Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by e-mu,

Jeg bruker en 180 liters plastbeholder fra Bauhaus til å blande ut vann ved vannbytter. Før tilsettning av salt måler jeg fosfat til 0,00 med Hanna HI-713 Phosphate Checker. Jeg lar alltid vannet stå med kraftig sirkulasjon i ca 1 døgn etter jeg blander saltet. Når jeg så måler fosfat etter ca 1 døgn, har fosfaten steget til 0,16-0,18. For å eliminere plastbeholderen, testet jeg med å ha kun ferskvann i beholderen i et døgn med sirkulasjon, målt fosfatverdi var da fortsatt 0,00 etter ett døgn. Dette indikerer jo at saltet (Blue Treasure) er årsaken. men kan plastbeholderen være årsaken allikevel? Jeg tenker på at når man har i saltet i plastbeholderen så skjer…

• 18 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by jockeman,

Jag har ett stort system med 4500-5000 liter vatten netto. Har väldigt många stora fiskar som äter mycket, vilket ger mängder med näringsämnen i vattnet. Efter en dipp förra året när nästan alla acroporor strök med så har jag förlorat mycket av de som förbrukar näringsämnen vilket gör att nitrat och foafat stiger i systemet. Tills jag har fått upp biomassan i karen med acroporor så behöver jag komplettera med något för att hålla nere näringsämnena. Exporten sker just nu via skummare, rullfilter och kolkälla( nitraphos från aquaforrest). Har funderat på algea scrubber, algreaktor eller någon form av refugium. Vad föreslår ni

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,4k visningar
  3. Tropic Marine Bio-Calcium Tropic Marine Bio-Magnesium Tropic Marine Re-Mineral Marin Något att hänga i granen? .

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  4. Started by oualid,

Hej! Jag har haft akvariumet, som rymmer drygt 500 L, i över tio år. Efter år av ansträngningar hittade jag äntligen rätt balans och både mina SPS och LPS blommade upp. Men de senaste 12 månaderna har jag märkt att korallerna har upphört att växa, och Acropora-kolonierna börjar avta. De tidigare expanderande anemonerna har nu minskat drastiskt till nästan omärkbara nivåer. Det finns något i vattnet som inte är som det ska. Jag är lite vilsen och skulle verkligen uppskatta er expertis. Nedan hittar ni några detaljer om akvariet och dess förhållanden: - Kh: 8,63 - PO4: 0,28 - NO3: 25 - Salinitet: 1,025 - Temperatur: 25…

5. Started by Jocke,

Tjenare! Finns det någon bra produkt som inehåller alla spårämnen för tex stenkoraller i samma flaska?. Finns det även liknande för mjukkoraller?. MVH Jocke

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by hippo,

mitt kh är lite lågt (8) men mitt ph ligger stabilt på 8,1-8,2 finns det någon anledning för mig att börja laborera för att höja kh:t? jag har sett att många av er har ett kh över 10 varför har ni det?

7. Started by crivim,

Efter att ha tillsatt saliferts KH+pH buffert har KH sjunkit från 6,4 till 1,0?!?!?! har testat 3 ggr och fått samma värde varenda gång. Kan värdet verkligen stämma? fel på test? Tacksam för hjälp!

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  8. Hejsan! När jag har påtat och grejat i akvariumet så brukar jag få små små "taggar/nålar" i händerna. Ni vet typ de små hullingarna när man har ofriviligt rört en kaktus. Frågan är: Var kommer de ifrån för organism? Eller vet någon vad det är för något? Bara nyfiken... MvH /Lucas

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  9. Started by BelseBubby,

Hej! Jag håller just nu på att köra igång mitt 1000 liters akvarie igen och jag har byggt upp inredning med en massa död LS. Nu tänkte jag kurera stenen i saltvatten och min fråga är som följer: När jag bara ska driva ur dyngan ur den döda stenen går det väl lika bra att köpa billigt salt på Granngården istället för att ödsla 1500:- på riktigt akvariesalt? Det behövs ju inga spårämnen och dylikt för att kurera den döda LSen. Tanken är att låta burken stå tills all fosfat har lakats ur och nitratvärdet har nått lagom nivå innan jag gör ett vattenbyte till riktigt akvarievatten. Jag anser att det ska gå bra med billigt salt men jag vill kolla med alla gurus här på SG först …

