Gå till innehåll

Hänga ut handlare?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Det finns alltid två sidor att se problemet på. Och då måste båda få yttra sig. Ett flertal gånger har jag läst på Reef-central där den som skriver har fått backat på sina påståenden efter att saken är utredd. Nu vill jag inte säga att Tobbz har fel, det finns många skojare där ute.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör man i de fall när handlaren inte vill bemöta kritiken eller ens hänger här eller är annonsör. Tyvärr tror jag det blir fel hur man än gör. Se på Ebay där alla numera visar på 99 % positiv Feedback och man uppmanar folk som lämnar feedback att kontakta dem innan.

Jag bodde på ett Hotell i Split för några veckor sedan - för oss var det väldigt OK och funktionellt - vi blev vänligt bemötta och standarden var ok för det pris vi betalade. Efter resan sätter jag mig och läser omdömena och de varierar kraftigt - från det värsta hotell man upplevt - till det bästa. Jag kan säga att jag kände inte helt igen mig och mina erfarenheter av en vecka där. Jag har ingen chans att avgöra vad som är rätt och fel på de andra kommentarerna.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med vi borde kunna skriva i detta forum om vår erfarenhet med vissa handlare

jag har köpt en sak från en handlare och det var lite komisk och vill gärna skriva om det så alla får veta det om handlare har en bra förklaring till alla så dem är välkommna att säga det

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur gör man i de fall när handlaren inte vill bemöta kritiken eller ens hänger här eller är annonsör. Tyvärr tror jag det blir fel hur man än gör. Se på Ebay där alla numera visar på 99 % positiv Feedback och man uppmanar folk som lämnar feedback att kontakta dem innan.

Jag bodde på ett Hotell i Split för några veckor sedan - för oss var det väldigt OK och funktionellt - vi blev vänligt bemötta och standarden var ok för det pris vi betalade. Efter resan sätter jag mig och läser omdömena och de varierar kraftigt - från det värsta hotell man upplevt - till det bästa. Jag kan säga att jag kände inte helt igen mig och mina erfarenheter av en vecka där. Jag har ingen chans att avgöra vad som är rätt och fel på de andra kommentarerna.

MVH Lasse

Som du är inne på blir det nog aldrig "perfekt". Men du tycker inte att man ska ha möjligheten att lägga fram konkret kritik om det är något som skulle kunna drabba akvaristerna som är aktiva här då?

Man får väl försöka sålla lite själv bland allt man läser och inte tro att allt som skrivs på internet är sanning och lag.

Om nu en person skulle skriva att butiken har bara döda fiskar fulla med prick och tio andra säger motsatsen, då vet i alla fall jag hur jag skulle sålla den informationen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle man inte kunna ha en forumsrubrik tex "Betyg handlare/butiker 2015" och där göra trådar per handlare med omröstnings alternativ på tex skala 1-5.

Då får man en betygssättning av handlare likt Lasse skrev. Är det en som ger dåligt betyg och nio som ger bra eller tvärt om så får man nog hyfsad uppfattning av handlare utan ventilera enskilda ärenden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det okej att hänga ut ett oseriöst företag här på forumet så andra slipper bli drabbade?

Det är OK att dela med sig av sina erfarenheter, så länge det inte blir smuts- och pajkastning. Men vill påminna om regel 3.7 och 9.2:

3.7 Att utmana, argumentera & ge motiverad kritik är okej, men inte att älta eller pracka på - Kritik mot de åsikter som presenteras i en tråd eller mot de produkter som diskuteras får självklart framföras men kritiken ska vara konstruktiv och välmotiverad för att därigenom inspirera till diskussioner i stället för pajkastning. Att kort förklara ett visst ställningstagande eller en åsikt som ifrågasätts är normalt tillåtet men att ge sig in i en, för tråden, meningslös diskussion där man ensam eller i sällskap av andra medlemmar ältar något i inlägg efter inlägg efter inlägg efter inlägg... är inte tillåtet. Inte heller är det tillåtet att försöka pracka på någon annan sina åsikter för sakens egen skull. Att genom väl motiverad argumentation försöka övertyga om sådant som är av intresse för övriga medlemmar eller som tillför tråden något är naturligtvis tillåtet. (10p)

