Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Nordin,

För en tid sedan började jag dosera vodka, ända sedan dess så uppstår ett vitt klegg på rutorna. Det är vitt/genomskinligt och ser ganska slimigt ut, är detta normalt, eller är det något som inte stämmer?. Har inte tänkt på det förän nu faktiskt. Doserar för tillfället ca 1-1,2ml/dag och har börjat trappa ner då mina värden börja peka åt rätt håll .

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  2. jag undrar vilken är bättre att avända för en akvarium på 600 liter ?, *biopellets eller *aktiv kol

3. Started by kladd3,

En sanbba fråga till er kan man blanda aktivt kol samt fosfatremover i samma filter/reaktor eller måste de vara i varsin???

• 3 svar
    • 660 visningar
  4. Started by StefanB,

Har ett 58 liter jad kar som har varit igång 2 månader har 4snäckor1 räka och 2 clowner i karet. nitratet och fosfat är hög jag gör vatten bytte 10% varje vecka. Mina värden : Magnesium:1300 ph 8,2 nitrit 0 Nitrat 50 ammonia: 0 fosfat: 0,25 Kh 9,4 calcium 405 salt 1.024 Vad ska jag göra med dem höga värdena??! Alla värdena var perfekta när jag börja med att stoppa i den första fisken och snäckan.

• 17 svar
    • 2,2k visningar
  5. Started by Petter N,

Sitter just och funderar. Jag har använt tester av olika fabrikat (Tetra, Salifert och Red Sea) och utan tvekan sklijer sig värderna åt. T ex tycker jag att KH är högre på Red Sea än på Tetra. Just nu använder jag Red Sea till de flesta mätningarna. Jag vet att den allmänna åsikten på forumet är att Salifert visar mest exakt, men var kommer denna idé ifrån? Oftast verkar det som t ex om Red Sea visar ett annat värde än Salifert, så utgår man ifrån att Salifert visar rätt. Frågan är således varför tycker vi att Saliferts tester är mest pålitliga?

6. Started by Manks,

Jag förstår inte riktigt hur man ska läsa av de tester där man droppar reagens med en spruta och sen ska mäta hur mycket ml det är kvar. När man vänder på sprutan är det ju lite luft kvar i sprutan (blir ungefär 0.2 ml luft) ska man evakuera den luften ur sprutan innan man läser av, det blir ju lite skillnad så att säga... Det står på mina fina tyska instruktioner att jag inte behöver bry mig om luften när jag droppar i, vilket gör mig lite allergisk då jag på jobbet alltid ser till att sprutan är fylld av vätska och tom på luft. Nu känner jag verkligen att jag har otur när jag tänker...

7. Started by Fredrik.g,

Börjar få problem med mitt akvarium senaste tiden, cyanon har ökat och nu har där även kommit gröna trådalger. Den enda skillnaden mot hur det var för någon månad sedan är att jag har använt silikatremover som ett sista filter efter osmosen. Känns som att både alger och cyano håller på ta över, så tankar går åt stora vattenbyten för att begränsa spridningen. Hur är vattnet i Göteborg (eriksberg)? kan man blanda 40 liter kallt kranvatten med alt direkt eller gör det det hela ännu värre? Har inte alla tester hemma så jag kan inte kolla vattnet i kranen. osmos har jag men det tar typ 3 dygnt att få fram 40 liter. Hoppas på lite hjälp från nån go gubbe

• 13 svar
    • 2,3k visningar
  8. Jag vet att det flesta metaller mer eller mindre löser sig i vatten och att det flesta metalljoner är giftiga eller hälsofarliga. Därför blev jag väldigt orolig när jag införskaffade mitt akvarium för ca 2 år sen och såg att aluminiumbalkarna som belysningen sitter på delvis låg i vattnet. Men efter att ha gjort en del research valde jag att avvakta och nu två 2 år senare skickade jag vatten på labbanalys för att delvis kolla aluminiumnivåerna. Det låg på 13,7 μg/l vilket är 9 μg/l högre än min vattenkälla och normalt havsvatten, vilket ligger på ca. 5 μg/l. Dock så ligger en del sjö och flod vatten på ca. 400 μg/l. Den dödlig mängd ligger på ca 1500 μg/l1. Så jag har lån…

• Gilla
    • 12 svar
    • 3,2k visningar
  9. Started by Dimorb,

Hej. Undrar bara om någon här kan reda ut förhållandet mellan nitrit och nitrat. Är det naturligt att nitraten minskar när nitriten ökar i ett akvarium? - Varför i så fall? Mäter ökt nitrit med mastertronic och samtidigt en nedåtgående nitrat.

