Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Mitt lager av pH sensorer börjar ta slut och jag tog igår min näst sista ur lagret. Jag brukar köpa så att jag klarar mig ett år eller två ungefär. Jag vet av erfarenhet att GHL har väldigr bra sensorer som håller bra men de är också lite dyrare. Förra gången hade jag lite tur och fick ett tips och köpte ett gäng via Aliexpress. De håller "bara" ca 6 månader inklusive kalibreringar var annan månad men givet att de köptes för runt hundralappen så har jag varit nöjd. Nu kan jag inte hitta den leverantören utan behöver leta fram någon ny. Är det någon som har ett tips? Det finns ju en hel del sensorer som inte håller mer än ett par dagar och då kan det ju vara bättre att bar…

• 2 svar
    • 335 visningar
  2. Started by fergu99,

Vad kan orsaka ett mjölkigt vatten? Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 863 visningar
  3. Started by msen,

Jag undrar vad det ska stå för värde i displayen på Hanna Checker Phosphat 713 ppm för ett normalt saltvattensakvarium. I artikeln här på forumet som heter saltvattenskemi för dummies rekommenderas ett värde på 0 ppm samtidigt som jag någonstans sett en siffra på 0,04 någonting. Är det 0,04 ppm eller ppb man eftersträvar? Ska det stå 0,04 i displayen eller något annat?

• 2 svar
    • 918 visningar
  4. Started by agalychnis,

Hej, Jag är sugen på att prova kalkvatten. Karet är ett RSM 130 med sump, så den totala vattenvolymen är 180 liter. pH ligger på ca 7,8 och jag tillsätter dubbelbuffert (bikarbonat 80% och Natriumkarbonat 20%) så att kh ligger på 8,5. Jag tillsätter även kalciumklorid och Magnesiumklorid "för hand". Jag såg en idé som jag är vill prova som går ut på att man tar en petflaska (2 liter) som fylls med kalciumhydroxid och osmosvatten och gör två hål i korken, ett för slangen från osmolatorn som går till botten av flaskan och ett hål för en slang som går från toppen av flaskan och ut i sumpen och mynnar under ytan för att få systemet lufttätt. När osmolatorn går igång och fylle…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  5. När man registrerar sig på sidorna skriver man ju i information om sitt akvarium t.ex. antal liter. Används det som källa för att beräkna koncentrationen vid testerna som de genomför? Eller är det mer som en social sida för ens eget akvarium? Anledningen till att jag frågar är att jag har fyllt i att mitt akvarium är på 1800 liter men jag vet egentligen inte hur stor den totala vattenvolymen är när man räknar bort sten, rör osv osv.. Någon som vet om det har någon betydelse vad man fyller i där?

• 2 svar
    • 440 visningar
  6. Started by BAminoff,

Om jag har ett högt kh 13-15 och fiskarna verkar slöa simmar lite närmare botten än vad dom brukar från mitten av karet och neråt Kan det ha med varann att göra? MVH BA

• 2 svar
    • 869 visningar
  7. Started by Tobbz,

Har läst å läst och kolla runt men inte riktigt fått svar på dessa frågor. Om man kör FM:s balling light samt tillsats av FM:s spårämnen i dunkarna, kan man tillsätta tex. red seas Reef energy och deras corals color program ? Om man vill ha mer tillväxt och färg på sina koraller, ska man köpa FM:s tillsatser då, och vilka rekommenderar ni ? Mvh Nyburgaren.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Dimorb,

Det går ju runt många rekommendationer i vad man bör ha för kH och då allra helst i förhållande till vad som är NSW. Jag vet inte helt om det stämmer men jag har för mig att jag har sett en översikt här på guiden som sa någonting om hur de olika ämnena påverkar varandra t.ex. om kH är så skall Ca var så.. Tänkte höra om det också inkluderar salthalt och kH. Jag har normalt alltid siktat på kH på 8,3 men har den sista tiden höjt min salthalt från 35 PSU till 36 PSU och med det har ju också kH höjts. Undrar först och främst vad som är den naturliga ökningen när man gör den höjningen i salthalt eller om kH förhåller sig, i NSW, konstant oavsett …

