Gå till innehåll

Acuario's 600L akvarium


acuario

Rekommenderade inlägg

Då hade jag inte fel då. Tänkte nu ta upp en sak om korallernas utfärgning. När jag gjorde om karet och möblerade om så var korallerna inte speciellt utfärgade men bara en vecka efter ommöbleringen så formligen exploderade de i färger. Varför detta så plötsligt? I samband med ommöbleringen så passade jag på att göra följande saker.

1. Jag bytte ut alla blåa rör mot nya + att jag nu jhar 4 blåa(innan 3st) Jag behöll 2 gamla vita rör (10 månader gamla) i de 2 återstående platserna satte jag i KZ fiji purple rör.

2. Jag passade på att göra ca 100L vattenbyte + 75L 2 veckor senare.

3. Sög upp säkert mer än hälften av sanden och tvättade ren den och lade tillbaka. Fick ut mycket skit med den åtgärden.

4. Tog bort zeolitreaktorn men vodkadoseringen fortsätter fast erfarenheten säger att den blir effektivare med zeolit.

5. Började med Fauna Marin ultra organic, första veckan full dos, sedan ca 50-75%

Dessa 5 tgärder fick korallerna att färga ut på ett sätt jag inte har sett förut.

Jag persoligen tror mest på sanden+ FM ultra organic + att fiji purple rören gör skillnad. Jag kommer att suga ut minst 50-75% av sanden vart 6 månad för att få ut lagrad ditrus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen är att ha ett kar utan sps'er eftersom jag redan har ett, jag tänkte mig enbart skivanemoner, kolonianemoner och någon enstaka Lps. Jag har dragits med en ljusbrun geggig sörja som växte på inredningen i nanot och i samband med ommöbleringen av 600l karet så tog jag vatten från 600L karet och gjorde ett 100% byte i nanot och trodde det skulle göra susen, det gjorde det angående gegget men de flesta acroporor började må kass så just nu är det inte tipp topp men jag höjde upp belysningen och nu verkar de må bättre men de har tappat lite vävnad längst ner samt mörknat och blivit mer bruna. är det någon som har fina skivisar och kolonianemoner så byter jag gärna mot dessa acroporor. Med lite kärlek så är de snart lika fina som innan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen är att ha ett kar utan sps'er eftersom jag redan har ett, jag tänkte mig enbart skivanemoner, kolonianemoner och någon enstaka Lps. Jag har dragits med en ljusbrun geggig sörja som växte på inredningen i nanot och i samband med ommöbleringen av 600l karet så tog jag vatten från 600L karet och gjorde ett 100% byte i nanot och trodde det skulle göra susen, det gjorde det angående gegget men de flesta acroporor började må kass så just nu är det inte tipp topp men jag höjde upp belysningen och nu verkar de må bättre men de har tappat lite vävnad längst ner samt mörknat och blivit mer bruna. är det någon som har fina skivisar och kolonianemoner så byter jag gärna mot dessa acroporor. Med lite kärlek så är de snart lika fina som innan.

Blir spännande att se!

A´propos dina länkar: vad gillar du bäst? Akvarier eller heavy metal?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir spännande att se!

A´propos dina länkar: vad gillar du bäst? Akvarier eller heavy metal?

Väldigt skilda saker men jag gillar båda lika mycket.

Vad är det för K-tal på fiji purple rören?

Tillsätter du även FM ultra min s i samband med organics?

Ingen aning och det finns inga uppgifter men jag kallar dem flora light. innehåller en del rött fast inte lika mycket som ett flora rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Meningen är att ha ett kar utan sps'er eftersom jag redan har ett, jag tänkte mig enbart skivanemoner, kolonianemoner och någon enstaka Lps. Jag har dragits med en ljusbrun geggig sörja som växte på inredningen i nanot och i samband med ommöbleringen av 600l karet så tog jag vatten från 600L karet och gjorde ett 100% byte i nanot och trodde det skulle göra susen, det gjorde det angående gegget men de flesta acroporor började må kass så just nu är det inte tipp topp men jag höjde upp belysningen och nu verkar de må bättre men de har tappat lite vävnad längst ner samt mörknat och blivit mer bruna. är det någon som har fina skivisar och kolonianemoner så byter jag gärna mot dessa acroporor. Med lite kärlek så är de snart lika fina som innan.

