Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Jag har under en tid försökt få upp Ca ifrån ca 380 ppm till 400. Det har visat sig vara ganska svårt, jag skickar i ca 2tsk (10ml borde vara 7-8ppm) TM Bio Calcium varje dag och det är alldeles hopplöst att nå 400. Visst är Ca ganska svårt att mäta men jag tror inte det är ett mätfel. (Jag har inte mycket koraller men dom få jag har växer på bra, det gör även kalkalgerna) Så frågan är : Hur mycket "äter" Era baljor ???
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på er! Kör ju RSM 250 och har nu haft det så länge där jag antagligen slarvat med underhållet (börjar lukta lite algsoppa). Två frågor som jag skulle uppskatta om någon vänlig (eller ovänlig) själ vill svara på! Jag utgår från den bifogade bilden över hur akvariet ser ut i bakkant (Hoppas RSM inte har något emot att jag lånar deras egna bild?!) Fråga 1: På bilden finns två svampar, markerade 10 samt 5. Hur bör dessa städas? Ska dessa sköljas ur och rengöras, eller bör dom bytas eller liknande? Jag misstänker att akvariets totala "biologiska filter" blir nedsatt under en tid efter rengöring eller byte. Fråga 2: Påse nummer 7 är jag osäker på generellt. Vilken typ av un…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag är inget vidare på tyska, inte heller italienska eller nederländska... Men jag gjorde ett försök till att testa vatten här hemma för en liten stund sen. Med Seras test så kunde jag hälla i 2 droppar, så vart testvattnet blått. Testade även med Saliferts test, och då visade det 4,8. På det sistnämnda vet jag inte ens om jag gjorde rätt, för det fanns ytterligare en flaska i förpackningen, med någon vätska i, men jag kunde inte se någonstans att man skulle ta något av den. Följande flaskor finns alltså i testet: KH-Ind (batch:0308-E) KH (batch:0308-C) Alkalinity Check Solution: Det är alltså denna vätska jag undrar över, vad används den till?
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad har det för betydelse vilket vatten man använder till osmosen? Jag har hårt vatten där jag bor, och i vår källare finns en vanlig saltavhärdare som ger ett mjukare vatten till huset. Det är mycket enkelt att dra vatten till osmosen från husets vanliga ledningar, men då är det avhärdat. Jag kan dra vatten till osmosen som kommer före avhärdaren, dvs oavhärdat, men det blir betydligt mer rördragningar isåfall. Så till min fråga igen, vad har det för betydelse? /Erik
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Mitt begagnade Salifert Ammonium test saknar skopa, men jag antar att det är samma storlek som dom andra Saliferten, frågan är vilken? Är det någon som har ett Salifert Ammonium test som kan kolla vilken storlek skopan har (om den matchar kankse nitrit eller nitrat?) Det vore fantastiskt! Tack! / Leon
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej det är så att ca var 400 och jag tänkte höja det lite och så hällde jag precis som det stod på förpackningen " reef evolution" nästa dag mätte jag igen och då hade jag 475 ppm och min fråga är det farligt att ha så högt ?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Halloj. Hade tänkt provköra sumpen med saltvatten (redan testat med sött). Och köra in skummare, LS m.m, så jag köpte lite (22kg) red sea coral pro. Nu i efterhand ser jag att det var inget vidare klokt beslut, men... Är det ofarligt att använda vattnet trots att det ser ut som det gör? Kanske lägger det sig med tiden? Eller ska jag åka 5 mil + halvtimme färja och lämna tillbaka saltet och sen köra 14mil för att köpa ett annat märke för att sedan åka 19mil + halvtimme färja hem? Med andra ord, funkar det att använda saltet ändå bara att det tar längre till att lösa sig? Isånafall kan man stå ut med det tills denna batch är använd och sedan byta när den är slut, Kommer nä…
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nej, inte med vatten. Läste en tråd på Zoevitforumet där någon menade att det måste finnas minst en dålig batch av KZs RBS. Det var dock inte det jag fastnade för i tråden. Det fanns flera hänvisningar till att man måste blanda/röra om sitt "torra" salt innan man blandar det med vatten. Detta för att de tyngre ämnena skulle ha hamnat i botten av förpackningen vid transporten. Gör folk detta? Är det så eller är det en vandringssägen?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Någon som har erfarenhet av denna "Deltec PO4 test proffesional"? Skulle vilja mäta mitt fosfat, mittt Salifert test visar blankt men deltec testet ska ju mäta lägre nivåer (0,0-0,14).
