Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
behöver man ha cirkulation av osmosvattnet i påfyllningsbaljan? jag har byggt ihop en automatisk påfyllningsanordning. karet till denna håller tillräckligt med osmosvatten för ett par veckors förbrukning under normala förhållanden - måste detta vatten cirkulera för att inte bli dåligt? karet är helt öppet uppåt, men står instängt i ett mörkt skåp...
-
- 2 svar
- 770 visningar
-
-
hej, jag har kollat runt lite på olika salter nu, frågade även pappa om han kunde kolla i vänersborg efter salt, han pratade med en herre i en affär som kunde ta hem. ena sorten hette HV (tror han) kostade 1000kr för 40kg sen kunde han ta in red sea fom kostade 500kr för 20kg är detta något salt att satsa på? jag har nämligen ingen aning. fick för mig att det inte var så dyrt i alla fall om man kollar runt på nätet. tacksam för svar /Andreas
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Hej alla, mycket inressant tråd på Barr report: http://www.barrreport.com/aquatic-microbiology/2249-nitrifying-bacteria-real-players.html mvh Mattias
-
- 3 svar
- 870 visningar
-
-
Efter att ha tillsatt saliferts KH+pH buffert har KH sjunkit från 6,4 till 1,0?!?!?! har testat 3 ggr och fått samma värde varenda gång. Kan värdet verkligen stämma? fel på test? Tacksam för hjälp!
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej ! vet inte om detta är rätt ställe att fråga på..men jag testar. Mina koraller var jätte snygga innan jag började med Rowa och aktivt kol. Ville bli av med lite trådalger som sitter på stenen..den första som reagerade var min läderkorall (sahcropyton) eller något sådant. Den drog in alla sina polyper..har varit sådan i 2 dagar nu. Sedan bleknade även min Fungia en aning, och även den drog in sina små polyper. Undrar om detta är naturligt i början eller om jag helt enkelt tog bort näringsämnena. mvh Peder
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Det står på min osmos att man inte ska köra med kallare vatten än 12 grader. Hur ska man göra på vintern? Man kan väl inte vrida på lite varmvatten?
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Hej igen. Hur länge klarar sig osmosvatten i en plastdunk innan det blir dåligt? Kan det klara sig längre om man har en syrepump till det? Nån som har en aning?
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
- 1 följare
-
-
Balling metoden är ju för att tillsätta calisum och magnesium förbrukningen i karet. Efter att man väl ställt in detta (åtgång) så kan man ju nu oxså lägga i extra preparat för att få med lite mer i doseringen. Ultra Trace B Heavy metal complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Iodine flouride complex, suitable as 2-part additive Ultra Trace B Strontium barium complex, suitable as 2-part additive men så kom jag på det att tillsätter man detta i de andra vätskorna så har man ändå inte nån koll hur mycket det går åt i karet. Doserar man mer så kommer ju mer utav tillsatsen så teoretiskt borde det bara öka å öka och för mycket stontium i karet är ju inte bra. och d…
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har lite problem att hålla mina värden av egentligen allt! Mg= 1050ppm jag tillsätter hela tiden massor med pulver och gör vatten byten! Ca= 280 men det beror ju givetsvis på MG som är lågt. Kh= 9,3 inga konstigheter men det har en tendens att sjunka så även där får jag tillsätta pulver.ö Ph= 8,2 det ligger stabilt. Men grejen är att jag har just nu en grym tillväxt i karet allt växer så det knakar men undrar om koraller förbrukar så mycket av Mg:et så att jag inte får upp det tillräckligt. använde mig av den tabellen som finns länkad från sidan enligt den så skulle jag tillsätta 3850 ml för att nå ett värde av 1400ppm, vilket känns helt sjukt en burk är 1000 ml jag …
-
Satte i ett fosfatfilter igår ett aqua light. Körde ut lite vatten i en spann till det såg klart ut men i dag på morgonen hade det en gul missfärgning. Hur får man bäst väck det? Har inget i karet än men sätter in sten i eftermiddag. Jocke
-
- 0 svar
- 666 visningar
-
-
Ni som har perfekt klart vatten hur får man det? Jag menar mest dom små små partiklar som far omkring men andra tips tas emot tacksamt. Jocke
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Då var det dags igen, kemiquiz ála RHF: http://reefkeeping.com/issues/2007-01/rhf/index.php Jag hamnade på 68 % Reef Chemist igen, hade nog klarat nästa nivå om jag haft en miniräknare Lycka till! mvh Mattias
-
- 2 svar
- 969 visningar
-
-
Hej Jag upptäckte att jag har lågt Ca-värde (240-260) och började därför tillsätta kalkvatten (manuellt blandat Rowa CaOH) Efter att gjort detta dagligen i 3 veckor så är värdet detsamma Jag använder kranvatten och på förpackningen står det att man skall använda RO-vatten,men jag tycker att det borde lösa sig i vanligt vatten. Finns det någon annan förklaring eller måste man ha Osmosvatten och isåfall varför funkar bara osmosvatten? mvh Ulf
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan man byta packningen på en osmos? Har en som legat typ 2 år så den är väl inte fungerande då? Om det går var kan man köpa i så fall? Jocke
-
- 2 svar
- 773 visningar
-
-
Är det någon som har någon uppfattning om vad Mg-halten brukar vara i nyblandat saltvatten? Har en dunk med saltvatten (Tropic Marine Reef PRO) står för ett vattenbyte och jag passade på att mäta Kh, Ca och Mg. Resultatet, med Salifert: Mg: >> 1500 mg/l (jag fick värka i minst 1.5 sprutor innan det slog om) Ca: 400 mg/l Kh: 9.6 dKh Salthalt, med vipparm: 1.024 Salthalt, med flytande mätare: 1.025 Jag har lite problem att få balans mellan Kh, Ca och Mg i burken och har alltid mätt ett något högt Mg, ca 1450mg/l. Nu när jag mäter så här skyhögt i nyblandat vatten så fundarar jag på vad som är fel. En tanke var att mina salthaltsmätare är helt urkajkade så jag har för …
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Mitt ph ligger stadigt strax under 8,0 (7,8 -8,0), jag vill höja det till ca 8,3. Sedan 1 vecka tillbaka så tillsätter jag tripple buffer från Tropic Marin för att få upp mitt ph. Det har givit resultat, nu ligger det mer stadigt på 8,0, men jag vill ju en bit till. Det har också resulterat i att mitt kh ökar hela tiden, från 10,9 till 13,1 de senaste dagarna. Men det behöver jag ju inte höja. Kan jag fortsätta med min tripple buffer tills ph ligger runt 8,3? Eller tillsätta något annat enbart för ph:t?
