Gå till innehåll

Pimos nya ( planeringstråd )


pimo

Rekommenderade inlägg

Tack för svar!

Blir troligen inget kar ifrån akvarieudstyr då det är så långt bort.

Ska ringa runt lite imorgon och höra priser en sista gång, förhoppningsvis blir det beställning imorgon.

Den stora frågan är dock, floatglas eller optiwhite?, är orolig för att jag kommer störa mig om jag väljer vanligt floatglas.

När det gäller tekniken ser det ut såhär nu:

grotechs 3 kanals doserpump för att tillstätta ballingvätskor.

ATI bm eller Fauna Marin skummare

Deltec uvc, 20 eller 39w?, vill gärna ha en vitbröstad kirurg i framtiden och dom kräver väl ganska kraftigt uvc för att hållas prickfria.

Zeolithreaktor, behövs fosfatfilter när jag kör zeolith tro?

Tunze TS24 kitt tror jag det heter, med 2 st tunze stream, 12 000 liter/h och multikontroller + 2 stycken moddade nanostreamers 4500l/h.

alltså totalt ca 34 000l/h + retur

2 st 6x80w ATI sunpower armaturer.

I framtiden kommer jag ev komplettera med ozon ifall jag tycker att det behövs.

Ursäkta om det blev rörigt, börjar bli trött

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 212
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Martin!

Jag läste din tråd nu på morgonen och tycker den ser mycket välgenomtänkt. Bra beskrivning så att man hänger med. Jag sitter själv och drömmer om ett nästa kar och jag har många tankar somliknar dina så detta var nyttigt läsning för allt utaom ekonomin.

Dock några frågor.

Moddade nanostreamer vet inte jag vad det är riktigt?

Vad har fått dig att välja så pass många pumpar?

Samma fråga som Calle, hur får du plats med den belysningen och borde det inte räcka med en 6*80 W?

Vad fick dig at välja Baling före reaktor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ted:

Skönt att man slipper uvc och fosfatreaktor, blir ju lite mindre "bröte" i sumpen och det är ju aldrig fel.

Vargklo:

Kommer inte ihåg måtten på armaturerna just nu, men vet att dom får plats iallafall.

Tanken är ju att karet ska bli fullt i fina spser, och då krävs ju mycket ljus, en 6x80w känns lite klent?, svårt att få bra ljus i hela karet då eftersom det är 80 cm djupt.

Men man kanske skulle satsa på 6x80 + 4x80 istället och spara ett par kronor!?

Sillen:

Moddade nanostreamers är när man fräser bort "ringen" som sitter inne i pumpen runt "propellern" för att mer vatten ska kunna flöda, har bara moddat en av mina pumpar änsålänge för att testa, men det funkar helt klart!

Finns en tråd om det här på sg, hittar det inte nu.

Tanken med pumparna är att jag har två kraftiga pumpar ( tunzes 12000 l/h stream )på varje sida av akvariet så att vattnet åker runt i hela karet.

Sen har jag sett par nanostream för att dom är smidiga och enkla att vinkla runt, så att jag kan vinkla dom så att det blir cirkulation inne bland stenen och där det ev blir för lite.

Jag har ju inte bestämmt mig helt för balling ännu, men det verkar helt klart smidigt, och skönt att slippa massa utrustning, slangar och tuber, bara en grotech 3 kanals och några flaskor/dunkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ingen UVC eller Fosfatreaktor när du kör ZEOvit metoden. Kol lägger du i en påse i toppen av ZEOvit reaktorn.

Mvh

Ted

Hej Ted.

Nyfiken på hur Zeovit ersätter UVC?

Såg att du ska sälja ostronägg. Kanonfoder för musslor och koraller som man tidigare bara kunnat köpa i Tyskland. Men det blir lite många upptiningar och nedfrysningar den vägen. Ska du ha hela DT's sortiment?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta pimo för trådstölden; Ja inte kommer ostronäggeni kolsyreis från Tyskland i alla fall....

Strunta i Grotech doserpumpar, jag har inte varit nöjd med dem. Aquacare har slangpumpar som funkar men de är ju lite dyrare som sagt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aquacares slangpumpar är inte exakta nog för att använda till alla doseringar i ZEOvitsystemet och alla ostronägg finns inte i Tyskland. (-: Jag tar in från tyskland , Luxenburg, Holland, England, Singapor, Taiwan, Hongkong och USA för tillfället go figure hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt en trekanalig slangpump från Aqaucare som i alla fall jag hade svårt att slå vad det gällde noggrannhet manuellt. Men jag vet ju inte vilka krav Zeovit-dosering ställer å andra sidan.

