Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lasse

Hedersmedlem
  • Gick med

  • Senaste besök

All aktivitet

  1. Men har de valt bort grönt så kan de inte köra utan den fosforbelagda och få ett vitt sken - de måste ha med den fosforbelagda som ger andra nackdelar enligt mitt sätt och se. Janne68 har tagit fram något liknande som detta men utan fosforbelagda dioder och med ett äkta RGBA chip i mitten. Har ett hemma för test men har inte hunnit köra några tester än. MVH Lasse
  2. De har fortfarande med fosforbelagda LED och det går inte göra en RGB kombination. Grön saknas vad jag kunde se. Annars så ser det väl bra ut och deras artikel är väldigt bra. MVH Lasse
  3. Knappen heter troligtvis PrtSc och sitter ihop med någon annan funktion och kan kräva en kombination av tangenter. På min dator behöver jag trycka in den blåa Fn tangenten och tangenten Ins för att få print screen. Förutsatt att du har PC MVH Lasse
  4. @ Henric: Jag tror inte heller att den bruna färgen vid höga näringsvärden beror på ökat antal Zoox - se Davids instick. Det är troligtvis andra mekanismer som inte har med antalet att göra. Glöm inte att algen lever inne i djuret. Djuret har därför troligtvis full kontroll och algen kommer inte att kunna föröka sig fritt bara beroende på näringsvärdena - vilket den hade gjort om den levt fritt eller PÅ ett substrat - inte INNE i en annan organism. Jag tror att det bara är en myt som bygger på en förenkling. MVH Lasse
  5. Jag tror inte att den bruna färgen beror på tätare förekomst av Zoox. Varför skulle antalet Zooxanteller öka vid bra ljus, snarare borde de minska vid hög intensitet av fotoner och öka (för att höja sannolikheten att fånga max fotoner på given tid) vid låg förekomst av fotoner. Jag tror att det är andra mekanismer som händer vi hög ljusintensitet och som får en del koraller att bli mörkare (bruna) vid hög ljusinstrålning. Tror att det handlar om solskydd helt enkelt. MVH Lasse
  6. Använder man dessutom detta program så är det hur lätt som helst MVH Lasse
  7. Ja - och hur kan du se det om inte partiklarna reflekterar det gröna ljuset? Reflektera = spridning. Visst sprids ljuset om du kan se det gröna ljuset - och det betyder att åtminstone några fotoner lämnat strålen så ditt öga kan uppfatta dem- sedan är frågan hur stark fotonkoncentrationen är MVH Lasse
  8. Väteperoxid är svårt att få tag på men här finns det. MVH Lasse
  9. @ Dani: Så fattade jag det inte heller - ingen skada skedd MVH Lasse
  10. I alla fall var det kommer ut MVH Lasse
  11. I detta fallet - jo - tror Alexander fattar twisten - om jag googlat rätt MVH Lasse
  12. Bouillabaisse MVH Lasse
  13. Det spelar egentligen bara roll vid ett strömavbrott. Om det är tätt så rinner bara det vattnet som står ovanför avrinningen (i displaydelen) ner i sumpen om alla pumpar stannar - om du inte tätar så kommer det bli mer som rinner ner eftersom vattnet också kan rinna från displayen till avrinningen via läckaget. Har troligtvis ingen större betydelse om det rör sig om några liter på 9 timmar men personligen skulle jag nog göra om och göra rätt för säkerhets skull. MVH Lasse
  14. Jag blandade ihop det lite. Sorten är dH = grad deutscher Härte. När man mäter totalhårdhet så brukar man skriva dGH (inte dHG som jag skrev) där G:et står för Gesamthärte. Vid det akvaristiska karbonathårdheten (eller som jag föredrar - alkalinitet eftersom det begreppet förstås av även icke akvarister) så brukar man för klarhetens skull skriva sorten som dKH där K står för Karbonathärte. Det uttrycks i samma sort (om man inte lägger till G eller K) men man mäter helt olika saker och med olika metoder MVH Lasse
  15. Det är inte så konstigt - du blandar äpplen och päron. Filtret tar kalcium inte men inte karbonat. Den medföljande testen mäter totalhårdheten som är ett mått på vattnets innehåll av framförallt kalcium och magnesium. Det uttrycks som dHG. Den blir 0 eftersom all kalcium är borta. Saliferts test mäter på sitt sätt mängden karbonater eller med ett annat ord - alkaliniteten och Salifert uttrycker den som dKH. Ditt filter (som är ett zeolitfilter som regenereras med salt) plockar endast bort de positiva kalcium och magnesiumjonerna men lämnar de negativt laddade karbonatjonerna kvar. Det är dessa som KH testen ser. Du kan inte använda det vattnet direkt till att blanda saltvatten utan efter det att du tagit bort kalciumet - ditt avhärdningsfilter - bör du köra RO. Det är bra att ta bort all kalcium innan RO eftersom det annars sätter igen membranen. MVH Lasse
  16. Får du en hinna så doserar du för mycket - gör ett uppehåll och starta sedan med halva dosen när bakteriefilmen försvunnit, Kolkällan går utmärkt att dosera med doserpump. Energy a och b är lite trickigare eftersom red sea rekommendera att lösningen skall skakas om innan dosering. Jag gör så att jag doserar från en 100 ml flaska - den räcker i ca 10 dagar för mig MVH Lasse
  17. 1982 ungefär introducerades deras 1200 kraftpaket (2052), det tillverkas fortfarande och är fortfarande top of the line vad gäller innerfilter. Det om något säger väl allt MVH Lasse
  18. salpeter - läs nitrat MVH Lasse
  19. Den Vidofner nämner bor på västkusten och är inte samma som Stig menar MVH Lasse
  20. Jag kommer att göra ett försök på alger med följande LED chip http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_30&products_id=108&osCsid=q5f9f5qffhcu38e9f2effn8vs1 och http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_30&products_id=253&osCsid=q5f9f5qffhcu38e9f2effn8vs1 MVH Lasse
  21. Blåbert har helt rätt vad gäller nitrat. Nitrat är en Oorganisk kväveförening som är resultat av nitrifikationen och som är löst i vattnet. Dock kan den slutliga nitratnivån påverkas om man skummar blött eller inte - förutsatt att man med blött menar att man kör med mer luft. En kraftigare luftning tar bort mer oorganiskt kväve som ammoniak än vad en mer "normal" luftning gör, det vill säga man sänker nivån på ingångsvärdet av kväve till nitrifikationen - och då bildas inte lika mycket nitrat - men ta bort nitrat som redan bildats - det gör inte skummaren. MVH Lasse
  22. Axeln till hjulen går eller också spricker själva plasten som håller hjulen. Om man byter slang och fettar in så håller det längre MVH Lasse
  23. Ja och mycket. Jag är inte den bäste att komma ihåg det - därför är jag nog inne på min 3 :de (eller är det den fjärde?) på 5 år MVH Lasse
  24. Se upp lite där. Det sitter en filtliknande insättning överst i pumphuset - har den lossat så pumpar det inte bra. Om slangen slitits ut så har det troligtvis varit lite för lite fett på slangen och i kammaren - det skall vara gott om fett där MVH Lasse

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.