Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hej! Nån som vet var man kan få tag på jod här i Sverige?
-
- 14 svar
- 12,1k visningar
-
-
Jag har nu CaCl2 burken nästan slut och det är dags att köpa nya burken, men var kan jag köpa det? Och det måste vara rent och billigt
-
- 2 svar
- 2,4k visningar
-
-
Jag tror att jag förstår kvävecykeln men jag förstår inte var skummaren kommer in. Som kvävecykeln är uppbyggd så tar bakterierna hand om de olika stegen. Typ avfall från fiskar. Men skummaren tar ju hand om avföringen från fiskarna. När detta sker så borde bakteriflloran minska. Kan någon förklara?
-
- 10 svar
- 2,5k visningar
-
-
Nån som vet var jag kan få tag i ballingpulver i Skåne? Det tog slut här i förra veckan....
-
- 3 svar
- 794 visningar
-
-
Var köper man lämpligen Calciumchlorid och Natriumbikarbonat? Vill inte köpa FMs då jag tycker de är oskäligt dyra. Postorder är det som gäller och utrikiskt är ok. Har tidigare gynnat lokal butik men de var tvungna att sluta med dessa.
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vet om personer som doserar en blandning av lite allt möjligt i akvariet (VÄS) för att det är bra med olika kolkäller - enligt någons utsago.. Vad ute och sprejjade stenen mot ogräs med ättiksyra och tänkte då på om det är farligt eller "bra" för akvariet. Var befinner det sig i jämförelse med t.ex. ättiksprit som en del doserar med? Är det bara väldigt mycket starkare men samma sak eller är det direkt dödligt/farligt för akvarieinvånare? Har inte tänkt å testa det men bara funderade på om det är något annat än ättiksprit eller om det bara är olika koncentrationer.
-
Apotekets väteperoxid har stabiliseringsmedel i sig så törs inte använda det. Vet någon var man hittar "ren" väteperoxid? Samma koncentration som på apoteket, 3%, räcker men utan tillsatser.
-
- 9 svar
- 15k visningar
-
-
Hej! Har ett litet bryderi nu när jag börjat använda pulvertillsatser för Ca,kh och Mg... var skjutton ska jag tillsätta det för att det inte ska flyga ut korn och lägga sig på korallerna? Har ju ingen sump utan häller det i ytavrinnignen nu vilket innebär att en del flyger ut i karet direkt. Nån som har en smidig lösning för hur man kan få det att hållas kvar där medans det löses upp(utan att stänga av pumpen)?
-
Jag undrar hur det är med KH, CA och MG är dessa värden stabila i havet. Vi håller ständigt på och mäter och vill ha dem värden stabila. Brukar inte dem gå upp och ner precis som i ett akvarium. Tacksam för ett svar från någon av er erfarna /Danijel
-
- 1 svar
- 488 visningar
-
-
Hej jag tycker mitt vatten ser väldigt grönt ut e det någon som vet varför??? jag har bara osmos vatten i stenen jag har köpt sköljde jag av under duschen.det ser inte ut att vara smutsigt bara grönt. mätte fosfat den låt på 0.5 nitrat på 10. det är vad jag har hunnit mäta än så länge, säg till om det är mer ni behöver veta...det har stått i gång med skummare i 24 timmar. karet är på 400 liter skummaren till lika mycket... det har varit i gång i 1 vecka lite drygt... någon som vet???