10. Tänkte bara kolla om det är någon som vet vad en ozonator kopplad till skummaren skulle kunna ha för skadliga effekter på djuren i akvariumet? Jag har fortfarande vissa problem med en del koraller (mindre kolonier/fraggar), där de börjar få stn vid själva basen (efter att ha växt ut fint under en period). Försöker identifiera källan till detta men hittar ingen given orsak. Har inget aktivt kol vid utloppet till skummaren (endast luftutloppet).

11. Started by jonasroman,

Hej jag har funnit flera batcher där Fauna Marines ref vätska (den på 100ml) INTE innehåller den mängd nitrat som står på flaskan (10 ppm) , utan bara 0.7 mg/l. jag tror nitraten har blivit konsumerad. var således vaksam om du använder denna som ref vätska o får ett oväntat lågt testsvar. FM är meddelade och gjorde direkt en test själva och fick också närmare 0 på den batch jag rapporterade. Men det kan vara fler batcher då jag fått rapporter från UK att även där mätte en kund att det var för lite nitrat i flaskan och det var en annan batch. så var vaksam. personligen tror jag felet är att man blandar både po4 o NO3 i samma referensvätska. …

• Gilla
    • 5 svar
    • 524 visningar
  12. Started by Dimorb,

Är det någon som sitter på info om vad som är ett normalt förbruk i ett akvarium / liter när akvariet är fullt med koraller? Förstår att det vill vara högst olika men likväl borde det gå å få ut ett medelvärde om man i huvudsak har koraller som förbrukar PO4 till kalkbildning.

• Gilla
    • 18 svar
    • 1,7k visningar
  13. Vill upplysa om att ni ej kan lita på nitrathalten i Fauna Marins sk ”Multi referens ” vätska. Det var redan i våras jag upptäckte detta och rapporterade till såväl ansvarig svensk distributör/butik samt Fauna Marin direkt. Fick ingen respons. Vi provade massor med flaskor och flera batcher samt fick ett otal rapporter från användare över hela världen. Nitrat verkar konsumeras ? Kanske vattnet inte är sterilt och i o med att det innehåller även fosfat kanske det blir en konsumtion. När jag experimenterar och blandat både nitrat o fosfat i RO vatten (helt rent men ej sterilt) så konsumeras nitrat med tiden. Rätt snabbt faktiskt. Det finns ref lösn från p…

• 0 svar
    • 226 visningar
  14. Started by Tobias,

Såndär vattenlöslig cement som man snabbt rör ihop funkar det att ha kvar på bakrunden i karet? Har nämligen en bakrund där jag låtit det växa alger(sötvatten) sedan tidigare. Nu ska där saltvattens startas. Kanske frågat om cement tidigare men kommer inte ihåg svaren riktigt.. MVH // TOBBE=)

• 8 svar
    • 3,3k visningar
  15. Started by Ted Camenius,

Någon som har erfarenhet av denna "Deltec PO4 test proffesional"? Skulle vilja mäta mitt fosfat, mittt Salifert test visar blankt men deltec testet ska ju mäta lägre nivåer (0,0-0,14).

16. Started by Henric,

Jag tror att jag förstår kvävecykeln men jag förstår inte var skummaren kommer in. Som kvävecykeln är uppbyggd så tar bakterierna hand om de olika stegen. Typ avfall från fiskar. Men skummaren tar ju hand om avföringen från fiskarna. När detta sker så borde bakteriflloran minska. Kan någon förklara?

• 10 svar
    • 2,5k visningar
  17. Started by Luddox,

Hej. Undrar hur väl Göteborgs kranvatten står sig för användning i saltvattensakvarium? (Enligt uppgift ligger pH på cirka 8 och KH på cirka 2)? Tänker mig ett akvarium för i första hand fiskar och i mindra grad mer krävande koraller. Rekommenderar ni "osmosvatten" även för detta eller bör väl genomluftat kranvatten vara användbart? Mvh Luddox

