Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 243 ämnen i detta forum
-
Hej! Hade behövt tips om vilket sätt och vilka tillsatser man klokast justerar upp Mg-värdet. Systemet är på ca 4000L och halva delen, 2000L är ganska full med stenkoraller. Kalkreaktor är igång sedan några månader och det är de enda Ca/kH/Mg-tillsatser vi gör just nu. Första skälet till reaktorn var att få ett stabilt kH, och det har vi fått. Värden just nu: kH 8 Ca 385 Mg 1100-1200 Jag tänkte snart fylla på kalkreaktorn med nytt media, och då lägga till magnesiumkarbonat(?)/media. Men först hade jag velat "buffra" upp Ca och Mg till 420 resp 1400. Och ska jag följa reglerna så bör jag väl starta med Mg. Så till frågan. Vilket sätt är smartast/enklast/bäst. Mg-pulv…
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej. Jag har gjort Alkalinitet/Karbonathårdet, KH test i karet och upptäckt att dkh ligger i intervallet 5,1-4,8. Vad gör man åt saken? Ska man använda bikarbonat? Vad är doseringen, akvariet är på 180L? Hur blandar man, ska man stoppa bikarbonet direkt i akvariet? /Oualid
-
Ska vattnebehållarerunaktigt när man använder Fauna Marins Fosfat Remover? Har det i behållare med hål i botten och en slang uppifrån Från en pump (600l/t)
-
- 6 svar
- 767 visningar
-
-
Eftersom att jag arbetar med mätteknik dagligdags har jag börjst fundera lite på om folk har någon uppfattning av vilken mätosäkerhet de har på sina uppmätta vattenvärden. Jag har något svagt minne att jag läste i en tråd att ett fabrikat skulle ha en högre mätosäkerhet än något annat fabrikat och att det senare därför var att föredra. Jag tycker att det skulle vara intressant att föra en diskussion om detta och höra era tankar och uppfattningar om fenomenet mätosäkerhet. Detta är väl kanske den allra osexigaste delen av hobbyn men i min mening ack så intressant. Mvh Martin
-
- 27 svar
- 2,4k visningar
-
-
Vet att dessa står i proportion till varandra, men finns det situationer som kan uppstå där man t ex kan ha högt KH men samtidig lågt PH? Eller kan man i regel säga vad KH ligger på ungefär baserat på PH värdet? Givetvis får man ta dygnsvariationen på PH med i beräknelsen.
-
- 18 svar
- 4,1k visningar
-
-
Försöker köra så enkelt som möjligt med så få variabler som möjligt nu över sommaren tills det blir lite mer stabilt med tid för underhåll och liknande. Doserar därför nopox i sumpen där det är kraftig cirkulation (2400 liter/h från kylare, 10000 liter/h intern-cirk mediafilter och retur, 4x 2000 liter uv-filter, 600 liter kolfilter) och märker diverse saker som jag tänkte hör med er om. Jag doserar just nu 96 ml/dygn nopox (försöker få ner fosfaten till skapliga nivåer, mäter över 200 ppb med hanna) och har tagit ut GFO. Ser en liten ökning av bakterier i sumpen. Framförallt på galler till pumparna men inte i det "fria" vattnet. Ser in…
-
- 0 svar
- 490 visningar
-
-
salthalten i mitt kar är lite låg så jag tänkte höja den. hur gör man det på smidigast sätt? ska byta vatten ikväll. byter 10l i mitt 105l kar. finns det något smart sätt att räkna på hur man ska höja salthalten? om jag har x salthalt i de 10 litrarna jag byter, hur mycket höjer det den totala halten osv.
-
- 6 svar
- 2,3k visningar
-
-
har precis tagit nya prover i karet eftersom jag tyckte min ena anemon ser lite hängig ut + att jag håller på att kriga mot alger calcium 0,12 = 440ppm kh/alk 0,32 phosphate 0,75 mg/l dessa värden är alldeles för höga så mycket vet jag,men hur ska jag få ner dessa!? tacksam för all hjälp!
-
- 3 svar
- 840 visningar
-
-
hej undrar bara en sak jag har ett 160L kar med fisk och anemon m.m i så undrar hur mycket och hur ofta jag ska byta vatten i det?
-
Hallå. Är plasten i soptunnor (HD-polyeten) skadligt för saltvatten? Hade tänkt att använda en ny liten soptunna för att blanda saltvatten i (lätt att flytta) för vattenbyte. Det finns även tunnor av Polypropylen (vad skillnaden är vet jag dock inte).
