Gå till innehåll
  1. Annonsörer informerar

1. 207

1. 7,2k

1. Arkiv Mitt akvarium

Äldre trådar om medlemmars egna akvarier. Nyare trådar kategoriseras under antalet liter. 

73,1k

1. Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

86,6k

Sten, sand med mera...

10,1k

1. 506

Interna eller externa

13,7k

1. 22,3k

Ställ frågor av typen "Var kan jag köpa xxx?" här. Tipsa varandra om nyheter också!

7,1k

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1,4k
  • Vem är online   1 Användare, 0 Anonym, 35 Gäster (se hela listan)

• Forumstatistik

52,1k
    Antal ämnen
    657,9k
    Antal inlägg
  • Användarstatistik

8 037
    Antal användare
    2 579
    Flest online
    Kenneth W
    Senaste användare
    Kenneth W
    Gick med
  • Kommande händelser

Inga kommande evenemang hittades
  •  
  • Senaste inläggen

• Bara vänta ni till djurrättsaktivisterna som styr jordbruksverket får reda på att majoriteten av fisk i våra kar är vildfångade. Då ryker denna hobbyn också. Mina grodor och gisselskorpion ska enligt de nya reglerna avlivas eftersom de inte får äta levande insekter längre. Blennys 50 liters revskål ska mer eller mindre slängas, fast den uppnår alla krav på fiskvälfärd i nuläget. Min ödla som jag haft i 10 år sedan han var en liten bebis, har ett terrarium som är 130x70x70 cm. Om lagen går genom kommer ett terrarium på 2,5 x 0,9 x 2 meter vara för litet.   Tänk på att bara för att det inte påverkar er nu, betyder det inte att ni går säkra när nästa lag kommer. Ni vet väl om att det pratas om positiva listor? De sätts ihop as we speak. Det innebär att alla djur som inte är med på listan automatiskt blir olagliga att äga. Jag är arg som ett bi. 
    • Jag håller i stort med dig, är inte heller jätteförtjust över stora mängder regler. Problemet jag ser är att utan relativt detaljerade regler så är det väldigt svårt att komma åt dem som verkligen missköter sina djur, därför är jag inte helt negativ till denna typ av regelverk. I detta fall tror jag snarast att det som blivit fel beror på att mycket är skrivet av folk utan bra kunskap om djurslagen, att lobbyorganisationer har fått stort inflytande samt att den i många fall inte grundar sig på vetenskap utan är relativt godtycklig. 
    • Tycker man är inne och försöker detaljstyra tok för mycket. Det viktigaste är att djuren mår bra och "förvaringsutrymmen" borde vara utformade efter detta, inte bara någr arbiträra gränser som det inte råder någon rim eller reson på.   T.ex för många fiskarter så är de angedda minimummåtten tok för litet, för att de ska må bra. Medan andra arter håller sig till små revir och behöver inte alls särskilt mycket utrymme.   Även utformningen för "kortaste" sida är problematisk, då det inte tar icke-kvadratiska kar i beaktning. Mitt 61 liters kar är ett panorama kar, vilket betyder att ändorna är 20cm med vinklade paneler på bara 13cm, även om karet är 29cm från bak till framkant.   Paragraf 7 är också väldigt problematisk om man jämför med rådande lagstiftning som lyder: "2 § Ett akvarium med fiskar ska vara försett med täckglas, nätlock eller liknande, eller med höga kanter ovanför vattenytan, om det behövs för att fiskarna inte ska hoppa ut."   Det nya förslaget skulle kunna tolkas som att man ska täcka över eller ha högt i kant som krav, vilket skulle göra alla mina kar olagliga på direkten, trots att jag aldrig haft en endaste fisk som hoppat ut, på över 10-år.
    • Hejsan..... Vad är skillnaden mellan Hanna checker phosphate 744 el 713? Vilken rekommenderar ni till 400Ltr Red Sea med fisk o några LPS? 
    • Om jag minns rätt står det även att vildfångad broskfisk ska vara olaglig. Jag förstår tanken bakom gränser för storlek på kar, ensamhållning etc men det är märkligt att förbjuda en hel djurgrupp oavsett om arten är hotad eller ej.
  • Info angående Köp och sälj.

Från och med den 14 februari 2023 behöver man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera på Saltvattensguidens Köp och sälj.

Utöver möjligheten att annonsera så får du även tillgång till fler artiklar, fler forumsdelar, quiz, Saltvattensbladet och andra saker som vi gör för er medlemmar som tack för ert bidrag. Framför allt hjälper ni till att bevara Saltvattensguiden och all samlad kunskap om vår hobby.

Mer info om hur du blir Stödjande medlem.

Mer info om beslutet.

• Berätta för en vän!

Tycker du om Saltvattensguiden? Berätta för en vän!
  • Skapa Ny...