-
- 40 svar
- 5k visningar
- 1 följare
-
-
...men jag kör på ändå! Igår förmiddag utökade jag befolkningen i mitt kar. Jag har haft det igång sedan augusti, med mollys och bytte för någon vecka sedan till två fiji-fröknar. Igår lade jag till 2st clown, 1sr putsarräka o 2 olika koraller. Innan detta gjorde jag div. tester på vattnet o allt såg bra ut, typ 0 i både nitrit o nitrat, 8,3 pH osv. Idag har jag ngt förhöjt nitrat o nitrit... nitrat på runt 5mg/l, nitrit 0,05-0,1mg/l. Jag använder salifert test, samma som visade 0 igår morse.... ska jag oroa mej, eller? Alla invånare ser ut att må ok, men man vet ju aldrig - jag har aldrig haft koraller i tidigare, utan bara fisk o någon anemon... salt 1,022 temp 26 foton…
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Dum fråga men när man gör sina vattenbyten ska man alltså inte fylla på med saltvatten?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vilka plaster går att ha i saltvattens kar förutom Pvc och plexi (om det nu räknas som plast) Jocke
-
- 0 svar
- 551 visningar
-
-
Hade en liten överraskning som väntade när jag kom hem med >100kg sten, mitt badkar hade släppt ut allt vatten jag varit smidig och tappat upp för cirkulation när jag åkte. Hur lång tid måste man cirkulera det nya vattnet innan man kan slänga i salt tror ni? Nu har ju lyckligtvis maxe varit här och hämtat en tredjedel av stenen men det är ändå rätt mkt kvar som måste under vatten snart, hade visst inte lika mkt plats som jag trodde i karet.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
HEJ! Kommer att ställa ett antal frågor om kemin i karet. Jag kan inte ett smack om hur detta funkar. Har en AC1 på g - en kalkreaktor alltså. Annars inget annat som tillförs. Kan man skilja mellan den kemi som berör algtillväxt och hälsa för alla levande organismer i karet och den kemi som så att säga handlar om vad korallerna käkar? Alltså, kan man först satsa på att få bra grundvärden för att sedan mata på och tillföra koraller? Magnesium, calcium, fosfat, nitrat - hjälp! Hur hänger de ihop? Ozon, hur mkt sådant skall man tillföra l/vatten? Hjälper det? Mot vad? Det finns ju en rad olika modeller med olika kapacitet. Den här tex. ger 25mg/h vilket verkar lite men räc…
-
- 2 svar
- 7,9k visningar
-
-
I tråden om överskummningen (se teknikavdelningen) anförde Lasse bl.a. följande: Jag skall försöka svara imorgon, det är för sent nu, god natt så länge! Zzzz....
-
- 25 svar
- 6,8k visningar
-
-
Korallerna mår bra och fiskarna och förvisso har jag bara 1 sten korall men vill utöka. gjorde tester igår det viktiga tyckte jag iaf, då kom chocken kunde inte fattar det var så låh magnesium, calcium och kh men ändå den stenkorallen jag har verka mår bra. Ph 7,7-8,0 Nitrit 0,02 nitrat 0-1 KH ca 6,7 Alk ca 2,17 Magnesium 510 calcium 10 phosphate 0-0,03 vad kan det beror på??? hjälp mig e ni snälla
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan! Jag är MYCKET sugen på att skaffa ett saltvattensakvarium efter flera år som ägare till ett vanligt sötvattens akvarium (250 l). Jag har varit runt i olika fiskaffärer och frågat + läst mycket på saltvattensguiden. (Akvariet kommer att stå i en kall källare.) När jag var och besökte den första fiskaffär, frågade jag om det var svårt att starta ett saltvattensakvarium? Det jag har hört var att det skulle vara så oerhört svårsköt. Men enligt affärsinnehavaren skulle det inte vara något problem. Affäresinnehavaren sa att med ett litet akvarium blir det jättelätt. Det ända jag behövde göra var att byta vatten vart 14:onde dag. Min tankegång var att börja med nå…
-
Har köpt Magnesium klorid pulver (ser mer ut som flak) fr Aqualight. Tyvärr medföljer inga doseringsanvisningar. Hur stor mängd "pulver" ska blandas med hur stor volym osmosvatten för att höja halterna hur mkt?