Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

  1. Started by svedalaciklid,

    undrar varför det står att man ska tillföra kalkvatten när man blandat för hand droppvis ? har ett 600 liters kar o tror ju inte ens om man skulle hälla i 2 liter fädigt kalkvatten på en gång skulle höja nåt värden nämnbart eller?

    • 9 svar
    • 1,7k visningar
  2. Started by MattiasN,

    Har lite lågt kalium, låg på 345 vid senaste icp så det är inte jättelågt och kalium är väl lite segt att dosera upp oxå? Skaffade kalium från Triton, tänkte mig inte riktigt för, de anger ju inget om dosering mer än "dosera efter anvisning i Triton-analys" mina senaste icp har dock varit från Marinlab..... Någon som kan ge tips, systemet är på runt 1100l, tänkte dosera med dospump... Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

    • 14 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by suezen,

    Jag har tänkt att skaffa en doserpump och köra igång med Balling light. I mitt kar har jag sedan uppstart för ett par år sedan kört med kranvatten och det har funkat mycket bra, men nu funderar jag om det funkar att även använda när jag bereder ballingvätskorna, med tanke på att kranvattnet redan innehåller lite Ca (~30 ppm), MG (~6ppm) och Alk (~6,7 dkh). Jag inser att doseringen kommer påverkas något av detta men det kan jag ju enkelt kompensera för. Men frågan är om det kommer innebära problem med mättnadsgrad, utfällning etc. om jag blandar enligt FM recept för Balling light. Tacksam för hjälp med detta /Anders

    • 6 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by Robert Lennqvist,

    Undrar om man alltid kan detektera en viss nivå av nitrit i vattnet eller om testet ska visa 0 när allt är ok? Testade först med Seatest och mätte 0 mg/l. Sen köpte jag Salifert och med det mäter jag ca 0.01 mg/l. Akvariet har varit igång i ca 1½-2 veckor. Har en nitrathalt på ca 2 mg/l (Har beställt Zeolit). Eftersom jag har nitrat verkar det ju finnas bakterier som jobbar, är därför jag funderar på om nitrittestet ska visa 0 eller om man alltid kan se en viss liten mängd. Nitratet antar jag inte kan brytas ner i akvariet i några större mängder? Så har beställt Zeolit. Gjorde nog bort mig lite. Hade 40 kg LS i en stor tunna med vatten, utan belysning...antar att alger oc…

    • 5 svar
    • 1,7k visningar
  5. Started by petrol,

    igår när jag gick förbi akvariet så såg jag att det såg ut som någon hällt i mjölk i karet.. Satte mig ner för att studera fenomenet. Såg hur det kom en kraftig "pust" från en xenia (vet inte med 100% om det var från den eller något annat). Tog lite bilder med jämna mellanrum för att dokumentera ( som alla vet har jag en värstingkamera - NOT ) Antagligen var det mjölke men om någon har en teori så så skriv gärna in den.

    • 5 svar
    • 1,7k visningar
  6. Jag har nu skrollat igenom ett par sidor sökträffar och bara hittat köp- och säljtrådar, så jag känner att jag kan fråga utan att skämmas. Att Hanna checker mäter rätt och har kvalitet utgår jag ifrån, men bortom det hur mycket gör de livet lättare? Är det fortfarande en massa blandande för att mäta, bara att avläsningen görs av en maskin? Har det förändrat hur ni mäter? Till exempel att ni mäter mer för att det är enkelt, eller att ni mäter mindre för att ni vet att resultatet är exakt och rätt? Finns det redan en Hanna-tråd så peka mig gärna i den riktningen

  7. Started by akvarium123,

    Hej. Sitter och lurar lite på min lokala vattenleverantörs vattenvärden och konstaterar att jag inte har riktigt koll på enheterna. Tex anger dom mängden nitrit som 0.007 mg/l. Hur tolkar man om detta till ppm? Dom anger även värde på Clorider 67mg/l. Är detta mycket?