• Gilla
    • 2 svar
    • 396 visningar
  9. Started by Fisherman`s Friend,

Har ett kalcium test där man blandar olika reagenser och sen droppar i droppe för droppe tills vätskan går från någon lillaröd nyans till klarblå. Sedan multiplerar man antalet droppar x 15 för att sedan erhålla ett kalciumvärde. Grejen är att jag tycker storleken på de droppar man har i varierar och var går gränsen för att vätskan blirklarblå det är ju en tolkningsfråga men jag har gjort testet två gånger nu och får en kalciumnivå på 525och högre vilket är över gränsvärdet. Jag har ingen kalkreaktor men tillsätter kallkvatten så fort vatten dunstar från mitt kar dock inte regelbundet utan ibland kan det bli flera liter på en gång. Jag blandar aquacares pulver kalk med …

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by BAminoff,

Mitt kar står vid en norrvägg vid sidan om ett fönster . Om jag öppnar fönstret strömmar kall luft in mest där skummarens vatten kommer ut. Fungerar jättebra som kylning men jag törs inte för det finns kanske nån anledning att inte göra så smuts som kommer med luften och så har en ful fläkt som låter nu. Vad säger ni som vet kan man kyla med friskluft? Förresten jag har turbobebisar ser ut som små kanelbullar jttesöta. MVH BA

• 2 svar
    • 783 visningar
  11. Started by Ouscazz,

Jag bytte salt för ett par veckor sedan. Från Instant Oceans vanliga till deras revsalt. KH rusade i höjden och flertalet LPS'er och skivanemoner blev/är nu väldigt sura. Finns det fler som har liknande erfarenhet av Instant Oceans salter? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 898 visningar
  12. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som kör eller har haft ögonen på detta. Skall visst vara nått man tillsätter i karet Heter Grotech ABC www.Bgrotech.de Corall A contains the trace elements Strontium, Magnesium, Barium und Lithium. These elements make it possible for the corals and red lime algae, to absorb the existing calcium available in the aquarium water into their lime skeleton. Corall B contains the trace elements Iron, Chrome, Mangan, Nickel, Zinc, Kobalt and Copper. If these elements are absorbed by the living coral tissue they care for a prospering of the Zooxanthellae which are essential for the energy provision of the corals. Corall C consists of the trace elements Fluorine, Iodi…

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by patrikk,

Jag blandade lite nytt vatten och råkade ställa min doppvärmare lite för högt. Så nu är vattnet 30 grader och salthalten visar 1,025 vilket är bra men är det rätt värde? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 2 svar
    • 626 visningar
  14. Denna artikel handlar om att akvarium som går dåligt, som är i obalans, har oftast för höga halter av olösta organiska ämnen, DOC, alltså organiskt kol, aminosyror, men egentligen alla organiska ämnen som inte är partiklar. Särskilt är organiskt kol i form av socker direkt skadligt för koraller, och överhuvudtaget så stimulerar DOC tillväxten av dåliga bakterier, som i sin tur konkurrera ut koraller, samt ökar risken för sjukdomar såsom STN och RTN. Den som orkar läsa artikeln ser att det är inga gissningar utan detta är baserat på studier och försök. Man skriver att ett hälsosamt rev/akvarium, har låga halter av DOC, och detta i sin tur driver utvecklingen av goda bakter…

• Gilla
    • 2 svar
    • 409 visningar
  15. Started by Flygrc,

Är det någon som vet om ozon bryter fosfat? Jag har just nu DS på urlakning i tunna som jag tänkte om det skulle kunna vara en idé att behandla med ozon?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Nizztos,

Har tänkt börja med aktivt kol då jag har en del euphylia och misstänker att jag bör "rena" lite. Tänkte först bara köra en strumpa i sumpen, men känner att det verkar inefektivt. Känns som att väldigt lite vatten kommer filtreras genom kolet. Behöver man någon form av filter med pump till, eller är strumpa bra nog?

