Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by KMG,

Har nu efter ett halvår fortfarande ett nitrat mellan 25 - 30 (mätt med RedSea). 720 kar med 240 l sump. Kör med 10 l Siporax och Chaeto. Har 0 i nitrit och 0.08 - 0.12 i fosfst. Övriga värden bra. Har 12 000 l/h som returpump. Misstänker att jag har för bra fläkt genom sumpen för att bryta ner nitratet. Funderar på att fylla en 10 l plastdunk med Siporax med några få hål i och lägga i för att få en mer syrefattig miljö. Vad tror vi om det? Andra förslag?

2. Started by houssami,

Hej allihoppa Jag har testat fosfat o silikat idag i mitt kar och test vattnet var helt ofärgat vilket tolkas som omätbart om jag förstår rätt eller hur? En annan sak som jag tyckte var konstigt är att pulvret för fosfat testet int löstes helt i test vattnet, är det så när ni testar? Om mina fosfat o silikat värdena inte går att mäta, hur kan det komma sig att jag har alger som växer på stenen och glaset samt brun och röd algmatta på sanden? Tacksam för all hjälp

3. Started by Shark Of Sweden,

Har "Kalkwasser Plus" från Coralife. Men fattar inte hur man skall måtta det! Vet att man skall bland i en hink med vatten från karet, men hur mkt kalk till hur mkt vatten? Sen tycker jag det e knepigt hur man skall kunna hälla det klara vattnet i karet och försöka ha kvar det grumliga i hinken. Nån som har lite bra tips?

• 9 svar
    • 1,7k visningar
  4. Jag har under en tid försökt få upp Ca ifrån ca 380 ppm till 400. Det har visat sig vara ganska svårt, jag skickar i ca 2tsk (10ml borde vara 7-8ppm) TM Bio Calcium varje dag och det är alldeles hopplöst att nå 400. Visst är Ca ganska svårt att mäta men jag tror inte det är ett mätfel. (Jag har inte mycket koraller men dom få jag har växer på bra, det gör även kalkalgerna) Så frågan är : Hur mycket "äter" Era baljor ???

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Magnus,

Har tröttnat lite på produkter som blandar korallfoder/aminosyror och kolkälla, ex Fauna Marin och Korallenzucht. Funderar därför på att testa Polyp Lab som delar upp sina produkter på ett annat sätt. Fyra koncentrerade produkter; Bakterier, kolkälla, aminosyror och korallfoder med vitaminer. De har även ett planktonfoder. Är det någon som prövat detta system? Det finns tillgängligt i den lokala butiken så jag slipper beställa från någon web-shop dessutom! Länk:www.polyplab.com

• 29 svar
    • 5,3k visningar
  6. Started by svedalaciklid,

tjenixen har en lite fråga om Nitrat jag har mätt mitt kranvatten här hemma på nitrat och kan inte få fram en tendens till mätbart nitrat i och nu undrar jag ju självklart om jag då inte kan få ner nitratvärdet i karet med vattenbyten , tycker ju själv att det borde gå men kanske så blir det nitrat i vattnet när man blandat i saltet eller?

• 2 svar
    • 952 visningar
  7. Started by Marcus S,

Vart kan man köpa Silicarbon i Sverige? Inte skall jag behöva köpa en påse sådan genom tyskland? Finns det återförsäljare i Sverige för detta? /Marcus

• 16 svar
    • 2k visningar
  8. Started by Fisherman`s Friend,

Hej som en bekväm akvarist så verkar ju detta vara ett medel som kan tänkas passa mig. Jag har inga svårskötta koraller utan håller mig till knappar, xenia,euphyllia och några andra mjukkoraller. Kan detta vara något att köra med. Min ambition är att ha många koraller i akvariumet och jag kan då tänka mig att spårämnen förbrukas snabbare då. Jag har en tendens att vara extra ambitiös under vissa perioder för att sedan gå ner i svackor men ett sånt här medel borde ju kunna passa mig. Jag kör med ett nytt salt som är extra magnesium och kalk berikat. Saltet har varit helt underbart mina koraller har börjat växa sen jag köpte detta nya salt jag kan varmt rekomendera detta. …

• 2 svar
    • 909 visningar
  9. Started by san_miguel,

Hej har startat ett Aquael reef max akvarium med bara saltvatten i men de är lite salt på botten som inte vill lösa upp sig, så de ligger lite salt kvar på botten är de farligt för Levande stenen som ska i nästa vecka? Hur ska jag få de att lösa upp sig prövat att lägga pumpen på botten men de bara flyger runt och lägger sig på botten igen. Mvh Mikael

• 26 svar
    • 5,7k visningar
  10. Hej. Precis som rubriken efterfrågar så undrar jag vad det är för verksamma ämnen i dessa tre preparat från Grotech: MagnesiumPRO KalciumPRO KarbonatPRO Jag har tidigare kört balling för att höja mina världen men slutade med det i samband med ett akvariebyte. Nu börjar storleken och doseringen utav ca, mg och kh bli lite väl stor och jag funderar på att gå tillbaka till balling men velar och ältar lite p.g.a. att jag inte orkar med att fixa med Nacl-salt. Vill ha det så smidigt som möjligt och kom då att tänka på preparaten från grotech. På samtliga utav dem så står det ju att de inte har någon inverkan på pH eller skapar jon-obalans. Vad kan det då vara för ämnen i pulve…