Du skulle inte kunna sälja lite acros? =)

jag har tyvärr inte så mkt att byta med. Kanske har ngn enstaka grön skivanemon, om dom nu går att få loss =P.

jag har som så många andra hamnat i sps-träsket.

Så har du vägarna förbi gbg så får du gärna ta med lite acros för en liten peng. du kan alltid stoppa ner fingrarna i mitt kar oxå o se om du kan fragga på några skivisar jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina bandkollegor är totalt ointresserade av akvaristik men de är jäkligt impande av karet och tycker det är fantastiskt snyggt i alla fall.

Har hitills aldrig träffat någon som är ointresserad av akvaristik. De kanske inte har någon burk men får de se en blir de helt betagna. Och får de se din flippar de ut.

Ok, det här är inte Heavy Metal men gör jag någon gång en film med min burk blir detta bakgrundsmusik.

http://www.youtube.com/watch?v=DUvEouWA29o

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja flippar ut gör de inte hehe, de är redan utflippade :skrattar: Jag är den som har sundast vanor hehe, kanske det är åldern.

"Hårdrockare med sunda vanor"! Vart är världen på väg... På min tid var vi oerhört osunda. Nu förtiden verkar det som om musikerna har gått på Handelshögskolan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Hårdrockare med sunda vanor"! Vart är världen på väg... På min tid var vi oerhört osunda. Nu förtiden verkar det som om musikerna har gått på Handelshögskolan.

Jag har lek romen av mig för länge sedan, Nu har man fru och barn så rockstjärna får man leka när man gör ett gig resten av tiden ägnar jag mig åt familjen, jobbet och akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Nu har det gått några veckor och korallerna är otroligt fina just nu och jag bestämde mig att mäta nitrat och fosfat, jag trodde allt att jag skulle ha lite mätabara värden men icke sa nicke. helt omätbart. jag doserar lite vodka ca 2-3ml varje dag och ca 4ml ultra organic varannan dag just nu. Ingen zeolit behövs längre, mina koraller har väl blivit mitt nya nitratfilter samt att jag kör lite kolkälla

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det gått några veckor och korallerna är otroligt fina just nu och jag bestämde mig att mäta nitrat och fosfat, jag trodde allt att jag skulle ha lite mätabara värden men icke sa nicke. helt omätbart. jag doserar lite vodka ca 2-3ml varje dag och ca 4ml ultra organic varannan dag just nu. Ingen zeolit behövs längre, mina koraller har väl blivit mitt nya nitratfilter samt att jag kör lite kolkälla

Hej Jörgen..intressant att dina koraller är så "mörka" trots de låga nitratet...korallerna tar förstås upp nitraten, men etersom du har nästan noll i vattnet borde du balansera på gränsen att korallerna ljusnar. men de gör dom inte...du har ett fantastiskt snyggt akvarium, o tack för titten häromdan!

Jag tror jag svarar på min egen fundering: När vi mäter noll så är de fortfarande många skalsteg kvar ner till noll...om du har noll på testet men de fakto mörka koraller, så kanske du helt enkelt ligger på 0.05-0.1 (de blir nog ganska genomskinkligt på sailfert). Jag tror skillnaden är enorm för korallerna mellan tex 0.05 och 0.01...o där har vi inte en chans att mäta ens med en Hannatest(som för övrigt faktisk inte mäter lika långt ner som enkla salifert!).

Så: korallernas färg o algväxt på rutan tror jag är en känsligare nitratindikator än våra tester.

Jag skulle tro att du ligger på ett ganska idealiskt nitratvärde med tanke på hur vacker din burk är;)..låt oss gissa på sisådär 0.05...

Ha de gott

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Inga vattenbyten på 3 månader är gjorda för att se om det blivit skillnad, nja 2 koraller är lite sämre, det kan också ha med att göra att jag mest matat med pellets för det sambandet har jag observerat förrut. Jag ska inte göra något vattenbyte förrän jag kommer igång med det andra karet för jag ska snåla lite och återanvända vattnet. vattenbytet kommer dock då bli 150l på en gång. Jag kan inte mäta upp något nitrat eller fosfat med hobbytesterna men tycker ändå att några koraller är lite bruna i botten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...