stigigemla Postat 8 oktober 2007 Dela Postat 8 oktober 2007 Är det någon större skillnad på olika sockerarter i sammanhanget? Jag tänker på glukos, rörsocker eller druvsocker. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 19 december 2007 Författare Dela Postat 19 december 2007 Bumpar lite för denna tråd.Jag har slutat med Vodkan för jag märkte ingen förbättring, och att jag tyckte det ver dyrt.När jag maxade vodkan så räkte en flaska drygt två veckor.Mest för nyfikenhetens skull så provade jag med strösocker i stället, och rackarns vilken skillnad. Är jag inte förskiktig så får jag vita slemmiga bakterier lite var stans + att skummaren får tokfnatt, så var det inte med vodkan.Nu säger jag inte att den ena metoden är bättre än den andra men:Karet reagerar på strösocker men inte på vodkan. Någon som har en vettig förklaring? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 Den bakterien som gör slemmet kan tydligen inte bryta ned vodka. Du har en annan variant som gynnar ännu fler organismer: Druvsocker.Och går du åt andra hållet finns det ättika som helst tillsätts som kalciumacetat.Det framställer du av ättiksprit och bränd kalk (Kalkwasserkalk). Under försiktighet häller man i ett par matskedar kalk i en två liters dunk ättiksprit (10%). När det löst sig och svalnat litet gör man om proceduren. När pH på resultatet är uppe i sju ungefär är det klart. Räkna på det som 10% etanol ungefär. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 Jag läste någon stans att vissa kör olika kolkällor som socker, vodka och vinäger för att få en bättre effekt. Det kanske bara är en total doseringnivå det hänger på men det kan hända att det påverkar olika bakteriestammar på olika sätt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 Hur mycket socker tillför du Petter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 19 december 2007 Författare Dela Postat 19 december 2007 Ökade försiktigt tills jag fick resultat.Nu ca 60ml/dag = ca 2,5ml/100L Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 Väldigt mycket! du borde inte ligga på mer än 0,5-1ml per 100L Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Keek Postat 19 december 2007 Dela Postat 19 december 2007 Jag läste någon stans att vissa kör olika kolkällor som socker, vodka och vinäger för att få en bättre effekt. Det kanske bara är en total doseringnivå det hänger på men det kan hända att det påverkar olika bakteriestammar på olika sätt.Och så lite Öl till så får man lite b-vitamin också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 20 december 2007 Dela Postat 20 december 2007 Jag fick en rundtur på Sealife idag vilket är ett offentligt akvarium i Helsingfors. De kör en kombination av skummare, sandfilter, biobollar, UV, ozon och metanol. Han berättade att han personligen märkt en större effekt de gånger de hade provat socker istället för metanol men jag fick ingen vettig förklaring till varför de inte körde med socker istället som kolkälla. Man kanske ska ta och testa att blanda ner socker i vodkan... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
uffe2 Postat 20 december 2007 Dela Postat 20 december 2007 Då blir billigare (per dygn).....och kanske även bättre !Jag fick en rundtur på Sealife idag vilket är ett offentligt akvarium i Helsingfors. De kör en kombination av skummare, sandfilter, biobollar, UV, ozon och metanol. Han berättade att han personligen märkt en större effekt de gånger de hade provat socker istället för metanol men jag fick ingen vettig förklaring till varför de inte körde med socker istället som kolkälla. Man kanske ska ta och testa att blanda ner socker i vodkan... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 20 december 2007 Dela Postat 20 december 2007 Jag tänker nog prova med att dra ned på vodkatillsats och prova med en del socker som komplement.Frågan är hur man ska balansera det.. Tillsätter idag 1ml per 100liter.Tänkte man skulle prova med 0.5ml av varje.Vilken typ av socker kan vara att rekommendera? Druvsocker? Vanligt strösöcker?Den här killen kombinerar vodka och socker och det verkar ju funka för honom http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1216333 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 20 december 2007 Författare Dela Postat 20 december 2007 http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1216333Mmm.. Det karet såg inte så hemskt ut.. Jag orkar inte läsa genon tråden nu, men har han vodka+socker istället för sten? Eller är stenen i sumpen? