballinglösningarna. Jag kommer dock inte ihår hur man gjorde och lyckades inte hitta tråden där det beskrevs. Om jag inte missminner mig räcker det att hetta upp natriumbikarbont. Fråga är då: hur länge och vid vilken temperatur gör man det?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  16. Hej. Döm om min förvåning när jag upptäckte att strumpan som hänger vid skummarens utlopp var tom idag, alltså har ca 1 msk kol och 1 msk fosfat remover läckt ut i ett av facken i min sump. Finns det några risker med att låta det ligga kvar eller ska jag försöka få ut det? Vattenvärdena är som de ska.

• 2 svar
    • 722 visningar
  17. Started by tropheus,

hej någon som har tankar och råd om detta,jag förstår ju att arsenik inte är bra att ha i karet. men var kan det komma ifrån.en del andra värden som också är höga. hälsn.Mats

• 2 svar
    • 663 visningar
  18. jag tänker skaffa en osmosmaskin är det något man bör veta innan man skaffa det. har ingen sump. jag skulle vara tacksam om någon förklarar hur de funkar igentligen. jag har köpt en ny bok som har kommit ut på svenska som heter saltvattenakvarium som är skriven av Daniel Knop men hittar ingenting om det.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by acuario,

Tänkte ta hjälp av er som är kunniga i kemi. Jag har fått ett KH på över 12. Innan så låg värdet runt 7. Hur är det med kalkvatten? Jag har alltid använt ett par rågade tsk kalciumhydroxid i osmosvattnet för att kompensera ph sänkningen från kalkreaktorn. Den senaste tiden har jag minskat användandet av kalciumhydroxid. Sänker kalkvatten KH eller hjälper den till att höja /hålla KH värdet? Övriga saker som jag har gjort är att slutat med vodka på prov och sen har jag tvingats att gasa på reaktorn för att hålla uppe Ca värdet. Reaktorn har krånglat lite efter ha fyllt på nytt media med att utloppet har tätnat så Ca värdet har dalat väldigt fort och jag har manuellt fått hö…

• 2 svar
    • 928 visningar
  20. Funderar på vad som är i Grotech produkterna (magnesium, kalcium och karbonater) som gör att de kan brukas som "vanliga" ballingprodukter samtidigt som de sägs ha noll inverkan på pH, jonbalans och salthalt. Någon som vet vad som är i och/eller vet vad som gör att de inte har någon inverkan på något annat än det önskvärda. mvh Andre.

• 2 svar
    • 676 visningar
  21. Started by Dimorb,

Undrar om någon har brukt det medlet till att ta bort/rena luften som går in i skummare från CO2. Jag beställde 20 kilo i dag för att testa att köra CO2-tvätt men vet inte 100% om detta är samma sammansättning som divesorb eller om det är andra typer av ämnen i det. Får säkert en innehållsförteckning med beställningen men tänkte jag kunde passa på att ställa frågan här också. mvh Andre

• 2 svar
    • 440 visningar
  22. Started by Mattias,

Vad tror ni om det ? Bägge bygger ju på att bakterier skall göra jobbet.

• 2 svar
    • 681 visningar
  23. Started by kalleT,

Hej, nybörjare som man är så behöver jag lite råd. Körde igång karet innan jul och lade för någon vecka sedan i ett städteam av sniglar. (länk i signatur till uppstartstråden) Verkar som att jag har tillskott av Ca från antingen konstgjord levande(?) sten eller min hemmagjord bakgrund. Bakgrunden gjordes redan 2005 och karet har varit i drift sedan dess med sötvatten utan problem. Hur tacklar jag detta? Ösa på med Ca-konsumenter (vilka?) eller lägga en massa pengar på stora vattenbyten...*suck* Salinitet 1,023 Temp 24,4 grC pH 8,2 KH/Alkanitet 7,5dKH (sjunkit 1/2 grad sedan sist..började på 9,3) Kalcium 490 (gjorde prov precis efter vattenbyte för två dagarsedan och hade …

• 2 svar
    • 679 visningar
  24. Hejsan! Jag har tidigare använt mig av Reef Evolutions Reef Kalk för att blanda mitt kalkvatten men nu införskaffade jag Mrutzeks egen kalciumhydroxid. I båda fallen är innehållet i burkarna kalciumhydroxid enligt etiketterna. På Reef Evolutions burk står det att man skall blanda 1-1½ tesked per gallon och på Mrutzek 1 tesked per 1½l vatten. Därtill står det på Reef Evolutions förpackning att man skall blanda nytt kalkvatten var fjärde dag. Till frågan: Varför så stor skillnad i blandningsförhållandena? Innehåller inte de båda produkterna 100% kalciumhydroxid? Köpte hem 500g kalciumhydroxid från Mrutzek och väntade mig att det skulle räcka lääänge men med den angivna dos…

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  25. Started by Orion,

Tänkte fråga hur länge nyblandat vatten (med salt då såklart) kan stå utan att det blir dåligt? Har såklart en cirkulationspump i också.

• 2 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.