Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hej på er alla. Någon som har någon erfarenhet av Reff Evolution (Bio-degrader) här ? Fungerar det bra. Jag har ett nytt kar som jag ska starta upp. Det är gammal inkörd LS samt ca 300 liter inkört vatten. Till detta ska jag tillsätta 700 liter nytt saltvatten.. tänkte använda reff ecolution..... för att få rätt vatten. Någon som har erfarenhet av det och kan ge mig lite information om hur bra det fungerar? Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 956 visningar
-
-
Hejsan! Jag får lite kiselalger titt som tätt utan att jag tillför något kisel. Min ls har förmodligen kisel lagrat sedan uppstarten. Jag undrar därför hur man lakar ur kisel ur stenen, tex zeolit rowaphos eller något annat som skulle vara bra för detta ändamål, förslag mottages mer än gjärna. Hls Ola
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hur länge klarar sig osmosvatten stående i en dunk innan det blir obrukbart, på ett ungefär? Någon som vet?
-
- 2 svar
- 874 visningar
-
-
Hittade en grej jag tycker verkade smart nyss http://www.aquaristic.net/shop/shop.php/sid/cf68306ef4b9c430aa5bd009f2e36b26/cl/details/anid/055000/Seachem%20Ammonia%20Alert//listtype/search/searchparam/-/searchvendor/manufac.875 Min frågan är ifall det finns liknande fast med nitrit, nitrat, ph, kh osv? Man får ju ändå göra "riktiga" test antar jag, men det vore skönt att ha i sumpen så man kan kika så inte nått är galet någon gång om dagen. Någon som vet?
-
- 0 svar
- 682 visningar
-
-
Vore glad om ni kunde maila info om hur man blir kvitt kiselalger eller vad som orsakar detta! Har kolla runt i weben om detta, men finner inga bra svar eller orsaker...... mvh Per.....
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
någon här som doserar magnesium i osmosvatten tanken som tillför karet med nytt vatten. funkar det att ha magnesium stående i ett öppet kärl blandat med osmosvatten. Mitt kar gör av med ca 25 liter vatten på 6 dagar.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
-
Mitt vatten är hyfsat klart, men inte riktigt så jag är nöjd, vill ha så klart som möjligt. Vad kan jag göra då? Kör med lite aktivt kol nu, ska köpa mer snart, det hjälper lite va?, Kan man köra "för mycket" kol i ett kar, eller går det bra att köra 1-2l till 300 liter? Ozon, hjälper det till?
-
Hej på alla! Vet inte om någon har hittat denna men här är länken till aqua-calculator, jag har kollat den och det ser ju bra ut. http://www.mathgame.de/RiffACalc.htm Man kan räkna balling tillsätter och mycket mera Mvh Pasi
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
hej , hade tänkt mig att starta upp ett saltkar på ungefär 300 liter, har fått tag i ett begangnad kar,en skummare är på gång, ett filter med biobollar som tillhör akvariet sedan tidigare, 3 st cirkulations pumpar på var sin 1000/h, belysning har jag in te riktigt klurat ut en men det finns nog gott om tid för detta .... ska jag köpa mera prylar eller räcker det så här? har läst en hel del och är lite fundersamt kring det där med UV filter/pump bör jag köpa en för att underlätta uppstarten? tacksam för flera förslag eller tips eftersom jag inte har hunnit läsa alla inlägg på hela forumet. //Gerard
-
- 123 svar
- 13,5k visningar
- 1 följare
-
-
-
Hej, jag hoppas att detta är rätt plats att fråga om en sak rörande DSB som jag har grunnat på en längre tid: Finns det någon anledning till att man använder korallgrus till en DSB, annat än den rent estetiska aspekten? Spelar det någon roll om man istället använder vanlig havssand eller akvariegrus från ett sötvattensakvarium? Eller om man tex. har ett parti korallgrus och ett parti sand?