10. Started by koaala,

Mitt kh har slutligen börjat falla, men ca är forvarande hög. Tänkte att kanske nu är det dax att prova med lite soda i osmosvattnet. kh 10,9 saliferts alk 3,04 (8,512) reeflab ca 503 saliferts ca 500 reeflab mg 1245-1260 med vardera sr- som vanligt oläsbart ph 8,4- med ljus Tänkte att om jag nu tillsatte lite soda då kunde mitt alk/kh ökas och ca sänkas, så att allting kanske hamnar rätt till slut. Har också lagt lite saliferts soft i osmosen som innehåller bl annat mg. Att lägga i strontium får jag nog vänta med tills ca har sjunkit tillräktligt för den också har ca höjjande effekt har jag hört. Vad tycker ni, är jag på rätt väg?

• 1 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by Mr Harlequin,

Hej Hur vet man vilket skick en osmos är i? Köpte min ny för ca 3,5år sen använde jag den första gången för 1,5år sen(Typ spolade igenom den i 48h), sen har den bara legat. Kan den fortfarande vara ok?

12. Started by Perk,

Har sett i en del inlägg att folk använder förkortningen VÄS men när jag försöker söka på forat om det så hittar sökmotorn inget, antar att det är för få bokstäver eller nåt? (för jag gör ju aldrig fel... ). Vad är det för något, finns någon tråd om detta redan? Om jag fattat rätt så är det en av flera metoder för att reducera näringsämnen? Vad är det som är så bra / dåligt med den metoden och hur gör man?

• 2 svar
    • 4,5k visningar
  13. Guest
    Started by Guest,

Tjenare alla goa. Någon som har kika på hur man ska göra eller vad det kan tänkas vara. Mitt problem är att jag får dagligen blåsa ren stenarna från en massa detrius. Detta är hemskt va fort det kommer. Det jag gjort är för 2 månader sedan tog jag ut alla stenar sög hela botten och rengorde stenarna. vart ej bättre. Så för typ 4 veckor sedan gjorde jag om samma prosses men denna gång med hårdare borste. Kör med mekansikt filter 24/7 Allt denna strul startade med fosfat remover men nu med 30kg ny sten och med en massa vattenbyten borde det vara borta. Kör med bra skummare specad för 1000l karet är på 250l Har ett skapligt tryck med pumpar i karet just nu totalt 22000l/h lp…

• 14 svar
    • 3,7k visningar
  14. Started by rolnor,

Jag har kört ny LS och levande sand nu i några dagar ung 14 kg sten i 125l vatten. Jag har redan fått 1ppm nitrit och tycker att det är lite tidigt mot vad jag läst. Stenen är från Triton. Jag har haft några procent ljus på. Jag har doserat easystart kultur som det står på förpackningen, har ultraphos och symbiont i filterbehållarna. Övriga värden är OK. Är det här normalt? Postar en bild, har byggt om revet. t?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Roger Salenius,

Hej allihopa! Noob fråga jag hämtade 20kg LS för 3 dagar sedan... Den kommer från Imazo. Skaffade även ett testkit som han i affären rekommenderade nu i början, Ett Red Sea Algae Control NO3 PO4 gjorde ett test idag bara för att lära mig hur det funkar. NO3 4ppm? Gjorde även ett med 1ml akvarievatten o 15ml blandvatten o det blev 1-0,75ppm? PO4 var 0,04? Är orolig då jag tycker värdena e helt åt hellvete? Men det e nog för tidigt att mäta nu? Har tänkt o ge det minst en månad att mogna. Använder mig utav Red Sea coral pro salt, salthalten ligger på 025, pH har jag ingen aning om... Väntar på kalibreringsvätska till min pH mätare, RO pump e på väg o kom…

• Gilla
    • 31 svar
    • 4,3k visningar
  16. Started by mister.inge,

Hejsan allihopa. Jag har haft mitt kar igång ett tag nu(6 månader). Jag tycker att det är jättekul, fixar och donar en liten stund varje dag. Min fråga är: Hur sänker jag mitt KH. Alla andra värden ligger där dom ska, men KH ligger högt. inte jättehögt, men jag vill att alla värden ska vara perfekta. Tacksam för svar. Jonas I

• 21 svar
    • 5,7k visningar
  17. Started by Mattias,

Någon som för det i sverige ?

