Gå till innehåll

Acuario's 600L akvarium


acuario

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...

Vad har hänt sen jag gjorde om karet? Jo jag slängde ut zeolitreaktorn och för första gången sen jag började på nytt med saltvattensakvarieum 2003-2004 har jag ingen zeolit alls, jag har börjat med att dosera 5ml Fauna Marin Ultra organic dagligen + 5ml vodka och just nu så har en del koraller helt otroligt fin färg, Jag bytte ju också alla rör utom de vita men ersatte 2 vita mot fiji purple och det verkar som att vissa pigment i korallerna kommer fram bättre. Som allt ser ut nu så har jag aldrig haft ett finare akvarium och jag är jäkligt nöjd. Jag har lite fraggar och några större acroporor i nanokaret som jag vill sälja av då jag har lite andra planer med nanot så den som är intresserad skicka ett pm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En nackdel är att rutorna blir skitigare utan zeolit, en jäkla skillnad. Jag ville bara testa att köra utan ett tag eftersom jag aldrig har gjort detta i modern tid. Bilder kommer nog inte på länge då jag inte får till det, allt blir bara blått. Jag måste byta rör innan jag tar kort och det är ett jäkla jobb faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Liten uppdatering: Nu har det gått några veckor efter ommöbleringen och korallerna färgar helt grymt bra och de blir ännu finare för varje vecka, Jag gjorde rätt när jag behöll en acropora som inte har varit fin sedan 828L karet utan varit mest brun, nu är den knallgrön med vita toppar igen. Jag har inte mätt några värden så nitraten och övrigt vet jag inte men jag ska försöka få tummen ur till helgen. Jag kör utan zeolit fortfarande men med lite vodkadosering. Det enda preparatet som jag använder från zeoviten är coral vitalizer som jag doserar 1-2ggr per vecka. Jag använder nu istället är ultra organic som jag försöker dosera varje dag och jag tar ca 3/4 delar av rekommenderad dos. Jag lyckades ta 2 hyfsade bilder på karet men att fota karet är mycket svårt med de rören jag använder tyvärr. Karet är mycket finare i verkligheten än på bilderna även om jag har lyckats någorlunda att återge hur det ser ut live.

10076054ue5.jpg

33vb0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se så illa det går utan zeovit!

ja fruktansvärt svårt utan zeovit hehe...Heder till de som orkar hålla på men det kändes inte rätt för mig. Det jag gör nu är ett minimum av tillsatser istället, varför krångla till det?

Herre jösses vad snyggt! Hur bär du dig åt?

Jag vet inte men passionen är väl viktigast + att låta tiden göra en stor del av jobbet.

Killen är en "alien" eller nått.;).

Hehe. Acuario vs Predator

de e så fint ett akvarium över huvudtaget kan bli Jörgen!

Nu måste jag bara åka upp till vänersborg!..om du släpper in mej;)...

hysterixkolonierna är fantastiska!

Mvh

Jonas

-respekt

Du är välkommen Jonas, det vet du

Är det inte dax att bli TOTOM på RC snart Jörgen?

Det vore väl hedrande att vara det men den här gången får det växa till sig lite först. När jag var TOTOm på advance aquarist så var inte kolonierna jättestora direkt.

Jag vill också passa på att tacka alla er andra för den positiva feedbacken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder nu istället är ultra organic som jag försöker dosera varje dag och jag tar ca 3/4 delar av rekommenderad dos.

Du har rätt, det är ju inga konstigheter det här. Jag börjar också med Ultra Organics så löser det sig, Eftersom jag ligger några veckor efter dig så kör jag dubbla dosen i stället.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yup, det här är TOTM material. Har sett betydligt sämre grejer där. Det stör mig lite att det finns 2 norska och 1 isländskt akvarium som blivit TOTM men ingent svenskt. Går det att rekommendera eller lobba för en svensk kandidat? Nån som vet hur man gör?

Marko haaga från Finland har också varit TOTM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko haaga från Finland har också varit TOTM.

Och Aleksandr i Tammerfors som jag sett live vilket inte är dåligt med tanke på hur litet utbudet är här i Finland http://www.reefkeeping.com/issues/2005-08/totm/index.php.

Kan man inte tipsa domarna eller hur går det till? Dags att Sverige hamnar på TOTM kartan tycker jag och så som Jörgens kar ser ut nu tycker jag det rankas bland de finaste på guiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...