11. Hej. Bytte precis Calcium preparat. Köpte GroTech's Calcium Pro Instant, trodde det var fast calcium clorid. Men, när jag doserade preparatet (för att höja Ca 40ppm (något ut av chock-höja), så, då började vattnet "koka", allting blev mjölkigt, fiskarna blev lite trötta, Dagen efter mätte jag Ca, det hade höjts förväntade 40ppm, men kH't hade höjts ifrån 7 till 20dkH (saliferts test, approximativt, det är bara kalibrerat til 12 eller 16 eller något) Jag hade doserat lite buffer för att höja kH ifrån 7 till 9. Men jag fattar inte vad som hände, det verkar precis som calcium preparatet lyckats dra upp kH också. Och vilken gas utvecklades när jag kokade med calcium prep…

• 16 svar
    • 2,7k visningar
  12. Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.

• 1 svar
    • 612 visningar
  13. Started by Fagerberg,

Blanda precis balling salter och upptäckte att calcium dunken blev riktigt varm, är det rätt ? Och hur länge skall salterna stå och gotta sig innan man kan hälla i spårämnena ?

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Johan E,

Har den äldsta IPad. Funkar den med Aquqcalc eller behöver den IOS6? Mvh Johan

• 1 svar
    • 795 visningar
  15. Started by MattiasN,

Fått hem lite kaliumnitrat, eftersom salpeter inte fanns i min matbutik längre, men hur doserar jag? Salpeter blandade jag 40g med 430g vatten och 1ml av lösningen höjer nitraten c:a 0,5ppm/100l, vad är motsvarande för kaliumnitrat? Förresten, hur mycket kalium ger kaliumnitrat? Inte mycket har jag för mig men hittar inte... Tacksam för lite kemilektion Skickat från min GT-I9210 via Tapatalk

16. Started by Slanten,

Vilket dropptest för att mäta pH tycker du är mest lättavläst och ger säkrast resultat? Om vi istället pratar om en digital mätare med styrning av tex doseringspump. Vilken är mest prisvärd? Alla synpunkter är välkomna

• Gilla
    • 2 svar
    • 4,7k visningar
  17. Started by jonasroman,

PS: Välj HD, 1080p eller 720p adm kommer lägga in filmerna i artikelbiblioteket:-)

• 2 svar
    • 562 visningar
  18. Started by Purre,

Hej Är det någon som har receptet på koncentrerad två parts Balling? Meddela gärna mig det. Mvh Per

19. Enligt mitt senaste Triton-test är salthalten 34 PSU (vilket jag antar motsvarar 34 promille), men min Sybon refraktometer visar bara 30 promille vid upprepade avläsningar. Vad kan vara felet här? Refraktometer verkar vara byggd för salt vatten (ej havsvatten), vilket innebär att den skulle visa ca 3 promille för högt vid mätning av akvarievatten om den var kalibrerad med 0 promille referensvätska: "where a proper seawater refractometer measures 29 ppt (1.022 s.g.), the average saltwater refractometer is telling you your salt level is at 32 ppt (1.024 s.g.)." Istället har jag kalibrerat den med 35 promille referensvätska, och när jag då testmäter på min 0 promille refer…

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Xenia83,

Mina välden mäter i mg/l och alla andras värden är i ppm Någon som har någon formel eller converter för att omvändra värdena. Eller kanske bättre någon som vet var gränsvärdena i mg/l ligger mina värden idag är, som ja tolkar det är de ok, även om det skulle vara önskvärt om Nitrat värdet sjönk en del. Nitrit 0 mg/l Nitrat 4 mg/l Amonia 0 mg/l Phosphate 0.025 mg/l Ph 8.02

• 12 svar
    • 5,3k visningar
  21. Started by Peppz,

Jo, en fråga: Om man tar sten och vatten från ett kar som är moget, och sätter det i ett nytt kar.. hur lång är "inkörningsperoden" då? Eller äre ba smälla i saker på en gång? Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 831 visningar
  22. Started by Carina,

Det står på min osmos att man inte ska köra med kallare vatten än 12 grader. Hur ska man göra på vintern? Man kan väl inte vrida på lite varmvatten?

23. Started by Daniel N,

Jag udrar om man kan tillsätta typ dolomitkross till rowalith för att få den att fungera som rowalith C+ dvs avge magnesium. Någon som vet? Mvh Daniel

• 1 svar
    • 715 visningar
  24. Started by BroderIsak,

Om jag inte har fel så finns det två mätare av denna. Den ena heter 93713 och den andra 93717. Vilken är det man skall ha egentligen

• 11 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by Capote,

Jag har skaffat ett nytt jod-preparat och när jag satt och ögnade igenom instruktionerna för dosering så är där ett avsnitt om att doppa infekterade sps-koraller i ett jodbad med doseringsanvisningar etc. Jag har läst om detta men aldrig provat själv. Någon som har någon erfarenhet vid t.ex. RTN eller liknande?

• 4 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.