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  18. Det kan hända att detta varit uppe förut, Isof "Ursäkta" Men hur som helst jag undrar kort och gott om det finns nån som vet om när det är bäst att tillsätta bak (oavsett sort) Själv kör jag med Zeo Bak, och Ultra -Bak, -min, -org. Just nu kör jag i all Bak på morgonen och Ultra min och org på kvällen. Det jag har kunnat se är att den lilla fosfat som kommer i karet, finns där en kort stund i samband med matning. Så min fråga är ska man tillsätta bak i samband med detta, eller spelar det ingen roll?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  19. Det är en sak som jag aldrig har förstått riktigt. När man pratar om mindre kar(typ nano) stöter man ofta på påståenden om problematiken med avdusntning. Att ett litet kar är svårare att sköta än ett större eftersom man får större problem med avdunstning och därför kraftigare variationer i vattenvärden. Detta är något som jag inte riktigt förstår. Om vi har ett litet kar 30x30x35 ca 31 liter och ett annat på 80x40x35 ca 112 liter. Karet på 31 liter har en exponerad yta på 30x30 = 900kvcm Karet på 112 liter har en exponerad yta på 80x30 = 3200kvcm Detta ger ett förhållande på ytan 3200/900 ungefär 3,6. Förhållande i volym är ungefär detsamma dvs 3,6. I min värld borde de…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Minerva,

Hej Hej allihopa! Visste inte riktigt under vilken kategori jag skulle ställa denna fråga... Men det är så att jag skulle väldigt gärna vilja ha dessa fina lila/rosa kalkalger som så många här på guiden har i sina kar. Själv ha jag bara lite och skulle gärna vilja ha fler. Så nu undrar jag om någon här känner till något lämpligt preparat som jag kan använda för att dessa alger ska bildas i större mängd? alla svar tages emot tacksamt:ler:

• 3 svar
    • 991 visningar
  21. Started by Mickss,

Hej Undrar lite över vad ni tycker angående osmos vatten och vanligt kranvatten. Jag har ju ett akvarium på ca 250l har fyllt ca 40% med osmos vatten och resten med kranvatten. Tror ni det kommer att funka bra eller måste ja tömma det och har mer osmos vatten??

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  22. Started by oualid,

Nu har jag testat Ca-halten (Salifert Ca test) i karet och jag får märkliga värden. Enligt tabellen så är 500ppm det högsta värdet man kan få med 1ml Ca-3. I mitt fall måste jag blanda i 1.5ml Ca-3 för att det ska skifta färg från lila till blå. Detta innebär att värdet av Ca är betydligt högre än 500ppm i karet. Hur kan det vara möjligt att det är så högt värde av Ca? Vad gör man åt det? /Oualid

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by elvir,

Tja Jag har en flaska som kanske är 2-3 år gammal. Det är flytande magnesium tillskott. Märket är Salifert, och min fråga är kan det bli gammalt? Jag har tittat igenom flaskan överallt men hittar ingen datum stämpel? http://shop.biotedmarin.se/salifert-liquid-magnesium-250-ml/2682-0 Hoppas detta är rätt forum del för denna fråga. Tack //Elvir

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Spade,

Den här frågan handlar specifikt om de flaskor jag råkar ha hemma just nu så den får gärna flyttas av moderator om den passar bättre i nåt annat forum eller tas bort om frågan anses för ointressant Har för närvarande följande tre flaskor från Red Sea hemma vilka jag använt med gott resultat i flera år. För ett tag sen så köpte jag lite blandade akvariesaker på blocket och fick med följande burkar och flaskor Antar att "Trace Hard" är för stenkoraller vilket jag inte har. Däremot så tycker jag, efter att ha läst etiketterna på alla burkarna ett par gånger, att det verkar som om de två "Ultra-burkarna" och "All-in-one" från Salfiert mer eller mindre påstår sig tillföra sa…

• 2 svar
    • 987 visningar
  25. Started by DSB,

Är det någon som kör med balling "som grund" och använder sig av triton metoden för att justera värderna.

• 4 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.