-
- 40 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej allesammans. Efter att ha skaffat en alkatronic för någon månad sedan så är jag förvånad över att min kh är så pass stabil. Anledningen till att jag tycker att den inte borde vara stabil är att jag doserar 2.9l mättat kalk mellan 9 på kvällen och 9 på morgonen. Detta motsvarar min ungefärliga avdunstning. Utöver detta doserar jag 8ml all for reef och 4ml mättad natriumkarbonatslösning. Detta sker under dagtid. Min totala vattenvolym är ungefär 280l Jag har läst att 2/3 av allt upptag av alkalinitet sker under dagtid och jag hade därför förväntat mig att se stora variationer i alkalinitet mellan natt och dag. Just nu mäter jag tre gånger u…
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Såg att vattnet började bli grumligt. Bytte 50 liter i dag då vart det lite bättre. Men de e fortfarande "mjölkigt" Någon som vet vad det kan bero på? och vad man kan göra åt det? Fosfat 0,02 Nitrat 0,1 Salt 1,025 Temp 26
-
- 18 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har funderat lite på en sak som jag inte hittade nån direkt tråd om. Alla vi som bor i närheten av havet - skulle inte vi kunna lösa våra vattenbyten lite billigare och kanske bättre genom att plocka vatten direkt från havet? Färgen är väl kanske inte optimal, men går kanske få att klarna lite med hjälp av aktivt kol och en skummare? Sen gissar jag att man får slänga i lite ballingpulver för att få upp Mg/Ca. Det kanske är en jättedum idé eftersom det skulle bli ganska bökigt att sköta logistik och att det dessutom kräver ganska mycket mer förberedelser. Jag vet inte hur en vattenanalys av våra svenska vatten jämfört med vattnen kring reven skulle se ut, men jag antar att…
-
- 23 svar
- 3,6k visningar
-
-
Vid kvävebrist kan vi få bleka koraller då zooxanthellen tillbakabildas. Inte sällan har jag sett då hur nitratdosering ej hälper. Skälet till detta tror jag är detta: Nitrat som direkt näringskälla för zooxanthellen är mer energioekonomiskt. Dels krävs en omvandling inne i korallen till ammonium, vilket tar tid o kräver energi. Dessutom kan ju nitrat mkt enklare (om denitrifikationen är etablerad i karet det vill säga, vilket den oftast är eftersom detta scenario utspelar sig i kar med lågt nitrat) denitrifieras till kvävgas istället för att assimileras/tas upp, av en alg/zoox. Därmed kommer alltså nitrat hinna denitrifieras till kvävgas innan någon alg hunn…
-
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Innan kolkälla-tillsatser började bli vanligt körde de flesta med KH på 10-13 med motiveringen att det ger lite säkerhetsmarginal (t.ex ett stabilare pH). Plötsligt kom Zeovit-metoden och där rekommenderades "naturliga" värden (d.v.s. kring 7). Nu verkar det som att alla kolkälla-tillförselmetoderna rekommenderas att köras med lägre KH (vilket gör metoderna känsliga för haveri i buffert-tillförselsystemet. Mina frågor är varför vill man ha lägre KH? Vad sker om man kör KH på 10-13? Enda förklaring jag hittills sett är att högre KH skulle binda fosfater vilken då skapar obalans... Det låter som en krystad förklaring. Att det skulle vara för lite fosfat tillgängligt tror j…
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har nu kört med Rowaphos och Seachems Purigen för att sänka mina fosfat och nitrat värden. Visst de har sänkts men inte till den önskade 0 gränsen. Kan det vara så att det tar längre tid än 1-1 1/2 vecka? För nog skall 500 ml Rowaphos räcka till ett 540 akvarie som hade max 0.5 i ppm och Seachem på 250 ml utlovar ju på sin hemsida att det bör räcka till 1000 liter i 6 månader. Så jag fattar inte vadför det inte slår igenom. Har dragit ner på matningen till 1 gång om dagen dessutom. Fick för mig att Seachem skulle reducerad de ämnen som bildar nitrat så då behöver ju stenen bryta ner det som redan finns i akvariet vilket kan ta lite tid. Men Rowaphos har man hört så mycket…
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag har som jag skrev i förra veckan haft ett par fiskar som dött och försvunnit. Efter det har en del snäckor, en sandsjöstjärna och väldigt mycket smålryp dött. Ja har mätt noreit och doserat lite bakterier. Nu kom jag jem efter en elfteipp och mätte 0,1 i nitrit! I med bakterier, kan jag göra mer? Hjälper kolkälla nu? Verkar aom att mycket bakterier har dött, men varför? Ett par döda foskar borde väl inte fe nitritpeak? Särskild då den sista dog för fem dagar sen...