Man hoppas ju att en metod inte ska vara så känslig utan att den går att fixa med de flesta slangpumpar eller lite manuella feldoseringar inom några milliliter när. Jag tror Grotechs är relativt noggranna men kvaliteten på de jag har haft har varit kass. De har helt enkelt gått sönder för fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikar man på Korallen-zuchts produkter så kan man vid första anblick tycka att de verkar vara ett ganska dyrt system. Men tittar man närmre så ser man att de flesta produkter är väldigt högt koncentrerade. Det gör att ibland så kan det räcka med 3 ml per 1000 liter (kalium strong) det rekommenderas inte att späda lösningarna med osmosvatten ellr liknande. Det är också på det viset att små mängder doseras utöver kortare perioder istället för att dumpa i en stor skvätt per 7 dagar osv. Därför vill jag inte som butik rekomendera någon att köra detta system med doser pumpar som aquacare eller grotech. Observera jag har både Aquacares doserpumpar och Grotechs doserpumpar i lager och jag kan erbjuda även Aqualights doserpumpar samt Spectrapure´s doserpumpar. Dessa fungerar till phytobreeder balling och andra tillverkares dosertekniker. Men automatik e en bra detalj men de måste kunna hatera små doser vilket dessa pumpar inte gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Längesen det hände nått i denna tråden, men det har inte hänt så himmla mycket i verkligheten heller.

Har flyttat nu och kan sätta igång med projektet på riktigt.

Har nyss fått prisuppgift på karet och det låter mycket bra, blir majornas glas som kommer bygga det.

Karet blir som sagt 160x80x60 ( längd, djup, höjd )

Framrutan och båda sidorutorna blir i low iron glas, bakrutan och överrinningsboxen blir i svart glas.

Kommer bli en korallen zucht revolution skummare storlek small som jag ska köpa i slutet av månaden, har läst och hört mycket gott om den skummaren!

Kalkreaktor blir det istället för balling, en grotech HCR 110.

zeovitmetoden kommer det att bli fullt ut såsmåningom.

Belysningen blir som sagt t5, men troligen inte ati rampen, läst och hört endel negatitvt om dessa ramper och funderar istället på en KZ ramp med 10x80w, kostar dock endel, men tänkte börja med mina gammla mh armaturer och köpa den lite längre fram.

cirkulationen kan jag inte bestämma mig för riktigt, tycker tunzes pumpar känns klumpiga.

Vortechs pumpar är fina, men kan ju inte vinklas, och jag är inte så sugen på att placera dom på sidorutorna, men ted pratade på att det kommer en modell som man kan vinkla.

Ja det va allt för nu, kanske inte så intressant men om någon har förslag eller synpunkter är det uppskattat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Klart det blir zeovit!

Funderar dock på att bygga en egen reaktor med automatisk "omskakning" med hjälp av en kraftig pump som någon på zeovit forumet gjort, men vi får se hur det blir.

I helgen var jag som många andra på ted invigning, riktigt trevligt

Så nu är skummaren, en korallenzucht revolution small inköpt, provkört den lite i mitt nuvarande kar och den är grymm!

Köpte även en trop tronic nivåsensor för påfyllning av osmosvatten.

Bänken har fått golv och "baksida" nu, går sakta frammåt

Ska försöka låna någon kamera och ta bilder på bygget änsålänge och lägga upp snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är en dålig människa jag vet :P, men bilder kommer.

Nu är det grejer på gång snart och inom en månad hoppas jag ha det mesta utav utrustningen inköpt.

Det som ska köpas är:

Karet, beställs nästa helg, hoppas det inte tar för lång tid att limma det

kz t5 ramp på 10x80watt

zeovitpreparat och zeovitreaktor

grotech hcr 110 ca reaktor med co2 grejer

Cirkulationspumpar, inte bestämmt mig riktigt, lutar åt tunze ts 24 eller ts 48 stream kit.

Ge gärna ideer på om mina val av utrustning verkar vettiga eller om ni vet några bättre alternativ!