  8. Started by oualid,

    Hej. Jag har gjort Alkalinitet/Karbonathårdet, KH test i karet och upptäckt att dkh ligger i intervallet 5,1-4,8. Vad gör man åt saken? Ska man använda bikarbonat? Vad är doseringen, akvariet är på 180L? Hur blandar man, ska man stoppa bikarbonet direkt i akvariet? /Oualid

  9. Started by wizz,

    Vad kan man köra med istället för Grotech A-B-C? Produkter och tillverkare ?

    • 1 svar
    • 1,7k visningar
  10. Cirka 0.5-1 cm kvar av ett rakblad i systemet nånstans. Stainless steel= 10 % Chrome enligt uppgift o järn mm. Skall man va orolig? Min gissning, nej. Men jag följer upp med ett icp om ngr veckor. Vad tror ni? Har nån erfarenhet ? Jonas

  11. Started by heba,

    Har tidigare använt Elos test av Kh och köpte nu och provar Red-sea's nya tester och får helt olika värden. Elos visar Kh 7,5 och Red-sea visar Kh 9,2. Har någon provat red-sea's nya tester och hur tillförlitliga är dom??

  12. Started by wrang,

    Om man har för högt Kh hur skulle man kunna sänka detta och vad är skadligt med ett för högt Kh

    • 8 svar
    • 1,7k visningar
  13. Started by svedalaciklid,

    har idag fyllt 2 st coca flaskor med kalkvatten skillnaden är att i ena har jag blandat med osmosvatten o den andra med kolsyrat osmosvatten för att kolla om ca halten blir samma eller olika. haft lite funderingar då om jag förstått det rätt kör kalkreaktor eller kalkmixer vet inte vilket använder kolsyra för att lösa kalken typ eller e jag fel ute dock bara ett experiment pulvermänden hälla jag i samma mängd i båda flaskorna . mätning blir imorrn när dimman i flaskorna lagt sig

    • 6 svar
    • 1,7k visningar
  14. Started by freguz,

    Har en stor burk med magnesiumchlorid som aldrig tar slut. Jag har så litet kar att den fortfarande är halvfull (eller halvtom). När jag tillsätter (manuellt) det så tycker jag inte det stiger lika mycket som förr...kan effekten ha avtagit? Haft burken i cirka 5 år och den har klumpat sig lite, man får hacka loss lite varje gång...känns inte optimalt, men ändå onödigt att köpa nytt om det ändå funkar.

      • Gilla
    • 3 svar
    • 1,7k visningar
  15. Started by akvasalt,

    Om man är osäker på riktigheten av avlästa värden på de tester man utför på akvarievattnet kan man blanda till t.ex 10 liter nytt vatten exakt efter salttillverkarens rekomendationer och testa det nya vattnet. Blir värdena "rätt" där så ser man ju ialla fall hur akvarievattnet mår vid en jämförelse. Fungerar också bra att kalibrera saltmätaren på samma sätt. Visar den rätt salthalt i det nyblandade vattnet så är den användbar.

    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  16. Started by Linnex,

    Fundering. Kan man mixa olika spårämenen i påfyllningstanken utan det finns risk att det övermättas, oxiderar, fäller ut (förutom kalkvatten), skiktas.... eller vad nu som kan hända. Typ Magnesiumklorid/sulfat, calciumklorid, buffert.... etc. Min tank håller för drygt en vecka och det vore ju en enkel doseringspump att hälla allt i den. Om det går att mixa. Behöver man någon cirkulationspump som rör runt i grytan med jämna intervaller.

