Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Draedon,

sitter och ska beställa tester.. men vad behöver man? har lagt till följande i "kundvagnen": Nitrit Nitrat KH PH Fosfat Ammonia Sillikat Behövs det något mer för ett nybörjar akvarium? Kanske jag tom. kan skippa någon test?

• 3 svar
    • 1k visningar
  2. Started by jeppe öo,

har problem med nitrathalten den vill inte gå ner, har försökte det mesta som tipsas om här, har en egen tanke?? kan det var nåt problem med skummaren?? har inte hållit på så länge så det kanske är en dum fråga, två fiskar har nyligen dött kan det kopplas samman med detta??

3. Started by JMAONE,

Mätte mitt kranvatten igår vilket visade 180ppm och efter RO filtrering med ett år gamla sediment och kolfilter blev det 20 ppm. Hög tid att byta ut filtrerna med andra ord! Någon annan som har mätt sina in och ut värden?

• 8 svar
    • 4,7k visningar
  4. Started by glamsjo,

Hej jag har problem med att vattenbubblorna "stannar" på stenarna. Alla värden är helt okej men jag har tidigare haft problem med alger, men det har börjat att avta nu. Däremot tror jag att resterna har gjort att vattnet har blivit lite grumligt, inte märkvärt men man ser det om man kollar riktigt nära.

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  5. Started by Dave,

Skaffade ett 80 liters molly med 8 kg LS + vatten från samma tank från handlaren i fredags. Skaffade även fyra turbosar varav två nu dött. Har missat detta då de säkerligen varit döda i över en dag eller mer. Tog upp dem o de luktade allt annat än gott. Innan detta hade jag 0.02 i nitrit. Jag bytte 10 liter vatten direkt efter jag plockat upp dem, har nu 0.5 i nitrit.. hurra. PLanerar att byta 20 liter till om 6 timmar då saltet blandat sig ordentligt. har även satt i en liten påse med aktivt kol för att ta upp de bakterier som sniglarna släppt ifrån sig. Något mer o göra? har 1200 liters pump i karet enbart för cirkulation och 1100liters pump som sköter ytavrinningen. …

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by hippo,

kan man lägga Silikatharz i en strumpa i sumpen precis som man kan göra med rowaphosen? eller funkar det bara i sötvatten??

• 21 svar
    • 2,4k visningar
  7. Started by snosan30,

Har hög nitrathalt i karet men inget nitrit. Värdet ligger på över 50. Köpte ett nitrat-stop av aquatic nature. Någon som vet hur man ska använda det?

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Clownen,

Hej Jag har under en tid läst lite om personer som doserar järn i sina kar, men kunskapen om vad järnet påverkar och dess betydelse verkar vara begränsade. Jag hittade några intressanta länkar om detta ämne: http://www.advancedaquarist.com/issues/aug2002/chem.htm http://www.reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/index.php Några fördelar som beskrivs i texten är att tillskottet av järn främjar tillväxten av makro alger. Detta gör teoretiskt att makroalgerna växer bättre och kan därför ta upp mer näring från vattnet och dessutom konkkurera ut microalger, snarare än att antalet problemalger skulle öka. Samtidigt minskar troligtvis risken för att makro alger börjar föröka sig (a…

• 10 svar
    • 2,6k visningar
  9. Started by hippo,

mitt kh är lite lågt (8) men mitt ph ligger stabilt på 8,1-8,2 finns det någon anledning för mig att börja laborera för att höja kh:t? jag har sett att många av er har ett kh över 10 varför har ni det?

10. tjena! Köpte tropic marine bio calsium igår och ida när jag skulle fylla på var där ingen skopa?+nån som hardetta och vet hur mycke jag ska fylla på ..har ett 170 liter kar. har bar en lite stenkoralls fragg och det är den jag ska fylla på till så snälla ge mig ett snabbt svar:D tacksam för svar ha de

• 16 svar
    • 2k visningar
  11. Started by MattiasN,

Hur styr man ph och kh om man använder balling för att tillsätta ca? Jag funderar på att skaffa en doserpump och köra med aqua medics 3 komponentslösning, men hur håller jag ph och kh jämt? Om man kör reaktor och mixer fixas ju allt, ph av mixern och ca och kh av reaktorn, men vad gör ni som inte kör dessa? Eller är det kanske lika bra att satsa på reaktor och mixer? Jag ska inte fylla karet med sps, men vill ha lite koraller framöver, tycker det verkar bli väldigt dyrt , men också krångligt med bådfe reaktor och mixer. Alternativet är kanske att börja med att skaffa mixer och buffra kh sepparat, eftersom jag till en början inte kommer ha så hög åtgång på ca? Tack på förh…

• 15 svar
    • 2,3k visningar
  12. Jag tänkte bara inflika här att det verkar som det enda sättet att få bort nitrat är med rowaphos nollnitrat o andra dyra grejjer nitratfilter m.m Även vattenbyten har ju en utspädande effekt. men finns det inga andra sätt att få bort nitraten effektiv skummnning fungerar ju. har hört om vodkametoden..... men vad finns mer kan man inte bara använda ett hederligt gammalt denitrifikationsfilter alà fosså??? Nu vill jag att alla "Skitexperter" skriver vad ni vet så vi nybörjare fattar nått.