-
- 7 svar
- 2k visningar
-
-
Hejsan! Jag tänkte tillföra bikarbonat med hjälp av vattenpåfyllningen genom att lösa bikarbonaten i varmt osmosvatten först och sedan hålla vattnet i cirkulation i osmoskaret. Ser ni några problem med detta tex. utfällning eller liknande? Hls Nelson
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Skulle vilja få ta del av lite tankar om vad man bör tillsätta. Idag kör jag 10% vattenbyte i veckan, håller kh, ca och mg uppe med en kalkreaktor med Rowalith C+ samt tillsätter strontium, jod och järn. That's it. Inser att det finns en mängd olika preparat att köpa. Har mest vart inne på TMs A- och K+ vätskor och som alternativ/komplement? till det Korallenzucht produkter. Kanske borde komplettera med aminosyror? Vad rekommenderar du för att hålla en schysst tillväxt på främst SPSer? /Robban
-
- 0 svar
- 838 visningar
-
-
Nån som använder denna produkt? Fungerar det bra? Hur mycket och hur ofta har ni i det i era kar?
-
- 18 svar
- 2,8k visningar
-
-
hej... mätte precis min salthalt... den borde ju stå mellan 1.020 o 1.024 men den står på 1.017... e de dåligt? va ska ja göra för att höja de? ska ja ta salt man blandar vatten med o hälla i? (vet att temperaturen ska ha me salthalten att göra oxå, den är nu 28 grader) MVH robin
-
- 6 svar
- 897 visningar
-
-
Hej, hittade en tråd med lite matnyttigt om självunderhållande kar(dvs ingen mating osv): http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=941729 Kanske är framtiden för småkar, helt slutet system? mvh Mattias
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
Var för någon vecka sedan på Yrkes- och miljömedicinska kliniken i Örebro under min praktik (läser till Biomedicinsk analytiker). Fick möjlighet att testa mitt akvarievatten när jag körde en ICP-MS, Induktivt kopplad Plasma Masspektrometer, för att mäta metaller i dricksvatten. Metoden går kortfattat ut på att provet atomiseras och joniseras i ett plasma och sedan förs vidare till en massdetektor som separerar avseende på masstal. Intressant var att jag kunde jämföra vad Salifert tester visade mot denna mycket mer avancerade metod. Resultatet blev följande, enhet är mikrogram/milliliter (ppm); Mitt akvarievatten: Ca ICP-MS: 403 Ca Salifert: 390 Mg ICP-MS: 1085 Mg Salife…
-
- 12 svar
- 2,9k visningar
-
-
Någon här som använder Salifert vattenpreparat?. Är det bra grejer?. Tänkte då på följande Natural Iodine Natural Strontium Coralline AminoAcids Trace Hard
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
har tappat upp 30 liter vatten i en grön plasttunna. Skulle bytt igår egentligen men hade inte tid, så skulle jag byta idag, men ser att botten på tunnan har blekts.. är det saltet om blekt eller har tunnan släppt ifrån sig några kemikalier? Vågar jag använda detta vatten? hur kan jag kolla så det är lugnt?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur påverka saltmängden i karet fisken och korallerna. Kollade i påsen från handlaren och där var 1,021-1,022 mätt med en refraktor Medans en handlare hade 1,028. Vore intresant och veta hur det påverka livet i karet.
-
- 1 svar
- 739 visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar om man kan blanda bikarbonat, cacl och osmosvatten i samma flaska för att sedan dosera med pump? Finns det några reaktioner som kan vara negativa så som utfällningar eller liknande? Hls Nelson
-
- 2 svar
- 881 visningar
-
-
Tänkte börja tillföra kalicium genom att tillsätta kalciumklorid och alkanitet via natriumkarbonat. Randy Holmes har en artikel där han använder kalciumklorid och bikarbonat (som bakas i ugn) I artikeln står det att för varje mol kalcium som förbrukas så måste man ersätta med två mol alkanitet (baking soda) Mitt problem är att han använder(räknar i) bikarbonat och jag tänkte använda natriumkarbonat. (när han räknat ut hur mycket han har så bakar han det i ugn) Hur mycket natriumkarbonat skulle jag behöva? 63% ? då man bakar bikarbonat i ugn: 2NaHCO(3) = Na(2)CO(3)+H(2)O+CO(2) Na(2)CO(3) / 2NaHCO(3) = 106u/168u = 63 % http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Då …
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-