Gå till innehåll

Acuario's 600L akvarium


acuario

Rekommenderade inlägg

Vet inte vad som var orsaken men det lutar åt för låga näringvärden eller för mycket av spårämnestillsatser kanske, helt omöjligt få reda på. Nu är det ju bättre och skadorna blev inte extremt allvarliga, det gick oerhört snabbt bar på 2 dagar så tappade alla gröna koraller sina färger och de rosa hystrixarna blev grådaskiga och en caliendrum fick STN som dödade den, de lilatoppade acropororna tappade kraftigt också. Ni ska bara veta hur mycket nitrat jag har doserat under ca 1 månads tid hehe...säkert mer än en hel tsk salpeter uppblandat med osmosvatten, värderna i karet då? Jo omätbart hehe...Jag vräker i och allt bara försvinner hehe... Ska försöka flytta över mina favoriter till kuben sista veckan i denna månad och ta bort LED rampen över kuben och hänga upp mina 2 ATI T5 ramper, totalt 10 rör eftersom LEDljuset är för klent till acroporor. Jo... Det är Wargöns bruk Marko, tyvärr drabbas ju många andra utanför också, läste idag att Schenker förlorar ca 7miljoner om året p.g.a nedläggningen. Hoppet är att någon annan tar över verksamheten och kör vidare. Allt skit kommer på en gång för till råga av allt så ska jag även skilja mig. Ett kul år detta 2008 blääää...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo lägga ner helt är inget alternativ, man måste ha något att pyssla med så man inte bara sitter och deppar. Jag hoppas att kuben kommer bli ännu vackrare än 600l karet. Kommer också att gå över till balling eftersom kuben en integrerade sump är för lite för en kalkreaktor, doseringspumpar har jag ju redan så det kommer inte kosta ett öre att byta. Pst ..Lasse om du läser så finns det en erfaren akvarist till universeum ledig nu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tråkigt Jörgen ?

men snart dags för melodifestivalen så det är bara att skicka in bidrag ;) ( ta kontakt med Carola kanske hehe)

eller din ide med jobb på universeum, där borde du va självskriven . där hade du säkert kunnat tillföra mycket. tänk grabbar se Jörgen leka med några tusen liter revakvarium .

hoppas du kan behålla favoriterna av korallerna och att dom av oss som köper av resten lovar dig fraggar tillbaka när du startar om igen (för det gör du ju så klart)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Karet tömt på levande. Nu är det bara Ls kvar med lite glasrosor. Meningen är att någon metod som utrotar glasrosorna ska till innan försäljning av stenen och jag funderar på någon fisk som kan göra detta. Nu funderar jag allvarligt på att skjuta på total nedläggning ett tag och kanske köra vidare med några fjärilsfiskar och ett par lysrör. driften blir inte så dyr så ev så kommer karet att leva vidare ett tag till fast nu enbart som Fish only. Inget bestämt men lite sugen är jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon metod som utrotar glasrosorna

Nu ska det ju vara lite av ett lotteri om dom får smak för dom eller inte men 2 veckor efter jag stoppade i 2 pepparminträkor kunde jag inte hitta en enda glasros i mitt RSM trots att jag letade både där de brukade sitta och på andra ställen. För en vecka sen la jag i en ny liten LS som det satt en glasros på - efter 2 dagar var den väck. (glasrosen alltså, inte stenen)

Se till bara att det är lysmata wurdemanni som köps - finns andra arter som saluförs som pepparmint också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog beslutet att låta karet leva vidare ett tag till men nu i form av FO. Jag sög ur den mesta sanden i morse och sköljde rent den och lade tillbaka den. Belysning kommer att vara 2x80w T5 i ca 4-5 timmar resten av tiden kommer jag att köra med ett 36W T8 rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då så.