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 20 december 2007 Dela Postat 20 december 2007 Han har en del sten i sumpen. Inte lika mycket som vi tycker är "praxis" men det finns en del där iallafall. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 20 december 2007 Dela Postat 20 december 2007 Adddo, stod det hur mycket av varje han doserade? Vilka är riktlinjerna för sockerdosering/100L ungefär?Mvh PeterJag tänker nog prova med att dra ned på vodkatillsats och prova med en del socker som komplement.Frågan är hur man ska balansera det.. Tillsätter idag 1ml per 100liter.Tänkte man skulle prova med 0.5ml av varje.Vilken typ av socker kan vara att rekommendera? Druvsocker? Vanligt strösöcker?Den här killen kombinerar vodka och socker och det verkar ju funka för honom http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1216333 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 20 december 2007 Dela Postat 20 december 2007 Han doserar extremt lite eftersom han har så bra näringsexport via sin nästan stenlösa BB o extrema skumning/cirkulation.1ml vodka och 0.5mg socker om dagen totalt om jag minns rätt.. i 380 liter..Han ska även prova att kombinera in Dextrosol men vet inte än hur det gått med det.Ska kolla det nu. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 20 december 2007 Författare Dela Postat 20 december 2007 Ökade försiktigt tills jag fick resultat.Nu ca 60ml/dag = ca 2,5ml/100LVäldigt mycket! du borde inte ligga på mer än 0,5-1ml per 100LHmm.. Har jag räknat så tokigt?Vilka siffror har du hört/läst? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 21 december 2007 Dela Postat 21 december 2007 Kanske borde ersätta vodkan med likör istället...? Bade socker och etanol. Dessutom är det ju odrickbart (tycker jag) och saledes ingen skada skedd om det hamnar i burken instället för magen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 21 december 2007 Dela Postat 21 december 2007 jag var helt inne på att du doserade vodka och just det du skrev 60ml per dag 2,5m/100. Har jag missuppfattat något här? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 21 december 2007 Dela Postat 21 december 2007 Jag läste någon stans att vissa kör olika kolkällor som socker, vodka och vinäger för att få en bättre effekt. Det kanske bara är en total doseringnivå det hänger på men det kan hända att det påverkar olika bakteriestammar på olika sätt.usch du får inte säga så, tur att du inte nämde ättika! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 27 december 2007 Författare Dela Postat 27 december 2007 Ett intressant fenomen är att skummet i skummaren ser anorlunda ut nu när jag tillsätter socker är att det är vitt och så hårt att det vill lyfta av skummarhatten. Men inte speciellt mycket brun gegga. Kan det vara död eller/och inskummad bakteriefilm? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 27 december 2007 Dela Postat 27 december 2007 Jag kör ju med vodka sedan 2 månader och min skummare får verkligen bekänna färg. Koppen måste tömmas varannan dag. Det är en hel del brunt vatten i den men jag har antagligen samma vita skum som du får, det är verkligen riktigt skum, stort och fylligt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Ett kul experiment vore att nagon vars burk inte svarar pa vodka tar en mängd bottenslam fran en burk som svarar bra pa vodka och ser om det gar att ympa in bakerier som gillar etanol som näring. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Är inte det detsamma som att droppa i ett par droppar med ZEObak/UltraBak/liknande? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Är inte det detsamma som att droppa i ett par droppar med ZEObak/UltraBak/liknande?Vet inte. Men mycket möjligt. Billigare, dock. Dessutom, bakterier som säljs över disk brukar bli lite olyckliga efter tag och med material fran ett välfungerande akvarium kan man räkna med friska och starka bakterier. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 28 december 2007 Dela Postat 28 december 2007 Dessutom, bakterier som säljs över disk brukar bli lite olyckliga efter tag och med material fran ett välfungerande akvarium kan man räkna med friska och starka bakterier.Det är inte för inte man förvarar dessa i kylskåp... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.