Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 209

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Fiskarna är nu från karantänen in i karet. dock klarade sig inte min Naso, fick den aldrig att börja äta, den åt inte heller innan jag började köra koppar, försökte mata den med både fryst/epllets/nori/levande bloodworms osv men den matvägrade (misstänker någon intern parasit?) Ibland kunde den simma fram till maten men tog aldrig något, prövade lägga i vitlök osv också för att "väcka" aptiten men tyvärr. Tappar sällan fisk generellt men eftersom den aldrig började äta så gasade jag på med kopparn i hopp om att den skulle börja.   De andra tre fiskarna går nu i min hemmatank, äter och mår bra både nori fryst å pellets/flakes. Statusen på hemmatanken är, en del Dino i sand och sten.... Slarvat med dosera fosfat då jag lakade ur stenen ordentligt så absorberar den ju en del fosfat nu istället för att läcka, doserar ungefär 30ml Modern Reef P+ om dagen men det nollas ändå, kommer öka de försiktigt (mäter fosfat morgon och kväll så man genast kan sluta när stenen är "mättad"   Har ett nytt fiskgäng i karantänen nu som går under observation just nu med noll medicin. 1 Gematum 1 Gul kirurg (pytteliten) 1 Xanthurum, 2 clownfiskar och 1 stor royal gramma + 2st små frökenfiskar. Alla kirurgerna äter både fryst, nori å flakes medans de andra fiskarna jagar frysmaten ordentligt så nu när jag vet att alla äter kommer jag buffra upp kopparn (Copper power) till 2.2-2.35 ppm över 3 dygn (doserar koppar 3 gånger om dagen för att få en mjuk övergång.        
    • Tack både Lasse och Thomas! och även alla ni andra som svarat   Lutar nog att när jag startar akvariet så blir det en Jebao SOW-8. Ser hur flödet med den och filtret blir. Och kompletterar med antigen en SLW-10 eller SOW-8 om mer flöde skulle behövas. Blir även levande sten. Beroende på vad kostnadsskillnaden är på levande och icke levande sand och om det spelar in på om jag behöver budgetera in på något annat.    Vad tror ni om lampor? Har tittat på både fluval sea marine och Ai blades olika serier. Fungerar det med två mindre lampor som aqua mediq cube?   Åter igen, tacksam för mottagandet och all hjälp jag har fått!
    • Du kan också titta efter begagnat - exempelvis denna. Lite stor men man behöver ju inte köra fullt ös. För 100 kronor i stödmedlemskap får du tillgång till köp och sälj. Ibland kan man göra fynd där   MVH Lasse
    • Kan man få till en resonansvåg (stående våg) så är det att föredra. Oftast kräver det dock väldigt korta pulser - ner under 1 sek. Man får prova sig fram. Här är ett exempel på en stående våg. Det är Två gamla Jebao RW 8 - en i varje hörn - inbyggda i Back to Nature. Pulsen är 0,7 sek. Karet är 120 långt och på 300 l. Nämnas skall att om man kör så här korta perioder så hinner de inte ge fullt så även om dessa har en kapacitet på 16 000 L i timmen så är inte strömmen så kraftig - men det rör på sig.  Idag när karet är totalt igenvuxet klarar inre dessa två av att ge denna vågrörelse utan jag har kompletterat med 1 Jebao  ECP-M (en väldigt kort gyre) och två GHL Versia® Stream. Den lilla gyrpumpen är till för att ge en stadig ström längs övre baksidan.        Idag med total teoretisk vattenrörelse på ca 37 000 L i timmen ser det ut så här. 2 minuter in i klippet matar jag - observera vattenrörelsen.      Min erfarenhet är att Gyrepumparna är utmärkta för att ge ett stort laminärt flöde medan deras förmåga att skapa vågor är begränsade. Vill du ha vågrörelse så välj någon av de klassiska wavemakers.    Min erfarenhet av Tunze är främst från mitt förra kar där jag körde Tunze Nanostream 6055 samt från detta karet när jag försökte att köra en turbelle nanostream 6040. För 15 år sedan - när jag körde 6055 hade de problem med nätdelens kvalite (det är bättre nu vad jag förstår) jag fick byta till andra närdelar.   Mina erfarenheter med 6040 är inte goda. Jag har haft 3 pumpar - alla tre har lagt av efter ungefär 1 år på samma sätt som tidiga Jebao. Deras garantihanterande är dock exemplariskt - de har ersatt den pumpen som la av inom ett år så där kan jag inte klaga.   MVH Lasse
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...