13. Started by Saltis,

jag undrar om man kan lägga rowaphos och aktivt kol i samma ytterfilter? har dom i nylonstrumpor.

14. Started by f.tern,

tjena jag har lite problem med att få ner nitrat, nitrit och phosfat. jag matar så lite som jag kan, men så pas att djuren i karet mår bra.jag har ett phosfat filter med 500gr rowaphos i med en 1000 liters pump som drar runt detta. jag har även nitritfilter som jag håller på att dra igång. jag har osmosfilter och byter ca 10% av akvariets vatten minst en gång i månaden. ska jag köra med kol i ett filter kanske. jag är tacksam för alla råd o tips m.v.h fredde

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  15. Started by LasseH,

Är det någon som vet varför ph har gått ner medan alla dom andra vatten värderna är bra, har fått lite prick kan det bero på att ph har sjunkit det låg på 7,6

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Ahab,

Måste göra ett vattenbyte men saltet börjar ta slut. Hittade då en gammal påse med Coralife salt. Någon som använder det? Är det dåligt att saltet har klumpat sig? Kan man blanda olika salt? Finns det något bäst före datum på salt? Ps. Läste i forumet att någon kallat det Coraldeath, utan någon närmare förklaring....

• 0 svar
    • 879 visningar
  17. Started by Saltis,

jag testade mitt kars vattenvärden för nitrat och fick fram 40 mg/L med Seras nitrat test och trodde något måste vara fel så jag handlade in salifers nitrattest och fick fram 5 mg/L är det någon annan som har haft samma sak? obs. jag följde instruktionerna korrekt.

18. Started by Saltis,

Hej jag vet inte riktigt vad nitratfilter är för något, är det små påsar som man lägger tex i ytterfilter eller?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Dez3d,

Hej alla! Jag satt och läste en tråd på Reefkeeping och såg ett inlägg av Anthony Califo angående osmos vatten. Han skrev att osmosvatten för påfyllning bör absolut buffras med karbonater/bikarbonater. Detta har jag helt missat tidigare och vill gärna höra hur ni gör. Själv har jag en tunna på 100 liter kopplat till min autopåfyllare som droppar osmosvattnet. Jag har ej någon kalkmixer eller reaktor då jag är inne på 6:e veckan från min uppstart och har inte några koraller ännu. Jag vore tacksam att få höra hur ni gör och ge mig råd. Bör jag även skaffa en syrepump som går i tunnan? Mitt pH pendlar mellan 8.2 och 8.3 och mitt KH har pendlat mellan 8,8 och 9.6, verkar nu …

• 15 svar
    • 3,5k visningar
  20. Started by Nemisis,

Har inte tid att åka till Linköping förrän på lördag pga av jobb och andra omständigheter men skulle behöva byta vatten i mitt kar.. E de så att saltet tog slut när jag höll på och blanda kom bara upp i 1,018 ungefär och skulle behöva köpa av någon vänlig själ i norpan lite salt.. Någon som har? Har ett hål vid ca 18:00 o hämta imorgon.. Eller kan jag byta med de vattnet jag har blandat nu och få ner salthalten och byta igen på söndag? Tror ni att invånarna tar skada? Har mest mjukisar men var och hämtade en lite stenkorall igår som jag inte vill ska dö.. Mvh Fredrik

21. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

hej allihop kh ligger mellan 13 och 14.... antagligen för högt eller hur? ska jag göra några vattenbyten..är det det bästa sättet?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by wrroomm77,

Jag funderar på att höja min salthalt för att få stjärnpolyperna o de andra korallerna att trivas lite bättre. just nu ser mina värden ut på följande vis. salthalt : 1.0225 NO3 :10 NO2 :0 PO4 :1.0 CA : 460 KH : 11 PH : 8.4 Salthalten skulle väl kunna vara 1.025 tror jag. Synpunkter på detta??

• 2 svar
    • 1k visningar
  23. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

hej allihopa! nån som vet om det finns ett filter man kan koppla till kranen som tar bort silikat? tacksam för hjälp

24. Någon som testat hur låg salthalt påverkar koraller? Kommer tillbaka efter två veckors semester och ser att en hel del av korallerna(SPS o LPS) har död vävnad på sig. Kan detta bero på plöttslig sänkning av salthalten? Den andra saken jag tänker på är att jag gått ner kraftigt i belysningstid från 8h MH till 3h MH?? Kan bero på något annat också men det var detta jag kom att tänka på först. MVH Peter

25. Started by hippo,

vad menas med att kalkvattnet har en förmåga att fälla ut fosfater?? och vad är det för skillnad på kalciumhydroxid och kalciumklorid???

• 25 svar
    • 6,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.