PatriksS Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 Vi går alltså mot mera "snabba kolhydrater" så att säga för bakterier, eller hur? Kan man komponera en hopkok av olika kolkällor som avger kolet i jämn takt till bakterierna? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 31 december 2007 Dela Postat 31 december 2007 ja,det finns , men varför exprimentera med egna blandningar, det är enligt mig djurplågeri, även koraller är djur. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 22 januari 2008 Författare Dela Postat 22 januari 2008 Det skummar på bra med socker..Det som är gömt i skum är en ATI Bubblemaster.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pwin Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Det kan man kalla näringsexport!!!! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Dags att tömma koppen snart Petter ? Hur mycket socker doserar du/hur länge?Mvh Peter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 22 januari 2008 Författare Dela Postat 22 januari 2008 Dags att tömma koppen snart Petter ? Hur mycket socker doserar du/hur länge?Mvh PeterDen tömdes i går kväll.. Det är mycket nytt skum sedan efter jag tog bilden..?Jag doserar ca 3,4ml/100L Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Blandar du vatten först och sedan sprutar in 3,4ml eller strör du ner sockret direkt i burken? Hur mycket vatten blandar du med sockret i så fall? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Hur utvecklas nitraten Petter?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 22 januari 2008 Författare Dela Postat 22 januari 2008 Blandar du vatten först och sedan sprutar in 3,4ml eller strör du ner sockret direkt i burken? Hur mycket vatten blandar du med sockret i så fall?Jag häller hälften i mitt refugium och hälften i mitt "biofilterkar" Jag undviker att hälla direkt i karet för det blir ganska så mycket slemmiga bakteriehärdar.Hur utvecklas nitraten Petter?MVH LasseNjaa.. Det går sakta neråt, Men den stora skillnaden är nog att jag bara har en tredjedel av fiskarna kvar nu efter utförsälningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 22 januari 2008 Författare Dela Postat 22 januari 2008 En ny bild igen, två timmar efter den förra.Nu har locket lyfts av igen.. Har inte tillsatt något socker mellan bilderna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
adddo Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Jag häller hälften i mitt refugium och hälften i mitt "biofilterkar" Jag undviker att hälla direkt i karet för det blir ganska så mycket slemmiga bakteriehärdar.Njaa.. Det går sakta neråt, Men den stora skillnaden är nog att jag bara har en tredjedel av fiskarna kvar nu efter utförsälningen.Är det 3.4ml socker som du har i? eller har du spätt ut med vatten så det blir 3.4ml sockervatten? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 22 januari 2008 Författare Dela Postat 22 januari 2008 Är det 3.4ml socker som du har i? eller har du spätt ut med vatten så det blir 3.4ml sockervatten?Ja, det glömde jag svara på.. Det är vanligt strösocker. Inte blandat med vatten.I mitt fall är det 80ml jag slår i, och har jag räknat rätt så motsvarar det 3,4ml/100L Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Janne Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Man undrar ju vad som händer, är det bara possitivt med sån skummning, jag associerar till sockervadd./Janne Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 22 januari 2008 Författare Dela Postat 22 januari 2008 Man undrar ju vad som händer, är det bara possitivt med sån skummning, jag associerar till sockervadd./JanneJa.. Det som oroar mig lite är att fiskarna kanske simmar omkring i en "bakteriesoppa" just nu..Så fort nitratvärdena har gått ner så kommer jag att minska/sluta med sockret. Tills dess får skummaren gå för fullt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 22 januari 2008 Författare Dela Postat 22 januari 2008 Väldigt intressant som jag skrev innan: Att karet reagerade inte på vodka men reagerar kraftigt (som synes) på vanligt strösocker. Blir billigare för mig hehe.. Innan var det som mest 80ml vodka om dagen (80*7=56cl på en vecka). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ramq Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Detta strör (ordvits!) väl på ytterligare kring teorier om väldigt skiftande bakteriefloror i olika kar, och varför vissa lyckas bättre med vissa kolkällor... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Har du märkt några positiva effekter på koraller och dylikt efter sockringen?MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 22 januari 2008 Författare Dela Postat 22 januari 2008 Nja.. Har inga SPS/LPSer i dagsläget, men har läst om Italjenare som kör med socker för SPSernas skull (om det var det du tänkte på). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Märkligt att du inte fick någon effekt med vodka men med socker. Använder du någon slags filtersvamp i cirkulationspump eller liknande? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 22 januari 2008 Författare Dela Postat 22 januari 2008 Märkligt att du inte fick någon effekt med vodka men med socker. Använder du någon slags filtersvamp i cirkulationspump eller liknande?Nej inga filtersvampar, därimot har jag fack med LS + RDSB + DSB med refugium + nitratfilter(hade "high stocking" på firrar). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 22 januari 2008 Dela Postat 22 januari 2008 Herrejösses, du har ju allt, och lite till!Vilka nivåer har du mätt dig till på nitrat + fosfat, före och efter vodka respektive socker tillsatts?Anledning till min fråga om filtersvamp. Jag använder en fluval pump, ibland med ibland utan filtersvamp. Jag funderar på om min vodkatillsatts fungerar sämre när jag har svamp i. Har noterat att den sätter igen på 3-4 dagar så att pumpflödet bara blir 1/3, detta utan att svampen blir smutsig, så den blir väl bara full av bakterier. En rengöring under rinnande vatten plus lite skrubbande sedan går det 3-4 dagar till.Tycker också att det skummar sämre när jag har svamp i.Är inte säker ännu, men jag t r o r att jag har svårare att pressa ner och hålla värdena låga med svamp. Jag tillhör dem som av någon anledning gillar att ha en pump med svamp. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 1 februari 2008 Dela Postat 1 februari 2008 Har sedan ett par dagar börjat med en blandning med vodka, socker och ättika. Vet inte om det bara är inbillning men tycker att skummaren jobbar på lite bättre nu än tidigare.Jag blandade i en ½-liters flaska 5 sockerbitar, 10ml 12% ättika och fyllde upp med vodka. Ska testa i ett par veckor nu så får vi se hur effekten blir. Doserar fn. 1ml/100 liter av blandningen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 1 februari 2008 Dela Postat 1 februari 2008 Markos egna zeostart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PatriksS Postat 1 februari 2008 Dela Postat 1 februari 2008 Annars används jästextrakt som kolkälla av forskarna. Frågan är bara var man får tag på det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Arcticreef Postat 18 februari 2008 Dela Postat 18 februari 2008 Annars används jästextrakt som kolkälla av forskarna. Frågan är bara var man får tag på det.Tror inte att du vill ha det. En häxblandning som innehaller, inte bara kol, utan kväve, fosfat och annat läskigt.Vill du trots allt testa det betraktas det som en delikatess i England ("Engelsk delikatess, borde ringa varningsklockor här....) och säljs under namnet "Marmite". Engelsmännen breder det pa mackor och sen (huvvaligen) äter de upp det. Tror att det är en acquired taste fran krigsaren. Marmite görs av gunket som blir över när de framställer öl. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.