Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Någon som vet vad det här är? Jag tycker det ser ut som minimala sjöpungar, men det känns inte riktigt rätt.
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Aquael UV innerfilter? 1000L/h 10,9w 250-300L http://www.aquael.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=129&Itemid=238〈=en
-
- 1 svar
- 445 visningar
-
-
Nån som vet om instruktionsbladet går o hitta på nätet, då jag lyckats supa bort mitt. MVH Fredrik
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Såg inlägget om JBL testsattsen men ville inte tränga mig på i hans tråd. Vilka märken på tester ska man välja nu då? Har Sailferts Ca och KH test. Lite glädjevärden har jag hört men vet man hur det brukar se ut så kan man ju iallafall se att allt är som det brukar och att inga värden sticker iväg... Fosfat har jag mätt med Aquarium systems test. Enkelt o bra men lite svåravläst... Ge gärna förslag på billiga o bra tester o testsatser. /Mattias
-
- 1 svar
- 707 visningar
-
-
Hej alla, hjälp vad mycket skoj det finns på internet Letade efter info om ammonium upptag, tråden jag slängde igång förut idag, när jag trillade på detta: http://advancedaquarist.com/issues/jan2003/feature.htm Vad ska man säga. Randy Holmes-Farley i farten igen!! mvh Mattias
-
- 1 svar
- 740 visningar
-
-
Har införskaffat Fauna Marins CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE för att hålla ordning på min Mg Ca värden i burken. Dock har jag inte förstått hur dessa ska doseras och ingen instruktion finns med. Har kollat på Aqua Calculator men fattar inte mkt av det...är det nån som kan länka till den svenska versionen för den hittar jag inte på... Kan nån kanske länka till AC på svenska eller tala om lite basic hur man tar reda på hur mycket som ska tillsättas för att hålla en vettig nivå. Förbrukningen kontrolleras väl genom regelbunden mätning antar jag.
-
- 1 svar
- 786 visningar
-
-
Fick precis tillbaka resultatet från titon icp. För första gången får jag ett förhöjt värde på koppar (samt även aluminium). Helt nytt för mig... Hur kritiskt är nuvarande nivå 5 ug/l? Ingenting ser påverkat ut, varken chaeto eller koraller, skrapar rutor varannan dag etc. Triton rekommenderade triton detox som åtgärd. Erfarenheter av detta? Vad är er erfarenhet av koppar i vattnet? Jag bor i Solna stad och deras kommunala vatten innehåller (enligt analys i hushållen) 0.015 mg/l. Jag kör osmos 4 stegsfilter, kollade precis tds och det låg på 0. Var bortrest i 3 veckor och då fick svärfar fylla på ato med kranvatten. Känns…
-
Finns det något man bör tänka om man köper begagnad sand fån olika akvarium för att få i hopa till en djup sandbotten? Tack!
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej, Mitt akvarium är visserligen startat med inkörd sten, och matas sparsamt men mitt Red Sea test på NO3 har aldrig visat mätbara värden. Är det troligt att en handfull fraggar konsumerar all NO3 från 3 fiskar och en minimal städpatrull eller är det troligare att jag har ett icke fungerande test? Jag har (tror jag) god tillväxt på mina 2 spser om det spelar roll i frågan.
-
- 1 svar
- 803 visningar
-
-
hello... jag har haft problem med för varmt i karet runt28.5 ..tänkte köpa en kylare men dom är ju så dyra..så jag satt en liten fläkt över vatten ytan !!temeraturen har sjunkit till 22.3 .. inte så bra.. vad är den optimala temperaturen??? runt 25 är det väl
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Det någon som har testat ? ReBiotic is a 100% natural bacteria-based product that contains a unique mixture of bacteria strains. The addition of these special strains help replenish bacterial stability and repair existing bacteria films that have been damaged by sudden system changes or “Old Tank Syndrome”. ReBiotic bacteria also improves overall water quality and health of live rock without the risk of alternating water chemistry, disrupting deposits, or growing unsightly algae.