    • 5 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by Zanders,

    Halloj. Jag satt och lästa om Fauna marins balling light för att jag skall buffra upp mitt KH med grotech pump. Till frågan. Jag fick fram att jag skulle blanda 500gram i 5 liter osmos vatten och sedan börja med att dosera 20ml / 100 liter. Hur mycket höjer det ? vill ju inte gärna pytsa i för mycket heller... tycker det verkar lite oklart. jag har ca 500 liter vatten i mitt system. /Anders

    • 9 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by JonasW,

    Ska sälja iväg mitt nuvarande 180-liters kar tillsammans med belysning, skummare osv. Har då startat upp ett temporärt 450-liters där allt levande får gå medans det nya byggs klart. Problemet är att min MC500 åker ju och jag har ingen sump till mitt 450-liters kar. Jag funderade på att bygga en "pall" med fyra sidor av denna plast samt ett lock och sedan ställa ned i karet: http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/ Ställa min nya sump-skummare på denna och köra på. Sätter väl ett skydd vid inloppet på skummaren så inga fiskar, eremiter eller dylikt kan ta sig in. Ser ni några problem med plastglaset ovan? Eller iden rent allmänt

    • 3 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by Mejsel,

    Ska gå från 600 liter vatten till 2400 liter. Vill få snabbaste bästa starten för det nya karet. ( Dvs minst tid med 2 akvarium igång och lugnast fru ) Hur ska man göra? Har några 200 liters tunnor men max lagringskapacitet är nog 500 liter. Vågar man tex byta 100 liter varje dag? Scapen i det nya blir ca 80 kg död levande sten och 100 kg levande ( från sump och nuvarande kar ) till att börja med.

    • 6 svar
    • 1,7k visningar
  20. Mitt kära barn har lyckats att få tag i min KH + PH buffer och tömt den i min ena saltspann ! Jag har inte visst om det förän idag och har gjort vattenbyten i ca 3 veckor med det saltet . tog ett test idag på KH och det sticker förbi skalan på pappret =( vad ska jag göra för att få ner värdet ?? har bytat 50 % vatten men det är fortfarande högt ! har aldrig varit med om att Kh är för högt , bara för lågt så hur f-n löser jag detta ? burken är full med koraller så det känns lite som panik =(

    • 6 svar
    • 1,7k visningar
  21. Started by sven-Åke,

    Jag undrar om man har bra värden i vattnet,är det då bra för koraller m,m att ge 1ml i 200l kar varannan dag?Har inte riktigt förståt hur ni andra gör. Kanske bara jag som är trög skåning. tack för hand

    • 5 svar
    • 1,7k visningar
  22. Started by Linnex,

    Skrev i en annan topic utan få direkt svar. Kan man med fördel lägga i kalksten i sumpen för att hjälpa till att hålla uppe Ca värdet om man inte har så mycket stenkoraller och i så fall är det någon speciell sten som skall användas?

    • 7 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by JonasW,

    Har tunat in min Balling så den fungerar bra och ligger stabilt. Ligger i dagsvärdet på: KH 7-7.5 Ca 420-430 Mg 1330-1350 Ligger jag i lägsta laget i KH eller är det ett bra värde så länge man håller det stabilt? Brukar ett högre KH främja tillväxten positivt? Vilka tendenser tycker ni er ha sett i era egna kar med lågt vs högt KH?

    • 9 svar
    • 1,7k visningar
  24. Started by Lucas_no1,

    Det verkar som att det är två läger när det gäller biobollar eller inte. Jag har kört igång mitt percula med biobollarna som följde med karet så nu är de igång. Om jag är för eller mot vet jag inte, men karet fungerar bra. Det jag funderar på är hur jag ska sköta biobollarna? Ska de rengöras regelbundet? Tacksam för info. Mvh Lucas

    • 2 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by wizz,

    Som jag läst lite om det så har jag lite funderingar och själv har jag lagt det i en strumpa och den hänger i ytavrinningen men kanske inte optimalt ? jag har dåligt med plats i själva sumpen och hittar ingen optimal plats där så frågan är om det ger något eller om jag skall flytta.. köpte på lösvikt av Göran och la i runt 2dl i strumpan.. karet är på 250liter och 60 liter sump.. är det förmycket ?? eller lagom ??

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.