Ska bli riktigt roligt att komma igång på riktigt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag hoppas det :P

Vill satsa på det jag verkligen vill ha istället för det som känns ekonomiskt :P

När du ändå kikar här, vilken zeovitreaktor rekommenderar du?

Kikade på iaquatics lite när jag va hos dig senast och dom verkade gedigna.

Men på din webbshop står det att small och largemodellen rymmer lika mycket zeovit, 2 liter, det kan väl inte stämma?

2 liters reaktor borde väl vara i minsta laget för 770 liters kar + sump på 150 liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattin jag håller ju på att planera ett eget kar i ungefär samma storlek som dig. Därför är jag lite nyfiken vad som gjort att du valt just dessa produkter samt varför du valt zeovit. Jag funderar mycket och har inte bestämt mig mer än belysning och ungefärliga mått på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mattin jag håller ju på att planera ett eget kar i ungefär samma storlek som dig. Därför är jag lite nyfiken vad som gjort att du valt just dessa produkter samt varför du valt zeovit. Jag funderar mycket och har inte bestämt mig mer än belysning och ungefärliga mått på karet.

Ska försökta motivera varför jag ska köra med dom grejerna.

belysningen:

Tänkte mig först ati sunpower 2 st 6x80wattare, men när jag började läsa om dessa så hittade jag många som haft problem med dom.

Och ljuset är ju en av de viktigaste ingredienserna när det gäller ett sps kar, då därför valde jag korallenzuchts t5 armatur.

Alla korallenzucht produkter jag sett och läst om verkar hålla mycket hög kvalite så jag hoppas att även denna gör det.

Att den sedan är apsnygg gör ju inte saken sämmre heller :P

skummare:

Ted rekommenderade kz revolution till mig för ett par månader sedan.

Jag började läsa om dem och hittade många nöjda användare men ingen missnöjd.

Skummaren är även ganska liten i förhållande till sin kapacitet, vilket är viktigt då sumpen står i bänken under akvariet.

Sen är skummaren väldigt tyst och drar endast 38 watt.

Hittade som sagt inga nackdelar med denna skummare utan bara fördelar, och priset ligger ju motsvarande de flesta andra kvalitetsskummare med samma kapacitet.

ca reaktor:

Även denna har ted rekommenderat mig, den ska vara väldigt bra och inte förbruka mycket co2, vilket gör att man slipper kalkmixer och strul med ph värdet.

Zeoviten:

zeovit var inte planerat ifrån början.

Men när jag funderade över hur jag skulle hålla nere näringsvärden så stog det mellan svavelfilter + fosfatabsorberare och zeovit, dsb eller macroalger ville jag inte köra med då jag läst om för mycket problem och krasher som är förknippat med dessa.

Svavelfilter verkade inte heller vara någon vidare bra metod, tror jag läste att det tär på kh värdet osv.

Så då stog zeovit kvar som enda alternativ, då började jag läsa zeovitguiden och på zeovit forumet och kommit fram till att det verkar vara ett riktigt grymt system.

Nackdelen är väl att det är ganska dyrt i drift och att det kräver endel arbete, men när man ser på korallerna i lyckade sps kar så verkar det värt det!

Blev lite flummigt, du får fråga igen om det är något speciellt du tänker på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte motivera varför du gjort dessa val för jag tror de är bra, jag är bara lite nyfiken på hur du tänkt så att jag kan komma vidare i mina tankar.

belysningen:

Jag har också funderat mycket på belysningen i mitt kar men kommer ha mindre ljus än dig då jag valt att bygga en gegen armatur som är 7*80 W med måsvingereflektorer. Jag tror det kommer räcka för mig men du har ett djupare kar än mina planer. Är det bra reflektorer i den armaturen? Jag har inte sett den själv utan bara blivit tipsad av Ted om någon av deras armaturer. Har du tänkt så långt som vilka rör du ska ha och hur många av varje?

skummare:

Har du någon länk till dessa, Ted kanske har på sin hemsida förstås? Hur stor är kapaciteten på den? Läst någons utlåtande på den av de som använt den?

Zeoviten:

Vad var det som gjorde att du inte testade att köra utan "näringsvärdesreducerare" till att börja med? Jag tror också att det kan vara ett säkrare alternativ mot de övriga men det kostar jobb och pengar. Jag har sett exempelvis Norbergskar som är grymt vackert och det karet hade höga näringsvärden.

Bra att kunna ställa frågor till någon som har ungefär samma förutsättningar för sin start!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...