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Tobbe,

Hej! Jag har problem med att jag inte får upp Ca värdet mitt KH har legat högt men nuär det nere på 8,6 men ändå får jag inte upp Ca. Jag ligger på 270-300 i Ca värde men trots dosering med balling calciumhydroxid och avbruten karbonatdosering så går det snarare ner än upp. Ph värdet har legat på 7,9 på morgonen och 8,35 på kvällen. Magnesium ligger på 1500 och salthalten är 1,025. Tacksam för ett snabbt svar då jag redan tappat tre stenisar till korallhimlen. Tobbe

19. Started by Fildur,

Införskaffat en Hanna checker för fosfat. Så jag slipper gissa färg, tycker de med färgskala har varit lite svårlästa milt sagt. Tog ett första test, satte i mitt vatten tog ur vattnet när jag skulle och pytsade i pulver och löste upp. Då hade apparaten slocknat för att den slår av efter 3min. Så jag tog fram bägge kyvetterna, hade i vatten från akvariet i den ena ordnade pulver och vatten i den andra och gjorde om. Då fick jag ett högt värde.. 0.55 Har jag i min testning gjort något fel eller skall jag lita på detta test? Eller min fråga på ett annat sätt: Är bägge kyvetterna helt identiska så det inte kan bli något brytningsfel mellan referens vätska i den ena och mit…

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by Vidofner,

Jag köpte en doserpump samt trace vätskor igår och har läst om balling light från manualen. Fråga 1: Det står t ex "Dissolve 2.0 kg of Fauna Marin calcium chloride dihydrate mixture into 4 litres of osmosiswater and then fill the canister with osmosis water." Vad menar dem här med "then fill the canister with osmosis water"? Menar dem att man ska hälla blandningen tillbaka i dunken eller ska man fylla på med mer osmosvatten? Och så fall hur mkt? Fattar inte. Fråga 2: De trace element jag köpte heter "balling light trace 1: color & grow elements", "balling light trace 2: metabolic elements" och "balling light trace 3: health elements" men enligt manualen ska man använ…

21. Jag har noterat att det är ganska vanligt att akvarister byter sina fosfatremovers för sällan, när vi alltså talar om ett kar med skyhögt fosfat och detta skall jobbas ner. Fosfatremovers i ett stort system med tex 0.1 i fosfat mättas på nolltid. Mediat blir mättat snabbare än vad man tror. Det är dyrt att dra ur 0.1 ppm fosfat ur 1000 liter (tex) men det finns inga genvägar. Använd mindre removers o byt ofta säger jag. Helst skall man mäta så tätt så man kan se när sänkningen avtar o då byta osv. I värsta fall kan dessutom mediat sen läcka tillbaka, men huruvida det verkligen är sant är väl lite ovisst.

• Gilla
    • 5 svar
    • 733 visningar
  22. Started by Myra Skoglund,

Jag startade akvariet efter en hel del läsning enligt Lasse Forsbergs metod. Jag har ägnat mig åt sötvattensakvarier i 20 år och känner mig rätt komfortabel med den grundläggande biologin och kemin. Men det är mycket att lära sig På bild 1. har jag just lagt i stenarna, anslutit en Tunze-streamer, doppvärmare och belyser det hela med 2x 39 watt T5. Ena lysröret är blått och det andra 6700 Kelvin vitt ljus. Syftet med akvariet är att lära mig grunderna i saltvattensakvaristiken och hålla enklare koraller, anemoner och djur. Andra dagen efter att ha lagt i korallsand inhandlades en Saliaris hos Triton som startpilot. Dessutom köpte jag en liten sten med Halimeda p…

23. Started by Sador20,

Kan man köra al99 och aktivt kol i samma reaktor??

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by hans,

har mellan 0.05- 0.10 i forsfat på testet står det att det är kritiskt men gäller dett även för fisk. har haft en smäl för ca 4mån. alla värde är bra men forsfat är tok för högt. har fåt mycket allger i akvariet på grun av jag ej kan ha fisk och har högt forsfat. kör nu med revmover och värdena börjar gå ner men prova lägga i 2st fröken fiskar dog inom 24h kan detta vara fosfat???

• 8 svar
    • 1,8k visningar
  25. Started by Jailbird,

Har 250ml Rowaphos i mitt ytterfilter "fluval 303" Har haft i det i 1 vecka nu utan bättre resultat, mätvärde Fosfat= 0,25-0,5 är det felplacering eller vad..... Varför blir det inte bättre resultat efter denna tid nån som vet ?? Mitt kar är på 400 Liter

• 14 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.