9.2 Uppgifter rörande företag och dess anställda - Uppgifter rörande företag är tillåtna så länge de inte bryter mot någon lag, inte bryter mot våra övriga regler samt har relevans för det ämne som diskuteras.Uppgifter rörande företags anställda är normalt tillåtna så länge de rör den anställde i egenskap av företagsrepresentant, inte bryter mot någon lag, inte bryter mot våra regler samt har relevans för det ämne som diskuteras.Uppgifter rörande anställdas (eller företagsledares) personliga sfär är inte tillåtna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju kännas lite lustig om tex ett företag blåser folk o det är 10st här som är drabbade. om man ej för medela detta hur ska man du undvika att nummer 11 blir drabbad. Jag tycker absolut man ska medela sitt tycke om ett företag. jag uppskattar detta så jag kanske kan välja en annan handlare. Men viktigt är att medela sitt tycke till handlaren och försöka lösa detta. Betygsystem skulle vara kalas bra. så får man ett snitt o handlare som är här ser du betyget och sjunker det så bör man se om sina rutiner osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske räcker att man talar om i vilken stad handlaren finns, och då är det lätt gissat vem det är, då det inte finns så många saltvattensbutiker i de olika städer, om det nu gäller saltvattensbutik.

Men det är ju absolut mest just att snacka med handlaren först och få honom att ändra sig. Kan ju även vara så att kunden är knasig. Det finns ju faktiskt sådana också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan ju ge information av vad som hände utan att hänga ut handlare.

Är ju lite skillnad på

Köpte en Razor-ramp. den var död när jag kom hem, handlaren vägrar ta ansvar

och

Köpte en sjukt svår kirurg. Den fick prick när den kom till mig och dog. Handlaren är dum i huvvet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Öppet köp är det väl inte om man brutit förpackningen.

Om en handlare inte tar ansvar gällande garanti är det illa och en anledning att klaga.

Om man däremot köper en korall alternativt en fisk och den dör tycker jag inte det är rätt att ge handlaren på nöten om hen inte vill returnera pengar Tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är lite roligt att berätta men :

köpt en säck Aquamedic Coral sand som det står enligt hemsidan 1-2mm , fick hem en säck 0-1mm som jag har redan 10Kg i förrådet.

jag ringde affären, vad som var roligt att killen berättar till mig att dem själva har mätt sanden och det är 2mm och AquaMedic har fel på deras märkning och på grund av det inga returer är tillåttna, och han vad väldigt säkert på sina mått :( efter en stund jag bara lagt av tel för jag tyckte detta är riktig barnsligt.

jag tog en tur till Herkules och köpt en säck 1-2 mm och det är skillnad kan jag säga.

Kvitto och säcken oöppnad finns kvar , men kan ej hitta på ursäkter om men vill inte ta tillbacka säcken. jag skulle accepterat inga retur som svar än sånt påhitt.

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är lite roligt att berätta men :

köpt en säck Aquamedic Coral sand som det står enligt hemsidan 1-2mm , fick hem en säck 0-1mm som jag har redan 10Kg i förrådet.

jag ringde affären, vad som var roligt att killen berättar till mig att dem själva har mätt sanden och det är 2mm och AquaMedic har fel på deras märkning och på grund av det inga returer är tillåttna, och han vad väldigt säkert på sina mått :( efter en stund jag bara lagt av tel för jag tyckte detta är riktig barnsligt.

jag tog en tur till Herkules och köpt en säck 1-2 mm och det är skillnad kan jag säga.

Kvitto och säcken oöppnad finns kvar , men kan ej hitta på ursäkter om men vill inte ta tillbacka säcken. jag skulle accepterat inga retur som svar än sånt påhitt.

MVH

Distansköplagen ger dig 14 dagar returrätt. Så det är bara att skicka tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...