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Undrar om någon har erfarenheter med hög salthalt (kring 1,028 eller 38 psu) och stenkoraller såsom montipora och favia/favites MVH Lasse
-
- 7 svar
- 880 visningar
-
-
Finns det någon möjlighet att sanera en plastdunk som det varit bensin i så att den duger till akvarievatten?
-
KZ har vaknat till liv och gjort en serie med endast 4st flaskor att hålla rätt på. https://reefbuilders.com/2016/05/13/coral-system-korallen-zucht-zeovit/
-
-
- 10 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej SG. Tänkte bara kolla med er hur ni gör när ni testar ert vatten. Rengör ni allt i osmos vatten, eller sköljer ni av testsakerna med kranvatten? Mvh Johnny
-
ja, inget nytt, men här försöker jag visualisera, objektivisera, hur mkt mer effektvit mediat utnyttjas om man placerar det i en reaktor. jag har envisats med att ha Rowaphosen i en strumpa, väl medveten om att en del av dess effekt går förlorad, pgr av platsbrist för en reaktor. Men så hittade jag en ganska lättplacerad intern reaktor, och se vilken skillnad. Halva mängden media med ändå så mkt mer effekt. /Jonas
-
Hej Jag vill gärna ha tips på bra sand till en Deep Sand Bed. Gärna så billig sand som möjligt, men givetvis vara bra till ett DSB (inte fälla ut en massa silikat osv.). Mvh Per
-
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Snubblade på den här... http://en.wikipedia.org/wiki/Anammox Har någon hört talas om/erfarenhet av detta? Är det nått som går att använda i ett saltkar tro? mvh Mattias
-
- 0 svar
- 588 visningar
-
-
Ja, det är ju inte så svårt att droppa i droppar och blanda pulver, men hur ¤#"/%" skall man se värdet??? (Salifert). Jag är ju en sådan som tycker blå är blå och inga nyanser finnes och i detta test (som jag antar helst skall vara ofärgat) så är ljusblått aldeles för nära ofärgat för att jag skall veta resultatet. Finns det bättre tester, eller måste man fota resultatet och kolla RGB i datorn .....
-
- 7 svar
- 2k visningar
-
-
-
Hej jag har köpt en begagnad R-osmos aquatic nature 120 och när jag kopplar på vattnet så droppar det bara lite ur slangen där det ska komma rent vatten. Jag har ingen erfarenhet av osmos innan men jag tycker man borde få lite mer än bara nån dl på en timme annars blir det ju väldigt dyrt att ha den stå att rinna flera dar och det tar ju en stund att få till 300liter till mitt kar. kan det va något filter eller nått som e stopp i eller kan de va nått annat problem /Andreas
-
- 13 svar
- 2,5k visningar
-
-
Jag har småbubblor som far runt i karet, men lyckas inte komma på var de kommer ifrån. Jag ser inga bubblor som blåser ut från returen, och min sump har dubbla bubbelfällor. (Se bild). I övrigt har jag två nanonstreams för cirkulation. Kan de orsaka småbubblor? Finns det någon annan tänkbar källa? / Johan
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hur stor temperaturskillnad mellan dag och natt är för mycket? Är det önskvärt att inte ha någon skillnad alls?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Apotekets väteperoxid har stabiliseringsmedel i sig så törs inte använda det. Vet någon var man hittar "ren" väteperoxid? Samma koncentration som på apoteket, 3%, räcker men utan tillsatser.
-
- 9 svar
- 15,1k visningar
-
-
Hej vaknade idag och tittade till mitt akvarium. Röda slemalger. Mätte nitrat: ca 2 (red sea) fosfat: 0.36 (red sea) Ajaj, jag kör redan järnbaserad remover i min reaktor så gick till min lokala handlare i Tranås och införskaffade detta medel : Jag tänker i denna tråd uppdatera och skriva om mitt icke vetenskapliga test som startar idag. Min totala volym är 800l så jag hade i 5*8 = 40ml av medlet. Det skall man göra varje dag vid förhöjda värden. Det står på flaskan att det blir ingen mätbar sänkning de första dagarna, utan då urlakas inredning och sen kan det börja sänkas även i vattenvolymen. Men man skall se resultat på kraftigare skumning. Så här ser min skummare ut …
-
Jag skulle vilja öka följande värden: Kalium (pottasium) strontium lithium Har någon några förslag på produkter som ökar dessa. Helst en i taget.
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-