-
Hejsan! Jag är MYCKET sugen på att skaffa ett saltvattensakvarium efter flera år som ägare till ett vanligt sötvattens akvarium (250 l). Jag har varit runt i olika fiskaffärer och frågat + läst mycket på saltvattensguiden. (Akvariet kommer att stå i en kall källare.) När jag var och besökte den första fiskaffär, frågade jag om det var svårt att starta ett saltvattensakvarium? Det jag har hört var att det skulle vara så oerhört svårsköt. Men enligt affärsinnehavaren skulle det inte vara något problem. Affäresinnehavaren sa att med ett litet akvarium blir det jättelätt. Det ända jag behövde göra var att byta vatten vart 14:onde dag. Min tankegång var att börja med nå…
-
Mjo, har lite problem med att min salthalt sjunker av nån konstig anledning.. Asså, i början så funkade allt perfa, enda jag behövde göra var att fylla på vatten som dunstat, salthalten var i princip konstant då. Men nu så har saltvärdena börjat dala i två av mina tankar. Så nästan varje dag får jag "kompensera" med att göra delvattenbyten med förhöjd salthalt som givetvis gör att värdet går upp, men dagen efter så har den sjunkit igen.. Vad kan de bero på? Alla andra värden är ok. Tackar på förhand för svar.
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Frågan som tråden ställer är en av de vanligaste problemen vi läser här, rörande calcium o kh problem. Oftahandlar de om ett kh som har svårt för att stiga, med samtidigt hyffsade kalciumvärden. Jag tror detta med balanserade värden lite kan missupfattas. Eftersom jag själv alltid tjatar om de här, och under stundom blir missuppfattad, låt mej få dela med mej av de som i alla fall för mej va en aha upplevelse första gången jag läste de. För de första: när vi talar om balanserade värden så är de tillsatserna och förbrukningen vi pratar om, inte själva vattnet. För havsvattnet är inte balanserat (Lasse, dina tankar är rätt där). Där finns betydligt mer Calcium än karbonate…
-
- 4 svar
- 847 visningar
- 1 följare
-
-
Se på bilden. Den del av rutan som får mindre cirk växer det tydligt mindre alger på. Samma fenomen gäller ju sten. Teorier om varför det växer mindre alger om vattnet rör sig långsammare? Personligen tror jag det kan bero på att den lokala åtkomsten, tillförseln av HCO3/CO2/O2 etc är bättre vid kraftig cirk dvs att gasutbytet runt algcellen favoriseras av kraftig cirk då detta minskar den hinna som omger algcellen på samma sätt som den hinna av vatten som omger en korall ni vet. mer cirk--tunnare hinna--bättre gasutbyte---högre fotosyntes. Håller ni med?;-) Jonas
-
- 1 svar
- 570 visningar
-
-
Hur mycket är normalt att pH ändrar sig under dagen? Mitt morgon pH ligger på 8,18 och på kvälllen 8,48-8,49. Är detta en normal variation eller är den lite stor? Hänger det ihop något med mitt dKH? Jag har ett dKH på 10,9-11,2.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Mäta CO2 i vatten är dyrt om jag fattat det hela rätt, men CO2 i luft finns ju en uppsjö mätare för amatörer som oss. Det kan va intressant o se hur det står till med inomhusmiljön, som påverkar karets förmåga att vädra ut CO2. vad tror ni om denna? andra tips? @Lasse, tips på bra produkt, ej för dyr? http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=101365&ws_tp1=cp&ref=pricerunner&subref=101365&utm_source=pricerunner&utm_medium=feed&utm_campaign=pricerunner_feed&utm_content=101365
-
- 3 svar
- 792 visningar
-
-
Har nyligen införskaffat en Hanna Checker för Ca. Har tidigare använt Saliferts tester till det mesta och ibland dubbelkollar om jag märker konstiga värden med JBL's testkit. Vid dagens mätning tog jag för vana att använda Saliferts Ca test och får efter en veckas förbrukning 362 (dipp från 460), kommer på mig själv att testa med Hanna checkern och den ger vid 2st separata mätningar 466 resp 465. Skillnaden är nu nästan 100 och jag har lite svårt att tro att Ca värdet Ökar efter en veckas konsumtion. 1: Kan det vara så att förra veckans vattenbyte (50 liter) fäller ut Ca lite senare ? (Mäter dagen efter vattenbyte) 2: Nu står man här och är lite osäker på om jag ska gå…
-
Har en seneye och den beräknar NH4 från PH,Temp och Amoniak nivåerna, någon som vet hur exakt detta är? Sen varierar de från 5- 9 över dygnet, verkar det rimligt ? är det något problem
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-