-
Har nu på flera ställen sett att man påstår att järn finns i klorofyll, det är inte så. Järn finns i Hemgruppen i tex vårt blod . Magnesium finns i hemgruppen i Klorofyll . Järn behövs däremot när klorofyll bildas men sitter då i ett enzym (glutamyl-t-reductas som bildar ett förstadium till Klorofyll). Järn behövs också till ett antal andra enzymer i cellen, därför behövs väldigt små mängder av Järn. mvh Peter Giegold
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
är så att jag kör balling med funa marines trace b 1-2-3. samt aminosyror. vad kan man mer köra med för att förbättra utfärgning på sps har 1 nitarat 0.1po4. kör bp o kol samt po4 remover så ska exprementera nu i detta karet och se ifall jag kan nå utfärgningen jag önskar med bp istället för att starta zeo i nya karet. som jag själv funderar på potatissum finns inte i fm trace b (som jag förstår) tror jag har brist på detta då mintiporan växervldigt sakta nu förtiden o alldrig tillsatt detta sen hittade kag något nytt på triton från fm 3 flaskor som ska bättra på färgerna (undrar vad skillnaden på dessa o dom jag redan kör, samt om man kanske kan köra dessa istället för m…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Någon som vet hur man räknar ut en visst salthalt förhållande till vikten. Jag tillför 35gr salt/liter vatten. Det blir 1.022, men jag vill ha 1.024. Hur får jag reda på det. Det gäller Blue Tresure. Tack på förhand. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
hejsan var fyller ni på era tuber till kalkreaktorn för där jag fråga tog det 2 veckor från det man lämnat till man hämtat . kan man inte gå till en dykbutik ? mvh drakfisk +
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
ja, inget nytt, men här försöker jag visualisera, objektivisera, hur mkt mer effektvit mediat utnyttjas om man placerar det i en reaktor. jag har envisats med att ha Rowaphosen i en strumpa, väl medveten om att en del av dess effekt går förlorad, pgr av platsbrist för en reaktor. Men så hittade jag en ganska lättplacerad intern reaktor, och se vilken skillnad. Halva mängden media med ändå så mkt mer effekt. /Jonas
-
Hade en liten överraskning som väntade när jag kom hem med >100kg sten, mitt badkar hade släppt ut allt vatten jag varit smidig och tappat upp för cirkulation när jag åkte. Hur lång tid måste man cirkulera det nya vattnet innan man kan slänga i salt tror ni? Nu har ju lyckligtvis maxe varit här och hämtat en tredjedel av stenen men det är ändå rätt mkt kvar som måste under vatten snart, hade visst inte lika mkt plats som jag trodde i karet.
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag tyckte det skulle kunna vara kul och lärorikt om folk kunde lägga upp både en helbild (eller flera) på sina rev och skriva vad deras dagskonsumtion i DKh är. Jag kan börja. Peninsulan från båda sidor: Red sea 300: Uppskattad vattenvolym 800-850l. Ungefär 1.15DKh/dag genom 7.5l kalk och 50ml bikarbonat. Tycker det är mycket då jag inte har så många stora SPS kolonier längre. Men musslan använder säkert mycket och det gör säkert vermetiderna också (även om jag försöker utrota dem med kalciumkarbonatpulver). Intressant är att min förbrukning gick upp rejält med 0.3 dkh eller så när jag i…
-
-
- 15 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-
-
hur många microsimens ska/brukar osmosvattnet max ha? mätte mitt och det var 15 uS :-/ dock har osmosfiltret legat i ett par år och jag tog provet efter ett par liters körning ...kanske köra det lite längra och mäta igen???
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur ska man hålla behållaren man tagit testet med egentligen? Tryckt mot det vita i färgskalan eller en liten bit upp? Det blir ju olika värden beroende på hur man håller. Ex.vis mitt fosfat visar 0.1 om man trycker behållaren mot pappret och 0.03 (eller var det 0.05?) om man håller en liten bit ifrån. Likadant med No3 testet visar 25 om man trycker mot pappret och 10 om man håller en bit upp. Vilket värde bör man gå på?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej!!! jag håller på att köra med TM ballinge och vill köpa mer så det finns hemma när det andra är slut.. vilka är det som säljer det? går det att köpa från tyskland direkt? från vilken sida isåfall... jag har köpt det i västerås men han hade svårt att få hem nu. så vart finns det annars? hjälp hjälp!!!
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! Flyttade allt mitt levande till ett nytt 3 gånger så stort kar. Har förstått att man får en ny (men inte lika stark) cykel när man flyttar och river upp en massa skit. Ligger högt i fosfat nu (0,65 ppm) och ok i nitrat (6), nitrit är knappt mätbart, i vissa ljus kan mätglaset ha en svag svag rosa skiftning. Hur länge kan jag förvänta mig att cykeln tar? Tillsätter startbakterier och kolkälla (2,5 ml till 400 l per dag). Är det värt med en fisfatremover? Det har legat stabilt (möjligtvis minskat en aning) de senaste 3 dagarna.
-
Jag mätte mitt vatten o fick följande värden: KH 14.1 PH 8.5 CA 430 PPM PO4 1 PPM NO2 0.05 PPM NO3 5.0 PPM Skulle vara tacksam att få feedback på dessa värden. Jag kör med kalkvatten tänkte på att det är det som gör det KH-värdet. Mätte även kranvattnet: KH 3.5 PPM PO4 0.0 PPM PH 8.4 Tack på förhand ni lite mer vetande Akvariet är på 500 liter innehåller 8 turbosar o 16 kg levande sten och är under inkörning
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag kör balling ligth men aldrig vetat redigt hur mycket typ det går åt höja kh från ml 6 till 7 på 100 l vatten ,,jag kör enligt recept som står på spårelemetflaskorna. Testerna e ju som dom är så hade varit roligt fall det fanns en exakt mängd per 100 l .. kh-100L=? mg-100L=? ca-100L=?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag mäter upp pulver från en sort åt gången och blandar med vatten. 1. Kan man blanda två eller flera av dessa? Vilka? 2. Måste dom blandas med en viss mängd vatten? Hur mkt? 3. Kan man hälla i akvariet direkt efter varandra eller det måste gå en viss tid? Hur länge? Är det ngt jag inte tänkt på? Skriv gärna ner det också. Det jag doserar är: Kalciumklorid Natriumbikarbonat Magnesiumklorid NaCl- fritt salt
-
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! här i vår lilla stad har de gått och klorerat vattenledningsnätet p.g.a. att de fått in en koliform bakterie. Jag är idag tvungen att fylla på mitt kärl med kalkvatten och står även inför ett vattenbyte. Vågar jag göra detta? Till saken hör att jag koppar in sniglar, en sps och en eldräka "as we speak"... Använder en osmos med kolfilter och silikatfilter. Tar dessa bort kloret? Tacksam för snabba svar. /Johan
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-