Gå till innehåll

Acuario's 600L akvarium


acuario

Rekommenderade inlägg

Har rensat ut en del korall i karet och vissa sps'er och alla eupyllior utom en åkte ut, det blev lite trångt. De koraller som färgade ut så himla fint efter ommöbleringen har tappat igen och det kan bero på ljuset också, dags att byta rör. Jag satt och tänkte igenom vad jag har gjort och inte gjort och jag provade ju salifert phosfate eliminator och det var strax efter det som vissa koraller tappade färg. Nu har jag kopplat in zeolitreaktor igen och vodkan är tillbaka fast det kanske är onödigt men vill göra ett test med den gamla uppsättningen igen. aktivt kol är också tillbaka. jag kommer att prova ett par zeovitpreparat men kommer inte att köra zeovitmetoden fullt ut, jag är för slarvig förr detta. men vill i alla fall köra extremt näringsfattigt även om detta betyder att jag får pumpa rektorn ibland hehe.. Jag har en stor acropora tenuis som jag vill försöka få att bli fin igen. Fick tips av Ted att zeospur macro elements tydligen ska vara mumma för den korallens blåa pigment så lite zeospur för att ljusa ner den och sen få tillbaka de blåa fina topparna. om jag lyckas lika bra som Ted har gjort med en avkomma från denna korall så kommer den bli helt otroligt grym. Har flyttat upp den närmare ytan också.

Här är länken till tråden om korallen som kom från mig från början, köpte en massa halvdöda och fula bitar som jag hade slängt ner till tryckarna, de repade sig tydligen någorlunda hos Marko men blev verkligen mörka och tråkiga, en hamnade sedan hos Ted och jag måste säga att han har gjort ett smärre underverk av den. Jag borde ge min bamsekoloni en chans så Let's go! Bilder kan jag ta på karet i helgen men det blir ev på söndag då jag ska ta en tur till alla underbara butiker i Götet i morgon Lördag. Karet består nu enbart av stenkoraller förutom några skivanemoner. Sarcopytonen är flyttad till 400L karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hällde i zeospur när jag kom hem igår och en timme senare var de blåtoppade Ex: korallen längst upp på bild 8 inte brun längre, nu ska jag bara försöka få tillbaka det blåa och passade också på att dosera zeospur macro elements. De andra korallena har inte påverkats av zeospuret alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Update:

För ca 2 månad sedan höll hela karet på att kracha. alla färger förvann på korallerna och vävnadsdöd på vissa koraller + att en rosa seriatopora calendrum dog. Jag stoppade med zeovit direkt och sedan började jag mata korallerna hårdare och provade lite nitrattillsats. När jag började med nitrat så började det gröna i en seriatopora komma tillbaka lite och sedan mer och mer. Nu är det mycket bättre men inte helt bra. kör utan skummare också sedan 1 vecka tillbaka. Mer som har hänt att pappersbruket där jag jobbar ska läggas ned den 15dec så om 4 månader är jag arbetslös så just därför har jag beslutat att lägga ner karet. Jag vill inte sluta helt så kuben kommer bli det enda karet för mig framöver så vissa koraller kommer att flyttas över dit, resten säljas. Tråkigt men så måste det bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Update:

För ca 2 månad sedan höll hela karet på att kracha. alla färger förvann på korallerna och vävnadsdöd på vissa koraller + att en rosa seriatopora calendrum dog. Jag stoppade med zeovit direkt och sedan började jag mata korallerna hårdare och provade lite nitrattillsats. När jag började med nitrat så började det gröna i en seriatopora komma tillbaka lite och sedan mer och mer. Nu är det mycket bättre men inte helt bra. kör utan skummare också sedan 1 vecka tillbaka. Mer som har hänt att pappersbruket där jag jobbar ska läggas ned den 15dec så om 4 månader är jag arbetslös så just därför har jag beslutat att lägga ner karet. Jag vill inte sluta helt så kuben kommer bli det enda karet för mig framöver så vissa koraller kommer att flyttas över dit, resten säljas. Tråkigt men så måste det bli.

Jävligt trista nyheter. Håller tummarna för att det löser sig för dig på jobbfronten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ouch. Trist att höra, hoppas det kommer lösa sig med nytt jobb innan så du kan behålla karet, det är ju klart ett av dom snyggare karen i landet.

Var det Vargöns bruk du jobbar på? Kan ju vara av intresse för mig med då jag kör en del kemikalier till pappersbruk.

Trist oxå att höra att det nästan gick åt pipan med karet.

Några teorier om varför?

Nollat värdena kanske?

Jag kan komma förbi å köpa loss några koraller sedan om det blir nerläggning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...