-
-
- 1 svar
- 2,7k visningar
-
-
Har skaffat mig detta spårämne. Det står på den att man skall tillsätta 5 ml/100 l en gång i veckan. Är det inte bättre att tillsätta mindre och oftare. Kanske t o m dagligen
-
- 1 svar
- 955 visningar
-
-
-
Mätte kaliumvärdet i karet precis och det är ganska lågt (330). Jag har en flaska microbe-lift bloom & grow potassium, men jag kan inte förstå hur mycket jag behöver dosera. Det står bara: "Use 1 tsp per 30 gal. Repeat 2-3 times per week"... Någon som har erfarenhet av detta? Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
-
Har retet mig på att betala staten en massa pengar för vodka som jag inte ens dricker. Har ev hittat en alternativ kolkälla till etanolen; Mostanol 120 (Mosstanol stavar vissa det). Någon här ute i vårt avlånga land som vet var man kan köpa mostanol 120? De jag har sett verkar sälja det pallvis.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
hmm måste fråga det ser ut som mina kalkalger flagnar inte alla men lite här och där ... ser ut att släppa ett lager sen och under det ser bra ut fin färger på kalkalgen där .någon som haft detta eller vet vad det är ???eller ska det vara så??? håller för närvarande på med att höja calsiumet i akvariet med tropicmarins bio-calcium kan det ha att göra med det ?? när jag skriver flagnar menar jag att att det som släpper är en ljus hinna sen komer det mörka fina lila kalkalger .. mvh peter
-
- 1 svar
- 880 visningar
-
-
någon här som doserar magnesium i osmosvatten tanken som tillför karet med nytt vatten. funkar det att ha magnesium stående i ett öppet kärl blandat med osmosvatten. Mitt kar gör av med ca 25 liter vatten på 6 dagar.
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
ligger på ett mg på 1420 farligt högt i haven ligger det väll på nästan 1500?
-
- 1 svar
- 653 visningar
-
-
Hur påverka saltmängden i karet fisken och korallerna. Kollade i påsen från handlaren och där var 1,021-1,022 mätt med en refraktor Medans en handlare hade 1,028. Vore intresant och veta hur det påverka livet i karet.
-
- 1 svar
- 745 visningar
-
-
Betrakta kurvorna. denna ena beskriver hur min CO2 halt igår inomhus efter vädring i flera timmar var nere på 400 ppm. pH kurvan visar på skillnaden i pH vid samma tidpunkt dagen innan då jag ej vädrat. pH steg efter vädring jämfört med dagen innan mätt vis samma tidpunkt, med pH 0.05. En ph stigning med 0.05 motsvarar(eller beror på) en minskning av CO2(aq)(löst CO2 i vattnet), med 10^0.05=1.12. Alltså borde det skilja lika mkt i luftens CO2-halt OM total jämnvikt hann ställa in sig mellan luft o vatten..dvs det borde alltså dagen innan då jag ej vädrat vara cirka 450 ppm i min luft. Jag mäter ju som bekant CO2 i luften och mätaren visade dagen innan runt 500. Det stämme…
-
-
- 1 svar
- 675 visningar
-
-
Har problem med för högt ten Sn värdet är 0,0327 Aquaforest LAB 30/7 (0-0,0010) 37,7 FM LAB 22/6 Bytt vatten 3x100L mellan testerna. Akvarie volym ca 500L ink. sump Har kollat RO och där finns inget utslag. Några förslag på vart det kan komma ifrån och hur allvarligt är det. Värdet är långt ifrån rekommenderat. tacksam för svar eller förslag😄
-
-
- 1 svar
- 376 visningar
-
-
Upptäckte just att vi har miljoner små små vita organismer som flyger omkring och sätter sig på bla glaset. Svårt att se på bilden kanske Vissa är 2-3mm långa. De sitter gärna på alger ser det ut som. Ska jag bli orolig eller är det bara copepods som förökat sig ohämmat?
-
Finns det någon som har några bra tips eller trix för att hålla vattenytan ren och klar om man inte har ytavrinning? Jag har idag en Deltech MCE 600 och har idag en filterhållare i mitt akvarium men tycker att den tar för mycket plats. Jag funderar på att ta bort den men hur blir det med vattenytan? Är det någon som inte kör med ytavrinning eller har andra bra idéer på hur man kan lösa det OM man behöver lösa det dvs. jag har inte någon sump har inte möjlighet till att ha en heller. Alla svar uppskattas
-
- 1 svar
- 565 visningar
-
-