Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 207

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Jag har samma erfarenhet - ett vita pricktillfälle under ca 15 år. Medicinerades inte men de två som drabbades utsattes för TTM. Ingen åtgärd i karet mer än lite mer ozon   MVH Lasse
    • Jag använder inte karantän, UVC eller mediciner, men har trots det inte fått ett enda (synligt) ich-utbrott på åtta år. Är lite förvånad själv, min enda förklaring (förutom osannolik tur) är att fiskarna utvecklat immunitet hos grossisten eller butiken (kanske med hjälp av UVC och medicinering).
    • Jag har inte provat microbe lift nite out. Vad jag kommer ihåg så fick det inte så bra kritik i den här utförliga testen på R2R   Följer du min upstart så ger fisken den ammonium du behöver - det skall sedan omvandlas till nitrit och nitrat med hjälp av de bakterier som du tillsätter. Jag hade skippat flaskan och använt vattnet/glägget du sparat men det är jag det - jag misstror alla dessa preparat eftersom du vet inte exakt vad de innehåller. Om vattnet inte luktar så är det fortfarande syre i det. rör om i sedimentet varje dag så syresätts det också. Kom bara ihåg att vara försiktig med matningen av din fisk.   MVH Lasse    
    • Nu har sonen och jag landat i hur vi tror vi kommer vilja ha scapet. Det känns ”luftigt” för god cirkulation samt många många ytor att fästa framtida koraller..   Sand har tillkommit idag samt 3 påsar podds.    Nu behöver vi bara en fisk att producera lite ammonium. Tyvärr har lokala butiken slut på clownfiskar. 
    • Vattnet behöver väl inte vara samma? Ja alltså om DT är med 100 procent säkerhet friskt kan det ju va praktiskt då man snabbt får vatten och samtidigt får ett vattenbyte.  Men jag brukar inte vilja byta vatten i DT så ofta så jag blandar alltid nytt separat.  Sista flytten , via formalin, där mixar jag ner häkten hälften mest för att enklare få lik salthalt.    Har ej hanterat konc formalin,  det stämmer ju att det är hälsovådligt. Men den från safety stop är färdigspädd och därmed inte farlig att hantera. Lösningen i dessa är 0.5 ml 35 % formalin in 10 ml vatten så en spädning av konc lösning med 20 ggr.  Denna ger i 4 liter en formalinkonc på 125 ppm. 
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...