• 2 svar
    • 947 visningar
  17. Started by Red sea350,

Hej värden på mitt kar ligger på. Ca435 kh7.5 mg1560 kan jag köra balling på ca och kh bara har rätt mycket koraller mest mjuka Mvh

• 2 svar
    • 400 visningar
  18. Started by Dimorb,

Har lite funderingar kring följande: När jag blandar pulver från Grotech, det är pulver för att höja Mg och Ca, ibland konstiga och olika reaktioner på lösningarna. Vanligtvis när jag blanda Ca så får jag en frätande och bubblande sörja med en hel del bottensats som lägger sig längst ner i det kärlet som jag blandar i. Har testat att minska mängden Ca pulver men får ändå samma reaktion med mycket fräsande och vitt dimmig vätska som ser ut som mjölk. Det bildas även skum som, om man inte är försiktig, får innehållet i kärlet att svämma över. Det blir också i viss utsträckning varmare vätska i det kärlet jag blandar i. När jag tidigare har doserat Mg så har jag alltid häll…

19. Vet om personer som doserar en blandning av lite allt möjligt i akvariet (VÄS) för att det är bra med olika kolkäller - enligt någons utsago.. Vad ute och sprejjade stenen mot ogräs med ättiksyra och tänkte då på om det är farligt eller "bra" för akvariet. Var befinner det sig i jämförelse med t.ex. ättiksprit som en del doserar med? Är det bara väldigt mycket starkare men samma sak eller är det direkt dödligt/farligt för akvarieinvånare? Har inte tänkt å testa det men bara funderade på om det är något annat än ättiksprit eller om det bara är olika koncentrationer.

20. Started by Klubbsson,

Vi ska snart flytta och därför har min sambo packat ned de flesta köksredskapen inklusive den lilla köksvågen. Är det någon som har koll på hur många liter salt man ska ha till 100 liter vatten? Litermåttet har hon lyckligtvis inte packat ned.

• 2 svar
    • 842 visningar
  21. Started by mekl,

Vad kan ett dåligt aktivt kol släppa för ämnen eller göra för skada förutom fosfat?? /Mattias

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by svedalaciklid,

tjenixen har en lite fråga om Nitrat jag har mätt mitt kranvatten här hemma på nitrat och kan inte få fram en tendens till mätbart nitrat i och nu undrar jag ju självklart om jag då inte kan få ner nitratvärdet i karet med vattenbyten , tycker ju själv att det borde gå men kanske så blir det nitrat i vattnet när man blandat i saltet eller?

• 2 svar
    • 945 visningar
  23. Started by Fisherman`s Friend,

Hej som en bekväm akvarist så verkar ju detta vara ett medel som kan tänkas passa mig. Jag har inga svårskötta koraller utan håller mig till knappar, xenia,euphyllia och några andra mjukkoraller. Kan detta vara något att köra med. Min ambition är att ha många koraller i akvariumet och jag kan då tänka mig att spårämnen förbrukas snabbare då. Jag har en tendens att vara extra ambitiös under vissa perioder för att sedan gå ner i svackor men ett sånt här medel borde ju kunna passa mig. Jag kör med ett nytt salt som är extra magnesium och kalk berikat. Saltet har varit helt underbart mina koraller har börjat växa sen jag köpte detta nya salt jag kan varmt rekomendera detta. …

• 2 svar
    • 904 visningar
  24. Started by Slanten,

Vilket dropptest för att mäta pH tycker du är mest lättavläst och ger säkrast resultat? Om vi istället pratar om en digital mätare med styrning av tex doseringspump. Vilken är mest prisvärd? Alla synpunkter är välkomna

• Gilla
    • 2 svar
    • 4,7k visningar
  25. Started by jonasroman,

PS: Välj HD, 1080p eller 720p adm kommer lägga in filmerna i artikelbiblioteket:-)

• 2 svar
    • 555 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.