Åkte ner till Bengan idag och köpte tillbaka min gule kirurg samt ett par av pakistanfjärilar (Chaetodon collare) samt en Chaetodon auriga. Det tog dem mindre än en minut att ge sig på några glasrosor, härligt! de är mycket alerta och pigga men väldigt nervösa i deras nya miljö, de får lätt lite panikattacker när jag går förbi akvariet, de kommer nog snart att bli lite modigare. Det kändes så jäkla skönt att få i dessa fiskar i karet och mitt intresse är verkligen på väg uppåt just nu. Bara att hoppas att de inte åker på några sjukdommar eller annat tråkigt. pakistanfjärilarna är inte de lättaste av fjärilar så bara att göra så gott man kan, de har t.o.m fått en acropora att äta ren om de känner för detta samt lite pinnar av montipora + massor av glasrosor, de äter redan ersättningsföda så det var en anledning till att jag köpte dem, annars hade jag inte gjort det då de kan vara svåra att få till att äta. Några halvtaskiga bilder på hur karet ser ut nu bjuder jag på också. Jo Tekniken. Enklast möjligt. En skummare, 2 st cirkulationspumpar och 2st 80w T5 Fauna marin Duo. inget blårör alls. Ett 36wT8 rör ska också fixas och det lutar åt ett tritonrör som kalkalger gillar, jag har inte så mycket av den varan just nu men det kommer nog snabbt nu när belysningen inte är så stark.

post-764-14468916275097_thumb.jpg

post-764-14468916275308_thumb.jpg

post-764-14468916275505_thumb.jpg

post-764-14468916275665_thumb.jpg

post-764-14468916275841_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vackra fjärilar! Jag har inte sett dem tidigare. Har du något latinskt namn på dem? Det här lysröret som kalkalger gillar, vad är det för rör? *nyfiken*

Kul att din lust är på G igen!

Chaetodon collare. De är sjukt vackra och har varit en drömfisk sedan i mitten av 80 talet. Jag har testat en sådan i slutet av 90 talet och det gick käpprätt åt H... Nu hoppas jag på bättre tur eftersom 2 ska vara lättare än en som lätt dör av stress/svält. Röret jag pratar om körde jag en gång i början av 90 talet över ett kubkar och kalkalgerna formligen exploderade i tillväxt. från ytterst lite till helt lila på bara 3 -4 veckor.

Interpet Triplus (prev. Triton)

Triton is the first aquarium light made just for the aquatic field-- for the purpose of promoting optimum plant growth in freshwater aquaria and the same tube for hard and soft coral growth as well as Caulerpas in marine aquaria. The actinic blue is inc

Triton has the highest light output of any fluorescent tube used in aquarium lighting-- TWICE AS BRIGHT! This can reduce the number of tubes required to achieve optimum results. Significantly longer effective life than other tubes 'over 7500 hours' with a minimum fall-off in light output over this time. WE GROW MANY OF THE BEST COLORED SMALL POLYP STONY CORALS USING TRITONS AND BLUE MOONS Triton gives gorgeous true color rendering bright or brighter than metal halide lighting--watt for watt and it will even grow red plants as red as outdoors--green plants more gorgeous than you have ever grown before. Triton continues to provide superb lighting right up to the time to replace it--when it ACTUALLY SHUTS OFF, because the light is no longer truly effective for the purpose you purchased it. Triton was developed by the leading aquatic experts from around the World and the lighting technology of Thorn EMI of England--under the direction of Dr. Neville Carrington of Interpet, Ltd. This is the best lighting that you will find today and for the future!!

tritongraph.jpg

Lite till

Triton / Tri-plus Light

This was the first specifically developed aquarium lighting tube. The Triton light spectrum is based on the light spectrum requirements of corals and plants and also takes into account the light absorption of water. The result is a lamp that concentrates all of its power output in the areas of the spectrum, which penetrate water and is utilized by plants/corals. This is unique approach compared to daylight (6500K-colour temperature) imitation lamps, which waste power in unnecessary areas of the spectrum. Growing medium to high light requirement freshwater aquatic plants, Marine Macro algae's, Soft and hard corals

It also creates an ideal reef highlight effect for marine aquariums which contain just fish

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...